Aihe: Jos sulla olisi 4k€ laittaa Gibson Les Paul-kitaraan, niin..
1 2 3 4 5 6 7 8
Slash
16.01.2021 21:05:58 (muokattu 16.01.2021 21:06:37)
Kitarakuuta voi suositella, nytkin näyttää olevan ihan kiinnostavia yksilöitä tarjolla, pääsee käytännössä vertailemaan vaihtoehtoja ja asiakaspalvelukin on 5/5. Itse ostaisin käytettynä ehdottomasti ja jos nyt olisin ilman LP:tä niin joku hillitty plaintop R8 Ice Tea Burstina kiinnostaisi.

"Norlin Era" LP:thän (69-85) on/oli pitkään aika huonossa maineessa, ja kyllä niitä saa reilusti alle neljällä kilolla jos välttämättä sellaisen haluaa. Huonoa niissä on, että monesti tuntuvat olevan aika painavia.

Itselläni on '78 Artisan 4,5kg ja CS Standard Modern 3,1kg (chambered) ja Stanu nousee telineestä ehkä 95 kertaa sadasta Artisanin yli.

Mitä nyt erilaisia LP:tä on vuosien varrella kokeiltua niin itse olisin skeptinen kaiken maailman "good wood era" "pakko olla huono koska kevennetty" jargoniin ja pyrkisin kokeilemaan mahdollisimman laajalti erilaisia itseä kiinnostavia soittimia. Hyviä, vähemmän hyviä ja huonoja soittimia on tehty maailman sivu ja mikään vuosi/ominaisuus ei lopulta takaa mitään.
Mikko1978
16.01.2021 21:17:06 (muokattu 16.01.2021 21:18:16)
Itse unohtaisin eri versioiden vertailun tyystin ja keskittyisin yksilöön. Miettisin tarkkaan sen, mitä olen etsimässä ja sitten kokeilisin eri yksilöitä - mieluiten käytettyinä - niin pitkään, että mieleinen löytyy. Ensiksi kävelisin sinne Kitarakuuhun, kokeilisin sen hetkisen tarjonnan läpi. Jos sopivaa ei löydy, niin toisin ilmi sen, mitä olen etsimässä, ja pyytäisin ilmoittamaan, jos tulee jotain sen suuntaista tarjolle.
petrip
16.01.2021 21:33:51
Oho, Kuopiossa on Viiking musiikissa melkoinen Les Paulien kokoelma tarjolla!
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
AngieRainbow
16.01.2021 22:56:56
Mulla ei oo ollu vähään aikaan Gibsonin les paulia ja olen itsekin etsinyt sopivaa R7, R8 tai R9 kitaraa käytettynä. Näiden hinnat on nousseet tosi paljon. Mä muistan kun käytettyjä R8 kitaroita sai torilta vähän yli 2k euroa, nyt pitää maksaa jo 3k euroa. En tarkoita uusimpia vaan noin vuosien 2000-2011 kitaroita. Ihme meininkiä.

Ketjun aloittajalle sanoisin, että käytetty Gibson custom shop Les Paul historic reissue ehdottomasti eli R7, R8, R9 tai R0. Näistä suosituin on R9 eli custom shopin 1959 historic reissue. Valitettavasti normi USA (siis ei custom shop) linjan Standard ja Traditional mallien specsit ja hinnat eri vuosilta on sellainen suo että oksat pois.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Räbbänä
16.01.2021 23:29:43
Huonosti Gibsoneja tuntee, mutta jäsen zzynkin mainitsema Elegant alkaisi olla kyllä investoinnin arvoinen budjettiin osuessa. Röyhkeän näköisiä laitoksia. Toki myös tämmöisenä kynäniskana Custom Lite voisi olla bok. Uusioversioita taitaisi toki tuohon rahaan saada jo kaksikin.
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
mpekkanen
17.01.2021 07:09:25
Joskus oli Seinäjoen top Soundissa myös aika suuri valikoima Gibson ja PRS kitaroita. Jostain kumman syystä niitä ei kuitenkaan löytynyt nettisivuilta ja tuo liikkeen kitara määrä on siis huomattavasti nettisivujen valikoimaa suurempi.
Tukholmassa on myös paljon kitaraliikkeitä ja vaikka ei sieltä kitaraa ostaisikaan, niin saattaisi olla ihan hyvä reissu jos haluaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja.
Olipa tarkoitus ostaa minkälainen kitara tahansa, niin minusta olisi järkevä kokeilla rauhassa mahdollisimman monia malleja ja myös muita merkkejä, mikäli ne vähänkään kiinnostaa. Itselle paras mahdollinen soitin ei välttämättä ole aina se kaikista kallein, mutta itse se on kokeiltava mikä toimii ja mikä ei.
Les pauleissa voi paino olla reilusta 3kg lähes viiteen kiloon, että on sillä ainakin minusta jotain väliä. Jos soitin on liian painava, niin vaikka se olisi muutoin todella hyvä, niin todennäköisesti se jatkossa jää liian vähälle huomiolle/soitolle, mikäli painoa on liikaa. Toki ei kitaran pidä olla liian kevytkään, vaikka harvemmin se on ongelma kun les pauleista on kyse.
Minulle parhaimmat mallit on LP gibsoneista ollut kevenneysporatut mallit, joita olen joskus kokeillut. Jokunen vuosi sitten oli liikkeessä uusi 800€ kieppeillä. Tarkkaa mallia en muista, mutta P90 kaulassa ja humbucker tallassa.
Yksi firebrand lp on ollutkin itsellä kasarin alusta, mutta se meni kiertoon...flying v kitaroita on ollut kaksi ja ne on malliltaan enemmän itseä miellyttäviä.
samiko
17.01.2021 09:59:32
tuskiz: En laittaisi.

