Aihe: Meneekö ostos hitolleen? Yamaha FG-800M?
1
Polemikos
27.11.2020 04:48:41

Olen ostamassa itselleni Yamaha FG-800M - merkkistä akustista kitaraa ihan piakkoin. Haluan vain täältä varmistaa, että ei tule hutiostosta.
Verkkokauppa myy sitä hintaan 254.9 euroa. Olen noin reilun vuoden harrastanut kitaransoittoa ja tuo tulisi Tensonin tilalle.
Eli puolesta ja vastaan kommentteja kiitos.
Verkkokaupan sivuilla on kaksi arvostelua. Yhdessä lukee näin: "Kaula on sopivan kapea myös vähän pienikätisemmälle, soundi kaikinpuolin upea ja ulkonäkö silmää miellyttävä."
Etsin itselleni siis pienikätisille tarkoitettua akustista kitaraa. Linkki itse tuotteeseen:
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … tvc/Yamaha-FG-800M-akustinen-kitara
iec
27.11.2020 09:02:02 (muokattu 27.11.2020 09:12:41)

Polemikos: Olen ostamassa itselleni Yamaha FG-800M - merkkistä akustista kitaraa ihan piakkoin. Haluan vain täältä varmistaa, että ei tule hutiostosta.
Verkkokauppa myy sitä hintaan 254.9 euroa. Olen noin reilun vuoden harrastanut kitaransoittoa ja tuo tulisi Tensonin tilalle.
Verkkokaupan sivuilla on kaksi arvostelua. Yhdessä lukee näin: "Kaula on sopivan kapea myös vähän pienikätisemmälle, soundi kaikinpuolin upea ja ulkonäkö silmää miellyttävä."
Etsin itselleni siis pienikätisille tarkoitettua akustista kitaraa. Linkki itse tuotteeseen:

Varmasti on ihan hyvä ja hintakin on kohdallaan. Haetko muuten isokoppaista Dreadnought-mallia vai menisikö paremmin Folk-kokoinen FS800-malli? Itselläni on Folk/Concert-kokoinen Yamaha FS-3 ja se on kooltaan todella miellyttävä soittaa verrattuna Dreadnought-malliseen. Vaikka Folk-kokoisen body on vain noin 10mm joka suuntaan Dreadnoughtia pienempi, on se ainakin minulle todella iso ero soittoergonomiassa. Kannattaa käydä liikkeessä testaamassa. Saatat yllättyä.

Tuossa olisi tuo aavistuksen pienempikoppainen malli Yamahalta:
https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … -tinted-teraskielin-folk-k-fs800tii

Kannattaa miettiä sitä kitaran kopan kokoa/mallia ja mihin soittoon tulee. Dreadnought on huomattavan paljon isompi kopaltaan kuin Folk/000/OM/Auditorium/Concert -kokoinen kitara ja siinä on mukana istualtaan soittaen enemmän bassoaluetta. Jos soittelee plektralla, on se monesti ihan tavoiteltukin asia, mutta sormilla näppäillen aika moni haluaa valita enemmän keskiäänialuetta painottavan kitaran.

Dreadnought-malli lienee maailman myydyin kitaramalli. Siispä sitä mallia näkyy kaikilla tutuilla huoneen nurkissa. Ja samoin yleensä sellaisen vanhemmat ostavat joululahjaksi lapselle/nuorelle (elleivät osta nylonkielistä). Halvimmat tarjouksetkin ovat yleensä juuri Dreadnought-malleista.

