Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ekaa sähkökitaraa ostamassa. Chapman vai Epiphone?
1
Smausmau
15.01.2021 14:31:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytettyjä vehkeitä tiirailen netissä, houkuttelevina vaihtoehtoina löytyi:
 
Chapman ML2 natural (2013)
Epiphone '56 Les Paul Pro goldtop (2014)
 
Tuon jälkimmäisen kaulan paksuudesta olen vähän pelokas, oon ennen kokeillut vaan kaverin C-profiilista (20.9mm 1st fret) Pacificaa ja se ainakin sopi käteen miellyttävästi. En löytänyt netistä tarkempia mittoja kaulasta, mutta myyjä kuvaili kaulaa pesäpallomailana. Onkohan tää liian suuri muutos tohon pacificaan verrattuna?
 
Mutta niin, kumpikohan kitara olisi parempi diili? Molemmat olivat hintaluokkaa 250e.
 
Lifelover
15.01.2021 18:52:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos soitettavuus on tärkeintä niin ehdottomasti Chapman, vaikkei mulla niistä käytännön kokemusta olekaan. Viisteet rungossa, ohuempi kaula, parempi pääsy ylimmille nauhoille, ebenotelauta...
 
No love for killer babies
rosberg
15.01.2021 20:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jälleenmyyntiarvoa ajatellen ei Chapman.
 
Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää.
iec
15.01.2021 22:31:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rosberg: Jälleenmyyntiarvoa ajatellen ei Chapman.
 
250 euron kitaraa ei varmaankaan hankita sijoitusmielessä ;)
 
Nämä ovat makuasioita ja eri ihmisillä on erilaisia kokemuksia eri kitaramerkeistä. Minun ajatusmaailmassa korealainen Chapman kuulostaa laadukkaammalta kuin Epiphone. (Oletan nyt että Chapmanit ovat tehty Koreassa. Saatan toki olla väärässä myös.)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
samiko
15.01.2021 22:57:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: 250 euron kitaraa ei varmaankaan hankita sijoitusmielessä ;)
 
Nämä ovat makuasioita ja eri ihmisillä on erilaisia kokemuksia eri kitaramerkeistä. Minun ajatusmaailmassa korealainen Chapman kuulostaa laadukkaammalta kuin Epiphone. (Oletan nyt että Chapmanit ovat tehty Koreassa. Saatan toki olla väärässä myös.)

 
Ainakin tämän hetken Tompan Chapmanit 1000e-2000e Made in Korea ja alle tonnin skebat indonesialaisia.
 
McNulty
15.01.2021 23:48:26 (muokattu 15.01.2021 23:54:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostaisin näistä kahdesta tuon Epiphonen. Onhan se nyt nätimpi. Ja saa käyttää Les Paul-nimitystä.
 
Makuasioita toki. Mutta minusta P90:t ovat oikein mainiot rokkimikit (joo, miedommat kuin humbuckerit ja onhan niissä hurinaa kuten yksikelaisissa kuuluukin olla)... mutta Goldtop-paulit ovat nättejä. Eikä tuollainen Pro-sarjanen Epiphone täysiin huono soittimenakaan ole.
 
Pleksin ruuvaisin pois ja sen jälkeen tykittelisin menemään minkä sormista lähtee. Eli en kauheasti :D
 
PS. Tuossa Epiphonessa on normaali Epiphonen käyttämä C-profiili. Ei mikään tikku, mutta ei myöskään mikään pesismaila. Enempi siinä voi häiritä Pacificaan verrattuna se, että se on kiiltäväksi lakattu. Se voi alkuun tuntua tahmealta (varsinkin jos käsi hikoilee), mutta siihenkin löytyy kikkakolmosia jos siitä haluaa matta-/satiinipintaisen nopeasti tehdä. Sanoisin että ihan pikkasen Pacifican kaulaa paksumpi, mutta silti "standardi" C-profiili.
 
moving in stereo
jaripat
16.01.2021 12:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä muista itse Chapmanista kuulleenikaan ja olen ainakin just nyt liian laiska edes ottamaan selvää, mutta tollasen goldtop lespan ottaisin seinälle koska vaan. Se on kivan näkönen.
 
