Aihe: Mac vai PC?
1 2 3 4 5 6
Henri Henri Olavi
27.12.2020 18:08:20
petteri m: Maccia ei voi perustella luotettavuudella, käytettävyydellä, teholla, softatrjonnalla tai oikeastaan millään muullakaan ns. substanssiseikalla.

Nimenomaan voi. Itse asiassa ainostaan voi.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
petteri m
27.12.2020 18:15:31
Henri Henri Olavi: Nimenomaan voi. Itse asiassa ainostaan voi.

Sinä sanot juupas johon minä sanon eipäs luonnollisesti oikeassa ollen.
Vessajono
27.12.2020 18:21:15
petteri m: Melkein mikä modernihko Intelin i5 --> desktop prossu tahansa riittää kaikenlaiseen järkevään touhuun. Pöytäkonetta ajatellen kannattaa varmistua että kone olisi mahdollisimman hiljainen. Itse ostin Verkkiksestä Dell Optiplex 3060 jossa i5-8500 (six core) ja muistia 8Gt. Tuuletinta ei kuule vierestäkään, toimistokoneissa on tätäkin mietitty. Tällainen ihan peruskone on musan teossa jo tykki mutta mitään sillä ei pelata. Kaksi näyttöä saa kiinni suoraan. Vastaavia on tietysti tarjolla joka firmalla ja käytettynä tuonkaltaisia saa erittäin halvalla.

Voi olla noinkin, mutta M1 Mac Mini on vielä tykimpi. Toki pari sataa kalliimpikin kuin esim. mainitsemasi Optiplex, mutta kun sitä hintaeroa voi nimenomaan perustella teholla: i5:lle tulee tuolta turpaan niin että tukka heiluu.
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
Pauli Lappalainen
27.12.2020 18:23:04
Vessajono: Voi olla noinkin, mutta M1 Mac Mini on vielä tykimpi. Toki pari sataa kalliimpikin kuin esim. mainitsemasi Optiplex, mutta kun sitä hintaeroa voi nimenomaan perustella teholla: i5:lle tulee tuolta turpaan niin että tukka heiluu.

Onko sillä teholla oikeastaan mitään väliä jos tekee tavallista äänihommaa?
Puuhaa hyvillä mielin sillä mitä on.
Vessajono
27.12.2020 18:25:05
Pauli Lappalainen: Onko sillä teholla oikeastaan mitään väliä jos tekee tavallista äänihommaa?
Puuhaa hyvillä mielin sillä mitä on.

Ei toki periaatteessa, kyllä mäkin tusaan ihan tyytyväisenä i5 MacBook Prolla mutta onhan se aina mukavampaa jos asiat sujuu nopeammin.
Pauli Lappalainen
27.12.2020 18:34:35
Vessajono: Ei toki periaatteessa, kyllä mäkin tusaan ihan tyytyväisenä i5 MacBook Prolla mutta onhan se aina mukavampaa jos asiat sujuu nopeammin.

Mikä sujuu nopeammin jos lisäät koneen tehon vaikka tuplaksi?
Pääosin kaikki on kuitenkin reaaliaikaista, kait.
Vessajono
27.12.2020 18:41:52 (muokattu 27.12.2020 18:43:29)
Pauli Lappalainen: Mikä sujuu nopeammin jos lisäät koneen tehon vaikka tuplaksi?
Pääosin kaikki on kuitenkin reaaliaikaista, kait.

No esim. nyt vaikka bounssaus, plugarien lataaminen, Logic-projektin avaaminen, ohjelmien tai itse koneenkin aukeaminen. Ihan kaikki mihin nyt ikinä aikaa meneekin.

e: tietty se nyt on sit asia sinänsä, mikä on kenellekin tavallista ja mikä epätavallista äänihommaa. Jos pitää äänittää kymmenen raitaa niin sitä nyt tekee varmaan ihan hienosti vaikka 450 mHz Pentium kolmosella.
p130
27.12.2020 19:07:42

Henri Henri Olavi: Toki skulaa, joskin joillakin on ollut ongelmia siinä, mikä adapteri toimii. Liekö vika M1:ssä vai Big Sur:ssa ja näiden kombinaatiossa. Eli saattaa kranttuilla, ennen kuin laitevalmistajat ovat tilanteen tasalla. Kaverin vanha videotykki kuitekin toimi heti, kun päivitti Big Sur 11.0 -> 11.1.

