![]() 13.01.2021 09:13:14 | |
---|---|
Peoplez: Pakko avautua että kenenkään muun muusikon kuolema ei oo koskettanut mua tällä tavalla. Kuulin vieläpä asiasta omana syntymäpäivänäni. En ollut kuunnellut Bodomin uusimpia kuin satunnaisesti, mutta aina tuli seurattua Laihon ja bändinsä meininkiä kuitenkin. Itselleni ne tärkeimmät levyt olivat kuitenkin kolme ensimmäistä. Yläasteella tuli kuunneltua välitunneilla aina punaista ja vihreää levyä Sonyn Discmanilla. Taisinpa joskus viedä koulun levyraatiinkin Deadnight Warriorin. Sitten muistan että ostin Hate Me-sinkun ja se ei ollutkaan mielestäni niin hyvä biisi, mutta sittemmin olen lämmennyt sillekin. Follow the Reaper oli sitten eka albumi jonka julkaisua tuli odotettua kuin kuuta nousevaa. Kävin ostamassa sen sitten julkaisupäivänä Anttilasta, ja olihan sekin hyvä, vaikka tykkäsin ehkä Hatebreederistä kuitenkin piirun verran enemmän. Olin itsekin alkanut soittamaan kitaraa hieman aiemmin, ja Alexin innoittamana olisin halunnut ehdottomasti RR Jacksonin. Tähän en kuitenkaan koskaan saanut säästettyä tarpeeksi rahaa. Kävin katsomassa Alexin ja Roopen kitaraklinikan Oulun Musiikki-Kullaksella joskus 2000-luvun alussa ja siitä on jäänyt tosi siistejä muistoja. Oli eeppistä nähdä sitä tilutusta niin lähietäisyydeltä. Muistan että joku yleisöstä kysyi Allun mielipidettä John Petruccista. Vastaus oli että "kuuntelen mieluummin vaikka Twisted Sisteriä". Kun klinikka oli ohi ja Laiho & Latvala lähtivät, niin he kulkivat ohitseni ja heittivät mulle yläfemmat kun nostin käteni ylös. Aivan mahtava teinimuisto kerta kaikkiaan. Olin siis jotain 14-15 vuotias. Seuraavien levyjen myötä kiinnostukseni bändiä kohtaan alkoi kuitenkin hiljalleen laskea. Pidin vain noiden ensimmäisten levyjen melodisemmasta tyylistä enemmän. Mutta sen voisin sanoa, että Relentless Reckless Forever on mielestäni paras noista Bodomin uudemmista levyistä. Näin bändin kerran livenä, Ilosaarirockissa vuonna 2012, ja oli sen festarin paras esitys ihan ylivoimaisesti. Pelasti oikeastaan sen koko festarin. Sanotaan vielä lopuksi, että oma lempibiisini Children of Bodomilta on Silent Night, Bodom Night. Se sisältää mielestäni kaikki olennaiset CoB-elementit tiiviissä paketissa. Edelleen, 20 vuotta myöhemmin, olen sydämessäni tuo sama 14-vuotias tiluttajateini. Ei ole mitään siistimpää kuin heavy metal-musiikki ja sähkökitaran ja synan harmonia- ja unisonotilutukset. Alexi Laiho oli itselleni paljon tärkeämpi influenssi kuin olin ehkä viime vuosina tajunnutkaan, ja hänen kuolemansa oli kyllä todella surullinen ja järkyttävä juttu. Tuntuu käsittämättömältä että hän oli niin nuori, ja että hän duunasi nuo minuun eniten vaikuttaneet biisinsä joskus vajaa parikymppisenä. Hänhän oli hädin tuskin minua vanhempi. Uskon että hänellä olisi ollut musiikillisesti vielä paljon annettavaa. Tuolla uusimmalla Hexed-levylläkin oli muutama ihan killeribiisi. Pitää jossain vaiheessa ostaa itselleni viimein se RR-mallinen kitara ja tiluttaa. Tää voisi olla kuin minun kirjoittama, sillä erotuksella että ostin sen RR-kitaran vuonna 2001 kun julkaisivat sen RR-LL-mallin, sekä nähnyt Bodomin livenä useasti. Ollaan ilmeisesti hyvin saman ikäisiä. Ei ole helppoa kun on vaikeaa | |
