Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Postiennakko / Matkahuoltoennakko vuonna 2021?
1 2 3
parek
18.01.2021 18:18:48 (muokattu 18.01.2021 18:33:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytättekö nykypäivänä vielä postiennakkoa tai matkahuoltoennakkoa? Itse pyrin välttämään sitä myyjänä, koska rahojen saaminen on hidasta ja sisältää aina riskin, että kulut tulevatkin itselle jos tuote jää lunastamatta. Ostajan roolissa en myöskään käytä postiennakkoa, koska siinähän ei ole _mitään_ turvaa tilisiirtoon tms. nähden. Pakettejahan ei saa nykyään Postissa eikä Matkahuollossa avata ennen maksua, joten mitä hyötyä / turvaa tuosta muka edes on? Ei yksinkertaisesti yhtään mitään. Mikäänhän ei estä lähettämästä kitaralaukussa kitaran sijasta vaikka kiviä.
 
Mulla taisi mennä juuri 1500€ kitarakaupat sivusuun. Ostaja olisi halunnut laitteen matkahuoltoennakolla, itse rahat tilisiirrolla. Ehdotin kompromissiksi 100€ ennakkomaksua, loput sitten Matkahuollossa. Ei käynyt. Lopulta ehdotin 50€ ennakkomaksua, loput Matkahuollossa. Tuo 50 eur olisi kattanut mahdolliset edestakaiset lähetyskulut, jos laite olisikin jostain syystä jäänyt lunastamatta (esim. kauan aikaa sitten maksoin yhden kaupan lähetyskulut kahteen kertaan, kun ostaja joutui sairaalaan ja ei päässyt lunastamaan tuotetta). Ostajalle tämäkään ehdotus ei käynyt ja totesi, että toivottavasti löydän jonkun toisen ostajan, koska minulle "ei kelvannut hyvin yleinen maksutapa". Olihan toi tosiaan yleinen ja hyvä tapa ostaa silloin kun paketteja sai vielä avata ennen maksua. Asiaa ei auttanut lainkaan, että ohjeistin katsomaan profiilistani kaupankäynnin palautteeni, ebay palautteeni 16 v ajalta ja toimitin kitarasta kattavasti juuri otettuja kuvia, vastailin kysymyksiin jne.
 
Ei minulla mikään pakko tota ole myydä, joten eipä toi haittaa, mutta ihmetyttää vähän. Tässä nyt tehtiin numero tyhjästä, IMO.
 
Itse en vastaisuudessakaan aio käyttää matkahuolto-/postiennakkoa, en myyjänä enkä ostajana. Siinä ei vaan ole mielestäni kellekään mitään hyötyä. Hidastaa vain koko kaupankäyntiä. Mites te muut?
 
Te jotka haluatte ostaa postiennakolla, voisitteko avata syyn miksi? Mitä turvaa se muka tuo?
 
milgromsegal
18.01.2021 18:30:49 (muokattu 18.01.2021 18:31:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukin päättäköön oman politiikkansa tämän kanssa, itse kallistun samalle kannalle kuin sinäkin. Mikäli postiennakolla haluaisi laitteen ostaa, niin nähdäkseni reilu tapa hoitaa tuo on juuri tuo ehdottamasi ennakkomaksu, jotta myyjälle tulee ainakin nuo postikulut etukäteen. Ihan vain siltä varalta että laite jääkin noutamatta syystä tai toisesta.
 
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu.
Arkka
18.01.2021 18:34:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla kaupat siitä jäisi kiinni.
 
o0o: Ostajan roolissa en myöskään käytä postiennakkoa, koska siinähän ei ole _mitään_ turvaa tilisiirtoon tms. nähden. Pakettejahan ei saa nykyään Postissa eikä Matkahuollossa avata ennen maksua, joten mitä hyötyä / turvaa tuosta muka edes on? Ei yksinkertaisesti yhtään mitään. Mikäänhän ei estä lähettämästä kitaralaukussa kitaran sijasta vaikka kiviä.
 
On siinä se, että huijari joutuu edes jotain lähettämään ja toivottavasti vaivan takia vaihtaa helpompaan uhriin. Mutta eipä se sen enempää turvaa tuo tosiaan.
 
parek
18.01.2021 18:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milgromsegal: Kukin päättäköön oman politiikkansa tämän kanssa,
 
Tottakai. Itse olen 100% sen kannalla, että kaupankäynnistä kannatta tehdä turvallista. Nykyään tuo kyseinen kauppatapa ei vaan tuo minkäänlaista lisäturvaa.
 
parek
18.01.2021 18:38:32 (muokattu 18.01.2021 18:39:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: On siinä se, että huijari joutuu edes jotain lähettämään ja toivottavasti vaivan takia vaihtaa helpompaan uhriin. Mutta eipä se sen enempää turvaa tuo tosiaan.
 
