Aihe: Kitara ja pakkasilmat
1 2
asna
26.11.2008 19:05:07
Nyt kun on näköjään tullut talvi niin kerrotteko hölmölle että mitenkäs pitäisi ottaa huomioon tämmöinen juttu kuin pakkanen?

Mulla on kokopuukantinen akustinen. Sisällä säilytän kitaraa pehmeässä laukussa kun en soita. Kosteuttimen ostin ja sitä varmaan pitäisi käyttää, koko talvenko?

Entä kuinka kovissa pakkasissa kitaraa uskaltaa kuljetella ulkona? Siis esimerkiksi puolen tunnin matkoja. Suuret lämpötilan vaihteluthan ei ole hyväksi, mutta joskus on pakko tehdä niin. Sen verran rahaa tuossa kitarassa on kuitenkin kiinni että en haluaisi mennä sitä halkomaan.
Mulder
27.11.2008 20:25:53
Kannattaa käyttää koko talvi kostutinta. Mulla on kitarat telineessä himassa, kun en käytä niitä, kosteus ainakin pääsee paremmin vaikuttamaan kun se ei ole gigbagissa. Laita tonne hakuun "ilmankostutin" , löytyy aiheesta jotain tietoa.
flattopguitar
27.11.2008 23:09:11
Kun kuljettaa kokopuuakustista ulkona, niin laukku olisi parempi kuin kassi, mutta pääasiallinen ongelmien aiheuttaja on kuivuus, eikä käsittääkseni suoranaisesti kylmä pakkasilma kitaraa tuotaessa sisältä ulos. Nopea kylmeneminen voi aiheuttaa juuri sen ylimääräisen jännityksen pahoin kuivuneeseen kitaraan, jolloin se sitten halkea. Ei kannata ylikostuttaa kitaraa talvisin jos tietää vievänsä sitä ulos, mutta ei myöskään jättää täysin kostuttamatta, koska silloin se voi haljeta jo huonelämmössä.

Tässä jotain tieteellistä faktaa:

"Puukappaleen pituuden muodonmuutos on suoraan verrannollinen lämpötilan muutokseen. Kuivan puun lämpötilakerroin on käytännöllisesti katsoen vakio.

Puun lämpölaajeneminen on suurin tangentin suunnassa, sitten säteen ja pienin syiden suunnassa.

Ilmakuivan puun lämpötilakertoimet ovat n. 30 % korkeammat kuin absoluuttisen kuivan.

Lineaarinen lämpötilakerroin on olemassa vain täysin kuivalle puulle tai ilmakuivalle puulle. Jos puun kosteussuhde on yli 15 %, mutta puu ei ole veden kyllästämää, lämpötilan laskiessa alle -5_C:n tapahtuu voimakas lämpötilakertoimen suureneminen, ts. puu alkaa kutistua hyvin voimakkaasti. Ilmiö on tulkittava puun sisäiseksi kuivumiseksi: vesi alkaa höyryn paineen alentumisen vuoksi siirtyä soluseinämästä soluonteloon ja soluväleihin, minkä seurauksena puu
kutistuu.

Mikäli puussa on paljon vettä, sen jäätyminen vaikuttaa päinvastaiseen suuntaan kuin sisäinen kuivuminen. Vesi paisuu jäätyessään ja näin ollen lisää puun tilavuutta. Tämä jään muodostuminen saattaa lähes kompensoida sisäisen kutistumisen. Toisaalta jään muodostaminen voi aiheuttaa puuhun sisäisiä halkeamia."
jannu79
27.11.2008 23:16:43

Kosteusmittari on hyvä olla kämpillä mistä näkee vähän missä mennään.
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
rattledad
27.11.2008 23:35:33

Tuollahan näistä ainakin on jo jutusteltu.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=141403&o=0
asna
28.11.2008 18:35:40
Oho, en vissiin ossaa käyttää tuota hakua sittenkään. Tässä kuitenkin selvis jo moni asia eli kiitos =)
Vebu
29.11.2008 08:43:09
Haluaisin vielä tähdentää, kuinka tärkeää kostuttimen käyttö on. Kun olin intissä, unohtui se usein talvella laittaa, ja mikä oli tulos? Haljennut Martin 000-28 takakansi. Halkeema on joku 7-8 cm pitkä, puu hieman vääntynyt kuopalle ja hienovire kärsinyt, puhumattakaan kitaran myyntiarvosta. Täytyypä tosin sanoa, että Kitarapajalta tuli hieman puutteellista tietoa kostuttimen käytöstä. Nyt kokemusta viisaampana tajuan pitää kostutinta myös uudessa Taylorissani.
asna
29.11.2008 21:50:41
Ouu, ei kuulosta hyvältä! Mua kyllä peloteltiin aika tehokkaasti kun hankin tuon, mutta tiedot jäi vähän vajaaksi. Kohtuullisen pieni vaiva tuo kostuttaminen kuitenkin on esimerkiksi korjaukseen nähden.
Vebu
30.11.2008 09:55:24
Ja samalla tulisi myös katsoa, ettei sitä kostuta liikaa, vaikeaa on elämä.
s151669
01.12.2008 14:02:15

Kovin taitavat olla yksilöitä nuo kokopuukantisetkin kitarat ilmankosteuden siedon suhteen, nimim. Yamaha FG720 kolme vuotta seinällä (silloin kun ei soiteta :-) ) ilman laukkua tai kostuttimia kesät talvet - ei halkeamia, ei törröttäviä nauhanpäitä.

