Aihe: Metsämökin tonttu
1 2 3 4
isojussi
30.06.2004 01:38:40
...olisiko kellään antaa vihjettä muutamasta hyvästä cha-cha -biisistä?......

El Rico Vacillon
Mi Chiquita te quiere bembe

Laitan lisää, kun niitä muistini mustista syövereistä pölähtää...
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
baron
30.06.2004 21:33:27

Tämän illan treeneissä saatiin Tonttu menemään mielestäni todella tyylikkäästi eli kiitos kaikille sekä julkisesti että privaatisti auttaneille.

Ja palstan hattusoittajille, että kappale soitettiin täysin hatusta, vain laulaja tarvitsi sanoja eli olen ihan selvästi "käännynnäinen"
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Sandy
30.06.2004 21:44:09
Ja palstan hattusoittajille, että kappale soitettiin täysin hatusta, vain laulaja tarvitsi sanoja eli olen ihan selvästi "käännynnäinen"

Mä tulin juuri improvisaatioryhmän laulutreeneistä. Siellä vedettiin ihan kaikki hatusta, niin melodiat kuin sanatkin. Oli kyllä hauskaa, voitin itseni.. :)

Sori, off-topic taas.
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
baron
30.06.2004 21:53:36

Mä tulin juuri improvisaatioryhmän laulutreeneistä. Siellä vedettiin ihan kaikki hatusta, niin melodiat kuin sanatkin. Oli kyllä hauskaa, voitin itseni.. :)

Sori, off-topic taas.

En nyt niinkään sanoisi, mutta jos me oltaisiin vedetty Metsämökin tonttu sekä sävelen että sanojen puolesta hatusta voi olla, että morsian ei ehkä tunnistaisi, että nyt on menossa hänelle tärkeä toivekappale (mun on kyllä vaikea kuvitella miksi?)
Sandy
30.06.2004 22:09:41
En nyt niinkään sanoisi, mutta jos me oltaisiin vedetty Metsämökin tonttu sekä sävelen että sanojen puolesta hatusta voi olla, että morsian ei ehkä tunnistaisi, että nyt on menossa hänelle tärkeä toivekappale (mun on kyllä vaikea kuvitella miksi?)

Niinpä, siinähän sitten selittäisitte: "No kato ku tää oli sellasta improo, jy nou..?"

Hmm, tuo kappale tuntuu tosiaan aika oudolta biisiltä morsiamen toiveena!?
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
baron
30.06.2004 22:24:45 (muokattu 30.06.2004 22:26:08)

Niinpä, siinähän sitten selittäisitte: "No kato ku tää oli sellasta improo, jy nou..?"

Hmm, tuo kappale tuntuu tosiaan aika oudolta biisiltä morsiamen toiveena!?

Mäkin oon miettinyt, kun hän nimenomaan halusi lauletun version eli sanoissa on jotain tärkeää.

Olisko se "ruotsalaisten teltta" vai "fyrkat huijas yks guru"?
Taitaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi.
työläinen
01.07.2004 00:57:09
...Eikä instrumentaalit, me ei olla kesken illan ilman laulua menty, on jonkinlainen periaate.