Eikö tämä ole juuri sellainen tilanne, jossa huudetaan PASKA KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ? Vai voisiko macmaailmassa esiintuä kaksinaismoraalia?
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Henri Henri Olavi
27.12.2020 19:12:35
Ei ole sellainen tilanne. Laitevalmistajien kannattaa saada hommat toimimaan uusilla käyttiksillä, oli kyseessä uusin W tai uusin macOS.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Humanoid
27.12.2020 21:11:22
petteri m: Win10 Pro on kyllä mainio alusta rakentaa musakone.

Suurimmalla osalla oman lähipiirin Win10-käyttäjistä on musahommissa jatkuvasti jotain ajuri- ja viiveongelmia. En halua hypätä samaan kelkkaan, kun macOS:n puolella kaikki vaan toimii.
Antti1
27.12.2020 22:10:37 (muokattu 27.12.2020 23:55:13)
Humanoid: Suurimmalla osalla oman lähipiirin Win10-käyttäjistä on musahommissa jatkuvasti jotain ajuri- ja viiveongelmia.

Neljällä koneella mulla on toi käyttis pyörinyt ilman mitään ongelmia äänihommissa ja kaverille asentelin uuden koneen, jossa myös toimii ongelmitta. Kohta tulee viides mylly läppärin muodossa, se jää vielä nähtäväksi. Inteliä ja AMD:tä 50/60.

Eipä sillä, on tullut neljällä ompullakin äänitettyä ja samaan tapaan ne ovat toimineet. Itselläni ei ole omien kokemusteni perusteella mitään väliä.
petteri m
27.12.2020 22:42:02 (muokattu 27.12.2020 22:46:31)
Humanoid: Suurimmalla osalla oman lähipiirin Win10-käyttäjistä on musahommissa jatkuvasti jotain ajuri- ja viiveongelmia. En halua hypätä samaan kelkkaan, kun macOS:n puolella kaikki vaan toimii.

Ajuriongelmia wintoosassa mutta macissa kaikki vaan toimii... Joo joo, näin varmaan sitten. Sen tiedän että huonoja ajureita on olemassa mutta se taitaa johtua ihan muusta sitten.

Se on ihan selvä asia että kummallekin alustalle voi pystyttää toimivan systeemin musan tekoon, näyttöjä riittää molemmista varmaan miljoonia globaalisti. Olen tässä yrittänyt vain sanoa että mikään tekninen syy ei vaadi maccia, ajatus on täysin absurdi. Win 10 on toimiva alusta musan tekemiseen kuten hyvin moneen muuhunkin asiaan. Se on käyttäjän korvien välissä se perustelu miksi pitää olla macci.
Krice
27.12.2020 23:25:41 (muokattu 27.12.2020 23:26:26)

petteri m: Ajuriongelmia wintoosassa mutta macissa kaikki vaan toimii... Joo joo, näin varmaan sitten.

Macissa ei oman kokemuksen mukaan yleensä tarvita ajureita, tai siis ei tarvitse ainakaan asentaa niitä. LogicX tuntuu olevan aika hyvä laitteiden tunnistamisessa, jos liittää jonkun usb-kiipparin niin se tunnistaa sen automaattisesti eikä tarvitse esim. luoda uutta kiipparia niinkuin vaikka Studio Onessa. OSX:n päivitykset on toteutettu niin, että automaattiset päivitykset voi ottaa pois päältä ja päivityksiä on harvemmin kuin Windowsissa. Toisaalta mielestäni OSX:n ja applen ongelma on siinä, että kun tulee uusi versio käyttiksestä niin se voi hajoittaa yhteensopivuuden aika ikävästi softan ja myös laitteiden kanssa. Tuon vuoksi käyttäjien on oltava tarkkana aina kun tulee uusi versio, Windowsilla on vähän eri juttu kun kymppi on aika vakiintunut ja siihen tulee vain versiopäivityksiä.
petteri m
28.12.2020 00:08:02
Krice: Macissa ei oman kokemuksen mukaan yleensä tarvita ajureita, tai siis ei tarvitse ainakaan asentaa niitä. LogicX tuntuu olevan aika hyvä laitteiden tunnistamisessa, jos liittää jonkun usb-kiipparin niin se tunnistaa sen automaattisesti eikä tarvitse esim. luoda uutta kiipparia niinkuin vaikka Studio Onessa.

