Aihe: Kitara ja pakkasilmat
1 2
pappasfin
15.01.2021 12:09:23 (muokattu 15.01.2021 12:18:35)
Laittelin tuossa ilmankostuttajan päälle nyt kun tuota pakkastin on ulkona ihan reippaasti.

Tuolla ilmankostuttajalla sisätilan kosteus on mulla säädetty tasolle 30%.

Ihanne varmaan tietysti kitaroiden suhteen on siellä jossain n. 40-45% hujakoilla mutta mulla riittää tuo 30% ihan hyvin. Itse lähden siitä, että jos ilman kosteus alkaa olla 20% niin kaivan esille ilmankostuttimen.

Ei ole kyllä onneksi kitarat koskaan halkeilleet ilmojen takia silloinkaan kun ei ollut tuota kostutinta, aika yksilöitä nuo kitaratkin ovat tuon suhteen. Mutta mitä kalliimpi soitin sen enempi sitä kiinnittää huomiota tähänkin asiaan ja varsinkin akustisten suhteen.

Kesällä, keväällä ja syksyllä en tuota kostutinta ole käyttänyt vaan ainoastaan talvella ja varsinkin kun on pakkasta.

Joskus ollut myös käytössä niitä kitaralaukkuun laitettavia pussukoita, jossa on sitä geeliä, joka pitää kosteutta yllä, toinen kaikukopan aukossa ja toinen siellä lavanpuoleisessa kotelon osassa, sekin toimii hyvin, jos ei ole kosteuttajaa.

Jos joskus harvoin kuljetan kitaraa autossa toiseen paikkaan niin silloin lämmitän auton ekaksi ja sitten pidän kitaran laukussaan auton matkustamon puolella takapenkillä kuljetuksen aikana. Kun otan sitten kitaran kuljetuksen jälkeen pois ja vien sisätilaan niin avaan hieman kannen raolleen ja annan olla vähän aikaa varmuudeksi.

Kertaakaan en ole törmännyt siihen, että ilmankosteus olisi liian korkea, sekään ei kitaralle ole hyvä ja jos nyt jostain syystä huomaa, että kitaran kopan kansi on vähän "pullea" / kansi on vähän kohollaan tallan kohdilta ja siten kielet korkeammalla niin voi kyse olla muustakin kuin viasta eli kosteudesta (tosin Suomessa lienee kait todella harvinaista tämä liiallinen kosteus).
PappaSFin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)