Kannattaa tosiaan myös tutkailla kitaran skaalaa, eli joskus pienikätisille sopii hyvin tuollainen 634mm /25" skaalainen kitara (nauhavälit hieman lyhemmät kuin 648mm/25,5" -skaalaisessa). FG800 on 648mm skaalalla ja FS800 on 634mm skaalalla. Tästä linkistä voit vertailla skaalan pituuksia, bodyn kokoja ja kaulan leveyksiä: https://europe.yamaha.com/en/produc … tars/fg_fgx/specs.html#product-tabs

Tuossa on pari vertailevaa kuvaa minkä kokoisia eri mallit ovat:

https://sixstringacoustic.com/wp-co … 017/06/Seagull-Guitars-by-Shape.jpg

https://ofmvc40dolyrl7u9xigg5kyy-wp … /uploads/2013/06/guitbodystyles.jpg
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Polemikos
27.11.2020 21:55:23

iec: Varmasti on ihan hyvä ja hintakin on kohdallaan. Haetko muuten isokoppaista Dreadnought-mallia vai menisikö paremmin Folk-kokoinen FS800-malli? Itselläni on Folk/Concert-kokoinen Yamaha FS-3 ja se on kooltaan todella miellyttävä soittaa verrattuna Dreadnought-malliseen. Vaikka Folk-kokoisen body on vain noin 10mm joka suuntaan Dreadnoughtia pienempi, on se ainakin minulle todella iso ero soittoergonomiassa. Kannattaa käydä liikkeessä testaamassa. Saatat yllättyä.

Tuossa olisi tuo aavistuksen pienempikoppainen malli Yamahalta:

Kannattaa miettiä sitä kitaran kopan kokoa/mallia ja mihin soittoon tulee. Dreadnought on huomattavan paljon isompi kopaltaan kuin Folk/000/OM/Auditorium/Concert -kokoinen kitara ja siinä on mukana istualtaan soittaen enemmän bassoaluetta. Jos soittelee plektralla, on se monesti ihan tavoiteltukin asia, mutta sormilla näppäillen aika moni haluaa valita enemmän keskiäänialuetta painottavan kitaran.

Dreadnought-malli lienee maailman myydyin kitaramalli. Siispä sitä mallia näkyy kaikilla tutuilla huoneen nurkissa. Ja samoin yleensä sellaisen vanhemmat ostavat joululahjaksi lapselle/nuorelle (elleivät osta nylonkielistä). Halvimmat tarjouksetkin ovat yleensä juuri Dreadnought-malleista.

Kannattaa tosiaan myös tutkailla kitaran skaalaa, eli joskus pienikätisille sopii hyvin tuollainen 634mm /25" skaalainen kitara (nauhavälit hieman lyhemmät kuin 648mm/25,5" -skaalaisessa). FG800 on 648mm skaalalla ja FS800 on 634mm skaalalla. Tästä linkistä voit vertailla skaalan pituuksia, bodyn kokoja ja kaulan leveyksiä: https://europe.yamaha.com/en/produc … tars/fg_fgx/specs.html#product-tabs

Tuossa on pari vertailevaa kuvaa minkä kokoisia eri mallit ovat:

https://sixstringacoustic.com/wp-co … 017/06/Seagull-Guitars-by-Shape.jpg

https://ofmvc40dolyrl7u9xigg5kyy-wp … /uploads/2013/06/guitbodystyles.jpg

Kiitos IEC todella huolellisesta ja pitkästä vastauksesta!
Otetaan ensin esiin minun osaaminen. Olen ihan alkutaipaleella kitaraharrastuksessa. Käyn edelleen työväenopistojen kursseja läpi, joissa yritän oppia soittamaan. Teen pienen analogian: Halusin aikoinani oppia kasaamaan näin aikuisiällä Rubiikin kuution. Siihen opiskelu kesti todella kauan. Nyt kun olen noita kuutioita harrastanut, niin menee vaikeammat ja isommatkin kuutiot läpi jopa niin että en tarvitse paljoa ajatella miten niitä ratkotaan.
Ajattelin, että olen omalla kiratamaratonilla vasta ihan alussa, (ratkaisemassa helpon Rubiikin kuution yhtä väripuolta), mutta jos tätä harrastan sen 5-10 vuotta, niin uskon että opin soittamaan kohtuullisen hyvin. Eli olen oppijana hidas, mutta toisaalta se opittu pysyy paremmin pääkopassa.
Nyt kun otit noita eri Dreadnought ja Folk juttuja esille, niin ne olivat minulle täysin uusia termejä. Käsitän niin, että tuo Folk-kitara olisi hieman pienempi ja ehkä jopa "näppärämpi" pienikätisille kuin tuo Dreadnought. (Korjaile jos olen väärässä).
Minulle kerrottiin tilanteessa, jossa soitinhuolto ja korjaushuolto Copones.fi:n henkilö katsoi Tensonini kunnon, että noin 300-400 euroa olisi sellainen summa jolla saisi hyvän kitaran.
Olen nyt tavallaan ollut jonkin aikaa tällä tiellä, eli hakemassa sitä kelpo kitaraa noin 300-400 euron hintaan. Sen Martinin hankinnan jätän siihen aikaan, kun osaan soittaa paremmin ja termistöäkin tulee "luonnostaan".
Kävin katsomassa sitä kitaraa, jota pyysit pohtimaan. Se näyttää myös todella hyvältä videoilla ja paperilla, eikä hinta ole sellainen, että se olisi esteenä. Eli pohdin nyt tällä hetkellä jomman kumman hankkimista. Eli siis tämä sinun ehdottama:
tai tämä:
Saa nähdä mihin päädyn, mutta suurkiitokset kaikesta infosta ja vastauksesta! Liikaa infoa kun ei oikein mielestäni ole.
Pinewood
27.11.2020 22:51:37 (muokattu 27.11.2020 22:53:06)
Mielestäni sait erinomaisen vastauksen yllä, jossa esitettyihin perusteluihin on helppo yhtyä, vaikken kumpaakaan kitaraa ole itse soittanut. Itsekin todennäköisesti valitsisin tapauksessasi noista vaihtoehdoista lyhyempiskaalaisen folk-mallin. Profiilisi perusteella olet Helsingistä, joten sinulla on monta hyvää liikettä, joissa voit käydä itse kokeilemassa kitaroita. Esimerkiksi Kitarapajasta löytyy Sigman kitaroita jo alta neljänsadan ja mahdollisesti tarvittavat säädöt tulevat varmasti kaupan yhteydessä kuntoon kohtuuhinnalla. Uusikin kitara voi vaatia enemmän tai vähemmän hienosäätöä ollakseen parhaimmillaan.
Makaveli
29.11.2020 22:00:54
Polemikos: Olen ostamassa itselleni Yamaha FG-800M - merkkistä akustista kitaraa ihan piakkoin. Haluan vain täältä varmistaa, että ei tule hutiostosta.

Osaan vaan oman kokemukseni pohjalta antaa vastauksen kysymykseesi. Ylempänä tulikin jo tarkkaa infoo asiasta, mutta itsellä on noin 2000-3000(?) tuntia soittamista kyseisellä kitara-mallilla, niin pystyn siitä kertomaan.

Ostin FG800M kolme vuotta sitten ensimmäiseksi kitaraksi, ja en ole ollut muita kuin tyytyväinen. Taidot on kasvanut mutta en silti ole nähnyt syytä vaihtaa muuhun keppiin. Paljon on tullut kehuja soundista, toki olen customoinnut alusta asti kitaraa omalla kädellä, muunmuassa plektrasuojan irrotin ostopäivänä ja olen vaihtanut luusatulan/pinnit ja asentanut k&k mini mikin.
Jos paljon soitat nii varaudu että nauhat kuluu, minulla rupesi näkymään lovia vuoden jälkeen, toisaalta seuraavaksi vaihtuu nauhat rosteriin.

