Aihe: Aloitanko kitaroinnin?
1 2 3
Jucciz
28.06.2004 08:30:23
Ihan vaan mielenkiinnosta...

Millaisia vastauksia odotit saavasi kitaristien joukosta kysymykseen "Aloitanko kitaroinnin?" ? Tuskin heistä kovin moni suosittelee pesäpalloon siirtymistä. En minäkään. Kitara kouraan ja soittamaan.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Lord of the strings
28.06.2004 15:37:48
Yamaha C-40 on hyvä vaihtoehto. Perus akustinen, ei kuitenkaan ihan ritsa.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
Antti1997
28.06.2004 22:22:47
Pitäisköhän tosiaan aloittaa kitarointi? Tähän asti olen ollut sitä mieltä että en millään opi mutta jos sitä nyt kuitenkin pääsisi alkuun. Muutaman soinnun toki osaan, kannattaako muuten opetella ensin soittamaan sointuja ja vasta sitten kaikkia melodioita yms.?

Soinnuista vaikeuksia tuottaa mulle jotku F ja H ja semmoset, menee nyt monta sekuntia että saa sormet aseteltua paikoilleen, mutta kait sekin sitten helpottuu jos vaan jaksaa harjoitella. Juu, tästä se lähtee... =)
höö?
Rasvaton
28.06.2004 22:48:51 (muokattu 28.06.2004 22:49:11)
Ibanezilla on hinta/laatu-suhteessa mielestäni hyvät kitarat aloittelijoille, Nylonien hinnat liikkuu jossain alk. 120e (GA5W) ja teräskielisetkin alkaen 130-150e tienoilla, ainakin Tampereella.
Ben_D
29.06.2004 10:49:38 (muokattu 29.06.2004 10:51:07)

Pitäisköhän tosiaan aloittaa kitarointi? Tähän asti olen ollut sitä mieltä että en millään opi mutta jos sitä nyt kuitenkin pääsisi alkuun. Muutaman soinnun toki osaan, kannattaako muuten opetella ensin soittamaan sointuja ja vasta sitten kaikkia melodioita yms.?

Soinnuista vaikeuksia tuottaa mulle jotku F ja H ja semmoset, menee nyt monta sekuntia että saa sormet aseteltua paikoilleen, mutta kait sekin sitten helpottuu jos vaan jaksaa harjoitella. Juu, tästä se lähtee... =)

Opettelet ensiksi sellaset 15 perussointua (kts. esim Suuri Kitarakirja) ja hankaat niitä niin kyllä se siitä lähtee. Kun mä alottelin soittamaan niin opettelin ensimmäisenä soinnut ja sitten vasta aloin kikkailemaan jotain muuta. Kyllä ne sormet sinne oikeille paikoilleen hakeutuu yllättävänkin nopeesti ;)

Turha alkaa alkuun takomaan mitään nopeeta metallia tms. kun siitä ei yksinkertasesti tule mitään. Kaikki aikanaan.
iGor123
29.06.2004 13:14:06
Aloita ihmeessa,et siina mitaan meneta,hieman rahaaa
skinkarde
29.06.2004 16:21:48
mielestäni on väärä tapa opetella just tuolleen, että ensin soinnut ja sitten melodiat blaablaah. ennemmin soittaa semmosta mikä kiinnostaa. siis tietenki jos pelkät soinnut kiinnostaa, niin siitä vaan. kyllä se tekniikka tulee sitä mukaa kun vaan jotain soittaa. jos tulee ns. "väärä" tekniikka, niin oletpahan omaperäinen.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Antti1997
29.06.2004 16:23:54
Mites onko akustisesta sitten kuinka vaikea siirtyä sähköiseen malliin, vai kannattaisko satsata jo alkuvaiheessa sähkikseen?
höö?
skinkarde
29.06.2004 16:39:37
akustista on tavallaan vaikeampi soittaa, joten sähkikseen siirtymisen pitäisi olla aika helppo homma. paitsi jos soittelee sormilla akustista ja sitten heti koettaa soittaa plekulla sähkistä ni ei tuu hyvä.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Antti1997
29.06.2004 17:16:43
paitsi jos soittelee sormilla akustista ja sitten heti koettaa soittaa plekulla sähkistä ni ei tuu hyvä.

Juu ei tää pärjää ilman plekua akustisellakaan... onneksi pääsee koulussa vähän kokeilemaan taas syksyllä. Ainoa juttu minkä saan kitaralla kuulostamaan edes hieman hyvältä on Tia-Marian intro, tosin senkin vain "yksikielisesti"...
höö?
Ben_D
29.06.2004 18:17:05 (muokattu 29.06.2004 18:17:33)

mielestäni on väärä tapa opetella just tuolleen, että ensin soinnut ja sitten melodiat blaablaah. ennemmin soittaa semmosta mikä kiinnostaa. siis tietenki jos pelkät soinnut kiinnostaa, niin siitä vaan. kyllä se tekniikka tulee sitä mukaa kun vaan jotain soittaa. jos tulee ns. "väärä" tekniikka, niin oletpahan omaperäinen.

Niin sun mielestäs on väärä. Meikäläisellä se ainakin toimi hyvin. Soittelin soinnuilla kaikenmaailman biisejä popista rockiin. Mikä sopii kellekkin. EI tossa sointujen opettelussa ole sen enempää väärää kun missään muussakaan.
-JiiTee-
02.07.2004 09:23:25
Mites onko akustisesta sitten kuinka vaikea siirtyä sähköiseen malliin, vai kannattaisko satsata jo alkuvaiheessa sähkikseen?
Suosittelisin aloittamaan ihan sillä akustisella, vaikka ihan nylon kielisellä. Sitten vain avosointuja opettelemaan, jonka jälkeen barret, joista on sujuva opetella pari perusskaalaa. Tottakai ns. opettelun ohella on hyvä soitella jotain "hittibiisien" melodioita, jotta mielekkyys säilyy, pelkät soinnut peräjälkeen soitettuna kun eivät oikein kuulosta miltään.

