![]() 01.07.2004 12:27:22 (muokattu 01.07.2004 12:30:18) | |
---|---|
Entäs jos ostaisi yhdet pienet pöytäkajarit ja subbarin? Tarviitko sä sitä bassoa niin helvetisti? Ei se subbari autuaaksi tee, usko pois. Mulla on tällä hetkellä 4 eri subia ja vain 1 niistä tyydyttää mun tarpeita. Muut on liian kumisevia, löysiä, tehottomia ja ties mitä muuta. Helvetisti on tullut (turhaan) tuhlattua noihin rahaa, kun yksillä hyvillä kaiuttimilla (näitäkin on tullut ostettua useammat huonot, ikävä kyllä) olisi ajanut saman asian puolella budjetista. Jos ostat huonon subin (tai subin, mikä ei sovi sun kaiuttimiin), niin usein muutenkin ongelmallinen basso-osasto vain korostuu. Jos nyt on pakko ostaa joku edullinen subi, niin osta Audio Pro:n b1.35 mk2. Mä päädyin itse vähän pitemmän vertailun jälkeen (runsas vuosi miettisin eri vaihtoehtoja) juuri tuohon ja esim. toi focus jäi kakkoseksi. Siinä vain oli suttuisempi alapää, eikä noi watit merkkaa mulle yhtään mitään. Mitä OR:iin tulee, niin niissä on mun mielestä ongelmana se Räsäsen kaiuttimille tyypillinen ylimuhkea alapää. Bassotoisto on sellasta lussutusta ja sitä on liikaa. Toiston pitäisi olla nopea ja tarkka, mutta OR:ltä en ole sellaista vielä kuullut. Muuten soivat ihan hyvin. Kyllähän noilla rokkia ja kaikkea jumpsutusta soittelee varmasti ilomielin, mutta vakavampaan kuunteluun tai vaikka studiohommiin noita en ottaisi. Ja minähän en mikään hifisti edes ole, pidän vain hyvin soivista poppikoneista. Mun mielestä edelleen ne Chorukset ovat hintaluokassaan parhaat kuulemani kaiuttimet. Sitä bassonkorostusta saa todennäköisesti vahvistimesta, jos niiden luonnollinen toisto ei riitä. Mun mielestä niistä ei puutu bassoa yhtään, ennemminkin toisto ei ylety mitenkään hirveän alas. Sitä varten voit ostaa myöhemmin sitten laadukkaan subin, jos tarve vaatii. Ps. hitto millasta paskaa tulee taas jauhettua. No nyt tiedät mun mielipiteen tästä asiasta. Sun vaatimukset on ilmeisesti hiukan erilaiset ja mun ei varmaan auta kuin pyöritellä päätäni. Stereotkin ovat vähän mielipiteistä riippuvaisia, kuten esimerkiksi kitaravahvarit. Mä pidän kuivakasta ja tasapainoisesta soinnista, sä ilmeisesti tykkäät vähän rokimmasta ja muhkeammasta. Ei siinä mitään, yhtä hyvä vaihtoehto sekin. EDIT: Jos nyt ostat pienet hyllykajarit ja subin, niin ota huomioon pikkukajareiden rajoittunut toisto. Siihen ei välttämättä sovi rinnalle kovin hyvin 15" mörssäri. Normaalikäytössä nuo 10" bassokaiuttimet riittävät musiikinkuunteluun. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy | |
![]() 01.07.2004 12:29:29 | |
Tuodaanpa pöytään seuraava vaihtoehto, kun kerran pitää saada vain CD-ääni ulos (eikä esim. radiota). Ostat CD-soittimen, jossa on linjatason säätö. ... cd-soitin, jossa on linjatason säätö taitaa mennä kysyjällä yli budjetin, mutta: semmoisen peräänhän voisi vaihtoehtoisesti laittaa tinkimättömän päätevahvistimen & kajarit budjettilinjalla: cd-soitin + stereovahvistin (ei siis virtinvahvistin) + edulliset kohtuullisen hyvät kaiuttimet. Kun raha riittää niin esim. kaiuttimet voi vaihtaa selvästi parempaan luokkaan (vanhoille yleensä löytyy jotain "kakkoskäyttöä" tai saa myytyä). Kaiuttimien hankintaan osviittaa löytyy esim. Hi-Fi -lehden kirjahyllykaiutinvertailuista (kirjastosta löytynee tai toimituksesta vanhoja numeroita ostamaan). Suosittelen kuitenkin kuuntelemaan omilla