![]() 13.01.2021 09:25:00 | |
darkus: Eihän kenelläkään ole tietoa mistä näkisi vuoden 2003 Tuska keikan kokonaisuudessaan? Youtubessa on pätkä keikasta mutta puuttuu monta biisiä tuosta videosta. Kuinkas pitkä se setti sitten oli? Itse olen luullut tuon 34 min pituisen pätkän olevan koko keikka. | |
![]() 13.01.2021 09:26:05 | |
darkus: Eihän kenelläkään ole tietoa mistä näkisi vuoden 2003 Tuska keikan kokonaisuudessaan? Youtubessa on pätkä keikasta mutta puuttuu monta biisiä tuosta videosta. Yle tais tuolta kuvata pari biisiä per bändi niiltä bändeiltä, joilta kuvasi. Mokoman keikka on toki DVD:llään kokonaan (omit Avoin Hauta, joka löytyy Youtubesta). "You have KELA. Don't worry." -Kiko Loureiro // "Käsittääkseni hän ei oikein tajunnut miksi hänelle naurettiin." -Presidentti // goo.gl/v9KRXz | |
![]() 13.01.2021 09:34:14 | |
Baraka: Kuinkas pitkä se setti sitten oli? Itse olen luullut tuon 34 min pituisen pätkän olevan koko keikka. Ois kyllä suht lyhkänen keikka headlinerilta :D Kyllä se vähintään 75 min keikka oli ja varmaan paras Bodomin keikka mitä tuli nähtyä. DYNAMITE plays faster and harder SCORPIONS. Keikkamyynti: toni.huhtiniemi@gmail.com | |
![]() 13.01.2021 09:40:12 | |
Deathrace King: Ois kyllä suht lyhkänen keikka headlinerilta :D Kyllä se vähintään 75 min keikka oli ja varmaan paras Bodomin keikka mitä tuli nähtyä. Itse olen nähnyt tuon vain aikanaan tv:stä, eikä kyllä oikein enää näin lähes 20 vuoden jälkeen ole muistikuvia setin pituudesta. Jos tosiaan oli noin pitkä, niin ehdottomasti haluaisin itsekin sen nähdä kokonaisuudessaan. | |
![]() 13.01.2021 09:52:23 | |
Tuska 2003 keikan on taltioinut YLE. Laittakaa palautetta Ohjelmatoiveen muodossa YLElle, josko laittaisivat keikan julki: https://asiakaspalvelu.yle.fi/s/?language=fi Laitoin oman toiveeni viikko sitten kun Laihon kuolemasta uutisoitiin. Ja eipä kai sitä muuta voi sanoa kun että Laiholla ja Bodomin ensimmäisillä neljällä levyllä on ollut huikea vaikutus omaan musiikkiuraan. Huikea kitaristi ja säveltäjä. | |
![]() 13.01.2021 10:22:37 | |
Baraka: Kuinkas pitkä se setti sitten oli? Itse olen luullut tuon 34 min pituisen pätkän olevan koko keikka. https://www.setlist.fm/setlist/chil … iemi-helsinki-finland-53d2577d.html Tuossa koko keikan settilista. | |
![]() 13.01.2021 11:55:38 | |
Veco: Tää voisi olla kuin minun kirjoittama, sillä erotuksella että ostin sen RR-kitaran vuonna 2001 kun julkaisivat sen RR-LL-mallin, sekä nähnyt Bodomin livenä useasti. Ollaan ilmeisesti hyvin saman ikäisiä. Mulla on RR-LL -kitara vielä. Ostin sen tosin muistaakseni 2009 modifioituna(mikit, talla yms) ja sitten maalautin sen vielä valkoiseksi. Long live the King of Mercy. | |
![]() 13.01.2021 12:04:26 | |
Welho-77: ...ja sitten maalautin sen vielä valkoiseksi. Meni ruoka väärään kurkkuun tästä pyhäinhäväistyksestä. Noita mustakeltaisia RR jacksoneita ei yksimikkisenä ja 24 nauhalla ihan turhan paljon liiku ja omaakin sain tovin metsästää. Silti voisin tuollaisen LL-mallin vielä ostaa, jos joskus tulisi vastaan. | |
![]() 13.01.2021 12:10:51 | |
ChosenTwo: https://www.setlist.fm/setlist/chil … iemi-helsinki-finland-53d2577d.html Tuossa koko keikan settilista. Nimenomaan. Jäätävän kova settilista. | |
![]() 13.01.2021 12:52:59 | |
Baraka: Meni ruoka väärään kurkkuun tästä pyhäinhäväistyksestä. Noita mustakeltaisia RR jacksoneita ei yksimikkisenä ja 24 nauhalla ihan turhan paljon liiku ja omaakin sain tovin metsästää. Silti voisin tuollaisen LL-mallin vielä ostaa, jos joskus tulisi vastaan. No joo ymmärrän. Mutta mulla Musta RR oli jo ja kitarahan ei mikään supererikoinen ole ja oli muutenkin customoitu jo (siis tallalla, boosterilla ja mikeillä) niin mikäs siinä. Ihan hieno mielestäni on. VOisin laittaa kuvankin ellei olisi ollut laukussa sohvan takana ties kuinka kauan. Long live the King of Mercy. | |
![]() 13.01.2021 14:29:26 | |
Welho-77: No joo ymmärrän. Mutta mulla Musta RR oli jo ja kitarahan ei mikään supererikoinen ole ja oli muutenkin customoitu jo (siis tallalla, boosterilla ja mikeillä) niin mikäs siinä. Ihan hieno mielestäni on. VOisin laittaa kuvankin ellei olisi ollut laukussa sohvan takana ties kuinka kauan. Osia vähän simppelimpi vaihdella ku maalipintoja mutta saahan sitä kamoilleen tehä mitä vaan. | |
![]() 13.01.2021 14:38:03 | |
Welho-77: Mulla on RR-LL -kitara vielä. Ostin sen tosin muistaakseni 2009 modifioituna(mikit, talla yms) ja sitten maalautin sen vielä valkoiseksi. Mä just viime viikolla, Laihon kuolemasta johtuen, sain motivaation vaihtaa tallan ja saada tuo RR-LL keppi taas soittokuntoon. Vaihdoin sen JT580LP -> GOTOH GE1996T. EMG81 on ollu tallassa jo jostain 2002 vuodesta lähtien. Nyt soi taas hyvin. Ei ole helppoa kun on vaikeaa | |
![]() 13.01.2021 15:07:36 | |
Jeszse: Osia vähän simppelimpi vaihdella ku maalipintoja mutta saahan sitä kamoilleen tehä mitä vaan. No esim. boosteria varten piti kuitenkin runkosta ottaa palaa pois poralla yms. Maalattua sen saa koska vaan takaisin mustaksi halutessaan. En toki halua. Täytyy kyllä tuon kitaran myötä ihmetellä, että miksi Kahlerin tallat eivät ole enempää käytössä. Miljoona kertaa parempia/helppokäyttöisempiä kun floikat. Long live the King of Mercy. | |
![]() 13.01.2021 15:37:57 | |
Welho-77: No esim. boosteria varten piti kuitenkin runkosta ottaa palaa pois poralla yms. Maalattua sen saa koska vaan takaisin mustaksi halutessaan. En toki halua. Täytyy kyllä tuon kitaran myötä ihmetellä, että miksi Kahlerin tallat eivät ole enempää käytössä. Miljoona kertaa parempia/helppokäyttöisempiä kun floikat. En oo Kahleria kokeillu, mutta eikös ne oo sen verta jäykkiä, että flutterit yms. ei onnistu? Laiho/Latvala-tapauksessa ei tulis kysymykseenkään sellanen. "You have KELA. Don't worry." -Kiko Loureiro // "Käsittääkseni hän ei oikein tajunnut miksi hänelle naurettiin." -Presidentti // goo.gl/v9KRXz | |
![]() 13.01.2021 17:16:48 | |
