Aihe: Kaulahumbuckerin tunkkainen alapää
1 2 3 4
Acelera
21.09.2020 14:06:42
Kaluston pitäis pysyä tuollaisena aika kauan, varalla toinen samanlainen ämyri. Soitan yhdellä tietyllä säädöllä clean-kanavalla, gainia reippaasti.
Acelera
22.09.2020 14:50:21 (muokattu 23.09.2020 18:17:48)
PS. Voi kokeilla myös 1M volume ja tone-potikoita perinteisten 500k potikoiden tilalle. Kannattaa muuten mitata ne potikatkin. Moni 500k potikka (varsinkin halvemmat sellaiset) ovat jotain ihan muuta kuin 500k. Esim. 430k ei ole 500k :D

Kyllähän nuo potikat on se jäljellä oleva heikko kohta kitaroissani. Ekohippeily estää minua vielä vaihtamasta niitä, käytetään vanhat loppuun ensin, ku jotenki pelittävät.
GiovanniDiRondo
24.09.2020 06:37:09

Kyllä jossakin kohtaa signaalia kannattaa leikata bassoaluetta pois. Jos vahvistimessa on kolmiasentoinen EQ, niin sitä voi käyttää, ja bassoa voi leikata aika paljonkin.

Itse olen miettinyt sitä että pedaalilaudassa olisi simppeli passiivi high pass filtteri, jonka voisi sitten tarvittaessa ottaa pois, koska joissakin osuuksissa bassoaluetta voisi käyttää. Onko joku tehnyt itselleen tällaisen? Toisaalta kun mulla on Wide Range humbucker kaulassa, niin tunkkaisuudesta ei tarvitse kärsiä.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Acelera
24.09.2020 08:30:28 (muokattu 24.09.2020 10:57:31)
GiovanniDiRondo: Kyllä jossakin kohtaa signaalia kannattaa leikata bassoaluetta pois. Jos vahvistimessa on kolmiasentoinen EQ, niin sitä voi käyttää, ja bassoa voi leikata aika paljonkin.

Itse olen miettinyt sitä että pedaalilaudassa olisi simppeli passiivi high pass filtteri, jonka voisi sitten tarvittaessa ottaa pois, koska joissakin osuuksissa bassoaluetta voisi käyttää. Onko joku tehnyt itselleen tällaisen? Toisaalta kun mulla on Wide Range humbucker kaulassa, niin tunkkaisuudesta ei tarvitse kärsiä.

Ei oo EQ:ta laisinkaan mun vahvistimessa, mutta BOSS GE-7 taajuuskorjaimena.

Näillä kaulamikkien konkkien arvoilla lähdetään, katsotaan jos pitää vielä muuttaa jotain. Suluissa tallamikin malli.

DiMarzio Rainmaker (DMT Shredhead) 0.094 uF
DiMarzio PAF Pro (DiMarzio Norton) 0.097uF
DiMarzio Fred (DMT Shredhead) 0.127 uF
DiMarzio PAF Joe (DMT Shredhead) 0.102 uF
Acelera
06.10.2020 13:34:05
Testausten jälkeen tuolla mun vahvistinkalustolla paras mutaisuuden poiston aste tuli 0,368uF arvolla, sen jälkeen ei vaikutusta, vaikka faradeja olis lisänny. Silti kaulamikki jää liian tummaksi, kun tallamikin EQ in korvalle optimaalinen. Ei auta ku hommata BOSSin EQ-200 ja ohjelmoida se noille kaulamikeille.
18is9
06.10.2020 14:26:33 (muokattu 06.10.2020 14:40:15)

Itse tein yhteen Les Paul -henkiseen kitaraan bass cut modauksen tonen paikalle ja minusta se parantaa kaulamikin käytettävyyttä ihan hurjasti. 0,0022 uF konkan laitoin, ja se leikkaa minun tapauksessani maksimiasennossa juuri riittävästi niin että kaulamikki pukkaa saman verran bassopäätä ulos kuin tallamikkikin. Kliineillä sitten kuitenkin voi leikkurin avata joten mitään vahinkoa ei soundille tullut, kun varsinaista tonea en ikinä ole oppinut käyttämään mihinkään.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
dropD
06.10.2020 23:18:58 (muokattu 06.10.2020 23:43:37)

Acelera: Testausten jälkeen tuolla mun vahvistinkalustolla paras mutaisuuden poiston aste tuli 0,368uF arvolla, sen jälkeen ei vaikutusta, vaikka faradeja olis lisänny. Silti kaulamikki jää liian tummaksi, kun tallamikin EQ in korvalle optimaalinen. Ei auta ku hommata BOSSin EQ-200 ja ohjelmoida se noille kaulamikeille.

