Aihe: Viive Scarletin ja Audacityn kanssa
1
Jore60
09.01.2021 12:11:25
Olen kokeillut jonkun verran äänityksiä Scarlett 2i2:n ja Audacityn avulla. Yhden ongelman tultua ratkaistuksi on noussut esiin uusi:

Kun olen äänittänyt jotakin mikrofonin kautta, ja sitten äänitän toista raitaa kuunnellen edellistä kuulokkeiden kautta, jälkimmäinen raita ei äänity ihan samaan tahtiin edellisen kanssa, vaan tulee hieman myöhässä. Tämä näkyy myös visuaalisesi tietokoneessa Audacityn äänitys- ja toistomittareissa: aiemman raidan toisto ja uuden äänitys eivät kulje ihan samassa tahdissa, vaan toinen tulee hieman perässä.Tämä tekee koko hommasta toimimattoman.

Audadityn asetuksissa olevan täpän laittaminen päälle tai pois ei vaikuta. Ei myöskään äänikortin direct- monitor napin painaminen jompaankumpaan asentoon tai kokonaan pois. NÄin ei kaiketi ole tarkoitus? Vai onko niin, että viive on tarkoitus korjata vasta äänityksen jälkeen "tasaamalla" raidat.

ONko ongelma mahdollisesti äänikortissa tai Audacityssä? Olen kokeillut kahta eri tietokoneetta - molemmissä ilmeni sama ongelma. Epäilemättä mahdollinen ongelma on myös käyttäjä itse, joka on noviisi näissä hommissa.

Miten ongelmaa kannattaisi yrittää ratkaista?
Arkka
10.01.2021 22:38:07 (muokattu 11.01.2021 13:55:17)

Yksi huomionarvoinen seikka lienee se, että Audacity ei tue ASIO-ajureita ja Focusriten ajuri on ASIO-ajuri. Sen sijaan Audacity ajelee Windowssissa MME:llä, mikä on ASIOon verrattuna aika mopo.

Kokeile säätää asetuksista "buffer lengthiä" pieneksi (sit kun ääni räpsii, meni liikaa) ja jos ei auta, niin "latency compensationiä":
https://manual.audacityteam.org/man/devices_preferences.html

Jore60: Vai onko niin, että viive on tarkoitus korjata vasta äänityksen jälkeen "tasaamalla" raidat.

No ei todellakaan normikäytössä. Ehkä joskus ysärillä vielä.

E: Heh, ihan sattumalta tänään törmäsin tietoon, että Audacityn saa sittenkin toimimaan ASIOlla, mutta edellyttää kikkailua, eli pitää latailla Steinberg ASIO SDK ja kääntää Audacity itse lähdekoodista:
https://manual.audacityteam.org/man/asio_audio_interface.html

Jos em. ei sanonut mitään, voipi helpommalla päästä kun vaihtaa ohjelmaan, jossa ASIO-tuki on valmiina ;) Näitä on pilvin pimein.
Sabbathologist
08.10.2022 11:22:13 (muokattu 08.10.2022 11:22:40)

Arkka: Yksi huomionarvoinen seikka lienee se, että Audacity ei tue ASIO-ajureita ja Focusriten ajuri on ASIO-ajuri. Sen sijaan Audacity ajelee Windowssissa MME:llä, mikä on ASIOon verrattuna aika mopo.

Vaikken ajureista mitään ymmärrä (paitsi sellainen joka kuljettaa hevosvankkureita), niin minulla oli sama ongelma kuin aloittajalla ennen. Vaan tässä uudemmassa Audacityn versiossa taitaa olla ASIO-ajurit. Koska ennen se ei toiminut mulla Focus Scarlettin kanssa, jouduin käyttämään toista yhdyskasvoa. Mutta nyt kun olen viime aikoina äänitellyt, niin tuntuu hyvin toimivan. Itse en ole tehnyt mitään (enkä osaisikaan) muuta kuin ladannut viimeisimmän Audacityn. Se uusi versio on ulkoisestikin hieman eri näköinen, melko pitkälti kuitenkin sama.
Arseholes doesn't really matter much to king
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)