Varmasti juuri näin. Ihmettelen vaan mitä pahaa ajureissa nyt sitten on kuten edellä vihjattiin. Se on ihan normaalia tietotekniikkaa että ajurien avulla oheislaitteita liitetään käyttöjärjestelmän näkyville. Eiköhän niitä siellä macin konepellin allakin lymyile.
bangerboi
28.12.2020 00:50:08
Mä oon mac-leirissä ihan vaan designin ja fiiiliksen vuoksi. Toki logic on ollu viimeset kymmenen vuotta viimenen niitti.

Nautin myös siitä, että kaikki toimii lähtökohtaisesti laittamalla piuha kiinni, ilman että täytyy tehdä yhtään mitään. Kaikki ylimääränen säätäminen ja ihmettely on tosi minimissään. Luotettavuus- ja toimivuusaspekti on nykypäivänä varmaan ihan epäolennainen, eiköhän molemmat järjestelmät petä kuitenkin jossain tilanteissa.
Migizzz
28.12.2020 09:30:32
Tosiaan tuosta M1 prosessorista vielä, niin sen mitattu nopeus on tosiaan melko ylivertainen verrattuna Intelin vastaavan hintatason tekniikkaan. Siinä ei varsinaisesti ole kyse käyttöjärjestelmästä, vaikka macissa toki softa ja rauta varsinkin M1 osalta naitettu erityisesti yhteen. Se että mikä teho riittää kenellekin ja minkälaista käyttökokemusta kukakin yksilönä kaipaa on sitten enempi sitä mielipideasiaa.

Sekä mac että pc maailmaa kokeneena erityisesti olen ihmetellyt FL Studion toimintaa mac ympäristössä. Ohjelmistolla 20 vuoden historia Win puolella ja erityisesti luotettavana ja tehokkaana VST hostina, kuitenkin macOS version puolella subjektiivisen kokemuksen mukaan pyörittää huomattavasti raskaampaa projektia pienemmällä latenssilla nikottelematta (arviolta 30-50% enemmän prosessoritehoa "käytössä"). Natiivi MacOS versio ollut olemassa vasta parisen vuotta, joten jotain siellä softapuolella konepellin alla macissa on optimoitu sellaista mihin Win puolella tuhlaantuu resursseja. Ja tälläkin hetkellä pärjäilen ilman ulkoista äänikorttia ilman latenssiongelmia.

Mitä nyt tulee sitten vielä tuohon M1 tekniikkaan, vastaan itse itselleni kun tutkiskellut eri softavalmistajien kypsyyttä tekniikkaan liittyen, taidanpa odotella vielä tovin. Tietyt kriittiset plugarit olisi kyllä saatava toimimaan, koska pelkän hostin pelaaminen uudessa arkkitehtuurissa ei käytännössä ihan riitä. Varmaan kaupalliset vst valmistajat tulevat nopeasti mukaan uuteen tekniikkaan, mutta eniten jännittää ilmaisplugarien päivitykset, ne kun ovat sitten vain herran hallussa.