Ne tapaukset on tietty erikseen, jotka ei näe vaivaa lainkaan myydessä tavaraa. Sellaisen kanssa saa olla tarkempi.
 
Itselle riittää henk. koht. se, että myytävänä olevasta tavarasta saa kunnon kuvat. Usein pyydän ottamaan tietynlaisia kuvia, että on 100% varma, että kuvia ei ole voitu etsiä netistä. Itse ainakin tällä kertaa mielestäni laitoin sellaiset kuvat, että ei jäänyt epäselvyyttä etteikö minulla kitaraa olisi. Pari kertaa olen ottanut Whatsapp videopuhelun ja tavara on näkynyt sielläkin ihan livenä.
 
abassimo
18.01.2021 18:43:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En myy koskaan postiennakolla mitään. Jos ostajalle ei kelpaa kaupan ehdot, niin kannattaa ostaa muualta. Tätä auttaa kyllä se, että itsellä ei ole koskaan ollut mitään ns. pakkomyynnissä ja lopulta aina löytynyt ostaja, jolle sopii tilisiirto tai käteismaksu. Parastahan ois aina face-to-face kaupat, niin ostaja saa rauhassa tarkastaa tuotteen ennen ostopäätöstä.
 
Suddenly diu diu
Henri Henri Olavi
18.01.2021 18:45:52 (muokattu 18.01.2021 18:46:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Usein pyydän ottamaan tietynlaisia kuvia, että on 100% varma, että kuvia ei ole voitu etsiä netistä.
 
Nykyään on myös hyvä, kun netistä etsityt kuvat on todella helppo jäljittää. Paitsi jos niitä on tarpeeksi muokattu. Usein piriveijoilla ei ole aikaa tai tajua sellaiseen.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
munkero
18.01.2021 20:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellinen kokemukseni ennakkohommista: Parin kitaramikin ostajaehdokas alkoi hinnan sopimisen, "käy jos sulle postit" tinkaamisen ja tilinumeron lähetyksen jälkeen vaatia postiennakkoa avauksen kera. Pikkupaketin lähetys postiennakolla olisi tainnut tuplata lähetyksen hinnan eikä se oikein istunut hinnan sopimisen jälkeen ajatusmaailmaani. Olisihan siihen sulanut huomattava osa "katetta".
 
Olin pakannut romut jo tuossa kohtaa ja kurahti karpalot siinämäärin että en myynyt hänelle mitään, en edes vaikka myöhemmin lupasi maksaa etukäteen. Tuolla kaapissa ne vitun mikit vieläkin pyörii. :D
 
Mulle ei vittuilla.
 
Itekki joskus soitellu.
Laulava Kylätohtori
18.01.2021 21:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

munkero: Edellinen kokemukseni ennakkohommista: Parin kitaramikin ostajaehdokas alkoi hinnan sopimisen, "käy jos sulle postit" tinkaamisen ja tilinumeron lähetyksen jälkeen vaatia postiennakkoa avauksen kera. Pikkupaketin lähetys postiennakolla olisi tainnut tuplata lähetyksen hinnan eikä se oikein istunut hinnan sopimisen jälkeen ajatusmaailmaani. Olisihan siihen sulanut huomattava osa "katetta".
 
Olin pakannut romut jo tuossa kohtaa ja kurahti karpalot siinämäärin että en myynyt hänelle mitään, en edes vaikka myöhemmin lupasi maksaa etukäteen. Tuolla kaapissa ne vitun mikit vieläkin pyörii. :D
 
Mulle ei vittuilla.

 
Juuri näin asiat tulee hoitaa. Arvostan.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
rautapieru
18.01.2021 21:50:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Te jotka haluatte ostaa postiennakolla, voisitteko avata syyn miksi?
 
No minäpä kerron..
 
