Aihe: Gibson ja Mesa kavereiksi.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Guitarfreak
06.01.2021 18:05:47 (muokattu 06.01.2021 18:16:46)
Jaahas.

https://www.gibson.com/News/Gibson-and-Mesa-Boogie

Kohta saa varmaan Epiboogieita halvalla :D

EDIT: harhaanjohtava otsikko koska iso söi pienen...
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Shredator
06.01.2021 18:36:15

Tästä liikkui jo eilen vahva huhu ja totta se siis on. Juuri kun luuli että 2021 ei voisi huonommin käynnistyä! Gibsonilla on paha maine näissä ja yleensä on mennyt keturalleen.

Nyt siis äkkiä rohmuamaan Pre-Gibson Mesoja...
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Laulava Kylätohtori
06.01.2021 18:40:35
Shredator: Tästä liikkui jo eilen vahva huhu ja totta se siis on. Juuri kun luuli että 2021 ei voisi huonommin käynnistyä! Gibsonilla on paha maine näissä ja yleensä on mennyt keturalleen.

Nyt siis äkkiä rohmuamaan Pre-Gibson Mesoja...

Niitä saa nyt torilta uloskantohintaan. Rohkea ostaa autotallin täyteen ja jää odottamaan arvonnousua. :)

Ei tämä kyllä mitenkään hyvää lupaa Mesan tulevaisuudelle. Mutta ehkä se alkaa näkyä Mesalla asti, että niitä vahvistimia tosiaan saa käytettyinä hyvin edulliseen hintaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
06.01.2021 18:46:46
Jos tuossa on kyse siitä, että Gibson osti Mesan, niin ei tämä minun kirjoissa ole ehkä mikään hyvä uutinen. Gibson on niin ailahteleva toimija, että se saattaa lakkauttaa seuraavassa käänteessä koko Mesan. Toisaalta Mesa on kitaravahvistinmaailman yksi isoista ikoneista ja klassikko mesat joita maailmaan on synnytetty ei siitä mihinkään katoa.

Hiukan mietityttää jatkossa nuo maahantuontikuviot ja sitä myöten varaosien saatavuus. Levytukku on ollut erittäin hyvä kumppani Mesalle ja sen kautta on pienen asiakkaan pienet tarpeet hoituneet ongelmitta. Jos Gibson tekee Hondat ja hävittää vanhat varastot ja lakkauttaa varaosien tuotannon tai maahantuonti menee jollekin musafasulle, niin hmmmm..... toivottavasti pelkoni on turhia.

Itsekkäästi voisi todeta, että mulla jo pari Mesaa on joten mun Mesakiintiö on aika hyvällä tolalla, mutta jatkuvuus mietityttää tietenkin aina. Niin hyviä kun Mesat onkin, niin niissä on kuitenkin niitä omia erikoisosiaan joita ei ihan semmoisenaan saa muilta. Viimeksi jouduin tilaamaan levytukusta markIV:hen potikoita kun ei siihen standardit potikat sovi. Tiedä mitä kaikkea muita erikoisuuksia siellä on (muuntajat tms.?) kuulemma se graafinen eq:kin on joku semmoinen mitä ei muut käytä.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Laulava Kylätohtori
06.01.2021 18:58:43
hallu: Jos tuossa on kyse siitä, että Gibson osti Mesan, niin ei tämä minun kirjoissa ole ehkä mikään hyvä uutinen. Gibson on niin ailahteleva toimija, että se saattaa lakkauttaa seuraavassa käänteessä koko Mesan. Toisaalta Mesa on kitaravahvistinmaailman yksi isoista ikoneista ja klassikko mesat joita maailmaan on synnytetty ei siitä mihinkään katoa.

Hiukan mietityttää jatkossa nuo maahantuontikuviot ja sitä myöten varaosien saatavuus. Levytukku on ollut erittäin hyvä kumppani Mesalle ja sen kautta on pienen asiakkaan pienet tarpeet hoituneet ongelmitta. Jos Gibson tekee Hondat ja hävittää vanhat varastot ja lakkauttaa varaosien tuotannon tai maahantuonti menee jollekin musafasulle, niin hmmmm..... toivottavasti pelkoni on turhia.

Itsekkäästi voisi todeta, että mulla jo pari Mesaa on joten mun Mesakiintiö on aika hyvällä tolalla, mutta jatkuvuus mietityttää tietenkin aina. Niin hyviä kun Mesat onkin, niin niissä on kuitenkin niitä omia erikoisosiaan joita ei ihan semmoisenaan saa muilta. Viimeksi jouduin tilaamaan levytukusta markIV:hen potikoita kun ei siihen standardit potikat sovi. Tiedä mitä kaikkea muita erikoisuuksia siellä on (muuntajat tms.?) kuulemma se graafinen eq:kin on joku semmoinen mitä ei muut käytä.

Mielestäni tuollaiset spesifiset omat osat ovat aika iso miinus kitaravahvistimissa. Kai näillä yritetään maksimoida jälkimarkkinoiden tuotot, mutta asiakkaan kannalta ovat ikäviä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Guitarfreak
06.01.2021 19:00:55
Vähän itekki luotan että tehdään Trace Elliot:it ja mitäs näitä muitakin G:n hommaamia brändejä on ryssitty huolella... osaa se Fender kans nää hommat

Tai sit tehdään joka kvartaalille uus reissue-mallisto :D made by iloiset orjat in ahdingostan
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
ibnz
06.01.2021 19:01:36
Se on nyt sitten 2C+ -reissueita koko perheelle! Joka vuosi uusi Parempi malli, johon on vaihdettu 1-3 konkkaa / potikkaa, jotka on muotoiltu Alkuperäiseen tyyliin. $5999 ovh
Huomenna sitten!
Laulava Kylätohtori
06.01.2021 19:11:04
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on Mr. Mesa Boogien motiivit myynnin takana. Siis todelliset, en tarkoita virallisia konsulttijargoneita.

Onko Mr. Mesa laskenut, että nykyisellä konseptilla ei ole enää tulevaisuutta. Vai haluaako Mr. Mesa siirtyä digiaikaan. Tosin näkisin, ettei Gibson ole missään tapauksessa paras yhteistyökumppani sellaiseen. Vai liekö motivaatio kadonnut ja ideapussi tyhjä ja nyt suoritetaan viimeinen rahastus.

Eipä tämän luulisi Mesan brändiarvoa parantavan, enkä jaksa uskoa, että laatu tämän myötä ainakaan paranee. Ja kuten jo todettua, toinen toistaan kalliimpia reissueita lienee luvassa kyllästymiseen asti.
Guitarfreak
06.01.2021 19:13:01
Varmaan Mesan tyyppien ikä alkaa olemaan jo melko iso nii ainakin brändi jatkaa olemassaoloa vaikka itse Randall Smith heittäisi veivinsä
Laulava Kylätohtori
06.01.2021 19:14:04
Shredator: Tulee varmaan myös weight relief-ja robottiputkilla varustetut versiot! Ja sitten vielä MK 2c+ Special ja Studio!

Kiinalainen Epi Boogie MK 2c+ Studio Faded köyhille.

Epi Boogie lainattu aloituksesta, koska on sen verran toimiva. :D
Shredator
06.01.2021 19:15:17

Laulava Kylätohtori: Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on Mr. Mesa Boogien motiivit myynnin takana. Siis todelliset, en tarkoita virallisia konsulttijargoneita.

Onko Mr. Mesa laskenut, että nykyisellä konseptilla ei ole enää tulevaisuutta. Vai haluaako Mr. Mesa siirtyä digiaikaan. Tosin näkisin, ettei Gibson ole missään tapauksessa paras yhteistyökumppani sellaiseen. Vai liekö motivaatio kadonnut ja ideapussi tyhjä ja nyt suoritetaan viimeinen rahastus.

Eipä tämän luulisi Mesan brändiarvoa parantavan, enkä jaksa uskoa, että laatu tämän myötä ainakaan paranee. Ja kuten jo todettua, toinen toistaan kalliimpia reissueita lienee luvassa kyllästymiseen asti.

Randall on yli 75v ja on jo vissiin suunnitellut eläkepäiviä. Valitettavaa että juuri Gibson tarjoutui firman jatkajaksi. Surullinen päivä kyllä, ei voi muuta sanoa.
hallu
06.01.2021 19:24:48
Laulava Kylätohtori: Mielestäni tuollaiset spesifiset omat osat ovat aika iso miinus kitaravahvistimissa. Kai näillä yritetään maksimoida jälkimarkkinoiden tuotot, mutta asiakkaan kannalta ovat ikäviä.

Miinushan se minustakin on. Jälkimarkkinatuotot varmaan on yksi osa, mutta ainakin jonkin verran asiaan vaikuttanee pakkomielteenomainen pienuuden ihannointi. Mesat meinaan ovat todella tiiviitä paketteja esim. tuo mun mark IV on pakattu räkkileveyteen, niin siellä on sitä kamaa ihan perkeleesti. Laite on fyysisteti pieni mutta painaa kolkytkiloa :-). Niin kun kutistetaan niin varmaan jokainen hilu on pitänyt viilata niin pieneksi kuin mahdollista. Itselläni on toki kokemusta vain nosta potikoista (ei siihen paneeliin vissiin standardit potikat mahtuisi).

Mutta sitten Mesalla on noita erikoisuuksia, että mikään tavallinen ei kelpaa. Esimerkiksi kaappeihin on pitänyt Celestionin tehdä ihan omat brittiläiset ämyrit vaikka tuotanto muuten on siirretty kiinaan. Ehkä jotain muitakin tuon tyyppisiä erikoisuuksia löytyy. Tosin kajaripuolelta varmaan löytyy kuitenkin korvaavat elementit, kun nehän on kuluvia osia. Sitä paitsi luovuin Mesan kaapeista ja mulla on nyt Änäkäinen ja Zilla joihin ainakin Zillaan voi helposti vaihtaa elementit (Änäkäinen on vähän hankalampi kun se on vritetty kaappi).

Diggaan Mesoista ihan tosissani ja tämä uutinen aiheutti kyllä lievää ahdistusta, mutta toki olen aavistellut että joskus nämä juhlat loppuu. Kyllähän kitaravahvistimia saanee tulevaisuudessakin vaikka Mesat katoaisivatkin markkinoilta tai muuten menettäisivät uskottavuutensa. Sitä paitsi mä olen yli viiskymppinen äijä, niin nuo minun vahvistimet ihan taatusti kestää mun loppuelämän joten ei tässä ehkä kannata vielä ampua itseä polveen. Mesakamaa saa varmasti käytettynä vielä pitkään eikä niiden maine ole mihinkään kärsinyt.
McNulty
06.01.2021 19:41:17
Musabisneksessä on pitkään ollut Kiina-ilmiö (alkoi Japani-ilmiönä 40 vuotta sitten ja viimeiset 20 vuotta menty Kiina-vetoisesti). Jotta periamerikkalaiset brändit ja valmistajat voivat pärjätä kilpailussa, on pakko ehkä hankkia leveämpiä hartioita ja muodostaa tällaisia liittoja. Gibson oli ison Henrin viimeisinä aikoina täysin tuuliajolla. Nyt JC:n aikakaudella on tehty selkeitä linjanvetoja ja Gibson valmistaa sellaisia tuotteita joita todella moni Gibson-tuotteista diggaileva arvostaa. Himmelit ja omituisuudet on karsittu. Ei tarvitse kuin kipaista lukaisemassa muutamaa foorumia tai ryhmää, niin homma on aika selvä. Vaikuttaa siltä että G on harharetkiensä jälkeen onnistunut vihdoin jossain ja se on perinteistä kiinnipitäminen. LP Standard on LP Standard, ei mitään robovirittimiä.

Toivottavasti tämä kantaa myös Mesa/Boogien kohdalla. Siinäkin tukeudutaan perinteiseen putkivahvistinteknologiaan ja Randall Smithin suunnittelemiin laitteisiin.

Samalla tavalla isompia hartioita niin valmistukseen kuin jakeluun ovat aikoinaan etsineet Friedman, Morgan, Wampler, Egnater, Tone King jne. Boutique Amp Distribution toimii kaikkien näiden taustalla. Ehkä Mesa ei enää nykymaailmassa pärjää yksin. Ehkä kaikkea ei ole järkevää tehdä yksin. Gibsonin kautta aukeaa tietyt jakelukanavat, tietyt resurssit jne.

Aika näyttää onko tämä hyvä juttu vai ei. Ja ylipäätään, onko sillä vaikutusta mihinkään. Randall Smith näyttää jäävän taloon ja hänen vastuullaan tuo Mesa-osasto edelleen toimii.
moving in stereo
nightbird
06.01.2021 19:54:11
Samoin Korg USA osti juuri Aquilar Ampificationin.
Pandemia jyllää ja hyvä hetki ostella pois pienempiä.
samiko
06.01.2021 20:47:31
Laulava Kylätohtori: Kiinalainen Epi Boogie MK 2c+ Studio Faded köyhille.

Epi Boogie lainattu aloituksesta, koska on sen verran toimiva. :D

No sehän ois hyvä että tulisi kiinalaisia Epi Boogieita. Made in USA- kama on nykyään niin out of muodista.
Kiksaus
06.01.2021 20:49:51

hallu:

Levytukku ei ole enää hetkeen ollut Mesan maahantuoja, eikä kukaan muukaan. Mesalla on vaan keskusvarasto Euroopassa (olikohan Hollannissa? ), eikä maahantuojia enää ollenkaan. Levytukku teki tästä kesällä postauksen faceen.
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
hallu
06.01.2021 20:53:29 (muokattu 06.01.2021 20:58:53)
Kiksaus: Levytukku ei ole enää hetkeen ollut Mesan maahantuoja, eikä kukaan muukaan. Mesalla on vaan keskusvarasto Euroopassa (olikohan Hollannissa? ), eikä maahantuojia enää ollenkaan. Levytukku teki tästä kesällä postauksen faceen.

No siitä taitaa olla pari vuotta kun Levytukusta tilasin mesaan varaosia eli vissiin sen jälkeen on tuo maahantuontikuvio muuttunut, koska silloin sanoivat edustavansa kaikkia pohjoismaita, mutta ehkä tämä muutos on jo jonkin aikaa ollut vireillä. Varaosahankinnassahan tuo hankaloittaa kun netistä ei ole maallikon ihan helppoa itse tilailla..... ainakaan jos ei ole hyvää kielipäätä.

E: Kävin Levytukun sivuilla tarkistamassa tilanteen, niin Mesaosasto näyttää olevan edelleen tallessa ja kertovat olevansa Mesadealereita (miten tää nyt sitten maahantuonnista eroaa?). Ainakin niillä on vielä varmasti asiantuntemusta Mesoista ja toivottavasti halua ja kontakteja myös diilata varaosia. Mageita vahvistimia Mesalla kyllä edelleen on..... hitto kun olisi rikas, niin jokin erikoistolekseilla oleva Lonestar kyllä mahtuisi vielä tähän talouteen :-D .
Guitarfreak
06.01.2021 21:20:27
samiko: No sehän ois hyvä että tulisi kiinalaisia Epi Boogieita. Made in USA- kama on nykyään niin out of muodista.

Kyllä. Lapsien tekemässä on jotain hohdokasta.
Shredator
06.01.2021 21:40:28

Kiksaus: Levytukku ei ole enää hetkeen ollut Mesan maahantuoja, eikä kukaan muukaan. Mesalla on vaan keskusvarasto Euroopassa (olikohan Hollannissa? ), eikä maahantuojia enää ollenkaan. Levytukku teki tästä kesällä postauksen faceen.

Ei ole maahantuoja enää, mutta ainoa niitä myyvä liike (pl. käytetyt).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)