levyillä, että mikä vastaa parhaiten omaa soundimakua - absoluuttisia kaiuttimia kun ei olekaan - lähellä olevat sitten liikkuvat jossain henkilöauton hinnoissa ;-) Vahvistimen voi ostaa testienkin perusteella - eri tavoin nekin kuitenkin soivat - erot ovat pienempiä kuin kaiuttimissa. Mikäli on mahdollista niin vahvistin-kaiutin -yhdistelmä kannattaisi kuitenkin kuunnella liikkeessä. CD-soittimissa hintaluokkansa sisällä on pienimmät äänelliset erot. Kalliimmat ovat kuitenkin parempia kuin halvat ... Tuommoisessa erillissysteemissä on etuna, että pääsee kohtuullisella rahalla kiinni ja vähitellenkin voi laitteistoa parantaa. Hifi-Krug on edullinen hankintapaikka - lähinnä jakelutoimisto, jossa ei voi kuunnella/testata. "Moraalisesti vähän" arveluttavaa on sieltä hankkia - ainakin jos käy muualla ensin kuuntelmassa. (Vahvistimeni sieltä hankin kun hintaero oli todella merkittävä enkä kuunteluihin turvautunut valinnassa) | |
![]() 01.07.2004 12:32:43 | |
Mitä OR:iin tulee, niin niissä on mun mielestä ongelmana se Räsäsen kaiuttimille tyypillinen ylimuhkea alapää. Bassotoisto on sellasta lussutusta ja sitä on liikaa. - hyvin kuvattu se on semmoinen "myyvä" soundi - - "hei kaverit, tässä on hyvät passot!" :-) | |
![]() 01.07.2004 12:52:19 | |
- hyvin kuvattu se on semmoinen "myyvä" soundi - - "hei kaverit, tässä on hyvät passot!" :-) Taitaa olla sellanen amis/nuoriso- juttu tämä ylettömät alapäät... hittoako niitä korostamaan, jollei niitä levyllä muuten ole? Corolla tärisemään... Noi kotiteatterihärvelit vääristää kyllä pelkän musan kuuntelun totaalisesti (harvoja levyjä on vielä edes koodattu 5.1 tai 7.1 muotoon). Tietysti jos omistaa vaikka 30-40 neliön kuuntelu/katseluhuoneen, niin mikäs siinä... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 01.07.2004 13:48:53 | |
cd-soitin, jossa on linjatason säätö taitaa mennä kysyjällä yli budjetin, mutta.... Niitä on tietysti monentasoisia ja parhaimmillaan on tainnut saada viiden cd:n karuselleja linjatason säädöllä 100 eurolla, tosin käytettynä. Tuo budjettihan muuten taitaa jo ylittyä ilman soitinta jo pelkästään noilla 1030:llä. ;) budjettilinjalla: edulliset kohtuullisen hyvät kaiuttimet. Kun raha riittää niin esim. kaiuttimet voi vaihtaa selvästi parempaan luokkaan (vanhoille yleensä löytyy jotain "kakkoskäyttöä" tai saa myytyä). Kyllä mielestäni kannattaisi hankkia "pakolliseksi siirtymäajaksi" kuulokkeet keskinkertaisten kaiuttimien sijaan. On melkoisen paljon parempi hinta/laatu. Tai sitten pläjäyttää kerralla selkänahka jollekin kapitalismin hyödyntäjälle raavittavaksi ja saada kotiinsa ne kunnon kajarit. Kaiuttimiin kannattaa satsata enemmän kuin mihinkään muuhun äänentoistoketjun elementtiin. Ne kun sattuvat olemaan se ainoa ääntä oikeasti tuottava osanen. Suosittelen kuitenkin kuuntelemaan omilla levyillä, että mikä vastaa parhaiten omaa soundimakua - absoluuttisia kaiuttimia kun ei olekaan - lähellä olevat sitten liikkuvat jossain henkilöauton hinnoissa ;-) Vaikka Genet ovatkin huippuluokan tarkkailukaiuttimet, kaikki eivät pidä niiden soundista hifikuuntelussa. Riippuu tietysti henkilöautosta, mutta en minä Geneleciä normaalin henkilöauton hintaisena pidä. Mitäs eroa on muuten hifikuuntelijalla ja työkseen ääntä/musiikkia tekevällä ihmisellä? Olen kuullut, että se häviävän pieni, mutta silti todellisuudessa todella järkyttävä ero on siinä, että hifisti ei ole enää kiinnostunut pätkääkään musiikista, vaan liittimistä, yms. Perään olen kuullut myös, että samaiset kaverit vaihtavat kaiuttimia vuosittain vaihtamisen vuoksi; ei siis siksi, että uudet olisivat jotenkin paremmat. Saundihan tulee sormista, päntikamoista ja taiteilijan pään sisältä. Ei sitä enää kotistereoidivehkeillä saa ruuvata. Saattaa vielä Yngwä suutahtaa ja vapauttaa fakin furynsa. Ja sitten ei ole enää Juccixzkellakaan kivaa.;) | |
![]() 01.07.2004 14:12:12 (muokattu 01.07.2004 14:13:11) | |
Itse olen kanssa hyvän stereolaitteiston kannalla. Tietokoneen +dvd aseman omaavien on siitä sitten helppo laajentaa suorround systeemiin. Itse hoidan musiikin kuuntelun stereoilla ihan yhdellä hyvällä stereokaiutin parilla ilman mitään subbasia. Kun tulee leffan kattelun aika niin tietokoneesta ääni halpis kotiteatterisettiin (Creativen) jossa subbari+5paskaa satelliittia, sillä poikkeuksella että ohjaan etukaiuttimeet (oikea & vasen) stereo vahvistimen kautta näihin musiikin kuuntelussa käyttämiini kaiuttimiin. Systeemi toimii MusaDVD ja leffakäytössä vallan mainiosti, koska keskikanavasta tulee yleensä vain puhe ja takakanavista epämääräisiä taustaääniä/yleisön huutoa. Kumpaisetkin kuulostavat halpissatelliiteilla ihan riittäviltä. Niin, ja viritinvahvistinta kannattaa ehdottomasti metsästää käytettynä. Tiedän monta tapausta, jossa kaveri on myynyt hyvän (=lähes kotihifi) stereovahvistimen saadakseen rahat uuteen hienoon 5.1 settiin, joka sitten soundaakin musan kuuntelussa ihan paskalta. | |
![]() 01.07.2004 18:06:22 | |
Mitäs eroa on muuten hifikuuntelijalla ja työkseen ääntä/musiikkia tekevällä ihmisellä? Hifikaiutin ja studiomonitori eroavat käyttötarkoituksensa puolesta. Monitorin on oltava mahdollisimman neutraali ja tarkka, eikä studiossa olla ensisijaisesti nauttimassa musiikista. Tottakai Genelec kelpaa myös musiikin kotikuunteluun, mutta läheskään kaikkien mielestä se ei ole hintaluokassaan paras vaihtoehto tähän käyttöön. Tämä vain huomautuksena- varsinkin kun ehdottamasi setti ylittää selkeästi kysyjän budjetin. ..todellisuudessa todella järkyttävä ero on siinä, että hifisti ei ole enää kiinnostunut pätkääkään musiikista, vaan liittimistä, yms. Vai niin. Mikäköhän pointtisi lienee? | |
![]() 02.07.2004 15:30:29 | |
Onko muuten 80-luvun Jamot mistään kotoisin? | |
![]() 02.07.2004 15:53:34 | |
Onko muuten 80-luvun Jamot mistään kotoisin? Jos olet menossa kalaan, niistä saa oivat matolaatikot...:) Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 02.07.2004 16:04:17 | |
Jos olet menossa kalaan, niistä saa oivat matolaatikot...:) Ahaa. Ehkäpä kuuntelen moisia ennen ostamista. | |
![]() 02.07.2004 16:18:14 | |
Ahaa. Ehkäpä kuuntelen moisia ennen ostamista. Kaiuttimia pitää aina kuunnella ennen ostamista... omilla suosikkilevyillä ja mieluiten tulevassa sijoituspaikassa... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 02.07.2004 19:56:47 | |
Kaiuttimia pitää aina kuunnella ennen ostamista... omilla suosikkilevyillä ja mieluiten tulevassa sijoituspaikassa... Ja tähän kaikki vakavasti otettavat hifikauppiaat suostuvat ja itse asiassa kannustavatkin. Eli jos pesukonekauppias ei suostu kotikuunteluun kannattaa miettiä josko rahat kannattaisi sittenkin viedä kauppiaalle jolle äänentoisto oikeasti merkitsee jotakin. "Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. That's police talk." -Sledge Hammer | |