Laittaisin Premium-sarjalaiseen Tokaihin ja loput pari tonnia johonkin järkevämpään.

Se on yhtä varma asia kuin että maa kiertää aurinkoa, kuin että Gibson-juttuihin ängetään aina se legendaarinen Tokai mukaan :D .

Mutta nyt kun Tokai mainittu niin sanottakoon etten ikinä nevö evö laittaisi muutamaa tonnia mihinkään Tokaihin.
hallu
17.01.2021 10:22:53
samiko: Se on yhtä varma asia kuin että maa kiertää aurinkoa, kuin että Gibson-juttuihin ängetään aina se legendaarinen Tokai mukaan :D .

Mutta nyt kun Tokai mainittu niin sanottakoon etten ikinä nevö evö laittaisi muutamaa tonnia mihinkään Tokaihin.

No Tokai tekee kyllä hyviä kitaroita ja mielestäni siinä saa rahalle vastinetta. Itseäni Tokaissa häiritsi hiukan se, että se on kopio. Ei se enää häiritse kun sitä on tottunut soittamaan, mutta aluksi se häiritsi. Silti jos japanian kitaroihin tuntee viehtymystä, niin itse käännyin suosiolla Yamahan ja Ibanezin puoleen..... Tokai on kyllä hyvä, ei siinä mitään.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
J.Hollström
17.01.2021 10:30:03
Samat sössötykset näissä kuin aina ennenkin. Itsekin etsin aikanaan hyvää Les Paulia, ja tuntui että alle 2000 euron sellaisia ei juuri ollut tyrkyllä. Siispä enemmän joutui laittamaan. Mutta löysin lopulta prehistoric-sarjalaisen 59 reissuen sopuhintaan, joka on osoittautunut hyväksi kitaraksi.

Täällä näyttäisi olevan samanlainen:
http://www.kitarakuu.fi/kitarat/gib … paul-standard-59-pre-historic-1988/

Hyvässä Gibsonissa on se hyvä puoli, että pitelee hyvin hintansa, ja parhaat jopa nostaa sitä.
TTV
17.01.2021 10:57:22 (muokattu 17.01.2021 10:57:46)
TTV: Otahan yhteteyttä, mikäli olet luopumassa SlimTaper profiililla olevasta LP Customista, se on nimittäin itselleni just se oikea kaulaprofiili :-) Tuollainen Naturaliin kallellaan oleva kansi on kans TODELLA kaunis...

Otsikon aiheeseen liiittyen voisi todeta, että reilulla neljällä tonnilla sain hankittua 2kpl LP Standardeja, toinen vuodelta 2018 (uutena) ja toinen 2019. Mulla ei ole mitään noita nyky-Gibsonien kevennysporauksia vastaa ja Burstbucker Pron saundi on omaan tyylini erittäin jees. Jos kitara on kaunis ja hyvin viimeistelty ja siitä löytyy 60s SLimTaper kaula, niin se ostetaan :-) Thomannin ja Kitarapajan tarjonnan just kahlasin läpi, enkä löytänyt sellaista Gibsonia, johon 4 tonnia laittaisin tai 4 tonnia riittäisi.

Tai no, jos vielä pikkuisen laittaa tuohon neljään tonniin lisää, niin sitten mä ostaisin tämän SilverBurst Customin:

https://m.thomann.de/fi/gibson_les_paul_custom_sib_ch.htm

Ehdottomasti ostaisin Thompalta, jotta saisi rauhassa tutustua tuohon kaulaprofiiliin omassa soittoympäristössäni.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Kivijalka
17.01.2021 11:09:16
hallu: No Tokai tekee kyllä hyviä kitaroita ja mielestäni siinä saa rahalle vastinetta. Itseäni Tokaissa häiritsi hiukan se, että se on kopio. Ei se enää häiritse kun sitä on tottunut soittamaan, mutta aluksi se häiritsi. Silti jos japanian kitaroihin tuntee viehtymystä, niin itse käännyin suosiolla Yamahan ja Ibanezin puoleen..... Tokai on kyllä hyvä, ei siinä mitään.

