Aihe: Kiilaus/sleebaus
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Epämuusikko
17.01.2021 10:43:15
Juhani_t: Kertokaapa keskihuonolle rumpalille miten kiilauksen jälkeen palataan klikkiin tyylikkäästi ja huomaamattomasti?

Siinäpä se, kun silloinhan se paljastuu. Pyritään taklaamaan ne ongelmat siellä missä ne on eikä mähistä oireiden kanssa. Itse oon oman kiilaamiseni kanssa tällä hetkellä sangen välinpitämätön, mutta ainahan sitä voi esim. soittaa vaikka kasiosabiittiä, jossa joka toisen tahdin ykkönen jätetään soittamatta basarilla, korvattaen se edell. tahdissa 8-osakoholla. Myös Fields of Goldin basarirytmi on piilovaikea, ja yleensäkin kaikki missä väistellään silloin tällöin vahvoja tahdinosia.

Toinen on virvelin sijainti aikakuvassa, mutta sen manipuloinnista en osaa muuta sanoa kuin että myöhässä on myöhässä, mutta kun ei se oikein hulluna myöhässä voi meikästä olla. esim. G 'n R:n November Rain on meikälle jo hieman myöhässä, mutta muut ei valita :P

Kattoo DAW:stä, se tietää.

Yleensäkin metronomin antaman informaation replikointi omaan kalloon on _se_ juttu. Itse en soittaessani "kuuntele" klikkiä, vaan pidän sitä referenssinä omalle timelleni.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Juhani_t
17.01.2021 11:41:02
Epämuusikko:
Yleensäkin metronomin antaman informaation replikointi omaan kalloon on _se_ juttu. Itse en soittaessani "kuuntele" klikkiä, vaan pidän sitä referenssinä omalle timelleni.

Niin. Klikkiä ei edes kuule, tai huomaa, kun homma rullaa oikein. Sitten kun se sieltä nouseekin yhtäkkiä esiin, pitäisi jo tietää ollaanko menossa eteen vai taakse.
Epämuusikko
17.01.2021 17:54:19 (muokattu 17.01.2021 20:32:40)
Peter Erskinen Time Awareness - kirjassa on käyty monia sudenkuoppia aiheesta.

Äkkiseltään vois väittää että "laula mitä tahansa rytmisesti aktiivista melodiaa ja taputa 4- tai 8-osia päälle" tai "scattaa jotain rytmisesti mahdollisimman takitilleen (aluksi, myöhemmin voi jopa ottaa vapauksia) ja naputa 2+4, samalla kuitenkin neljäsosaa naputuskädellä hieman hytkyttäen / kunhan liike ei lakkaa tai käsi ei ole yhdessä kohti koko ajan" eivät ainakaan voi olla älyttömän pahasta.

Metronomia ei tämmöiseen tarvi sotkea.

Toinen hyvä on ei suoranaisesti rytmisesti vaan metrisesti/rakenteellisesti pahat riffit ja melodiat. Esim. Spainin intro, Commodoresin/FNM:n Easyn säkeistö sointukohoineen, jne
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)