-Syy on se että henkilö pystyy käyttämään vain käteistä rahaa.
-No miksi?
-No yleensä siksi että henkilö on toimeentulotuella.
-Miten sellaisella voi olla rahaa?
-Jos niitä tukiaisia ei ryyppää tai narkkaa, väkisin niistä jää jotain säästöön, yleensä juuri sen verran mitä menisi ryyppäämiseen tai narkkaamiseen.
-Mistäs sinä sen tiedät?
-Olen tukien varassa, enkä ryyppää tai narkkaa. Olen muutenkin hyvin pihi.
 
Tilanteet elämässä vaihtelee..
Minulle tuo matkahuoltoennakko on ollut ainut tapa ostella kitararojuja. Olen aina kauppaa hieroessa kertonut tilanteen ja jos myyjä suostuu tavaran lähettämään hyvä, jos ei, en minä pulttiini ota.
 
Itse olisin hyvin tarkka siitä kelle lähettelisin ennakolla jos vaan olisi mahdollisuus lähettää. Hyvin, hyvin, tarkka!
 
Monkey see, monkey do.
nightbird
18.01.2021 22:08:43 (muokattu 18.01.2021 22:09:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rautapieru: No minäpä kerron..
 
-Syy on se että henkilö pystyy käyttämään vain käteistä rahaa.
-No miksi?
-No yleensä siksi että henkilö on toimeentulotuella.
-Miten sellaisella voi olla rahaa?
-Jos niitä tukiaisia ei ryyppää tai narkkaa, väkisin niistä jää jotain säästöön, yleensä juuri sen verran mitä menisi ryyppäämiseen tai narkkaamiseen.
-Mistäs sinä sen tiedät?
-Olen tukien varassa, enkä ryyppää tai narkkaa. Olen muutenkin hyvin pihi.
 
Tilanteet elämässä vaihtelee..
Minulle tuo matkahuoltoennakko on ollut ainut tapa ostella kitararojuja. Olen aina kauppaa hieroessa kertonut tilanteen ja jos myyjä suostuu tavaran lähettämään hyvä, jos ei, en minä pulttiini ota.
 
Itse olisin hyvin tarkka siitä kelle lähettelisin ennakolla jos vaan olisi mahdollisuus lähettää. Hyvin, hyvin, tarkka!

 
Hieno kirjoitus Rautapierulta, kuvastaa hyvin nyky Suomen tilaa, ihmiset pannaan kärsimään ihan saatanan härskisti ja itse porskutellaan ihan kuin ei tiedettäisi. Taksit pyörii ja saavutettuja etuja ei supisteta, eletään leveästi vaikka sitten sen köyhän kansanosan selkänahasta . Ugh !
 
munkero
18.01.2021 23:16:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rautapieru: No minäpä kerron..
 
Asiallinen selvennys aiheesta. Kiitos. Palkitsin plussalla.
 
Tämä aspekti ei ole käynytkään mielessä.
 
Itekki joskus soitellu.
Krice
18.01.2021 23:49:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen lähettänyt muutaman kerran postiennakolla eikä ole ollut mitään ongelmia. Kerran taisi käydä niin, että rahat ei jostakin syystä tulleet tilille vaikka paketti oli luovutettu, mutta posti korjasi sen. Postiennakko on "hieman" turvallisempi kuin se, että laittaisi suoraan jonkun tyypin tilille rahaa, joten sen vuoksi jotkut sitä ehdottavat.
 
munkero
18.01.2021 23:58:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Olen lähettänyt muutaman kerran postiennakolla eikä ole ollut mitään ongelmia. Kerran taisi käydä niin, että rahat ei jostakin syystä tulleet tilille vaikka paketti oli luovutettu, mutta posti korjasi sen. Postiennakko on "hieman" turvallisempi kuin se, että laittaisi suoraan jonkun tyypin tilille rahaa, joten sen vuoksi jotkut sitä ehdottavat.
 
Johan se käytiin läpi että eihän siinä ole ostajana mitään sen parempaa turvaa, rahat vaan menee postin/matkahuollon kautta.
 
Itekki joskus soitellu.
Krice
19.01.2021 00:08:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

munkero: Johan se käytiin läpi että eihän siinä ole ostajana mitään sen parempaa turvaa
 
On siinä kun huijari joutuu lähettämään jotakin. Yleensä varmaan uskoisin, että huijarit ei jaksa tehdä sellaista vaan ottavat mieluummin suoraan tilille rahaa. Vai onkohan useinkin tapahtunut sellainen huijaus, että paketissa onkin tiiliskivi? Varmaan harvemmin, paljon yleisempi huijaustyyppi on tuo rahan siirtäminen tilille ja sen jälkeen ei kuulu mitään.
 
munkero
19.01.2021 00:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: On siinä kun huijari joutuu lähettämään jotakin. Yleensä varmaan uskoisin, että huijarit ei jaksa tehdä sellaista vaan ottavat mieluummin suoraan tilille rahaa. Vai onkohan useinkin tapahtunut sellainen huijaus, että paketissa onkin tiiliskivi? Varmaan harvemmin, paljon yleisempi huijaustyyppi on tuo rahan siirtäminen tilille ja sen jälkeen ei kuulu mitään.
 
