Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5357 358 359 360 361497 498 499 500 501
mpekkanen
16.01.2021 14:19:37 (muokattu 16.01.2021 14:41:42)
Soittimien hintaan vaikuttaa moni asia. Sitä inflaatiota on myös muuallakin kuin täällä kotimaassa. Esim Japanissa valmistettuihin kitaroihin tulee puu luultavasti jostain muualta tai ainakin hyvin monet perinteisesti kitaran valmistuksessa käytetty puu kasvaa muualla. Tämän lisäksi rauta ja mikit voi olla myös tuontitavaraa. Luultavasti noidenkin kohdalla hinnat nousee vuosittain.
Tehtaalla kuluja tulee palkkojen lisäksi myös monista muista muuttujista. Tuotantomäärät muuttuu joka vuosi, eikä kaikkea voi ennakoida jne. Mikään valmistaja tuskin huvikseen nostaa hintoja, mikäli siihen ei ole oikeasti ns syytä. Tarkoitus kun on myydä soittimia ja kilpailua on soitinrakennuksessa...
Kun tänne Suomeen tuodaan soittimia niin niistä maksetaan luonnollisesti tehtaan pyytämä summa ja siihen päälle rahdit ja tullimaksut. Tämän jälkeen myös maahantuoja ja mahdollisesti vielä jälleenmyyjä laittaa oman katteensa.
Jos verrataan tämän päivän hintaa johonkin 10-20 vuotta vanhoihin, niin on hyvin mahdollista että soitin on nykyään puolet kalliimpi tai lähelle sitä.

E. Myös valuuttakurssi vaikuttaa paljon kokonaisuuteen. Nykyään euro on melko vakaa, mutta muualla tilanne voi olla toisin.
Hynkel
16.01.2021 22:15:31
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1610456

Onko Highway One todella niin haluttu nykyään, että hinnat pyörii tonnin kieppeillä? Pari vuotta sitten Am Std sai 700-800 hintaan, ja ne on laadultaan ihan eri vehkeitä kuitenkin.
It really is now isn't it?
opel99
18.01.2021 19:12:14
Hynkel: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1610456

Onko Highway One todella niin haluttu nykyään, että hinnat pyörii tonnin kieppeillä? Pari vuotta sitten Am Std sai 700-800 hintaan, ja ne on laadultaan ihan eri vehkeitä kuitenkin.

olen ihmetellyt samaa mulla on ollu kaksi uudempaa HW1:stä(iso lapa,alnico3 mikit) ja niiden myyntihinta torilla oli 550e ja 600e hyvänä päivänä,yhden HW:n tässä hiljan näin torilla oisko ollu 650e,sillä sen vielä voi ostaakin
ei se ikä vaan asenne
samiko
18.01.2021 19:19:29
opel99: olen ihmetellyt samaa mulla on ollu kaksi uudempaa HW1:stä(iso lapa,alnico3 mikit) ja niiden myyntihinta torilla oli 550e ja 600e hyvänä päivänä,yhden HW:n tässä hiljan näin torilla oisko ollu 650e,sillä sen vielä voi ostaakin

Ite en maksaisi HW:sta pesoakaan yli 500e.
Hynkel
18.01.2021 19:27:48
samiko: Ite en maksaisi HW:sta pesoakaan yli 500e.

Joo, tuossa se oikea arvo vrt. vaikka Am Std on minustakin.
It really is now isn't it?
Funkånaut
19.01.2021 08:27:30

mungiisi: Itsekkin olen hämmästellyt (ja salaa paheksunut) tätä jatkuvaa hintojen nousua.

Ostin 2005 silloisesta Tampereen DLX Musicista Ibanez RG1527 kitaran uutena. Hinta oli reilut 800 euroa, en muista enää tarkalleen. Inflaatiolaskurin mukaan (https://www.inflationtool.com/euro? … t=900&year1=2005&year2=2020) 900 euroa on nykyrahassa 1133.39 euroa.