Joka tapuksessa innolla odotan tekniikan kehittymistä. Kyllähän näissä musahommissa vaan enemmän on enemmän, miksi tyytyä vähempään jos ei ole pakko. Kun siis tässä tapauksessa hintakaan ei enää ratkaise.
hallu
29.12.2020 14:26:17
Mä olen käyttänyt macia vuodesta 2007 ja pidän siitä ehdottomasti enemmän. PC:n kanssa oli aina kaikenlaista säätämistä ja turaamiselta ei oikein jäänyt aikaa itse työntekemiselle. Mac oli suoraan paketista sellainen, että pystyi alkaa äänittelemään kun käyttiksen mukana tuli jo varsin hyvä äänityssofta Garageband. Ulkoisen äänikortin kun laittoi niin se oli siinä ja Logic myöhemmin kruunasi koko homman. Ei tällaisessa kotidemoilussa ole muuta tarvinnut ja aina on lähtenyt kone tulille kun on vaan nappia painanut eikä ole jäänyt työt kesken siksi, että joku omituinen ohjelma tai ajuri olisi ykskaks mennyt solmuun tai tehnyt jonkun laittoman toiminnon.

En osaa sanoa muuten paremmuudesta, mutta käyttäjänä yhteistyö Macin ja Logicin kanssa on ollut mutkatonta ja kaikki jutut on saanut tehtyä kuin mitä on pitänytkin. Logicia voi ohjata jopa tabletilla niin että yksin äänitteleminen helpottuu kun ei tarvitse välttis juosta tarkkaamosta rumpujen tai laulumikin ääreen recin painamisen jälkeen.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Funkånaut
29.12.2020 15:34:05

Paras työkalu on se, jota osaa käyttää. Normikäyttäjällä hommat ei jää raudasta kiinni, jos budjetti on yli teini-ikäisen viikkoraha.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
locoloco
29.12.2020 16:22:00
Migizzz: Tosiaan tuosta M1 prosessorista vielä, niin sen mitattu nopeus on tosiaan melko ylivertainen verrattuna Intelin vastaavan hintatason tekniikkaan. Siinä ei varsinaisesti ole kyse käyttöjärjestelmästä, vaikka macissa toki softa ja rauta varsinkin M1 osalta naitettu erityisesti yhteen. Se että mikä teho riittää kenellekin ja minkälaista käyttökokemusta kukakin yksilönä kaipaa on sitten enempi sitä mielipideasiaa.

Sekä mac että pc maailmaa kokeneena erityisesti olen ihmetellyt FL Studion toimintaa mac ympäristössä. Ohjelmistolla 20 vuoden historia Win puolella ja erityisesti luotettavana ja tehokkaana VST hostina, kuitenkin macOS version puolella subjektiivisen kokemuksen mukaan pyörittää huomattavasti raskaampaa projektia pienemmällä latenssilla nikottelematta (arviolta 30-50% enemmän prosessoritehoa "käytössä"). Natiivi MacOS versio ollut olemassa vasta parisen vuotta, joten jotain siellä softapuolella konepellin alla macissa on optimoitu sellaista mihin Win puolella tuhlaantuu resursseja. Ja tälläkin hetkellä pärjäilen ilman ulkoista äänikorttia ilman latenssiongelmia.

Mitä nyt tulee sitten vielä tuohon M1 tekniikkaan, vastaan itse itselleni kun tutkiskellut eri softavalmistajien kypsyyttä tekniikkaan liittyen, taidanpa odotella vielä tovin. Tietyt kriittiset plugarit olisi kyllä saatava toimimaan, koska pelkän hostin pelaaminen uudessa arkkitehtuurissa ei käytännössä ihan riitä. Varmaan kaupalliset vst valmistajat tulevat nopeasti mukaan uuteen tekniikkaan, mutta eniten jännittää ilmaisplugarien päivitykset, ne kun ovat sitten vain herran hallussa.

Joka tapuksessa innolla odotan tekniikan kehittymistä. Kyllähän näissä musahommissa vaan enemmän on enemmän, miksi tyytyä vähempään jos ei ole pakko. Kun siis tässä tapauksessa hintakaan ei enää ratkaise.

joku tubettaja sanoi näihin tuleviin M1-mäcceihin että miinus puoli tulee olemaan että et voi kovin paljon muistia lisätä tai jotain sinnepäin.....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)