Aihe: Uusi tremolo intonaatio probleema.
1
zedder
21.01.2021 12:43:25 (muokattu 21.01.2021 13:05:52)
Onko siis syytä olettaa että jossakin on vikaa silloin kun samoilla skaaloilla, vireillä ja kieliseteillä varustetuissa Floyd Rose -kitaroissa tallapalat asettuvat intonaatiosäädön jälkeen erilaisiin kohtiin kuin jossakin muussa kitarassa? Tai jopa liian nätisti porrastamattomaan riviin?

Ainakin minun kitaroissani tallapalat ovat kaikissa hiukan eri kohdissa. Toisesta kepistä ei siis voi ottaa mallia mihin kohtaan pitäisi ruuvata.
Joskus etanolin käyttö lähtee käsistä..
Kefiiri
21.01.2021 13:06:15 (muokattu 21.01.2021 13:07:26)
Floikkahommista sinänsä en tiedä, mutta oudoltahan se tuntuu jos sekä ohuen että paksun E:n soiva osuus on saman pituinen. Jos taas tallapalat vaan osuvat suoralle linjalle joka on vinossa, niin ei kai se mahdotonta ole.
En ole musiikin asiantuntija.
Jeszse
21.01.2021 13:25:06
Jos se intonaatio on kunnossa ni ei sitä kiinnosta missä asennossa tallapalat on.
rautapieru
21.01.2021 13:29:28 (muokattu 21.01.2021 13:29:49)

Minulla on vähän samantyyppinen ihmetyksen aihe. Tuo floikan alin E tulee todella eteen, jotta intonaatio natsaa kohdilleen.
Saadessani kitaran huomasin heti että onpas palanen aika edessä, Vaihdoin kielet ja korjasin tallapalan mielestäni oikeaan paikkaan vaan ei..
Kyllä se oli asetettu oikeaan kohtaan alunperin tuo tallapala..

Olen miettinyt että johtuneeko ylipäätään kitaran omasta värähtelystä yms. moinen mysteeri?

Kitarahan toimii vallan mainiosti!

https://drive.google.com/file/d/1Qf … urJcB-myNf5LrIU7EZ/view?usp=sharing
Monkey see, monkey do.
Arkka
21.01.2021 14:00:07 (muokattu 21.01.2021 14:02:34)

Jeszse: Jos se intonaatio on kunnossa ni ei sitä kiinnosta missä asennossa tallapalat on.

Näin määkin näkisin.

Tää on nyt taas spekulointia, mutta selittäisikö kahden tallan erilaista riviä erot tallan asennossa, jäykkyyksissä jne. Jos esim. kielten korkeus on ohuilla kielillä uudella tallalla korkeampi, niin voisi kuvitella, että tarvii pidentää siinä päädyssä, jolloinka rivi suoristuu. Tai toisknpäin, eli matalampi pääty on matalammalla, niin vire ei painettaessa nouse yhtä paljoa, jolloinka tarvii lyhentää kieltä.

rautapieru:
https://drive.google.com/file/d/1Qf … urJcB-myNf5LrIU7EZ/view?usp=sharing

Tää on siitä hauska, että muutenhan tuo on hyvinkin tyypillinen rivistö. Tuossa voi tietty vaikuttaa vaikka nauhojen kunto, satula, tallapala... Soittotatsikin varmaan vaikuttaa jonkin verran, mutta luulis, että toiseen suuntaan kun kutoskieltä varmaan rämppää helpommin just ylävireisesti.

Mutta tosiaan, niin kauan kuin säätövara riittää, en hirveästi ole murehtinut miltä näyttää.
Karvamammutti
21.01.2021 14:23:10
Kitaraa ei soiteta silmillä. Elä kato sitä tallaa vaan paa tiluttaen.
Storm crow lonely, boon for a birder. Storm crows together, likely a murder.
BigPapa
21.01.2021 15:54:50

Kun olen vienyt kitarani joskus Muusikolle säädätettäväksi. Ei intonaatio olekkaan kohdallaan... mutta kitara soi tautisesti. Muistuttaisin jotta kielet tulee olla hamoniassa toisiinsa. Elikkä tärkeintä on jotta ne soivat oktaavissa toisiinsa nähden. Mutta tosin hyvä kaula soi mukavasti joka asemasta.
Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin...
Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. Mutta korkeampisoundi tietty..Tää tuuttiin tulee kun kulet kaikki kielet läpi ala eestä hoohon... Mutta tietty h-kieleltä 1 nauha enempi. Niin avoin sointuvirekkin pitää jos vapaa ja yksi kieliväliin ja seuraavan 3ääni menee oktaaviin, eli pärisee... Jne kaikki oktaavit toimmii...
luuppaaja
21.01.2021 19:26:15
japmaister_: Moro. Päätin lisenssifloikan tilalle ostaa tollasen Schaller Lockmeister 6. Ongelmaa ei sinänsä ole, mutta tuo intonaation säätö. Kaikki kuulostaa vireiseltä molemmista oktaaveista tsekattu vire täsmää hyvin, mutta tallan palikat siis kaikki ihan suorassa rivissä. Mulla varmasti nyt joku oikosulku tulilla, kun en keksi että mitä oon nyt tehnyt väärin, apuja kaipais.
Näin kävi mullakin kun vaihdoin stratoon paksummat kielet joissa oli g-kieli punottu.
Nätisti rivissä vähän vinossa niinkuin akustisissa näkee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)