Kyllä. Mutta mitään turvaa tätä vastaan ei ole. Rahat menee, hyödykettä ei tipu.
 
Itekki joskus soitellu.
Jeszse
19.01.2021 06:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just vähän ennen joulua viimeks ostin postiennakolla pedaalin. Ei siinä mitään muuta ongelmaa oo ku saada osapuolten kanssa asia natsaamaan, yleensä ostaja ei muuta vaihtoehtoa halua ja myyjä ei taas halua ennakkoo.
 
Kyllä mäkin ennakon etuna näkisin jo sen ettei tartte siirtää rahaa ennenku on jotain haettavissa sieltä postista. Oli se sit tiiliskivi tai aito asia. Makselee sitte vaikka postikulut molempiin suuntiin myyjän tilille etukäteen ni ei mee isot summat hukkaan jos tulee kusetetuks.
 
askomiko
19.01.2021 08:02:34 (muokattu 19.01.2021 08:46:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostan vain postiennakolla, viimeksi 2200e mikin pari viikkoa sitten. En ymmärrä mikä siinä hiertää. Ainakin lähettäjän pitää lähettää paketti, tämä karsii kädettömimmät eetupakkaset pois. Torikauppoja tehty satoja molempiin suuntiin. Koskaan ei ole jätetty mitään hakematta postista. Myyjän roolissa ihan sama kummin päin tehdään, mutta itselläni tilisiirron pukkaaminen ventovieraan tilille hiertää pahasti, koska olen pankissa töissä ja törmään viikottain huijareiden uhreihin. Ne rahat on mennyttä, ja huijausliikennettä on todella paljon. Postiennakko on vartavasten ja nimenomaisesti rahan siirtoa tavaraa vastaan tehty palvelu, hyvin toimii.
 
Ainut miinupiste on Matkahuollon viikon viive tilittää rahat, postilta ne tulee ripeästi. Mutta ei elämä minkään käytetyn tavaran kaupan varassa ole.
 
Ok, voin maksaa muutaman kympin vehkeet myös tilisiirrolla. Lähtökohtaisesti ostaja maksaa postikulut niin ei sekään kaiverra mieltä.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
teukka
19.01.2021 09:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näihin liittyen painava tavara kuten kitarakomerot ei enää liiku postilla tai MH:lla.
Tästä kokemusta viimeviikolta. Vuoden vaihteessa on muuttunut käytännöt nimittäin.
Itselleni eilen saapui Oulusta komero muun toimijan toimesta.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
parek
19.01.2021 12:09:18 (muokattu 19.01.2021 12:14:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kyllä itsekin aina välillä laittanut postiennakolla menemään tavaraa ja en koe siinä olevan varsinaisesti mitään ongelmaa, jos saan ne postikulut edes ennakkoon tilille. Ehkä mua eilen hiersi lähinnä se, että itse annoin mielestäni kattavasti kaikkea tietoa jne. mutta ostava osapuoli jumitti poteroonsa heti kättelyssä. Jos ei 1550e maksavasta soittimesta voi siirtää 50e ennakkoon tilille vakuutena (vaikka minä myyjänä oletettavasti vaikutin tolkun rehelliseltä ihmiseltä?) niin melko joustamatonta on toiminta. Syyksi sain "mnetin huijausyritykset".
 
Itse jos ostan tavaraa niin ostan vain luotettavan oloiselta myyjältä. Siinä vaiheessa kun olen valmis jo kauppoihin, en koe enää olevan hyötyä postiennakosta. Se luotto myyjään on tullut jo ihan muulla tavoin. Just tän vuoksi saatan myös kysyä niitä kuuluisia tyhmiä kysymyksiä. En kuulu siihen ryhmään joka laittaa myynti-ilmoituksen nähdessään suoraan pikaviestillä "ostan, anna tilinumero" (paitsi jos nimimerkki on tuttu ja profiilissa paljon palautteita).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «