Aihe: Kerro kotitreenisetupistasi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Kylyma
20.01.2021 20:09:20

Jeszse: Kitara - M-audio fast track - Reaper ja Guitar Rig 5. Parinkympin Creativen kaiuttimet riittää aivan hienosti. Kotona ei oo ollu vuosikausiin mitään vahvistinta.

Mulla lähes sama, ainoana poikkeuksena Guitar Rig 5 tilalla on Bias Fx 2. Ja kajarit ei ollu vissiin creativet mutta jotku 20e purkit nuo on.
hallu
20.01.2021 20:53:13
Robbo: Kiinnostais myös kuulla miten hoidatte metronomit tai taustaträkit, jos sellaisia käytätte. Tietokoneen/DAWin kanssa tietty aika selvää, mutta muut?

Seiko metronomi, Boss RC300 loopstation.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Vesa423
20.01.2021 22:06:21 (muokattu 20.01.2021 22:16:09)
Pedalboard, jossa wah, Atomic amplifire ja expression pedaalit volumelle ja delaylle sekä kotona että treeniksellä. Kotona Focusrite Scarlet interface-> pikkumonitorit tai kuulokkeet. Treeniksellä mixeri -> PA. Minusta kiva soittaa samoilla soundeilla kotona, treeneissä ja livenä. Ja mallintavasta soundimoottorista huolimatta tykkään soittaa vahvistinmaisesti muutamalla perussoundipresetillä ja kitaran potikoilla ja mikkiasennoilla soundia muokaten.

Metronomeista en ole koskaan tykännyt. Mieluummin taustanauha tai vaikka rumpuraita Youtubesta. Uusia biisejä treenatessa usein joku oma taustakomppi, jonka päälle voi trenata. Molempien käyttö suoraviivaista audio interfacen kautta samoihin monitoreihin kuin kitaran äänikin.
aslak
20.01.2021 22:43:34
Entropia666: Ei pidä paikkaansa. Mulla on omassa roundtrip 4.2ms ja output 1,3ms. Ihmiskorva ei erota enää yli 10ms latensseja, mihin pääsee scarlettillakin jos kone ei oo ihan aataminaikainen. Ja tämä ei ole mielipideasia, vaan fakta. Toi 10ms latenssi taitaa vastata tyyliin 2m etäisyyttä kitarakaapista.

Aikamoinen puukorva/puubody täytyy olla jos ei erota latensseja. Tässä ei ole kyse pelkästä korvasta vaan tuntumastakin pikkaus->korva.
Tarkoitit varmaankin että alle 10ms latenssia, 10ms on erittäin huge. Mulle jo 3-4ms latenssi on todella rasittava, joillekin no problemos.
Latenssin äänilähteestä voi laskea täältä niin ei tarvitse arvailla. https://www.brightonsoundsystem.co.uk/calculator/audio-delay.php
Just do it!
Vainottu
20.01.2021 23:24:29
Line 6 HX Stomp kiinni Steinberg UR 22 Mk 2 -äänikortissa ja studiomonitoreiden tai kuulokkeiden läpi soittelen. Ei optimmalinen saundi tai fiilis, mutta ajaa asiansa kotona treenatessa, sekä biisidemoja tehdessä. Treeniksellä voi sitten myllyttää putkiwatteja.

Noista latensseista sen verran, että tämä riippuu varmasti aika paljon soittajasta mikä häiritsee. Mielestäni "sää oot puukorva", "eiku sää oot kermaperse" -arkumentointi on aika perseestä. Omalla kohdallani olen todennut, että kun latenssin saa lähemmäs 5, kuin 10 millisekuntia, ei se enää häiritse soittaessa. 10 ms on jo sellainen, että soittaminen ei ole mukavaa. Hätätilassa pärjää toki. Mutta ymmärrän hyvin, että joku voi tällä pärjätä hyvinkin ja toisaalta jollekin toiselle se 5ms on jo häiritsevä.

Omat ATK-välineet on sen verran peruskuraa, että käytän mielummin ulkoista mallintavaa, niin saan säästeltyä koneen tehot DAW:n pyörittämiseen.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Entropia666
20.01.2021 23:48:14

rautapieru:
Jos joskus joutuu uuden tietokoneen ostamaan, voisi ehkä hommata niitä pirun plukareita. Kai se on sitä nykyaikaa?

Himassa ollu:
Yamahan joku 10W trankkupurkki
Laney AOR 50W Combo
Marshall DSL 100 + 412 V30
JCM 800 -klooni (PPIMV) + 412 V30
Soldano SLO 100 -klooni + loadbox + Mooer Radar
Mesa Rectifier + Loadbox + Mooer Radar
Mesa Studio Preamp + Mooer Radar

Kaikki noi häviää kotisoitossa plugareille, kun noita joutuu kuristamaan niin paljon ettei ne soi kunnolla kotivolalla. Treeniksellä ja keikalla toki hyviä tykkejä, varsinkin Mesat ja SLO. Noi plugarit on tullu viimesen viiden vuoden aikana niin paljon eteenpäin (kiitos neural dsp), ettei oo mitään älyä soittaa aitoo nuppia kerrostalossa. Ei ne pysty kilpailemaan soundin, helppokäyttöisyyden ja volakontrollin kanssa mitenkään. Ja sit tietty hintakin, noi meikän nupitkaa ei oo mitää halpoja, keinokuorma maksaa monta sataa kun taasen plugari maksaa 100€. Alkaa olee hupi per euro -suhde kohillaan.
Entropia666
20.01.2021 23:49:17

paskiaispaska: Kyllä sen latenssin pystyy aistimaan veikkei se häiritsekkään. Itse saan kokonaislatenssin sinne 1,5ms hujakoille soitellessani plugarin läpi ja eron kyllä huomaa jos laitan bufferia sen verran että latenssia vaikka 5ms - vaikkei siinä korvakuulolla vielä mitään viivettä vielä olekkaan ja ei vaikuta soittoon yhtään. Mutta siinä soittovasteessa sen huomaa jos sen haluaa huomata ja vertailee. Saa tulla kokeilemaan jos epäilee. Ja tämä siis ihan studiomonitorien läpi soitellessa.

Kyseenalaistan tämänkin kyllä vakavasti, kun tieteellisissä kokeissa on todettu ettei ihminen pysty aistimaan enää 9-10ms matalampaa latenssia. Noita numeroita on helppo tuijotella ja ahdistua niistä, mut todellisuus on vähän toinen.
Entropia666
20.01.2021 23:52:38 (muokattu 20.01.2021 23:56:33)

aslak: Aikamoinen puukorva/puubody täytyy olla jos ei erota latensseja. Tässä ei ole kyse pelkästä korvasta vaan tuntumastakin pikkaus->korva.
Tarkoitit varmaankin että alle 10ms latenssia, 10ms on erittäin huge. Mulle jo 3-4ms latenssi on todella rasittava, joillekin no problemos.
Latenssin äänilähteestä voi laskea täältä niin ei tarvitse arvailla. https://www.brightonsoundsystem.co.uk/calculator/audio-delay.php

Kyseenalaistan erittäin voimakkaasti ton että alle 9ms pystyis aistimaan. Se on vähän päälle 3m vahvariläjästä, joka suurinpiirtein toteutuu keikalla ja treeniksellä. Harvoin kuulee jengin voivottelevan ettei time oo kohdillaan kun seisoin liian kaukana vahvarista/kulmamonitorista. :D

Sit taasen 2 metriä vahvarista ois ~5,5ms ja 0,5m vahvarista ~1,5ms. Alkaa vähän kuulostamaan psykoakustiikalta ja selittelyltä jos noi muka vaikuttaa soittoon.

Kyllähän sen latenssin erottaa tietysti jos sitä on paljon, mutta nyt tässä on kyse siitä että miten vähän ihminen pystyy havaitsemaan.
iso paha susi
21.01.2021 00:10:52
Robbo: Kiinnostais myös kuulla miten hoidatte metronomit tai taustaträkit, jos sellaisia käytätte. Tietokoneen/DAWin kanssa tietty aika selvää, mutta muut?

Jos ei tetokone ole käytössä niin silloin nakuttaa puhelimen joku metronomiäppi tai spotify/youtube.

Jos soitan kuulokkeilla, känny on audiopiuhalla kiinni THR10X:ssä. Jos nupilla ja kaapilla, känny on blutoothilla yhdistettynä kotistereoihin.
VIPMetal
21.01.2021 00:16:39

Mulla on kotona Mesan Mark V nuppi ja 212V Mesa pystykaappi. Höystettynä luupperilla ja delayllä efektilenkissä. Nyt tilaukseen menee luurit ja Two Notes Captor X, että saa soiteltua vauvan nukkumaanmenon jälkeenkin. Ihan tyytyväinen ollu noihin.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Entropia666
21.01.2021 00:21:31

Vainottu: Tässä saattaa myös vaikuttaa se, että latenssi on kitaran ja kaiutinelementin välissä, jonka jälkeen ääni vasta lähtee liikkeelle ja tähän tulee päälle se aika, joka äänellä kuluu liikkua kaiuttimesta korvaan. Siihen "normaaliin" latenssiin, joka muodostuu korvan ja äänilähteen välimatkasta, ihminen on tottunut ja oletettavasti sen myös aivot osaa jollain tavalla kompensoida.