Tämä on itseänikin vaivannut aina ajoittain: Ei huvittaisi soittaa kopiolla, mutta toisaalta japanialaiset painijat ovat parasta bestiä. Pitäisi siis jäljittää Gibsonin virallista japanilaista mallistoa, eli Orvillea jostain ja testata kuinka kyseiset kitarat istuvat lapaseen.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
vkiilako
17.01.2021 11:45:41
petrip: Budjetti on toki viitteellinen. Itseäni hämää kaikki nuo eri variantit. Uutta en nyt lähtökohtaisesti ole harkinnut, vaikka mielenkiintoista olisi tsekata mikä on Gibsoneiden laatu tänä päivänä. Kitarakuussa on pari mielenkiintoista yksilöä, Pajalla ei oikein yhtään. CC menee jo budjetin yli.

Kuopion Viiking musiikissa on aika hyvä valikoima Gibsoneita paikan päällä. Jos pajalta ei löydy, voisi tuo Viiking olla tarkastamisen arvoinen paikka.

Itse olen omistanut Les Pauleista Studion, 2 Standardia, Customin sekä Custom shopin R8:n ja R9:n. Kyllä noista parhaiten soivat kitarat olivat R8 ja R9, mutta kaulat olivat molemmissa itselleni liian paksut.
Se kannattaako maksaa 2x hinta R9:stä verrattuna stankkuun on jokaisen mietittävä itse.
Minusta varsinkin R9 oli soinniltaan paras kaikista kokeilemistani, mutta nykyään omistan 50's standardin, koska sen kaula on itselleni kaikista sopivin.

R0 V2 olisi toisaalta vielä mielenkiintoinen kokeilla :)
petrip
17.01.2021 11:52:55
Tää on just tätä, että on custom shop/ei custom shop, classic, pre-historic, reissue, heritage, true-historic jne. Yritä tässä nyt saada sitten jotain tolkkua...
samiko
17.01.2021 12:06:55
petrip: Tää on just tätä, että on custom shop/ei custom shop, classic, pre-historic, reissue, heritage, true-historic jne. Yritä tässä nyt saada sitten jotain tolkkua...

Tolkkua ei valitettavasti löydy täältä. Voi olla että sekavammaksi vain menee.

Sanon vain noista stankku->custom shop-hintamietinnöistä, että täysin sun itse pohdittava asia.

Volkkari vai Audi?
Tissot vai Omega?
Malaga vai Phuket?

Ei se Tissot yhtään huonommin aikaa käy kuin Omega ja tuskin sen nopeammin hajoaakaan...

Itse olen tehnyt juurikin niin että päätän (tai siis rahatilanne päättää) summan mitä tuhlaan kitaraan ja alan katsomaan sitten vaihtoehtoja siinä hintaluokassa. Se on loputon suo alemmas että ylemmäs.
AngieRainbow
17.01.2021 12:27:21
petrip: Tää on just tätä, että on custom shop/ei custom shop, classic, pre-historic, reissue, heritage, true-historic jne. Yritä tässä nyt saada sitten jotain tolkkua...

Sä oot ihan oikeassa, että on vaikea saada tolkkua. Lisäksi ne on myös mielipideasioita. Juuri toi että kannattaako R9:stä maksaa 2 x stankun hinta, niin joidenkin mielestä kannattaa ja joidenkin ei. Tähän täytyy vaan miettiä, miten sun mielestä on.

Stankkujen specsit alkoi muuttua aika paljon vuodesta 2008 eteen päin. Tuli piiriilevyä elektroniikkaan, lukkojakkia jne ja myöhemmin mikkien puolituksia ja ties mitä. Standardit ennen vuotta 2008 on perinteisempiä, jos niitä haluaa etsiä.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
hallu
17.01.2021 12:29:22

No vastauksethan ovat aina kysymyksen mukaisia. Eli mitä täsmällisemmän kysymyksen osaat muotoilla, niin sitä täsmällisemmän vastauksen saat. Jos kysymyksen asettelu alkaa sanoilla ".... mistä lähtisit hakemaan?", on kai odotettavissa että ihmiset kertovat omista mielipiteistään asian suhteen.