Tuntuu jotenkin aika isoille tuollaiset 0.1uF isommat konkat jos on kytketty sarjaan mikin kuuman karvan ja volapotikan (mikkikytkimen) väliin. Yleensä 0.1uF (100nF) päästää jo kaiken käyttökelpoisen alapään läpi. Itse tykkään käyttää kaulamikin alapään leikkaamiseen 2.2nF-4.7nF konkkia (leikkaa single coil tallamikin suuntaan). Jos haluat alapään suhteen tasoihin humbucker tallamikin kanssa, niin konkan kokoluokka voisi olla jossain 10nF-47nF (0.01uF-0.047uF) välillä. Tai ehkä pienempikin.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Metalkallo
07.10.2020 00:43:10
Acelera: No niin. Arvokkaat DiMarzion kaulahumpparit vaihdettu alkuperäisten tilalle, mutta ongelma on soundin kanssa, diskanttipuoli kuulostaa hyvältä, mutta bassopuoli tunkkainen. Oon koittanu jotain naparuuvien säätöjuttuja mutta enpä oo päässy pitkälle. Et jos jotain vinkkiä sais, ku ihan kaikkea ei jaksais ite pähkäillä.

Kiitos ja anteeks.

Jos et käytä tonea ollenkaan, niin voit koittaa juottaa tonen irti kaulamikistä, niin johan lähtee bassoa ja tulee kirkkautta.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Acelera
07.10.2020 06:13:43 (muokattu 07.10.2020 06:18:56)
dropD: Tuntuu jotenkin aika isoille tuollaiset 0.1uF isommat konkat jos on kytketty sarjaan mikin kuuman karvan ja volapotikan (mikkikytkimen) väliin. Yleensä 0.1uF (100nF) päästää jo kaiken käyttökelpoisen alapään läpi. Itse tykkään käyttää kaulamikin alapään leikkaamiseen 2.2nF-4.7nF konkkia (leikkaa single coil tallamikin suuntaan). Jos haluat alapään suhteen tasoihin humbucker tallamikin kanssa, niin konkan kokoluokka voisi olla jossain 10nF-47nF (0.01uF-0.047uF) välillä. Tai ehkä pienempikin.

Olen kytkenyt konkat rinnakkain, silloin olen saanut kokonaiskapasitanssin kasvamaan, sarjaankytkettynä se arvo puolittuisi. 0.200uF ei vielä tuolla mun vahvistimella auttanut juuri lainkaan, 0.368uF oli se arvo, minkä jälkeen ei enää parempaa tule, paitsi toi BOSS EQ-200..
parek
07.10.2020 07:06:01
Acelera: Olen kytkenyt konkat rinnakkain, silloin olen saanut kokonaiskapasitanssin kasvamaan, sarjaankytkettynä se arvo puolittuisi. 0.200uF ei vielä tuolla mun vahvistimella auttanut juuri lainkaan, 0.368uF oli se arvo, minkä jälkeen ei enää parempaa tule, paitsi toi BOSS EQ-200..

Minä edelleen ihmettelen tätä. Jos laitat pienemmän konkan niin se päästää läpi vähemmän bassoja. En ymmärrä miten ne sulla ei toimi noin... Kokeilin vasta noita sun konkka arvoja omaan mikkiini hauenleuoilla kiinni ja ne ei leikanneet bassoja ollenkaan. Ihan sama soundi kuin ilman konkkaa. Kun taas konkan laski noihin 0,047-0,01uf arvoihin niin se konkka blokkasi juuri ne mutaiset alapäät. Ja kun laski vielä pienemmäksi niin humbucker kuulosti jo yhtä bassokkaalta kuin heikkotehoinen yksikelainen vintage stratomikki.

Laita kuvia tosta sun systeemistä?
McNulty
07.10.2020 09:57:24
Mistä edes löytää tuollaisen 0.368uF konkan? :D
moving in stereo
Acelera
07.10.2020 10:38:31
McNulty: Mistä edes löytää tuollaisen 0.368uF konkan? :D

Sen voi rakentaa muutamasta konkasta rinnankytkennällä.
McNulty
07.10.2020 11:02:41 (muokattu 07.10.2020 11:05:10)
Acelera: Sen voi rakentaa muutamasta konkasta rinnankytkennällä.

Toki, 300nF ja 68nF tuottavat rinnakkain 0,368uF mutta tuo on kymmenenkertainen arvo sille mistä demud-modauksessa on kyse.

Tuossa tapauksessasi konkan arvo on aivan liian suuri, jotta se toimisi highpass filtterinä. Olet siis kasvattanut konkan arvoa, joka on täysin päinvastainen sille, mitä yrität lopputuloksella saavuttaa.

Tyypillinen demud-modi toteutetaan 0,047uF kondensaattorilla. Nyt käyttämäsi konkan tai niiden yhdistelmän arvo on tosiaan lähes kymmenkertainen. Alataajuudet eivät siis suodatu signaalista juuri lainkaan.

Mikäli tuo 0,047uF ei tuota haluttua alataajuuksien leikkuuta, niin konkan arvoa pitää pienentää. Kokeile 0,022. Tai jos ei sekään leikkaa riittävästi, niin kokeile 0,0022. Se voi olla jo melko radikaali leikkuri, mutta silloin ainakin tietää raja-arvot joiden sisällä lähteä sopivaa konkkaa tai niiden yhdistelmää haarukoimaan.

Edit: Lisäksi konkan kanssa voi kokeilla vastusta rinnankytkentäisenä. Eli esim. 0,01uF konkka ja 500k vastus. Tai 0,047uF ja 1M vastus.
moving in stereo
Acelera
07.10.2020 15:44:44
En mä jaksa saikata noitten kans, pistän BOSSin EQ-200:lla soundit kohilleen.
Acelera
17.10.2020 16:42:19
En antanu periks, vaan etsin vielä tuota oikeaa konkkaa. Päädyin kaikkiin kitaroihin laittaan 0.010uF konkan, jonka jälkeen EQ-pedaalilla säädän loput.

Olin tosiaan lähtenyt ihan vikasuuntaan noiden faradien kans. Mutta sellainenkin huomio, että kun menin huolella pienempään päin, niin bassot kyllä häipy, mutta ei ollu kaulamikissä enää muutenkaan puhtia. Tuo 0.010uF oli kompromissi mun tapauksessa.
parek
19.10.2020 20:22:19
Acelera: Mutta sellainenkin huomio, että kun menin huolella pienempään päin, niin bassot kyllä häipy, mutta ei ollu kaulamikissä enää muutenkaan puhtia. Tuo 0.010uF oli kompromissi mun tapauksessa.

No niin, hyvä kun onnistui vihdoin. 0,01uF antaa tosiaan jo tuntuvan leikkauksen. Ja todellakin liian pienen konkan kun laittaa niin puhti katoaa mikistä kokonaan.
Acelera
21.10.2020 13:14:34
Jep, kiitos vielä vinkeistä.
Acelera
18.12.2020 13:32:44
Tää tarina jatkuu vielä.

Rupesin hinkkaamaan tallahumpparin soundia, jolloin päähän pälkähti vahvarin kaiuttimen päivitys. Alkuperäisen 15" Blackstar 15-mallin tilalle WGS G8C, nythän se maailma vasta avautui noille kaulahumppareille. Tuolla kaulamikin .010uF konkalla toimii samat EQ:n säädöt nyt kummallekin humpparille.
PIM
19.12.2020 00:12:10
Kokeilkaapas tätä modia mikä mulla on jo useammassa kitarassa. Eli tonepotikan laitimmaisten korvakkeiden väliin pieni konkka poikittain ja mikistä piuha toiseen laitaan ja keskimmäisestä ulos mikkikytkimelle. Kun potikka on tarpeeksi iso, siis ainakin 500 k, niin toimii aika mielenkiintoisesti eli toisessa potikan ääriasennossa kun signaali kulkee pääasiassa konkan läpi leikkaa bassoja kuten odottaakin sopii, mutta kun kiertää jommasta kummasta ääriasennosta keskelle päin niin leikkaa myös jonkun verran yläpäätä esim. tarpeeksi riipivän stratomikin kirkkauden himmentämiseksi.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)