Aihe: Gibson ja Mesa kavereiksi.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
fox
07.01.2021 00:29:07

Shredator: Juuri kun luuli että 2021 ei voisi huonommin käynnistyä! Gibsonilla on paha maine näissä ja yleensä on mennyt keturalleen..

No, Randall kai saa firmansa myydä kenelle haluaa.. Eikä varmaan valinnut "ihan piruuttaan" huonointa. Ehkäpä kannattaa vaikka hieman odotella, kuinka homma menee, tokihan tuo nimenomainen brändi edelleenkin joillekin on kaiken pahan alku ja juuri, oli sitten juurimerkin alla mitä tahansa.
Ei varmaan näin kovin runsasta ja kiivasta keskustelua olisi tullut jos ostaja olis ollut vaikka Hiratake Shibyua.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
askomiko
07.01.2021 08:04:36 (muokattu 07.01.2021 08:05:46)
Jos kertaluokkaa pahempaa haluaa niin katsokaapas mitä Behringer on tehnyt ostamilleen firmoille... :) Midas, Klark teknik, Turbosound... Ei ainuttakaan alkuperäistä tuotetta jäljellä, tehdään kiinalaista kopioryönää Ulin tehtaassa. Behringer on hallitsematon syöpä. Lisäksi, jos tämä kirjoitus olisi ameriikan foorumilla, postiluukustani tulisi haaste käräjille.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Shredator
07.01.2021 08:05:31

fox: No, Randall kai saa firmansa myydä kenelle haluaa.. Eikä varmaan valinnut "ihan piruuttaan" huonointa. Ehkäpä kannattaa vaikka hieman odotella, kuinka homma menee, tokihan tuo nimenomainen brändi edelleenkin joillekin on kaiken pahan alku ja juuri, oli sitten juurimerkin alla mitä tahansa.
Ei varmaan näin kovin runsasta ja kiivasta keskustelua olisi tullut jos ostaja olis ollut vaikka Hiratake Shibyua.

Suurin osa Gibson-vihasta netissä pohjautuu niiden käsittämättömän huonolle laadunvalvonnalle (juuri tuossa toisella foorumilla postaili eräs soittoniekka uudesta 2020 5k maksaneesta Gibsonista joka oli vielä tehtaan paketissa ja täysin b-kuntoisena lommoineen päivineen) ja sitten toinen on tuo niiden historia näissä yritysostoissa (Valley Arts, Steinberger ym ym) joissa brändi vain tuhotaan lopulta.

Että näillä silmällä pitäen en kyllä suhtaudu tähän positiivisesti. Toisaalta eipä kannata omia Mesojaan ainakaan myydä kun niiden arvo pomppasi juuri reippaasti :)
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
joku muu sikko
07.01.2021 10:04:37
Omistan sekä mesan että gibsonin ja kaikki on ihan hyvin.
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
Boltsa
07.01.2021 10:17:53
Shredator: Suurin osa Gibson-vihasta netissä pohjautuu niiden käsittämättömän huonolle laadunvalvonnalle (juuri tuossa toisella foorumilla postaili eräs soittoniekka uudesta 2020 5k maksaneesta Gibsonista joka oli vielä tehtaan paketissa ja täysin b-kuntoisena lommoineen päivineen) ja sitten toinen on tuo niiden historia näissä yritysostoissa (Valley Arts, Steinberger ym ym) joissa brändi vain tuhotaan lopulta.

Että näillä silmällä pitäen en kyllä suhtaudu tähän positiivisesti. Toisaalta eipä kannata omia Mesojaan ainakaan myydä kun niiden arvo pomppasi juuri reippaasti :)

Unohtamatta tietysti play authentic-uhoa.
Boltsa
Shredator
07.01.2021 10:23:19

Boltsa: Unohtamatta tietysti play authentic-uhoa.

Joo sekin vielä :D
hallu
07.01.2021 12:16:59 (muokattu 07.01.2021 12:18:16)
No siis minä haluan korostaa, että en inhoa Gibson brändiä enkä pidä Gibsonin kitaroita huonoina, päinvastoin. Tuolla aikaisemmin lähinnä esitin huoleni Gibsonin tempoilevasta businespolitiikasta jossa se on ostellut yrityksiä pilvinpimein ja sitten yhtä-äkkiä karsiikin ne pois ja keskittyy taas ydintoimintaansa, niin mietityttää onko vahvistimet Gibsonille ydintoimintaa? Gibsonhan teki vahvistimia omalla merkillä joskus vuonna miekka ja kivi ja sittemmin se on omistanut muita merkkejä joista maineikkaimpia lienee LAB series (jos en väärin muista.... kettu korjatkoon), mutta Lab jäi unholaan ja toivon, että Mesa on riittävän ydintoimintaa, että se saa jatkua ja olisihan tuo legendaarisen logonkin säilyminen hienoa.

Joku tuossa viittasi Behringeriin vielä huonomaineisempana toimijana ja joo voinen yhtyä siihen, että huonomminkin Mesalle olisi voinut käydä jos kerran toiminnan jatkuminen oikeasti on ollut vaakalaudalla. Lisäksi muistelisin, että Behringer teki joskus kopion Mesan kahdesta legendaarisimmasta mallista nimittäin markista ja rectosta ja kävikö siinä niin että joko Mesa torppasi sen yrityksen oikeudessa tai sitten niiden vahvistinten rakentaminen vain oli niin kallista, että se ei kannattanut halpamerkille (muistaakseni markki maksoi Behringerinkin tekemänä pitkälle toista tonnia). Mesat vissiin on kalliita rakentaa ja kalliita korjata..... jos olen oikein ymmärtänyt. Ainakin muutamat vahvistinhuollot inhoavat niitä ihan aidosti :-). Ne on kuin ranskalaiset autot :-D käyttäjät tykkää, mutta huolto ei tykkää.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Shredator
07.01.2021 12:44:34

hallu: No siis minä haluan korostaa, että en inhoa Gibson brändiä enkä pidä Gibsonin kitaroita huonoina, päinvastoin. Tuolla aikaisemmin lähinnä esitin huoleni Gibsonin tempoilevasta businespolitiikasta jossa se on ostellut yrityksiä pilvinpimein ja sitten yhtä-äkkiä karsiikin ne pois ja keskittyy taas ydintoimintaansa, niin mietityttää onko vahvistimet Gibsonille ydintoimintaa? Gibsonhan teki vahvistimia omalla merkillä joskus vuonna miekka ja kivi ja sittemmin se on omistanut muita merkkejä joista maineikkaimpia lienee LAB series (jos en väärin muista.... kettu korjatkoon), mutta Lab jäi unholaan ja toivon, että Mesa on riittävän ydintoimintaa, että se saa jatkua ja olisihan tuo legendaarisen logonkin säilyminen hienoa.

Tässä artikkelissa vähän valoitetaan tulevaa ja taustoja
https://www.guitarworld.com/feature … what-it-means-for-the-iconic-brands

Gibson GA-combot olisivat ilmeisesti tulossa takaisin, ainakin jonkinlaisena versiona. TOIM HUOM Lukiessa kannattaa katsoa rivien välistä, amerikkalaisten tyypillisten kohteliaisuuksien lävitse :)
McNulty
07.01.2021 15:55:38
Tää on aika perus... onneksi internet tietää miten tässä käy. Keskimäärin 23 sekuntia tiedotteen julkaisusta äänekkäimmät julistivat 100% varmana, että "Mesa on menetetty" ja "Gibson tappoi Mesan".

Jim Dunlop osti aikoinaan MXR:n rippeet. Harman pitää sisällään AKG:n, Digitechin, Lexiconin, JBL:n jne. Korgin alla on Vox, Blackstar, Darkglass, Spector jne. Eivät nämä monibränditalot ole mikään ihmetyksen aihe. Tai ei ainakaan pitäisi olla. Monen merkin elinehto kiristyneessä bisnesmaailmassa on lyöttäytyä kimppaan muiden kanssa.

Aika vapaasti Digitech on saanut tehdä omia juttujaan. Tai Vox. Riippumatta siitä mikä emofirman logo katolla kulloinkin on sattunut olemaan.
moving in stereo
Laulava Kylätohtori
07.01.2021 16:46:34
McNulty: Tää on aika perus... onneksi internet tietää miten tässä käy. Keskimäärin 23 sekuntia tiedotteen julkaisusta äänekkäimmät julistivat 100% varmana, että "Mesa on menetetty" ja "Gibson tappoi Mesan".

Jim Dunlop osti aikoinaan MXR:n rippeet. Harman pitää sisällään AKG:n, Digitechin, Lexiconin, JBL:n jne. Korgin alla on Vox, Blackstar, Darkglass, Spector jne. Eivät nämä monibränditalot ole mikään ihmetyksen aihe. Tai ei ainakaan pitäisi olla. Monen merkin elinehto kiristyneessä bisnesmaailmassa on lyöttäytyä kimppaan muiden kanssa.

Aika vapaasti Digitech on saanut tehdä omia juttujaan. Tai Vox. Riippumatta siitä mikä emofirman logo katolla kulloinkin on sattunut olemaan.

Gibsonin uusi johto ja suunta antaa toivoa. Vanhan kanssa olisi voitu suoraan pitää Mesan hautajaiset.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
askomiko
07.01.2021 17:01:31 (muokattu 07.01.2021 17:01:45)
McNulty:

En sanoisi ihan niinkään, tai oikeastaan saa puuhata ihan vapaasti kilometritehtaalla:
https://gearphoria.com/2018/05/harm … -reels-in-digitech-jettisons-staff/
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Guitarfreak
07.01.2021 17:34:55
Pakkohan sitä on mussuttaa vaikka oikeasti toivookin et hommat menis hyvin :D
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
07.01.2021 18:10:00
Guitarfreak: Pakkohan sitä on mussuttaa vaikka oikeasti toivookin et hommat menis hyvin :D

Mä luulen, että omalla kohdallani kyse on siitä että soittajan suhde soittimiinsa ei ole mikään tavanomainen kulutussuhde. Kitaroita ja vahvistimia ei vaihdella kuten kännyköitä tai tietsikoita tai kalsareita, vaan niihin muodostetaan paljon pysyvämpiä suhteita. Moni saattaa soittaa samoilla kamoilla koko ikänsä tai ainakin vuosikymmeniä joten suhde siihen tavaraan ja merkkiin tulee helposti merkitykselliseksi ja ainakin itse helposti järkytyn jos maailmani perustoja heilutellaan.

Oikeasti en usko itse enää ostavani yhtään vahvistinta (kuuluisia viimeisiä sanoja tiedän :-D ) ja mietin lähinnä miten nuo nykyiset pysyy hengissä, mutta toisaalta vahvistimia voi varmasti elvyttää vaikka ei ihan alkuperäisiä osia enää saisikaan ja mehän emme vielä tiedä, vaikka varaosasaatavuus pysyisi ennallaan vielä pitkään. Luulisin, että putkia ja potikoita noista korkeintaan menee tuskin muuta. Ja potikoitakaan ei varmaan ihan alvariinsa kestäähän ne nyt helposti vuosikymmenen tai pari rajumpaakin pyörittelyä kun ei mene suihkuttelemaan mitään sotkua sinne sisuksiin. Putkia mulla alkaa olla alumiinisalkullinen varastossa joten eiköhän niidenkin kanssa hetki pärjätä :-D.
LaXu
07.01.2021 18:21:46
Kysehän on siitä, mitä Gibson meinaa jatkossa Mesan kanssa tehdä. Varmaan seuraavat X vuotta homma ei muutu millään tavalla, mutta mitä sen jälkeen? Pahimmassa tapauksessa alkaa tulemaan jotain Aasiassa tehtyä Mesan halpalinjaa ja sitten jossain vaiheessa kuopataan koko brändi.

Mesa sai vihdoin Euroopan hinnat kohdilleen heivaamalla ahnaan välikäden helvettiin, joten olisi harmi, jos firman laitteet eivät olisi yhtä hyviä jatkossa.

Mielenkiintoista myös nähdä, miten käy tuotekehityksen. Olen itse toivonut, että tekisivät Mark VI vahvarin, mitä se sitten pitäisikään sisällään. Mark V on jo kuitenkin ollut varmaan n. kymmenen vuotta markkinoilla.

Vastaavasti Lonestarille ei ole vielä mitään pätevää korviketta, se on hieno vaffari myös.
Durty
07.01.2021 19:33:31
Herää myös kysymys, että millä rahalla konkurssin partaalla hoippunut firma tekee tuollaisen yrityskaupan. Jos on velkarahaa otettu ja homma ei toimikaan, niin sitten on kaksi vanhaa ikonista firmaa nurin.
hallu
07.01.2021 19:43:22
LaXu: Kysehän on siitä, mitä Gibson meinaa jatkossa Mesan kanssa tehdä. Varmaan seuraavat X vuotta homma ei muutu millään tavalla, mutta mitä sen jälkeen? Pahimmassa tapauksessa alkaa tulemaan jotain Aasiassa tehtyä Mesan halpalinjaa ja sitten jossain vaiheessa kuopataan koko brändi.

Mesa sai vihdoin Euroopan hinnat kohdilleen heivaamalla ahnaan välikäden helvettiin, joten olisi harmi, jos firman laitteet eivät olisi yhtä hyviä jatkossa.

Mielenkiintoista myös nähdä, miten käy tuotekehityksen. Olen itse toivonut, että tekisivät Mark VI vahvarin, mitä se sitten pitäisikään sisällään. Mark V on jo kuitenkin ollut varmaan n. kymmenen vuotta markkinoilla.

Vastaavasti Lonestarille ei ole vielä mitään pätevää korviketta, se on hieno vaffari myös.

Mark VI olisi makea, mutta ei mark IV tai varsinkaan mark V:tä pysty enää parantamaan..... se tie on kaluttu aika loppuun ja tuntuisi, että jos markkiin ladataan vielä lisää ominaisuuksia niin se menee överiksi. Ellei sitten mark sarja ota jotain aivan uutta suuntaa ja lähdettäisiinkin rakentamaan huomattavasti yksinkertaisempi laite jossa olisi valikoituja ominaisuuksia. Tai oikeastaan Mark V 25 ja mark V 35 on jo pitkälti sellaisia...... Lonestar on myös valmis, ei siihen ole mitään lisättävää.

Ehkäpä mark VI voisi olla digitaalinen vahvistin..... kitarapuolella se olisi kai Mesan ensimmäinen digivahvari ja siihen voisi ladata malleina koko markien sukupuun ja kunnon mallinnettu d-luokan pääte jo lopuksi mallinnettuna kaikki Mesan klassisimmat kitarakaapit Thielestä rectoihin ja nimenomaan kunnolla mallinnettuna eikä mitään impulsseja. Se voisi olla uutisarvoinen laitos :-) . Kun sen tekisi Mesalaadulla, niin että ei jäisi mitään sanomista...... tekisi yhteistyötä vaikka sen AXE:n kanssa niillä varmaan olisi nouhauta tehä se softa ja ostaisi kiinasta raudan ja mesa tekisi maailman mageimmat kotelot ja EV:ltä ja Celestionilta hägärit...... tai ei kai niitä tarvitsisi kun olisi ne mallit joku hyvä PA kaappi Mesan logoilla.
LaXu
07.01.2021 20:04:31
hallu: Mark VI olisi makea, mutta ei mark IV tai varsinkaan mark V:tä pysty enää parantamaan..... se tie on kaluttu aika loppuun ja tuntuisi, että jos markkiin ladataan vielä lisää ominaisuuksia niin se menee överiksi. Ellei sitten mark sarja ota jotain aivan uutta suuntaa ja lähdettäisiinkin rakentamaan huomattavasti yksinkertaisempi laite jossa olisi valikoituja ominaisuuksia. Tai oikeastaan Mark V 25 ja mark V 35 on jo pitkälti sellaisia...... Lonestar on myös valmis, ei siihen ole mitään lisättävää.

Mä keksisin heti parannettavaa. Graafinen EQ, joka toimisi joka kanavalle eri asetuksilla (tai JP2C tyyppinen tupla EQ olisi jo myös parannus), MIDI-tuki, IR-tuki...mutta oikeesti mä ottaisin kyllä mieluusti digitaalisesti ohjattavan Mesan Mark V/JP2C soundeilla.

Kyllähän näistä aina pystyy jotain keksimään. Lonestaria ei käsittääkseni enää valmisteta, joten suoraa jatkumoa sille ei Mesan mallistosta tällä hetkellä löydy.
hallu
07.01.2021 22:04:14
LaXu: Mä keksisin heti parannettavaa. Graafinen EQ, joka toimisi joka kanavalle eri asetuksilla (tai JP2C tyyppinen tupla EQ olisi jo myös parannus), MIDI-tuki, IR-tuki...mutta oikeesti mä ottaisin kyllä mieluusti digitaalisesti ohjattavan Mesan Mark V/JP2C soundeilla.

Kyllähän näistä aina pystyy jotain keksimään. Lonestaria ei käsittääkseni enää valmisteta, joten suoraa jatkumoa sille ei Mesan mallistosta tällä hetkellä löydy.

Tupla EQ veisi liikaa tilaa tai sitten laitteesta pitäisi tehdä kaksi kanavainen. Mutta varmasti ohjelmoitava EQ jossa joka kanavalle voisi olla omat asetukset, luulisi olevan mahdollinen. Se tietenkin riippuu tarpeista ja kun omat tarpeeni ovat niin vaatimattomat, niin itseasiassa mark IV:n tai mark III ominaisuudetkin riittäisivät vallan mainiosti. Mark V:stä ja Mark IV:stäkin olen tyytynyt vääntämään mahdollisimman samat soundi eli semmoinen tietty orgaaninen jatkumo kliinistä säröön. Mulla jää mark V:stä suurin osa ominaisuuksia ja soundeja kokonaan käyttämättä eli helmiä sioille kohdallani. Toisaalta ne soundit joita siitä käytän on mulle ihan parhautta. Se on vähän niinkö hylsysarja, josta käyttää ainoastaan 8mm, 13mm, 21mm hylsyjä :-D
samiko
07.01.2021 22:07:27
hallu: Ehkäpä mark VI voisi olla digitaalinen vahvistin..... kitarapuolella se olisi kai Mesan ensimmäinen digivahvari ja siihen voisi ladata malleina koko markien sukupuun ja kunnon mallinnettu d-luokan pääte jo lopuksi mallinnettuna kaikki Mesan klassisimmat kitarakaapit Thielestä rectoihin ja nimenomaan kunnolla mallinnettuna eikä mitään impulsseja. Se voisi olla uutisarvoinen laitos :-) . Kun sen tekisi Mesalaadulla, niin että ei jäisi mitään sanomista...... tekisi yhteistyötä vaikka sen AXE:n kanssa niillä varmaan olisi nouhauta tehä se softa ja ostaisi kiinasta raudan ja mesa tekisi maailman mageimmat kotelot ja EV:ltä ja Celestionilta hägärit...... tai ei kai niitä tarvitsisi kun olisi ne mallit joku hyvä PA kaappi Mesan logoilla.

Ei ei ja vielä kerran ei.... no kerran vielä ei.

Gibsonin kohdalla muutama vuosi sitten nähtiin kuinka käy ku liikaa ruvetaan innovoimaan. Mesa on putkivahvistimien saralla maailman luokkaa, ei mallintavien. Sitten nää kimpat tyyliin bogner ja Line6 ovat kyllä tosi kova riski.

Ja haluaako Mesa että kaikki sen romppeet saa yhdessä paketissa?

Jos ei keksi mitään uutta järkevää, tehköön vaikka uusintapainoksia vanhoista malleista ja jatkaisi nykyisiä vahvareita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)