Aihe: Neural DSP Quad Cortex
1 2 3 4 511 12 13 14 1545 46 47 48 49
kimurantti1
15.12.2020 15:17:56 (muokattu 15.12.2020 15:39:59)
Mikko1978: Jaa ei se digisoundi sitten vissiin niin selkeästi aina erotu. Miten tässä? Ocatko digisoundit tässäkin taas sitä kurjaa perussirinää.

https://youtu.be/3OiTBwdGWoU

Kantsii huomata, kuinka huolellisesti Tim Pierce asettelee sanansa. Hän sanoo, että jos on menossa sessioon, jossa käytännöllisyys painaa enemmän kuin soundi, hän ottaa Kemperin. "A lot of music is done with an emphasis on conveniency these days" - kaikessa hienovaraisuudessaan aika rujo toteama.

Mitä tulee audioon, kuuletteko te eroa näissä pätkissä? Nopeasti kuunneltuna Kemperin soundi on tosi lähellä ja ihan todella kuulostaa siltä vahvistimelta, jota matkii. Tarkemmin kuunneltuna jotain, ilmeisimpänä dynamiikka ja punch jää matkan varrelle. Kemperin soundi ei vaan täytä tilaa ja hyppää kaiuttimista ulos samalla tavalla, kuin oikea vahvistin. Toi on sellainen soundi, jolla voi aivan kätevästi äänittää pari raitaa biisiin, jossa kitara ei ole kantava elementti. Kaikki on tyytyväisiä kun hommma kävi nopeasti, eikä kukaan pysty tietenkään sanomaan, että onko raidalla mallinnos vai oikea vahvistin. Voisihan siellä olla mikä tahansa oikea vahvistin, joka on vaan huonosti äänitetty tai miksattu, ne saa pienellä vaivalla soundaamaan yhtä ponnettemilta, eikä toki kaikki maailman putkivahvistimet soundaa samalta tai hyvältä. Jos sen sijaan kitaran pitäisi kantaa sovitusta ja tärkeimmät raidat on vedetty tolla, miksaus kokonaisuudessaa ei vaan potki samalla tavalla, kuin se olisi voinut potkia.

Sen verran perspektiiviä jutuilleni, että omistan Axe-Fx II:n ja HX Stompin. Plugareista oon testannut ainakin Neural DSP:n, THU:n, Brainworxin ja STL:n jutut, viimeksi black fridayna päivitin mielipidettäni näistä, kun halusin reissudemotteluun jonkun kätevän jutun. Oon vetänyt Kemperillä muutaman kymmenen keikkaa ja Axe-Fx:lla yli 200 (just ne, joilla käytännön seikat on merkinneet enemmän kuin kitarasoundi), sekä äänittänyt molempia studiossa. Omistan myös Friedmanin, Dual Recton ja '59 Bassmanin, jotka on kaikki mallinnettu ainakin Axeen ja Kemperiin, joten mulla on ihan oikea itse äänitetty referenssi toisella raidalla napin päässä. Tää on ollut aina mun kokemus mallintavista sekä plugareista. Pätee myös muihinkin kuin kitarakamoihin, mm. Slaten mallintavaan mikrofoniin ja Neve-plugariin, joita muutama viikko takaperin verrattiin studiossa oikeaan Neumanniin ja Neveen. Samoissa sessioissa laulaja, joka ei tiennyt verrattavista laitteista tai testiasetelmasta kerrassaan mitään, totesi sekä Neumannin että oikean mikitetyn styrkkarin kuulostavan paremmalle. Tää viimeistään todisti mulle, että eron kuulemiseen ei tarvita kultaisia korvia ja vuosien kokemusta kitarakamoista, ainoastaan kunnon kaiuttimet ja referenssi. (Laulaja ei myöskään ollut se kaveri, joka roudasi ja mikitti kitarakamat, eikä siten epäolennaisuudet vaikuttaneet mielipiteeseensä. :-D) Tossa Tim Piercen videolla tää on todistettu hyvin. Ero ei ehkä kuulu puhelimen kaiuttimista, mutta on ilmeinen jo multa kotoa löytyvistä Behringerin Trutheista, parin sadan halpismonitoreista.