Tässähän kysyttiin vaan mielipiteitä.
 
munkero
16.01.2021 13:17:16 (muokattu 16.01.2021 13:18:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtökohtaisesti nettikiusaajan kitaroita ei hankita.
 
Chapmanin omistajalla oli siis aikamoiset meiningit tässä muutama vuosi sitten... Internetistä löytyy lisää dataa aiheesta ihan kiitettävästi. Mutta eipä ne kitarat muutenkaan mitään erikoisia olleet.
 
Eli ääni Epiphonelle.
 
E: Kaulan paksuudesta ei kannata juuri murehtia ensimmäistä kitaraa hankkiessa, se on vain makuasia ja kaikki kaulaprofiilit ovat soitettavaksi tehty.
 
Itekki joskus soitellu.
J.Nikkanen
16.01.2021 13:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

munkero: Lähtökohtaisesti nettikiusaajan kitaroita ei hankita.
 
Chapmanin omistajalla oli siis aikamoiset meiningit tässä muutama vuosi sitten... Internetistä löytyy lisää dataa aiheesta ihan kiitettävästi. Mutta eipä ne kitarat muutenkaan mitään erikoisia olleet.
 
Eli ääni Epiphonelle.
 
E: Kaulan paksuudesta ei kannata juuri murehtia ensimmäistä kitaraa hankkiessa, se on vain makuasia ja kaikki kaulaprofiilit ovat soitettavaksi tehty.

 
Komppia munkerolle vaikka onkin Vantaalainen.
 
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
Lifelover
16.01.2021 14:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en edes muistanut koko kaljuuntuvaa rastapäätä.
 
Mitenkäs halvemmat ESP Ltd Eclipset?
 
No love for killer babies
marke-
16.01.2021 14:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LTDtä katselisin itsekin. Lespa on omalla kohdalla yksi epämukavimmista soittaa, varsinkin nuo "aidot" muotoilut. Luistaa sylissä, käsivarsi painaa terävään kropan reunaan ja tuneomatic tallaan on kurjempi lepuuttaa kättä kuin esim vaikkapa hipshottiin.
 
Eli testaa ja kato tykkäätkö. Imo Strato on kivempi syliin.
 
iec
16.01.2021 15:29:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heroin: LTDtä katselisin itsekin. Lespa on omalla kohdalla yksi epämukavimmista soittaa, varsinkin nuo "aidot" muotoilut. Luistaa sylissä, käsivarsi painaa terävään kropan reunaan ja tuneomatic tallaan on kurjempi lepuuttaa kättä kuin esim vaikkapa hipshottiin.
 
Eli testaa ja kato tykkäätkö. Imo Strato on kivempi syliin.

 
Paras on tosiaan jos pääsee testaamaan liikkeessä eri malleja. Jotkut kitaramallit toimivat parhaiten hihnan kanssa seisaaltaan soittaessa, toiset istualtaan soittaessa ja jotkut toimivat hyvin molemmissa tapauksissa. Lisäksi jotkut soittajat pystyvät sopeutumaan helposti melkeinpä minkälaiseen kitaramalliin tahansa, kun taas joillekin pienetkin eroavaisuudet eri ominaisuuksissa merkitsevät paljon. Ja tämä selviää omalla kohdalla vain testaamalla, testaamalla ja testaamalla.
 
Itse pidän Les Paul-, Tele- ja PRS:n malleista erityisesti seisaaltaan soittaessa. Oma PRS Santana III ei ole ihan optimi istualtaan soittaessa (bodyn alaosan kolo hieman liian edessä), mutta menettelee. Tele ja Strato toimivat istualtaan kun taas perinteinen Les Paul on vähän kulmikas ja painaa välillä ikävästi istualtaan soittaessa.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Smausmau
17.01.2021 15:23:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oolrait, suurkiitokset vastauksista :D Just se LTD ec-256 osui ekana silmään mutta niitä ei kovin usein näe toreilla ja sen kerran kun löytyi mieluinen niin eihän myyjä vastannut. Pitänee jollekin testailukierrokselle mennä lähimpään musiikkiliikkeeseen kokeilemaan erimallisia kitaroita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «