Aihe: Jos sulla olisi 4k€ laittaa Gibson Les Paul-kitaraan, niin..
1 2 3 4 5 6 7 8
Morri
16.01.2021 18:24:09
Onko pakko käyttää se Gibsoniin...? Itse en käyttäisi...
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
petrip
16.01.2021 18:24:53
Entropia666: Tässä on kyllä myös aika paljon asiaa. 4k€ skebasta on sen verran iso raha, että ite speksaisin tasan tarkkaan millaisen haluan ja siinä ei sais olla mitään kompromisseja.

Ihan kivasta ei maksaisi kovinkaan paljon. Sen sijaan huippukepistä voisi maksaa usean tonnin.
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
petrip
16.01.2021 18:25:35
Morri: Onko pakko käyttää se Gibsoniin...? Itse en käyttäisi...

Kokeiltu on jo muitakin esim. Ruokankaan Unicorn.
Entropia666
16.01.2021 18:33:30

petrip: En usko, että mikin vaihto välttämättä auttaa. Kokemusta Ruokankaan Unicornista.

Mun mielestä taas kalliinkin kitaran sielu on niissä mikeissä. Elektroniikat sinällään on siis asia mihin en ite kiinnitä kitaran ostossa juurikaan huomiota, kun ne voi vaihtaa mieleisikseen.
Jucciz
16.01.2021 18:37:30
Gibsonilta ottaisin varmasti käytetyn R9:n, Elegantin tai Bantamin/Florentinen tohon hintaan, sikäli kun tarjolla on.
Morri
16.01.2021 18:40:07
petrip: Kokeiltu on jo muitakin esim. Ruokankaan Unicorn.

No en todellakaan usko, että Gibsonilta löydät parempaa. Toki jos vain nimi lavassa merkitsee niin sitten ei kai auta kuin ostaa Gibson. Itse en ole koskaan törmännyt yhteenkään ns vau Gibsoniin näiden kaikkien vuosien aikana. Oikeastaan kaikki muut merkit (niiden ns paremmat kitarat) olen omistanut, mutta yksikään G ei koskaan ole kokeilun jälkeen kauppoihin johtanut.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
petrip
16.01.2021 18:41:33
Morri: No en todellakaan usko, että Gibsonilta löydät parempaa. Toki jos vain nimi lavassa merkitsee niin sitten ei kai auta kuin ostaa Gibson. Itse en ole koskaan törmännyt yhteenkään ns vau Gibsoniin näiden kaikkien vuosien aikana. Oikeastaan kaikki muut merkit (niiden ns paremmat kitarat) olen omistanut, mutta yksikään G ei koskaan ole kokeilun jälkeen kauppoihin johtanut.

Tuo Vau-efekti on kyllä tärkeä. Jos kitara ei puhuttele heti, kannattaa jättää ostamatta.
Puavali
16.01.2021 18:50:13
zzy: Se on custom shopin valmistama malli jota tehtiin 90-luvun lopulta johku 2005 asti. Pitäs räppästä paremmat kuvat kun tuo kansi ei todellisuudessa oo noin räväkkä.

Pilvisenä päivänä ulkona kuvaat niin tulee paras kuva. Noissa kuvissä väri on niin imelä että silmiä vihloo katsoessa.
Mordor
16.01.2021 18:58:18

Aloittajalle vinkkinä nyt olisi Gibosn Les Paul Heritage vm -80 Kitarakuussa myyntitilillä juuri tuohon vähän yli 4000e hintaluokkaan. Hyvä valinta jos vintagea haluaa ja noi säilyttää arvonsa, hinnat nousee koko ajan.

4000e saa jo 70 luvun Les Pauleja. Omasta 71:stä LP Customista maksoin alle 4k. Myös Custom shop lessuja saa käytettynä reippaasti alle tuon 4000e. Katsoisin niitä. Mulla oli myös R9 Sunburst Les Paul ja sain sen kitarapajalta alle 3000e käytettynä. Myin pois muutama vuos sitten.

Ja miksei ihan perus standard sarjalaista, kunhan vain jaksaa seuloa timantti yksilön.

Itse suosisin joko Vintagea tai sitten Custom Shopia, jos tuohon hintaan pitäisi Gibson Les Paul hommata. Metsästys onnea!
ibnz
16.01.2021 19:09:39
Ei nopeasti Euroopan sivustoilta haravoidun otoksen perusteella 4k enää paljon paina Gibson Custom -kaupoilla. Omaa GC special 68 reissueta olen harkinnut aina välillä kauppaavani, koska haluaisin vähän pieksetyn R9:n ihan vaan, koska semmonen ois kiva. Ei taida kyllä pelimerkit riittää enää niihin.