Mitä siis oikeastaan haluat tietää? mihin vastausta kaipaat? jäikö jokin seikka aloitusviestistäsi vastaamatta? jos halusit kysyä, että missä noita myydään, niin mielestäni siihen tuli useampiakin vastauksia sekä tietty käytettyjen markkinat kandee tsekata. Jos kysymyksesi on, että missä mallissa on vähiten tunkkainen kaulamikki, niin siihen ei varmaan ihan selvää vastausta tullut kun ei ihmiset varmaan sitä ihan yksiselitteisesti tiedä. Itse tiedän, että laskemalla kaulamikki riittävän alas, niin tunkkaisuus katoaa. Toisaalta olen tavannut myös raikkaammin soivia kaulamikkejä, mutta voihan niitä vaihtaa jälkeenpäinkin jos se vain siitä on kiinni.

En mä tiiä? jos mulla olis neljä donaa taskussa, niin en minä täällä notkuisi kyselemässä vaan säntäilisin ympäri suomea testailemassa vaihtoehtoja ja kusisin hunajaa :-D
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Jucciz
17.01.2021 12:43:52 (muokattu 17.01.2021 13:04:45)
J.Hollström: Samat sössötykset näissä kuin aina ennenkin. Itsekin etsin aikanaan hyvää Les Paulia, ja tuntui että alle 2000 euron sellaisia ei juuri ollut tyrkyllä. Siispä enemmän joutui laittamaan. Mutta löysin lopulta prehistoric-sarjalaisen 59 reissuen sopuhintaan, joka on osoittautunut hyväksi kitaraksi.

Täällä näyttäisi olevan samanlainen:
http://www.kitarakuu.fi/kitarat/gib … paul-standard-59-pre-historic-1988/

Hyvässä Gibsonissa on se hyvä puoli, että pitelee hyvin hintansa, ja parhaat jopa nostaa sitä.

Hieno kitara, mutta aika painava. Alle 4,1 kiloa pitäis olla '59-malliset ja sen henkiset. Ootko muuten Juki punninnu sun pre-historicia? Ilmeisesti viimeistään Historic Collectionin käynnistyessä (R9:t ja muut) puita ruvettiin valikoimaan painon perusteella perusteellisemmin, sillä käsittääkseni nimenomaan R9-mallit saavat puuvarastosta kaikista kevyimmät puut, ja sillä pidetään huoli, ettei tuommoisia 4,5 kilon yksilöitä mitenkään pääse syntymään. Oma R9:ni painaa 3,78 kiloa ja se on aivan ihana. Myös kaula on tavattoman miellyttävä.

Tässä ketjussahan ei varmasti monikaan kyseenalaista sitä, etteikö Tokai tee myös mainioita kitaroita. Kuitenkin aina tulee vähän semmonen plääh-olo, kun kaverille tarjotaan Tokaita kun hän on etsimässä Gibsonia. Tässä tilanteessa se ei yksinkertaisesti ole vaihtoehto, sillä kitara on monille paljon muutakin kuin vain soitin. Gibson on merkkinä ikoninen ja sen historia antaa omistajalleen tietyn fiiliksen, ja jos sen fiiliksen ansiosta soittaminen on jostain syystä kivempaa, Gibson se on silloin oltava. Fiilisjuttuja on ihan turha ruveta perustelemaan järjellä, eikä tämmöisiä asioita edes kuuluisi joutua perustelemaan muille: jos on rahaa Gibsoniin ja haluaa Gibsonin, silloin ostaa Gibsonin. Yksinkertaista.
petrip
17.01.2021 12:53:54 (muokattu 17.01.2021 12:54:16)
Aihe on haastava, koska kyseisellä mallilla on niin pitkä historia ja vuosikymmenten aikoina on tehty lukuisia klassikkolevyjä, joihin itse kukin samaistuu. Vaikka malli on Les Paul, on siitä niin paljon variantteja olemassa pelkästään Gibsonilla itsellään, että tuntuu vaan hankalasti lähestyttävältä aiheelta. En odottanut mitään suoranaisia vastauksia, mutta ihan hyviä kommentteja on tullut. Kiitos niistä.
Jucciz
17.01.2021 13:07:30
petrip: Aihe on haastava, koska kyseisellä mallilla on niin pitkä historia ja vuosikymmenten aikoina on tehty lukuisia klassikkolevyjä, joihin itse kukin samaistuu. Vaikka malli on Les Paul, on siitä niin paljon variantteja olemassa pelkästään Gibsonilla itsellään, että tuntuu vaan hankalasti lähestyttävältä aiheelta. En odottanut mitään suoranaisia vastauksia, mutta ihan hyviä kommentteja on tullut. Kiitos niistä.

Jos sulla on Pirkanmaan suunnalle liikennettä, tuu ihmeessä poikkeamaan. Täällä on kolme Les Paulia (R9, Elegant ja Bantam), joiden avulla varmasti saat ainakin jonkinlaisen käsityksen, millainen malli saattais olla sulle passeli. Kahvit paistetaan normaalisti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)