![]() 02.07.2004 22:53:09 | |
Omani hankin aikoinaan Tampereen Hifi Studio 17:sta, ja suosittelen kyllä vilpittömästi ko. paikkaa. Mukavaa henkilökuntaa, hyvittävät (ainakin aikoinaan) vanhoista kamoista, ja kokoavat paketin mukavalla alennuksella. Paikan päällä kuunneltavien kauitinten määrä on aika huima kun ottaa tilojen koon huomioon. I can't sing and I can't dance, but still I know how to clap my hands... | |
![]() 03.07.2004 00:38:35 | |
Tommoset ne Jamot tais olla: http://www.easyinfo.co.za/htm/custom/jamo/images/studio3.jpg Kokemuksia, anyone? | |
![]() 03.07.2004 09:28:29 (muokattu 03.07.2004 09:32:22) | |
Stereot tuli sitten hankittua. JBL LX-60 - 2-tie lattiakaiuttimet, sarjassaan vuoden 2000 testivoittajt 150 e. Panttilainaamo Yahama natural sound RX-550 - viritinvahvistin jees vahvari missä pure direct 200 e. Osto ja Myyntiliike Samsung DVD - soittaa melkein kaikkea, tuplalukupää ja 2v. takuu 150 e. Gigantti Kokonaishinta 500 e ja saundi on todella hyvä. Kun laittaa pure directin (ohittaa kai etuasteen) niin saundi on todella tasapainoinen, suht tiukka mutta miellyttävä, ei siis mikään tufnu räsänen. Melkeen kaikki on pyllystä? | |
![]() 03.07.2004 10:34:21 | |
RX-496: 2 x 105 W, RDS-viritin, 5 tuloliitäntää, RIAA, portaaton loudness, 40 esivalintaa, ULA-asemien automaattinen muistiinvienti, direct-kytkin, kauko-ohjain AX-396: 2 x 60 W 8 ohm RMS 2 x 95 W 4 ohm Top ART suunniteltu Kaukosäädin Kumpi olisi parempi? Onko noilla tehoilla mitään väliä jos vahvistimessa on kiinni tommoset pikkukajarit? Kai se 50 wattiakin huuta ku hullu? | |
![]() 03.07.2004 10:49:15 | |
Kyllähän se pieniin kajareihin varmasti riittää. Meinaatko uutena ostaa? En usko että se kymmenen vuotta vanhempi vahvari ole sen huonompi kuin uusi. Hinta vaan on tippunut puoleen. Melkeen kaikki on pyllystä? | |
![]() 03.07.2004 11:05:25 | |
Ja tähän kaikki vakavasti otettavat hifikauppiaat suostuvat ja itse asiassa kannustavatkin. Eli jos pesukonekauppias ei suostu kotikuunteluun kannattaa miettiä josko rahat kannattaisi sittenkin viedä kauppiaalle jolle äänentoisto oikeasti merkitsee jotakin. No tähän täytyy kommentoida että eivät kaikki "pesukonekauppiaat" ole aivan mahdottomia tuon kotikuuntelun suhteen. Kun ostin ensimmäiset "kunnon" kaiuttimet 70-luvun alussa roudasin koko läjän kaiuttimia kotiin paikallisen "pesukonekauppiaan" suuren myötämielisyyden ansiosta. Sansuin kaapit saivat sillä kertaa uuden kodin. "G-strings are for strippers" | |
![]() 03.07.2004 12:43:47 | |
Vahvistin: Cambridge Audio Azur 540A 350€ www.highendstudio.fi CD: Cambridge Audio Azur 340C 249€ www.highendstudio.fi Kaiutin: Dynaudio Audience 42 Kirsikka 590€ www.hifikrug.fi Yhteensä 1189€ Älkää nyt ihan haukkuko lyttyyn. En saa muuten mitään ostettua kun alkaa mieltä painamaan. Kyllä varmaan kaikesta tän hintaluokan kamasta huonoja puolia löytyy... | |
![]() 03.07.2004 12:44:32 | |
Vahvistin: Cambridge Audio Azur 540A 350€ www.highendstudio.fi CD: Cambridge Audio Azur 340C 249€ www.highendstudio.fi Kaiutin: Dynaudio Audience 42 Kirsikka 590€ www.hifikrug.fi Yhteensä 1189€ Älkää nyt ihan haukkuko lyttyyn. En saa muuten mitään ostettua kun alkaa mieltä painamaan. Kyllä varmaan kaikesta tän hintaluokan kamasta huonoja puolia löytyy... No näiden pitäs olla ihan hyvää kamaa... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)