Tämä alempi 68 siis - slim taper kaula on vähän hankala omaan käteen, kun esim. tuossa mustassa on about tuplat paksumpi:
https://www.dropbox.com/s/d3hp5a1hv6q1epb/gibsons_68.jpg?raw=1
Huomenna sitten!
18is9
16.01.2021 19:29:59

LaXu: En kyllä itse maksaisi ylihintaa jostain 70-luvun LP:sta. Niitä sai pilkkahintaan joskus 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa, koska niitä pidettiin huonoina ja nyt parikymmentä vuotta myöhemmin ovat muka jotain haluttua vintagea. Totuus on varmasti jossain välimaastossa, mutta "vintage-lisiä" ei kannata maksaa.

Ennustan että 2040-luvulla, tai viimeistään 50-luvun alkupuolella, Gibsonin alkuperäisistä vintage-robottivirittimistä maksetaan mansikoita!
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Jeszse
16.01.2021 19:33:50
En kyllä tommosta rahaa gibsoniin laittais ikipäivänä.
kojones
16.01.2021 19:35:35
Oma valinta ois '61-'63 Custom.
fox
16.01.2021 19:50:47

kojones: Oma valinta ois '61-'63 Custom.

Alkuvuoden -61 LP Custom on toki mahdollinen, muut ei. Täytyy odotella tuonne 1968 viimeiselle puolikkaalle sitten. 8)
Ihan "normaalia" toimintaa jälleen parhaaseen mnet-henkeen, jos aloittaja haluaa/kysyy Gibsonista, niin tottahan sitä pitää "vaihtoehtoja" tarjoitella. Hyviä kitaroita toki, mutta eipä kuitenkaan kysyjän tarkoittamia. Yhdestä vaihtoehdosta (kiinalainen) en osaa kyllä sanoa onko hyvä, mutta eipä se(kään) Gibson ole. Tarkkuutta kehiin, vaikka kuinka Gibson ns. "nyppisi".
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kojones
16.01.2021 19:54:56
fox: Alkuvuoden -61 LP Custom on toki mahdollinen, muut ei. Täytyy odotella tuonne 1968 viimeiselle puolikkaalle sitten. 8)

https://www.premierguitar.com/articles/1961_Gibson_Les_Paul_Custom

Tää on varmaan loppuvuotta?
TTV
16.01.2021 20:04:01 (muokattu 16.01.2021 20:26:07)
ibnz:

Tämä alempi 68 siis - slim taper kaula on vähän hankala omaan käteen, kun esim. tuossa mustassa on about tuplat paksumpi:
https://www.dropbox.com/s/d3hp5a1hv6q1epb/gibsons_68.jpg?raw=1

Otahan yhteteyttä, mikäli olet luopumassa SlimTaper profiililla olevasta LP Customista, se on nimittäin itselleni just se oikea kaulaprofiili :-) Tuollainen Naturaliin kallellaan oleva kansi on kans TODELLA kaunis...

Otsikon aiheeseen liiittyen voisi todeta, että reilulla neljällä tonnilla sain hankittua 2kpl LP Standardeja, toinen vuodelta 2018 (uutena) ja toinen 2019. Mulla ei ole mitään noita nyky-Gibsonien kevennysporauksia vastaa ja Burstbucker Pron saundi on omaan tyylini erittäin jees. Jos kitara on kaunis ja hyvin viimeistelty ja siitä löytyy 60s SLimTaper kaula, niin se ostetaan :-) Thomannin ja Kitarapajan tarjonnan just kahlasin läpi, enkä löytänyt sellaista Gibsonia, johon 4 tonnia laittaisin tai 4 tonnia riittäisi.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
fox
16.01.2021 20:24:45

kojones: https://www.premierguitar.com/articles/1961_Gibson_Les_Paul_Custom

Tää on varmaan loppuvuotta?

Nii, se on SG/Les Paul Custom.. ;) Noin niinku "virallisesti". Mutta tosiaan, luettelossa on 1961 kokonaista 513 LP Customia. Tosin "might include some SG/Les Paul Customs" kuten kirjallisuudessa mainitaan.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kojones
16.01.2021 20:32:44 (muokattu 16.01.2021 20:33:51)
fox: Nii, se on SG/Les Paul Custom.. ;) Noin niinku "virallisesti". Mutta tosiaan, luettelossa on 1961 kokonaista 513 LP Customia. Tosin "might include some SG/Les Paul Customs" kuten kirjallisuudessa mainitaan.

Eikö SG tullut mallinimeen vasta '63?

E: mutta turha tästä jatkaa, noiden vuosien Les Paul ois se oma valinta ja selkeästä syystä: se kun on käytännössä SG :D
petrip
16.01.2021 20:33:21
TTV: Otsikon aiheeseen liiittyen voisi todeta, että reilulla neljällä tonnilla sain hankittua 2kpl LP Standardeja, toinen vuodelta 2018 (uutena) ja toinen 2019.

Tämähän tässä juuri hämääkin, kun kitaroiden speksit ja konstruktio ovat lähes samat, niin mistä se hintaero muodostuu, kuin vain mielikuvasta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)