Sitten kun alkaa soinnut ja skaalat olla räpylässä, niin voit "palkita" itsesi ostamalla sähkiksen. Tässä vaiheessa tiedät jo jotain soittoinnostuksesi määrästä, joten eivät mene vaivalla ansaitut rahat hukkaan. Akustisen tuhtiin kaulaan tottuneet sormesi juoksevat sähkiksen sirolla kaulalla kuin itsestään ja alat tuntea itsesi kitaristiksi.
Ben_D
02.07.2004 09:55:52

Suosittelisin aloittamaan ihan sillä akustisella, vaikka ihan nylon kielisellä. Sitten vain avosointuja opettelemaan, jonka jälkeen barret, joista on sujuva opetella pari perusskaalaa. Tottakai ns. opettelun ohella on hyvä soitella jotain "hittibiisien" melodioita, jotta mielekkyys säilyy, pelkät soinnut peräjälkeen soitettuna kun eivät oikein kuulosta miltään.

Sitten kun alkaa soinnut ja skaalat olla räpylässä, niin voit "palkita" itsesi ostamalla sähkiksen. Tässä vaiheessa tiedät jo jotain soittoinnostuksesi määrästä, joten eivät mene vaivalla ansaitut rahat hukkaan. Akustisen tuhtiin kaulaan tottuneet sormesi juoksevat sähkiksen sirolla kaulalla kuin itsestään ja alat tuntea itsesi kitaristiksi.

Puhuu asiaa. Erittäin hyvä tapa opetella soittamaan kitaraa.
Antti1997
02.07.2004 19:57:42
Tota sähkistä tekis mieli senkin takia kun toi pikkusiskokin vaikuttaa aika lupaavalta kitaristilta (opettelee biisejä korvakuulolta jne.) niin sais senkin innostusta sitten lisättyä...

Eilen aloin harjottelemaan Lumessakahlaat-riffiä ja kyllähän se harjoittelemalla alkaa jo sujua!

Juu täytyy ensin tolla akustisella katsella tuleeko hommasta mitään ja sitten joskus hommata se sähköinen versio...
Olisi pitänyt illalla ennakoida tilanne ja pukea pelastusliivi yöpaidan päälle.
sihvoh
03.07.2004 00:01:17
Ai että vanhana aloitat ? Minä aloitin 38 vuotiaana :-) Mulla ei ollut edes noita sun taustatietoja ja taitoja, ainoastaan kauheasti sisua ja innostusta. Homma on alkanut pikkuhiljaa sujua ja kehitystä on havaittavissa. Joten jos minä tumpula siihen pystyn niin noilla alkutaidoilla pystyt sinäkin.

Jossain vaiheessa tulee aina sellaisia stoppikohtia, jossa tuntuu ettei pääse eteenpäin, mutta siihen auttavat:

- Pieni tauko ja sitten uudelleen
- Aivan erityyppisen musiikin kokeileminen
- Kova yrittäminen sisulla
- Jonkun kaverin soittelun seuraaminen vierestä
- Oman soittelun nauhoittaminen ja kuuntelu
- Erityisesti tuo kuuntelu on joskus aika kamala kokemus :-)

Mutta sitkeydellä pääsee eteenpäin...
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
jarkk0-
03.07.2004 10:48:58
ei se liian myöhästä oo isän siskon mies alotti just soittaa kitaraa ja taitaa kohta olla joku 35
Rock'n Roll
sihvoh
03.07.2004 11:44:56
Suosittelisin aloittamaan ihan sillä akustisella, vaikka ihan nylon kielisellä.

Juuh, akustinen on se jolla on hyvä soitella itsekseen. Sähkis on enemmänkin bändisoitin. Melkeinpä suosittelisin elektorakustista, koska se on paremmin käyttökelpoinen sitten kun on se sähkis ja vahvistin.

Akustisen tuhtiin kaulaan tottuneet sormesi juoksevat sähkiksen sirolla kaulalla kuin itsestään ja alat tuntea itsesi kitaristiksi.

Tämä on vähän kyllä tapauskohtainen juttu. Itse olin ensin tosi tyytyväinen Ibanezin ohuehkoon elektroakustisen kaulaan, mutta sen jälkeen vieroksumani Straton kaula ja paksu Gibson-tyylinen tukki ovat myös osoittautuneet hyviksi eikä nopeus (mulla hitaus) riipi juurikaan kaulan paksuudesta.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Antti1997
03.07.2004 11:54:27
Juuh, akustinen on se jolla on hyvä soitella itsekseen. Sähkis on enemmänkin bändisoitin. Melkeinpä suosittelisin elektorakustista, koska se on paremmin käyttökelpoinen sitten kun on se sähkis ja vahvistin.

Niin kun mulla on vaan akustinen, niin sen takia kyselin... Kyllä seuraava kitara minkä mahdollisesti ostan on sitten rehellinen sähkökitara. =)

Pikkuhiljaa alkaa kitarointikin sujua, nyt opettelen Don`t cry:n introa.
Olisi pitänyt illalla ennakoida tilanne ja pukea pelastusliivi yöpaidan päälle.
Lord of the strings
03.07.2004 15:36:13
Mä opettelin ensin perus sointuja, sitten vaan rämpyttelee niitä vuoron perään. Sormet oppii löytämään paikkansa.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)