Kyseistä mallia ei enää valmisteta, mutta lähin vastaava lienee RG752M. Hinta Levytukussa 1699 euroa (https://www.levytukku.fi/ibanez-prestige-rg752m-dy). Vaikka spekseissä onkin eroja, ei mikään niistä selitä lähes kaksinkertaista hintaa. En jaksa uskoa että työvoimakustannukset olisivat nousseet näin paljoa. Yleensä sarjatuotannossa pyritään valmistuskustannusten minimointiin.

Nostaa hintaa, niin tuotteesta tulee enemmän "premium" ja arvostus kasvaa. Ainakin suunnitelmien mukaan.

Tämä vastaava ilmiö on toisen harrastukseni, eli rannekellojen, kanssa ihan tunnettu kuvio. Tietyt merkit ovat nostaneet ovh-hintojaan melko railakkaasti päästäkseen enemmän kohti premium-statusta, vaikka itse tuote ei muuttuisi pätkääkään. Esmes Longines nosti viime syksynä kellojen ovh-hintojaan kerralla parikytä pinnaa ilman, että tuotteissa muutettiin mitään. He jopa uutisoivat asiasta etukäteen.

Oli miten oli, niin tietyn merkin tuotteen ostaessa maksaa myös siitä logosta lisähintaa. Tai brändin maineesta, miten sen ilmiön haluaa muotoillakaan. Jos Ibanez haluaa vaan eroon "aloittelijakitara"-statuksestaan; sillä maineella ei ole kaikista helpointa myydä tyyriimpiä kitaroita. "Miksi maksaa Ibanezista kaksi tonnia, kun niitä saa kahdellasadallakin?"
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Baraka
19.01.2021 08:41:50
En nyt tiedä onko tämä turvonnut hintapyyntö, kun tässä on enemmänkin mainittu ostajilta saatu tarjous https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1619440

Kuitenkin tuo 1100e tuntuu aika kovalta hinnalta. Maksoin syksyllä itse vastaavasta, hyväkuntoisesta RR24:sta Schallerin floikalla ja laukulla reilun 700e ja se oli molempien osapuolten mielestä järkevä hinta. Siihen hintaan noita on näemmä paisuneiden hintojen luvatulla sivulla reverbissäkin ollut. Vai liekö vain myyntipuheita, kun kitara näyttäisi olevan vieläkin myynnissä saadusta tarjouksesta huolimatta?
Traditional
19.01.2021 08:53:26 (muokattu 19.01.2021 08:57:21)
Baraka: En nyt tiedä onko tämä turvonnut hintapyyntö, kun tässä on enemmänkin mainittu ostajilta saatu tarjous https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1619440

Kuitenkin tuo 1100e tuntuu aika kovalta hinnalta. Maksoin syksyllä itse vastaavasta, hyväkuntoisesta RR24:sta Schallerin floikalla ja laukulla reilun 700e ja se oli molempien osapuolten mielestä järkevä hinta. Siihen hintaan noita on näemmä paisuneiden hintojen luvatulla sivulla reverbissäkin ollut. Vai liekö vain myyntipuheita, kun kitara näyttäisi olevan vieläkin myynnissä saadusta tarjouksesta huolimatta?

Karvalakki-RR24:stä tuo 7 satasta on normihinta. Mut sit tuosta limitedistä tuollainen 1100€ on kyllä omasta mielestä ihan pätevä hinta varsinkin jos on asiaan kuuluvasti vaihdettu kultainen hardware.

Varsinkin kun kuun alussa sattui pieni homma joka noiden arvoa taisi vähän hilata ylöspäin hetkellisesti.

E. Kaikki 700€ RR24 ltd:t voi linkata, ostan pois. :)
karlos... karloses kaar koot ty faiö just half kilomiitter pifoor end of the last lek. thei känit... thei känit ranit enimoor.
Baraka
19.01.2021 08:56:39
Traditional: Karvalakki-RR24:stä tuo 7 satasta on normihinta. Mut sit tuosta limitedistä tuollainen 1100€ on kyllä omasta mielestä ihan pätevä hinta varsinkin jos on asiaan kuuluvasti vaihdettu kultainen hardware.