HulluNieminen: En oo Kahleria kokeillu, mutta eikös ne oo sen verta jäykkiä, että flutterit yms. ei onnistu? Laiho/Latvala-tapauksessa ei tulis kysymykseenkään sellanen. Itse asiassa ei ole liian jäykkiä ainakaan oman kokemuksen mukaan. Mutta tää mun kahler on jostain ysärin alusta ja kuulin, että niiden valmistus olisi lopetettu ja nyt jossain vaiheessa alkanut uudestaan Kiinassa ja laatu voi olla just jäykempää tms muuta outoa. Long live the King of Mercy. | |
![]() 15.01.2021 17:13:50 | |
Lego: Laihon homofobia on kyllä aika valitettavaa. Samaa mieltä vaikka itse käytti meikkiä, lakkasi kynsiä ja asui liberaalin naisen kanssa Californiassa. | |
![]() 15.01.2021 23:50:25 | |
Yleensä ei ole julkisuuden henkilöiden kuolema sen kummemmin koskettanut, mutta Alexin lähtö otti kyllä toden teolla sydämeen ja laittoi kovasti miettimään omaa elämää ja kuolevaisuutta. Oma yläaste-/lukioikä meni pääosin muita bändejä kuunnellessa, mutta Bodom kulki kuitenkin siinä muiden suurten hevibändien sivussa yhtenä suurena fanituksen kohteena. Mielestäni Laiho ei ollut pelkästään ilmiömäinen kitaristi vaan hänet tulee muistaa myös erittäin hyvänä biisin kirjoittajana ja bändin nokkamiehenä. Se kuinka hienoja biisejä Laiho ja muu bändi pystyi 20 ikävuoden kynnyksellä kirjoittaa ja soittaaa on vaikea ymmärtää. Lepää Rauhassa Alexi :( "Kyseisessä kappaleessa myös James Hetfield soittaa kitaraansa ns. "ylös-alas" -näppäilytyylillä." - Wikipedia | |
![]() 16.01.2021 00:36:26 (muokattu 16.01.2021 00:39:48) | |
En ole täysin perillä miksi bändin nimi Children of Bodom jäi Jaskan, Henkan ja Jannen haltuun. Voisi sanoa että COB = Alexi Laiho. Mietin vaan että nyt kun Alexi ei ole enää kanssamme niin harmittaakohan muita bändin ex jäseniä että pitikin alkaa temppuilemaan tuon nimen kanssa ja omia se, olisiko sittenkin pitänyt antaa Alexin jatkaa Children of Bodom nimellä kun kaveri käytännössä oli tehnyt kaiken tuotannon, ei olisi tarvinnut keksiä uutta nimeä bändille. Paitsi jos Alexi halusi uuden kokoonpanon uuden nimen alle. Tuleekohan siellä mieleen että "olis vaan annettu se bändin nimi Alexille" ? | |
![]() 16.01.2021 01:01:27 | |
Jester44: En ole täysin perillä miksi bändin nimi Children of Bodom jäi Jaskan, Henkan ja Jannen haltuun. Voisi sanoa että COB = Alexi Laiho. Mietin vaan että nyt kun Alexi ei ole enää kanssamme niin harmittaakohan muita bändin ex jäseniä että pitikin alkaa temppuilemaan tuon nimen kanssa ja omia se, olisiko sittenkin pitänyt antaa Alexin jatkaa Children of Bodom nimellä kun kaveri käytännössä oli tehnyt kaiken tuotannon, ei olisi tarvinnut keksiä uutta nimeä bändille. Paitsi jos Alexi halusi uuden kokoonpanon uuden nimen alle. Tuleekohan siellä mieleen että "olis vaan annettu se bändin nimi Alexille" ? Enpä usko että kukaan oikeasti odotti/odottaa että nuo kolme julkaisisivat mitään musaa Children of Bodom nimellä. Eiköhän se ollu enempi järjestelykysymys. Että kellä on intoa ja taitoa hoitaa firman hallintoasioita. Laihon kuoleman jälkeen se tuntuu jopa sopivalta että entiset jäsenet jäävät suojelemaan CoB tavaramerkkiä ja vaalimaan perintöä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)