Jaa miks ei? Jos kerran soittaa osaa, niin instrumentalosasto tuo mukavaa vaihtelua. Akustiset soittimet tuovat "solistista" karaktääriä eri tavalla kun synabrass.
Cha cha "Teetä kahdelle" on mainio sekä soitettuna että laulettuna. Huom. suomenkielinen teksti, joka aikoinaan oli Yleisradion soittokiellossa "liiallisen rohkeuden" vuoksi. Siis joskus 30- 40-l.
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
mack the knife
01.07.2004 12:20:02
No joo, miksei, mutta ensinnäkin, meillä ei ole akustisia soittimia. Toiseksi, aina kahden bändin keikoilla tuntuu siltä, jos toinen bändi vetää instrumentaaleja, että jaaha, nyt niillä loppui lauluohjelmisto kesken. Se on vain henkilökohtainen mielipide, voihan syitä olla vaikka mitä. Monet kerrat on kuullut myös siitä, että tavallinen tallaaja ei tykkää instrumentaalina muusta kuin haitaripolkasta. Jos vedät esim. koskettimilla ja kitaroilla vaikka kuinka hyvin jotain muuta tyyliä, niin tulee sanomista. Viimeinen kokemus tästä viikon takaa, toinen bändi veti laulamatta. Yksi porukka puhui kahvion puolella: Eipä paljon arvosteta tanssijaa, kun ei viitsitä edes laulaa. Näin se usein menee.
Maj7:stä saa turpaan, 11:sta ja 13:sta tapetaan... (K.Tapio)
mack the knife
01.07.2004 12:22:37
El Rico Vacillon
Mi Chiquita te quiere bembe

Laitan lisää, kun niitä muistini mustista syövereistä pölähtää...

Kiitos näistäkin, motivaatio kasvaa, kun ei tarvi miettiä "rytmi boleron" introa... Eihän vain käy kellään mielessä Quantanamera. Sekin on luullakseni kyllä soitettu loppuun muutama juhannus sitten...
mack the knife
01.07.2004 12:36:32
Tämän illan treeneissä saatiin Tonttu menemään mielestäni todella tyylikkäästi eli kiitos kaikille sekä julkisesti että privaatisti auttaneille.

...ja palstan hattusoittajille, että kappale soitettiin täysin hatusta, vain laulaja tarvitsi sanoja eli olen ihan selvästi "käännynnäinen"

Olen miettinyt, että onko tämä jonkinlainen vitsi. Totta kai laulaja tarvitsee sanat, mutta ei kai ole mahdollista, että kolmen soinnun biisiin tarvii jokainen soittaja nuotin. Sittenhän pitäisi olla kymmenen kiloa painava kansio, jos tuollaisissakin pitää lappua tuijottaa. Ja miltä näyttäis melodialinja tuossakin biisissä. Ei aina ymmärrä. Rock around the clock- aamolli by E. Melakoski
isojussi
02.07.2004 01:01:47
Kiitos näistäkin, motivaatio kasvaa, kun ei tarvi miettiä "rytmi boleron" introa... Eihän vain käy kellään mielessä Quantanamera. Sekin on luullakseni kyllä soitettu loppuun muutama juhannus sitten...

Mites ois "Pikku pikku bikineissä"?

Tai Smooth?

Tai Oye como va?

Corazon espionazo (Baron tiettä varmaan, miten se kirjoitetaan)

Itse asiass "Kun kuu jo nousee" on melkein cha cha

Ai niin: Frenesi

Esperanza

Mikäs biisi menee: "Es so es e la mur - Si senjor! Voi kuinka loistavat liekit nuotion..." tai jotain sinne päin.

Jaakko Tepon "Lenita" on mulla vieläkin blokkamati.

Vaikka "väännökset" oli kiellettyjen listalla, vois joskus vapaapäivällä pienessä pierussa tehdä Flingelbuntista cha-cha:n...-)

Salsamanian repertuaari kantsis tsekata.

Ja onhan noita, kun vaan muistais....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
baron
02.07.2004 08:37:31

Mikäs biisi menee: "Es so es e la mur - Si senjor! Voi kuinka loistavat liekit nuotion..." tai jotain sinne päin.

Ei mulla varsinaisen asian suhteen ole kommentoitavaa, mutta kun mahdollisuuksieni mukaan olen ottanut "kielipoliisin" homman niin ymmärtääkseni sun "vakoileva sydän" oli ihan oikein mutta ylläoleva

"Eso es el amor" eli tämä on rakkautta.