Hiljattain kävin vertaileen yamahan ll sarjalaisia ja muita 1000e hintaluokan kitaroita, mutta minkään kaula ei istunut käteen(martinit erikseen) joten päätin pysyä fg800m. Loistava kitara, suosittelen
Polemikos
06.12.2020 21:31:08

Hei taas Iec, Pinewood, Makaveli ja muut tänne eksyneet!
Valittaen täytyy heti kärkeen sanoa, että ei. En ole vielä ostanut kitaraa. Opin kuitenkin taas paljon neuvoistanne ja se vie minulla opintiellä eteenpäin.
Kävi näin: Olin jo F-musiikin puodissa hipelöimässä sitä Folk-kitaraa ja olin jo "lukitsemassa" ostokseni. Halusin vain paikalle ystäväni, joka on soittanut kitaraa useamman vuoden ja jolla on kokemusta niistä.
En tiedä tietääköhän dreadnoughteista tarkkaan juttuja, mutta hän osaa soittaa kitaraa hyvin ja arvioni on että hän osaa myös tunnistaa Martinin omistajana hyvän ja huonon kitaran erot.
Olimme kahdestaan siellä Fazer-musiikissa Kaisaniemessä ja hän kokeili sitä Yamahan FS800 Folk-kitaraa (joka muuten sopii pienikätiselle aika hyvin) ja myös Yamahan dreadnought-versiota joka oli vieressä.
Olin jo valmis ostamaan sen Folk-kitaran, mutta ystäväni kertoi minulle pari pointtia:
1) Joulun jälkeen tulee alennuksia.
2) "Se sinun Tenson on ihan kyllin hyvä. Uuden kitarakielet ja plektra vain niin se soi tarpeeksi hyvin."
Itseasiassa en kuullut paljoa eroa Tensonin ja Yamahan kitaroiden välillä, tosin olen uusi ja aloitteleva kitaristi.
Eli siirsin ostopäätöstäni joulun jälkeen. Osittain myös siitä syystä, että työväenopistojen kitaratunnit loppuivat tälle vuodelle.
Jos kukaan joka nyt on seurannut tätä linkkiä bongaa jonkin hyvän käytetyn kitaran tai uuden kitaran jostain, joka sopisi Tensonin "upgreidaukseen" niin laittakaa ihmeessä infoa. Jos tämä olisi Facebook, niin olisin peukuttanut teidän (Iec, Pinewood ja Makaveli) kirjoituksia, koska näen niistä kirjoituksista hieman sitäkin, että mitä minua selkeästi kokeneemmat kitaristit ajattelevat. Mitä te priorisoitte ja niin edelleen, eli kaikki kommentointi on edelleen enemmänkin kuin tervetulleita! :)
Hyvää itsenäisyyspäivän jatkoa ja toivottavasti saan edelleen sen Tensonin upgreidauksen toteutettua teidänkin avulla ja kiitos tähänastisista vinkeistä! Kävin muun muassa Liisankadun Musamaailmassa ihailemassa kitaroita ja ostamassa nuottitelineen ja paremman laukun Tensonille (tai tulevalle kitaralle), eli teidän neuvot eivät valu hiekkaan tai mene hukkaan! :)
iec
07.12.2020 09:05:42 (muokattu 07.12.2020 10:02:51)

Kaikista fiksuin teko on kuitenkin aina sijoittaa ylimääräiset rahat soitonopetukseen. Minä olen itseoppinut kitaristi/basisti/laulaja ja vastaavasti esim poikani on käynyt soittotunneilla säännöllisesti. Voin tunnustaa että poikani on suunnilleen 10x parempi soittamaan kitaraa kuin minä :D

Aina ei tosiaankaan tarvitse vaihtaa soitinta uuteen/erilaiseen. Toki silloin, jos vanhassa on ongelmia, esim kaula ropelilla tai hyppyriä kaulan ja bodyn liitoksen kohdilla, kielet aivan liian ylhäällä tms hankaluutta. Silloinkin voi apu siihen löytyä ihan kitarahuollosta (ammattimainen kitarankorjaaja/rakentaja).

Tietenkin eri kitaroissa on eri soundi ja soittotuntuma. Aloitellessa ei oikein vielä ole selvillä mitä haluaa. Minullakin kesti pitkään, ennekuin päädyin juuri tietynlaiseen kitaraan (soittoergonomia ja tietty soundi sorminäppäilyssä). Tuon oman Yamaha FS3-mallin valitsin niin, että kävin poikani kanssa sitä testaamassa, jolloin pystyin kuuntelemaan "yleisön" roolissa miltä se kuulostaa kun toinen soittaa ja sitten myös miltä se kuulostaa soittajalle ja millainen se oli soittaa. Kaikki palaset loksahtivat kohdalleen. Lisäksi minulla oli vanha kitarani mukana, jotta pystyin vertaamaan soundia niiden välillä. Kokopuinen FS3 kuulosti mielestäni reilusti paremmalta soundiltaan sorminäppäilyyn kuin edellinen kitarani, eli tasapainoinen ääni.

Tiesin myös edellisen kitaran äänittämisen perusteella mihin suuntaan halusin soundia viedä, jotta se kuulostaisi myös äänitettynä hyvältä. Nyt saan tuolla FS3-mallilla ja AT2020-mikillä sopivassa positiossa sellaisen soundin, että se kuulostaa ilman DAW equtuksia suoraan "julkaisukelpoiselta", jos siis vertaan omia äänityksiä niihin akustisen kitaran äänityksiin, joita pidän hyvänkuuloisina.

Aloittelijana kannattanee keskittyä enemmän siihen kitaran soitettavuuteen ja että se on säädetty hyvin. Nämä tietyn soundin hakemiset ovat sitten enemmänkin sellaista hifistelyä. Toki uutta kitaraa ostaessa kannattaa samalla valita sitten samalla sellainen, jossa on soitettavuuden ohella se soundi omaan korvaan hyvä.

Summa summarum: Ihan hyvän ohjeen se sinun kaverisi on antanut :)

P.S. Akustisen kitaran kielten valinnalla on vaikutusta myös siihen soundiin. Jos oma kitara tuntuu liian kirkassoundiselta, kannattaa valita Phosphor-Bronze-kielet, kuten esim nämä Elixirit: https://www.strings.fi/akustisen-ki … tic-nanoweb-phosphor-bronze-011-052

Tai sitten Martinin Monel-kielet: https://www.strings.fi/akustisen-ki … etro-monel-acoustic-strings-011-052

Useimmiten tummaan soundiin taas auttaa kun vaihtaa vain uudet samanlaiset kielet mitä siinä kitarassa jo oli. Suosittelen oman kokemukseni perusteella phosphor-bronze-kieliä. Monel-kieliä en osaa vielä 100% suositella ainoastaan sen takia, että mulla ne vasta odottavat tuossa laatikossa sitä että vaihdan ne omaan kitaraani tässä lähiaikoina. Toki luotan aika monen kovemman luokan kitaristin vinkkeihin ja olen myöskin kuullut vertailuja (ei mitään youtube-tasoa, vaan studiotason vertailua Elixirin phosphor-bronzen ja Martinin Retro Monelien välillä ja sen perusteella hankin nyt noita Retro Moneleita omaan kitaraani ;) Daddariolla on myös hyviä kieliä, mutta olen käyttänyt jo monia vuosia Elixirejä omassa kitarassani, joten muistikuvat Daddarion soundeista ovat hieman hatarat. Niiltäkin löytyy esim tämä (joita mulla taisi aiemmin olla): https://www.strings.fi/akustisen-ki … t/d-addario/d-addario-ej26-011-052.

Kannattaa myös miettiä soiton kannalta minkä paksuisilla kielillä soittelee. Jos on nyt 12-54 -sarjan kielet ja tuntuu raskaalta soitella, niin voi vaihtaa 11-52- kielet tilalle. Toki noiden välillä on sellainen jännitysero, että kaularautaa joutuu vähän säätämään löysemmälle. Muutenkin kannattaa tsekata sen nykyisen kitaran säädöt, että on kohdallaan.

Reliefin tulisi olla 7. nauhan kohdalla suunnilleen 0,10mm...0,30mm (ei missään nimessä yli 0,30mm). Mulla taitaa omassa olla 0,15mm. Jos relief on liian pieni, tulee räminöitä ja jos se on liian suuri, nousevat kielet liian korkealle tai tulee räminöitä myös, mutta eri kohdassa kaulaa. Kielten korkeus (action) tulisi olla luokkaa 1,6mm...2,0mm ohuella E-kielellä ja 2,4mm...2,8mm paksulla E-kielellä. Muut kielet sitten siinä välissä sopivasti näiden arvojen väliltä. Tulee tietenkin muistaa, että ihan kaikilla kitaroilla+soittotyyleillä+kielillä ei onnistu samat säätöarvot. Joku kitara kaipaa hieman erilaisia säätöjä. Lisäksi halvimmissa ei yleensä päästä tuonne mataliin asetuksiin, sillä nauhatyön ja kaulan laatu ei vain riitä siihen.
Esim. Martin käyttää tällaisia tehdassäätöjä: Relief 0,25mm ja action 2,4-2,8mm paksulle E:lle ja 1,6-2,0mm ohuelle E:lle. Vastaavasti kitara-setup-velho Dan Erlewine käyttää Martin-kitaroissa 0,13mm reliefiä. Sitten Gibsonin akustisissa tehdassäädöt ovat tyypillisesti 0,30mm relief ja action on 2,4mm paksulla E:llä ja 1,6mm ohuella E:llä. Erlewine käyttää Gibsoneille 0,10mm reliefiä ja matalampaa actionia kuin tehdassuositukset. Pitää sitten muistaa, että Erlewinen säädöt toimivat kun kitara on ensin laitettu nauhoiltaan ja satulaltaan täydelliseen kuntoon. Tehtaalta tullessa näin ei välttämättä ole.

Tuossa jotain ohjeita kaularaudan ja kielten korkeuksien säätämiseen:
http://www.fretnotguitarrepair.com/repair/acoustic-guitar/action.php (Action)
http://www.fretnotguitarrepair.com/ … epair/acoustic-guitar/truss-rod.php (Relief)

Aina ensin säädetään sitten Relief-kuntoon ja sitten vasta aletaan katselemaan sitä tallan korkeutta (tarviiko hioa tallaluuta matalammaksi vai ei). Jos tämän tekee väärässä järjestyksessä, voi tulla hioneeksi turhaan sen tallaluun liian matalaksi. Relief nimittäin vaikuttaa siihen kielten korkeuteen myös.
Polemikos
14.12.2020 22:30:44

iec: "Kaikista fiksuin teko on kuitenkin aina sijoittaa ylimääräiset rahat soitonopetukseen. Minä olen itseoppinut kitaristi/basisti/laulaja ja vastaavasti esim poikani on käynyt soittotunneilla säännöllisesti. Voin tunnustaa että poikani on suunnilleen 10x parempi soittamaan kitaraa kuin minä :D" ja "Aina ei tosiaankaan tarvitse vaihtaa soitinta uuteen/erilaiseen."

Ajattelin samaa vaikka olenkin ostamassa uutta! Ei se minun soittotaitoihin vaikuta, vaikka minulla olisi 100 000 euron arvoinen kitara. Soittaminen pitää edelleen vain oppia harjoittelemalla. Eli hyvin sanottu tuossa iec! :)

Tuon oman Yamaha FS3-mallin valitsin niin, että kävin poikani kanssa sitä testaamassa, jolloin pystyin kuuntelemaan "yleisön" roolissa miltä se kuulostaa kun toinen soittaa ja sitten myös miltä se kuulostaa soittajalle ja millainen se oli soittaa. Kaikki palaset loksahtivat kohdalleen. Lisäksi minulla oli vanha kitarani mukana, jotta pystyin vertaamaan soundia niiden välillä.