Varsinkin kun kuun alussa sattui pieni homma joka noiden arvoa taisi vähän hilata ylöspäin hetkellisesti.

Nimenomaan tuosta limitedistä puhuin ja siksi sanoin vastaavasta. Omassakin on lisäksi kultainen hardware. Limited editioniin myös vertasin reverbissä. Toki se Laihon kuolema voi vaikuttaa, mutta 50% arvonnousu on jo aika kova.
ibnz
19.01.2021 08:58:51
Baraka: Nimenomaan tuosta limitedistä puhuin ja siksi sanoin vastaavasta. Omassakin on lisäksi kultainen hardware. Limited editioniin myös vertasin reverbissä. Toki se Laihon kuolema voi vaikuttaa, mutta 50% arvonnousu on jo aika kova.

Tämmönenkö se oli?

https://www.guitarristas.info/anunc … tion-funda-acolchada-jackson/955680

700 on aika tavallinen hinta Euroopassa. Toki siellä on yli tonnin pyyntejäkin
Huomenna sitten!
Jonttu
19.01.2021 10:22:55

Baraka: En nyt tiedä onko tämä turvonnut hintapyyntö, kun tässä on enemmänkin mainittu ostajilta saatu tarjous https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1619440

Itseasiassa odottelinkin koska tämä minun ilmoitus tänne päätyy!! :D
Ja kyllä, 1200€ tästä on minulle tarjottu, kiinnostuneille voin laittaa screenshotin.
Mitä luultavimmin tuohon hintaan annan kitaran seuraavalla omistajalleen.

Pikaviestien ja yhteydenottojen määrästä päätellen tätä ei missään nimessä olisi kannattanut myydä ensimmäiselle 700€ tarjoajalle.

Tottakai myyn kitaran sille joka siitä parhaimman hinnan on valmis maksamaan.

Se että "minkä arvoinen" mikäkin on, määräytyy ihan täysin sen mukaan mitä siitä joku on valmis maksamaan. Tuotteen arvo realisoituu sillä hetkellä kun raha vaihtaa omistajaa.

Sinulle tämä voisi olla 700€ arvoinen, jollekin toiselle tämä on 1200€ arvoinen.

Tottakai, halvemmalla varmasti voi löytää maailmalta? Vaihdat siihen sitten kultaisen OFR'n ja kultaiset Gotohin lukkuvirittimet, + postitukset.. niin se hinta onkin sitten jotain ihan muuta kun 700€.
munkero
19.01.2021 10:34:25
Kyllähä nämä RR24 limitedit liikku tonnilla jo ennen Laihon kuolemaa. Vaikeahan siihen on laskea hirveesti lisähintaa eri värisistä raudoista, mutta ne ovat kuitenkin SE juttu tässä kohtaa niin en koe että toi 1200e ois mitenkään hölmö hinta. Tarjosinhan itsekin vaihtoa kalliimpaan. :D
Itekki joskus soitellu.
Baraka
19.01.2021 10:36:42
Jonttu: Itseasiassa odottelinkin koska tämä minun ilmoitus tänne päätyy!! :D
Ja kyllä, 1200€ tästä on minulle tarjottu, kiinnostuneille voin laittaa screenshotin.
Mitä luultavimmin tuohon hintaan annan kitaran seuraavalla omistajalleen.

Pikaviestien ja yhteydenottojen määrästä päätellen tätä ei missään nimessä olisi kannattanut myydä ensimmäiselle 700€ tarjoajalle.

Tottakai myyn kitaran sille joka siitä parhaimman hinnan on valmis maksamaan.

Se että "minkä arvoinen" mikäkin on, määräytyy ihan täysin sen mukaan mitä siitä joku on valmis maksamaan. Tuotteen arvo realisoituu sillä hetkellä kun raha vaihtaa omistajaa.

Sinulle tämä voisi olla 700€ arvoinen, jollekin toiselle tämä on 1200€ arvoinen.

Tottakai, halvemmalla varmasti voi löytää maailmalta? Vaihdat siihen sitten kultaisen OFR'n ja kultaiset Gotohin lukkuvirittimet, + postitukset.. niin se hinta onkin sitten jotain ihan muuta kun 700€.