"Tu, yo, la luna, el sol" jne. Suomeksi muostaakseni " Tie vain ja vuoret ja yö"
poppamies
02.07.2004 12:20:13

..."Tu, yo, la luna, el sol" jne. Suomeksi muostaakseni " Tie vain ja vuoret ja yö"

Saattaa olla että kappaleen suomenkielinen nimi on "Tie vain ja vuoret ja yö" mutta kielipoliisin "veljenä" täytyy huomauttaa että "Tu, yo, la luna, el sol" tarkoittaa "Sinä, minä, kuu, aurinko"
"G-strings are for strippers"
baron
02.07.2004 13:01:37 (muokattu 02.07.2004 13:03:54)

Saattaa olla että kappaleen suomenkielinen nimi on "Tie vain ja vuoret ja yö" mutta kielipoliisin "veljenä" täytyy huomauttaa että "Tu, yo, la luna, el sol" tarkoittaa "Sinä, minä, kuu, aurinko"

Jos nyt aletaan pilkkua viilaamaan, niin kappaleen suomenkielinen nimi on juuri sama kuin espanjaksi (eli Eso es el amor).

Pistin vain sanojen ekan riimin näkyviin sekä suomeksi että espanjaksi ja kyseessä ei ole minun vaan kappaleen suomentajan käännös, jonka eron havaitsemista pidin itsestään selvyytenä.

Sen sijaan jos espanjaa hallitsevana kommentoisit "Corazon espionazo", onko se oikein?
baron
02.07.2004 13:43:30

Tú, yo,
la luna, el sol.
Ella, él,
la rosa, el clavel.
Primavera, la espera.
Verano, la mano.
Otoño, un retoño.
Invierno, un infierno.
Eso es el amor.
Sí señor.

Dame un beso,
ay dame un beso.
Dame un beso,
sí, sí, sí, sí, sí, sí....
(Tää toistuu muistaakseni 3 kertaa)

Dame un beso,
Dámelo por favor,
sí señor.

Löysin internetistä espanjankieliset sanat (oli pakko vähän editoida, kun ei mielestäni ollut oikein) ja melodianhan voi tunnetusti vetää hatusta.
Siis kappale on "Eso es el amor"
poppamies
02.07.2004 14:26:14 (muokattu 02.07.2004 14:27:28)

...Sen sijaan jos espanjaa hallitsevana kommentoisit "Corazon espionazo", onko se oikein?

No ei ole. Sen pitäisi olla "Corazon espinado" jos kyseessä on Santanan aikoinaan lattari grammyn voittanut kappale.
"Espina" tarkoittaa ruusunpiikiä. "Espinado" tarkoittanee ruusunpiikillä lävistettyä (sydäntä).
"G-strings are for strippers"
baron
02.07.2004 16:14:48

No ei ole. Sen pitäisi olla "Corazon espinado" jos kyseessä on Santanan aikoinaan lattari grammyn voittanut kappale.
"Espina" tarkoittaa ruusunpiikiä. "Espinado" tarkoittanee ruusunpiikillä lävistettyä (sydäntä).

Kiitti. Aina oppii kun viisaammilta kysyy!
mack the knife
02.07.2004 16:50:47
Tuhansia kiitoksia, näistä jo löytyy vaikka mitä hienoa. Ei kun työstämään. Joskus on tuntunut, että mikään bändi ei missään ole soittanut muita kuin niitä neljää-viittä yleisintä. Ihan kuin ei muita biisejä oliskaan. Näyttääpä olevan, hyvä hyvä.
baron
02.07.2004 17:20:34

Tuhansia kiitoksia, näistä jo löytyy vaikka mitä hienoa. Ei kun työstämään. Joskus on tuntunut, että mikään bändi ei missään ole soittanut muita kuin niitä neljää-viittä yleisintä. Ihan kuin ei muita biisejä oliskaan. Näyttääpä olevan, hyvä hyvä.

Mulla on kuitenkin se luulo/tuntuma, että kun mä oon löytänyt mielestäni hyvin tanssittavan, mutta turakaisille ventovieraan kappaleen, niin lava on poikkeavan tyhjä tuttuun kappaleeseen verrattuna eli ne kannattaa sijoittaa tanssiparin kakkoseksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)