Tästä nyt ihan omiin kokemuksiin perustuen, jos katson tuolla latenssilaskurilla esimerkiksi, että viiden metrin päässä latenssi olisi noin 15ms. Jos seison viiden metrin päässä kitarakaapista, ei soittamien häiriinny ollenkaan, mutta jos laitan äänikorttiin saman latenssin, niin soittaminen tuntuu todella jäätävältä.

Joo, kyllä latenssin erottaa, mutta mä silti kyllä pidän vaan selittelynä sitä jos joku oikeesti ei pysty soittamaan alle 9ms latenssilla. Mulla on omat monitorit metrin päässä korvista, eli siitä tulis 3ms. Epäilen todella vahvasti että kenenkään time parantuu sillä että pistäis luurit päähän jolloin se tippus 0,6ms.

Selityksen makua vahvasti.
Vainottu
21.01.2021 01:09:34
Entropia666: Joo, kyllä latenssin erottaa, mutta mä silti kyllä pidän vaan selittelynä sitä jos joku oikeesti ei pysty soittamaan alle 9ms latenssilla. Mulla on omat monitorit metrin päässä korvista, eli siitä tulis 3ms. Epäilen todella vahvasti että kenenkään time parantuu sillä että pistäis luurit päähän jolloin se tippus 0,6ms.

Selityksen makua vahvasti.

Juu kyllähän sitä varmasti pystyy soittamaan. Se vaan ei ole yhtä mukavaa. Se on sitten eri asia, minkä verran kukanenkin tätä epämukavuutta sietää. :)

Epäilen, että tuossa kuulokkeet/monitorit -asetelmassa tulee esiin sama juttu, että aivot kyllä kompensoi tiettyyn rajaan asti sen heiton, kun silmä näkee, että joku äänilähde on tietyn matkan päässä tai jos on kuulokkeet päässä. Esiemrkiksi kuulokkeet päässä soittaessa, ei sitä latenssia tarvitse koneelta kovin paljon lisätä, että se alkaa jo häiritä soittamista. Ei se 10 ms soittamista tosiaan estä, mutta ikävää se on.

Tuossa kokeiltiin treenit etänä Jamkazamin kautta ja siinä viiveet paukkui 20ms nurkille ja jopa vähän yli, niin siinä joutui kyllä jo keskittymään, että pysyy koko bändi taimissa.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Jucciz
21.01.2021 01:18:26
Sit taas esim. miksailussa on huomannut, että 10 ms heitto suuntaan tai toiseen vaikuttaa tosi paljon fiilikseen - etenkin vähän nopeammissa tempoissa ja etenkin rummuissa.
paskiaispaska
21.01.2021 08:00:00

Entropia666: Kyseenalaistan erittäin voimakkaasti ton että alle 9ms pystyis aistimaan. Se on vähän päälle 3m vahvariläjästä, joka suurinpiirtein toteutuu keikalla ja treeniksellä. Harvoin kuulee jengin voivottelevan ettei time oo kohdillaan kun seisoin liian kaukana vahvarista/kulmamonitorista. :D

Sit taasen 2 metriä vahvarista ois ~5,5ms ja 0,5m vahvarista ~1,5ms. Alkaa vähän kuulostamaan psykoakustiikalta ja selittelyltä jos noi muka vaikuttaa soittoon.

Kyllähän sen latenssin erottaa tietysti jos sitä on paljon, mutta nyt tässä on kyse siitä että miten vähän ihminen pystyy havaitsemaan.

Missäpäin asut? Tule kokeilemaan. Ei sitä kuule tai ei se häiritse soittoa, mutta sen aistii. Jos pitäis jotenki asiaa kuvailla, ni pienemmällä latenssilla aivot jotenki ajattelee äänen lähtevän itse kitarasta - koska vaste niin välitön, mutta isommalla latenssilla(joskin ei kuultavalla) aivot ehkä aistii äänen tulevan sieltä kaiuttimesta. Vähän vaikee selittää, mutta tosi juttu. Sen kyllä aistii, mutta ei kuule - ja ei se soittoon vaikuta, joten tää ei ole mitään selittelyä.
Entropia666
21.01.2021 09:04:01

paskiaispaska: Missäpäin asut? Tule kokeilemaan. Ei sitä kuule tai ei se häiritse soittoa, mutta sen aistii. Jos pitäis jotenki asiaa kuvailla, ni pienemmällä latenssilla aivot jotenki ajattelee äänen lähtevän itse kitarasta - koska vaste niin välitön, mutta isommalla latenssilla(joskin ei kuultavalla) aivot ehkä aistii äänen tulevan sieltä kaiuttimesta. Vähän vaikee selittää, mutta tosi juttu. Sen kyllä aistii, mutta ei kuule - ja ei se soittoon vaikuta, joten tää ei ole mitään selittelyä.