Johtuuko tämä sitten halpojen Japsikitaroiden ylivoimaisesta laadusta kalliisiin jenkkiritsoihin verrattuna vaiko hyvästä tuurista, mene tiedä :-) Yamaha ei pamaha. No, luultavasti kansi on haljennut kunhan ehdin kotiin (kop kop).

Talon ilmankosteusprosentista ei kyllä ole mitään tietoa. Luultavasti kuitenkin kuivaa, kun koneet sitä ilmaa kaiken aikaa vaihtavat.
Jyrki
jpiir
01.12.2008 15:56:05
Kovin taitavat olla yksilöitä nuo kokopuukantisetkin kitarat ilmankosteuden siedon suhteen, nimim. Yamaha FG720 kolme vuotta seinällä (silloin kun ei soiteta :-) ) ilman laukkua tai kostuttimia kesät talvet - ei halkeamia, ei törröttäviä nauhanpäitä.

Johtuuko tämä sitten halpojen Japsikitaroiden ylivoimaisesta laadusta kalliisiin jenkkiritsoihin verrattuna vaiko hyvästä tuurista, mene tiedä :-) Yamaha ei pamaha. No, luultavasti kansi on haljennut kunhan ehdin kotiin (kop kop).

Talon ilmankosteusprosentista ei kyllä ole mitään tietoa. Luultavasti kuitenkin kuivaa, kun koneet sitä ilmaa kaiken aikaa vaihtavat.

Vastaavanlaisesta yammusta olen halkassu kannen viemälä lämpimästä talosta kylmään autoon. En kyllä usko että ne kovin helposti seinällä ollessaan miksikään menee. Olen myös saunonut omani kanssa pari kertaa, ja olen ihmetellyt miten se on kestänyt kaikki ne tyhmyydet.
s151669
01.12.2008 16:19:49

Vastaavanlaisesta yammusta olen halkassu kannen viemälä lämpimästä talosta kylmään autoon.

Eli pakkasenkesto huono. No, onneksi ei tarvitse ulos viedä.
Jyrki
asna
01.12.2008 18:18:32

Mun tarvitsee ja silloin olen paniikissa. Miksi täytyykin olla noin hankalaa!

Mikä on ylikostuttamisen raja? Kumpi on huonompi, liika kuivuus vai kosteus? Ulkona kuljettamisen kannalta lähinnä.
s151669
01.12.2008 20:39:43

Melkein kyllä tuossa tilanteessa laittaisin pelimerkit lämpöeristettyyn laukkuun. Lisäksi varmaan löysäisin kieliä - pakkasessa kielet nimittäin kiristyvät yllättävän paljon lämpölaajenemisen (tai tässä tapauksessa kutistumisen) vuoksi. Kumpikin toimenpide vaikuttaa varmasti oikeaan suuntaan riippumatta kostutuksen määrästä.
Jyrki
jpiir
01.12.2008 22:33:37

Tuskin siinä mikään akustinen on turvassa, kun vie huoneenlämmöstä 20 asteen pakkaseen. Laukkua vaan kehiin jos kitaran kanssa reissailee.
panadol
01.12.2008 22:50:16
Vastaavanlaisesta yammusta olen halkassu kannen viemälä lämpimästä talosta kylmään autoon. En kyllä usko että ne kovin helposti seinällä ollessaan miksikään menee. Olen myös saunonut omani kanssa pari kertaa, ja olen ihmetellyt miten se on kestänyt kaikki ne tyhmyydet.

Mä olen yleensä mielummin laittanut kitaran matkustamon puolelle, kuin takapaksiin, jälkimmäinen kun tuppaa lämpenemään viimeiseksi. Jalkatila etu- ja takapenkkien välissä lienee melko turvallinen, ellei autoa parkata matkan varrella.

Talon ulkoseinälle ripustamalla kitaran saa kyllä pilattua, huoneilman ja kylmyyttä varaavan seinän lämpötilaero on sen verran suuri. Tämänhän tiesivät myös rakentajatkin vielä ennenvanhaan 50-luvulla; ikkunaseinä maalattiin tapetoinnin sijaan, koska tapetit alkavat muuten repsottamaan ko. seinällä ennen aikojaan.
rattledad
01.12.2008 23:55:56

Ja siltä varalta ettei joku hoksaa, lämpöpatterin vieressäkin on huono paikka kitaralle.
KaPaLo
13.01.2021 13:26:03
Huh, pakkaset paukkuu -32C ja kävellen pitäisi akustisen nailonkielisen kanssa kitaratunnille kävellä näillä keleillä 45min matka.
Käytössä ainoastaan ohut gigback, joten onnistunko pilaamaan kitarani, jos sitä näin suurille lämpötilanvaihteluille altistan?
Kotona sisälämpötila on +22C kosteus% on mittarin mukaan parinkympin tienoilla.
discominister
13.01.2021 21:46:22
KaPaLo: Huh, pakkaset paukkuu -32C ja kävellen pitäisi akustisen nailonkielisen kanssa kitaratunnille kävellä näillä keleillä 45min matka.
Käytössä ainoastaan ohut gigback, joten onnistunko pilaamaan kitarani, jos sitä näin suurille lämpötilanvaihteluille altistan?
Kotona sisälämpötila on +22C kosteus% on mittarin mukaan parinkympin tienoilla.

Kova jätkä! Kyllä tarkkaan itse harkitsisin, jos on yhtään arvokkaampi kitara kyseessä. Jos kitara ei koko puuta, ei kun vaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)