Aihe: Gretsch G2622T Streamliner sähköt, vika vai ominaisuus
1
kaihoo
28.12.2020 17:32:33 (muokattu 28.12.2020 17:38:25)
Hyvää iltaa, vuosien forumin lukemisen jälkeen tuli viimein aihetta kirjoittelullekin.
Ostin tuossa vastikään ensimmäisen puoliakustiseni, otsikon Gretschin. Kokemus on ollut positiivinen, hyvä soittaa ja melko hyvät mikitkin. Varmaankin hintaluokassaan ihan soiva peli.

Mutta, sähkökytkennät tuottivat hieman yllätyksiä. Havaitsin pari häiritsevää juttua.
1. Kun mikkivalitsin keskiasennossa säätää jompaa kumpaa mikin volaa pienemmälle, niin jossain vaiheessa äänet häviää kokonaan. Kyllähän toisen mikin pitäisi jäädä päälle.
2. Kun master volume on säädettynä noin 70% maksimista, niin tonen säätö pienentää äänen voimakkuutta huomattavasti ja saattaa jopa vaimentua kokonaan pois. Soittaessa hieman kiusallista kun on tottunut tonea käyttelemään.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
Ostin kitaran Verkkokaupasta. Kysyin sieltäkin asiaa, mutta eihän ne tällaisista tiedä. Ehdottivat soittimen vaihtoa, mutta jos kaikki on samanlaisia niin eipä vaihto paljon auta.
Katselin kytkentäkaavioitakin, mutta kytkyjä on hankala todentaa kun ei tuonne kopan sisälle oikein näe.
Ameriikan foorumeilta löytyi jotain tarinaa vastaavanlaisista ongelmista, mutta kovin varmoja vastauksia ei selvinnyt.
rautapieru
28.12.2020 17:48:45

1 Minulla on tokain love rokissa sama homma. Kun mikkivalitsin keskiasennossa ja jompikumpi vola kiinni tai lähes, niin mitään ei kuulu. Tuubista taisin katsella että on sellainen kytkennän ominaisuus. En jaksa muistaa tekniikkaa, mutta kuuluu asiaan. Tuossa linkki https://www.youtube.com/watch?v=39XdnQDxuw4

2 Tuokin ominaisuus on parissa kitarassani. Silloin mietin, mikähän tässä on vikana kun volume ja tone menevät jotenkin sekaisin. Pari vuotta ihmettelyä ja ehkä oivallus. Jos tuossa volumepotikassa on sellainen treblebleed joka volaa taaksepäin rullatessa jättää sitä yläshizzleä niin tonehan rupeaa toimimaan ikäänkuin volumena kun se vähentää sitä yläkihinää. Ominaisuus siis tämäkin. Nykyisin rakastan tätä ominaisuutta.

En minä näistä mitään ymmärrä mutta näin minä asian ymmärrän :)
MolliS
28.12.2020 19:27:35

Ominaisuuksiahan nämä, kun mr. Rautapieru tuossa ylempänä kirjoitteli. Mikkikytkentä on toteutettu siten, että keskiasennossa toisen mennessä nolliin maadoittuu koko signaalitie. Kyseisessä kitarassa on myös Treble Bleed, mikä selittää tuon tonen käyttäytymisen.

Paikallisesta soitinliikkeestä haettaessa olisivat varmasti osanneet samantien neuvoa.
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
GiovanniDiRondo
28.12.2020 19:34:30

kaihoo: No niin vain taitaa olla ihan tarkoituksella. Mulla ei ilmeisesti ole omissa kitaroissa vastaavanlaisia kytkentöjä, kun ei moista ole tullut eteen.
Nuo erilliset volume säädöt on mulle aikalailla tarpeettomia, ei niitä tule käytettyä.
Tuo tone on vähän harmillinen, sille tekis mieli tehdä jotain. Tai sitten pitää vaan soitella äänet täysillä.

Suosittelen tutustumaan noiden volume-säätimien mahdollisuuksiin juurikin kytkimen keskiasennossa. Ainakin oman kokemuksen mukaan sieltä löytyy hyvinkin käyttökelpoista saundia riippumatta siitä mikä kitara on kyseessä.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
rheinone
28.12.2020 19:52:24
Gretscheissä on aina ollut "mielenkiintoisia" sähkövirityksiä.

Mulla oli joskus Japanissa valmistettu Jet Firebird, jonka hankin käytettynä. Tone oli ollut orkkiksena kolmisentoinen kytkin, jonka edellinen omistaja oli muuttanut mikinvalitsimeksi. Mastertone oli vastaavasti modattu potikan taakse. Lisäksi alkuperäisen tonekytkimen vieressä ollut kytkin, joka oli ollut pikkauskäden tiellä, oli riivitty kokonaan irki.

Sähköjen muuttaminen gibsonia mukaileviksi on ymmärrettävää, mutta silti olisin ehkä lopulta kuitenkin arvostanut orkkisviritelmää, sillä kaikkeenhan tottuu.

Myöhemmin mulla on ollut Koreassa, Kiinassa ja Indonesiassa valmistettuja Gretschejä, joissa on ollut modernimmat asetukset. Nykyisessä G2420T:ssäni taitaa olla samat ominaisuudet kuin sun Streamlinerissa. Oon sinut sen kanssa.
Between the velvet lies there's a thruth that's hard as steel. "Rokapiliä"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)