Helsingissä asun ja mulla on tosiaan itselläni oma roundtrip joku 4.6ms. Ennen oli ~9ms, mutta ei tuossa oikeasti huomannut mitään eroa, vaikka numeroita on helppo tuijottaa. Ei mulla keikallakaan tai treeneissä soitto kärsi jos rumpalin on kauempana kuin oma kaappi ja niiden latenssit on eri.

Tää on mun kirjoissa vähän samassa kastissa kuin se että joku väittää kuulevansa pedaaleissa eri patterimerkkien välisen soundieron. Psykoakustiikkaa.
Socialite
21.01.2021 09:58:20 (muokattu 21.01.2021 10:13:50)
Kitara --> Radial J48 DI --> Interface --> S-Gear tai Mercuriall Euphoria.
Plugareilla siis mennään kerrostalossa. Kuuntelu yleensä luureista tai joskus monnareista. Eihän tämä sitä oikeaa fiilistä vastaa ja nuo plugarit on jotenkin hankalampia tai vähemmän miellyttäviä soittaa kuin oikeat kamat mutta kotioloihin välttää. Treenikselle on vartin kävelymatka, joten sinne sitten kun tekee mieli avata hanoja.

Mitä latenssiin tulee niin kyllä sen täytyy olla 5ms tienoilla, etten kiinnitä siihen huomiota. Kyse on enempi siis siitä soittotuntumasta kuin kuulemisesta. Singlenote-hommissa sen latenssin tuoman kummallisen fiiliksen tuntee helpoiten.
Jeszse
21.01.2021 09:59:58 (muokattu 21.01.2021 10:00:54)
Kattelin aamulla mitä reaperin palkissa lukee kotisetupilla latenssin kohdalla ni 7.0/4.6ms ja ihan on ku vahvistimella soittelis.

Treeniksellä olevalla scarlett 18i20:lla pääsi muistaakseni molemmissa johki 4.x nurkille.
paskiaispaska
21.01.2021 11:04:26

Jeszse: Kattelin aamulla mitä reaperin palkissa lukee kotisetupilla latenssin kohdalla ni 7.0/4.6ms ja ihan on ku vahvistimella soittelis.

Treeniksellä olevalla scarlett 18i20:lla pääsi muistaakseni molemmissa johki 4.x nurkille.

Minulla 0.6/1.3 muistaakseni ja sen itse ainakin aistin(en varsinaisesti kuule) jos sen latenssin nostaa sinne 5ms tai yli. Ja aistin ihan jopa helposti, suostun millon vaan sokkotestiin, koska tää on omalla kohdallani kyllä täysin fakta juttu. En mä sitä tajua jos olis tuossa 5ms latenssilla kokoajan, mutta ku soittelee pienemmällä ja vaihtaa isommalle, ni eron aistii. Ja edelleen, se 5ms on aivan riittävä kyllä itsellenikin - ei se siitä ole kiinni. Mun soitot ei jää tollasista latensseista kiinni :D Vaan siitä että kyllä sen eron huomaa jos haluaa vertailla. Toki pitää muistaa, että ihmiset on kaikki yksilöitä ja aistit vähän erilaisia. Sokealla ihmisellä yleensä kuulo ja tuntoaistit älyttömästi paljon tarkemmat ku normaalilla ihmisellä jne. Eli jos joku ei itse huomaa asioita, ni se ei tarkota sitä etteikö joku toinen voisi huomata.
Shredator
21.01.2021 12:16:27

Kylläpä sen latenssin aistii, sen huomaan itsekkin. Omissa laitteissa näyttää olevan siellä 4 ms pintamissa ja se on vielä siedettävä. Soitto tuntuu vähän sloppylta oikeaan vahvariin nähden.

Kokeilkaa lisätä äänitettyyn kitararaitaan vaikka se 10ms niin kuuletteko muutosta? Kuulostaa kännisen tilulta :)
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)