Sitähän tuossa alussa pohdin, että kuuluuko edes tänne, kun ei ollut sinun pyyntisi vaan tarjous. Totta kai minä nyt itsekin myisin 500€ enemmän tarjoavalle, ei tässä mitään hyväntekeväisyyttä aleta harrastamaan. Ehkä tuo mun yksilö vain sitten sattui olemaan keskivertoa halvempi, kun siihenkin oli tosiaan kultaiset Schallerin hardwaret vaihdettu. Kitarahan on juuri sen arvoinen, mitä siitä sillä hetkellä maksetaan.
munkero
19.01.2021 10:38:22
Baraka: Sitähän tuossa alussa pohdin, että kuuluuko edes tänne, kun ei ollut sinun pyyntisi vaan tarjous. Totta kai minä nyt itsekin myisin 500€ enemmän tarjoavalle, ei tässä mitään hyväntekeväisyyttä aleta harrastamaan. Ehkä tuo mun yksilö vain sitten sattui olemaan keskivertoa halvempi, kun siihenkin oli tosiaan kultaiset Schallerin hardwaret vaihdettu. Kitarahan on juuri sen arvoinen, mitä siitä sillä hetkellä maksetaan.

Kyllä se Laihon kuolema taisi vaikuttaa. Kaveri myi Lee Jackson pinkan 800€ yhteishintaan loppuvuodesta, minä omani 1500€ pyynnillä muutama viikko sitten.
Itekki joskus soitellu.
Jonttu
19.01.2021 10:39:25

munkero: Kyllähä nämä RR24 limitedit liikku tonnilla jo ennen Laihon kuolemaa. Vaikeahan siihen on laskea hirveesti lisähintaa eri värisistä raudoista, mutta ne ovat kuitenkin SE juttu tässä kohtaa niin en koe että toi 1200e ois mitenkään hölmö hinta. Tarjosinhan itsekin vaihtoa kalliimpaan. :D

Niin.. ja mulle tarjottiin myös Kemperiä tähän vaihdossa.
Toisekseen, tämä ketju oli muistaakseni "turvonneet hintaPYYNNÖT..."
Minä en ole pyytänyt yhtään mitään ja olen valmis laittamaan korkeimmasta tarjouksesta aina halukkaille kuvan :)
Traditional
19.01.2021 10:40:33
Siinähän on pelimiehelle paikka, kaapii maailmalta nuo 700€ RR24 ltd:t, vaihtaa kulliraudat ja myy reilulla voitolla.
karlos... karloses kaar koot ty faiö just half kilomiitter pifoor end of the last lek. thei känit... thei känit ranit enimoor.
munkero
19.01.2021 10:44:34
Traditional: Siinähän on pelimiehelle paikka, kaapii maailmalta nuo 700€ RR24 ltd:t, vaihtaa kulliraudat ja myy reilulla voitolla.

En kyllä tiiä tarviiko edes vaihtaa rautoja. :D
Itekki joskus soitellu.
Baraka
19.01.2021 10:49:25
Jonttu: Niin.. ja mulle tarjottiin myös Kemperiä tähän vaihdossa.
Toisekseen, tämä ketju oli muistaakseni "turvonneet hintaPYYNNÖT..."
Minä en ole pyytänyt yhtään mitään ja olen valmis laittamaan korkeimmasta tarjouksesta aina halukkaille kuvan :)

Niinhän tämä oli, mutta onhan tässä ketjussa aiemminkin pohdittu yleisiä hinnannousuja. Mutta ei kai tästä tämän enempää tarvitse jauhaa.
munkero
19.01.2021 10:53:15
Baraka: Niinhän tämä oli, mutta onhan tässä ketjussa aiemminkin pohdittu yleisiä hinnannousuja. Mutta ei kai tästä tämän enempää tarvitse jauhaa.

Odotappas vaan kun Vai kupsahtaa niin multa ilmestyy torille pari jemiä aika vitun monen nollan kanssa. :)
Itekki joskus soitellu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)