Kiitos kirjoituksestasi iec!
Tuo oli erittäin fiksusti tehty! Viimeksi kun olin F-Musiikissa, niin kuuntelin ystäväni soittoa Yamahan Folk-kitaralla ja sillä Yamahan dreadnoughtilla, ihan samasta syystä kuin sinä. Halusin kuulla miltä ne kitarat kuulostavat toisen soittamana.
Tosiaan, vaikka ostaisin miljardilla eurolla sen kitaran, niin se ei tee minusta parempaa soittajaa, eli täysin oikein sanottu, että ylimääräinen "pätäkkä" kandee sijoittaa mielummin opintoihin kuin itse opittavaan instrumenttiin.
Kiitos myös linkeistä. Tilasin uudet kielet yhden linkin kautta. Saa nähdä muuttuuko saundi, kun yleensä on ollut vain näitä Daddarion kieliä. Olen edelleen yritellyt bongata sitä uutta/käytettyä kitaraa näiltä sivuilta, tori.fi -sivuilta ja ihan paikanpäällä Helsingissä, mutta tällä hetkellä on tuo "wait and see" moodi päällä, koska minulla ei ole hengenhätää sen Tensonin upgreidauksen (hitto mitä sanahirviöitä ja anglismeja minä käytän) kanssa.

Kieltämättä on houkuttanut ostaa esimerkiksi Martin, mutta ajattelin pysyä siinä 300-400 euron budjetissa, jolla sitä Martinia tuskin saa. Vinkkauksia ja neuvoja otetaan siis edelleen vastaan! :)
iec
07.01.2021 12:47:42

hoganen: Ensinnäkin jos kysytään merkistä ja mallista, niin ei pitäisi saarnata opetustunneista. OT.
Itsekkin kyttään käytettyä FG-800 tai 830. Ovat hyviä hintaluokassaan. On testattu useita.Voi virittää vielä paremmaksi , kunhan testaat, että kaula suora , kaikki nauhat soi, kaularauta futaa jne

Tunnustetaan, että meni itsellä vähän OT-puolelle tuossa kohtaa ;) Jep. Yamahat ovat yllättävän hyviä soittimia ja noissa molemmissa mainitsemissasi (FG-800 ja 830) on kokopuinen kansi, mikä on peruslähtökohta (vähimmäisvaatimus) laadukkaamman kitaran hankkimisessa. Ja Yamahalta löytyy todellakin eri koppamalleja, jolloin jokaiselle löytyy sopiva vaihtoehto ergonomian ja soundin puolesta.

Itse suosittelen kokeilemaan liikkeessä useampia erilaisia malleja (ja merkkejä myös). Usealle on käynyt niin, että menee liikkeeseen testaamaan jotain tiettyä kitaraa, mutta lähtiessä onkin mukana ihan eri kitara. Dreadnought on hyvä kitaramalli, mutta ei ole optimaalinen ihan kaikkeen soitteluun ja kaikille soittajille. Kitaran mallia ei kannata valita sen perusteella millä joku muu soittelee. Valinta pitää tehdä omien tarpeiden ja vaatimusten mukaan.

Tuossa on muutama sivusto, joissa kerrotaan erilaisista teräskielisistä malleista: https://www.andertons.co.uk/acoustic-guitar-guide
https://www.dawsons.co.uk/blog/acoustic-guitar-body-types
https://www.sagemusic.co/how-to-cho … e-an-acoustic-guitar-by-body-shape/

En ole vielä löytänyt sellaista "täydellistä" sivustoa, jossa on mukana kaikki erilaiset nimeämistavat eri kokoluokan akustisille teräskielisille kitaroille. Eri valmistajilla saattaa olla omat nimeämistapansa. Esim Yamahalla on esim Folk-koko ja Taylorilla ja Martinilla on hieman toisistaan poikkeavat nimeämiskäytännöt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)