Voi vaikuttaa huonolta käytökseltä selittää tätä asiaa softafirman ketjussa. Oikeilta vahvistimia kaikki mallintajat ja plugarit kuitenkin yrittää kuulostaa, joten vertailu on musta täysin asiallista.

E: Lisäsin juttua ja tarkennusta, kun sitä oli tullakseen.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
PJS
15.12.2020 15:28:34

Baraka: Analogisesta vehkeestä äänitetty soundi pysyy analogisena youtubeen laitettunakin.

No tuota: Ei.
I still love rock and roll
Mikko1978
15.12.2020 16:02:47
kimurantti1: Kantsii huomata, kuinka huolellisesti Tim Pierce asettelee sanansa. Hän sanoo, että jos on menossa sessioon, jossa käytännöllisyys painaa enemmän kuin soundi, hän ottaa Kemperin. "A lot of music is done with an emphasis on conveniency these days" - kaikessa hienovaraisuudessaan aika rujo toteama.

Mitä tulee audioon, kuuletteko te eroa näissä pätkissä? Nopeasti kuunneltuna Kemperin soundi on tosi lähellä ja ihan todella kuulostaa siltä vahvistimelta, jota matkii. Tarkemmin kuunneltuna jotain, ilmeisimpänä dynamiikka ja punch jää matkan varrelle. Kemperin soundi ei vaan täytä tilaa ja hyppää kaiuttimista ulos samalla tavalla, kuin oikea vahvistin.

E: Lisäsin juttua ja tarkennusta, kun sitä oli tullakseen.

Rahaa levyjen tekemiseen ei ole vanhaan malliin. Eihän tämä mikään salaisuus ole. Pierce usein muistelee, kuinka ennen kannettiin kannettiin kaikki saatavilla olevat Marsut studioon ja sitten kokeiltiin ja säädettiin päiväkausia parasta kombinaatiota etsien.

En väittänyt, että tuossa videossa ei eroja löytäisi, jos tarpeeksi tarkkaan kuuntelee. Toki se voi olla aika hankala osana valmista äänitettä, mutta eroja kyllä on. Otin kantaa siihen, ettå kaikki digi olisi automaattisesti jotain surkeaa sirinää. Tässä on nyt vertailukohtana makeimmilleen säädetty putkivahvistin huippuammattilaisen käsissä. Ei tuo digisirinä siitä kovin kaukana ole.
Terry Pantheras
15.12.2020 16:08:11
Mikko1978: Rahaa levyjen tekemiseen ei ole vanhaan malliin. Eihän tämä mikään salaisuus ole. Pierce usein muistelee, kuinka ennen kannettiin kannettiin kaikki saatavilla olevat Marsut studioon ja sitten kokeiltiin ja säädettiin päiväkausia parasta kombinaatiota etsien.

En väittänyt, että tuossa videossa ei eroja löytäisi, jos tarpeeksi tarkkaan kuuntelee. Toki se voi olla aika hankala osana valmista äänitettä, mutta eroja kyllä on. Otin kantaa siihen, ettå kaikki digi olisi automaattisesti jotain surkeaa sirinää. Tässä on nyt vertailukohtana makeimmilleen säädetty putkivahvistin huippuammattilaisen käsissä. Ei tuo digisirinä siitä kovin kaukana ole.

No tämä. Jos tuosta jotain erityistä "digisirinää" löytää, niin en tiedä mikä neuvoksi.
Ambitus
15.12.2020 16:10:44 (muokattu 15.12.2020 16:10:53)

www.facebook.com/MatiasKupiainenOfficial/
kimurantti1
15.12.2020 16:38:27 (muokattu 15.12.2020 16:58:42)
Mikko1978: En väittänyt, että tuossa videossa ei eroja löytäisi, jos tarpeeksi tarkkaan kuuntelee. Toki se voi olla aika hankala osana valmista äänitettä, mutta eroja kyllä on. Otin kantaa siihen, ettå kaikki digi olisi automaattisesti jotain surkeaa sirinää. Tässä on nyt vertailukohtana makeimmilleen säädetty putkivahvistin huippuammattilaisen käsissä. Ei tuo digisirinä siitä kovin kaukana ole.

Oon samaa mieltä, että ton videon soundit on kaukana tavanomaisesta digisirinästä. Vaikka niistä mallinnettavan oikein hyvin tunnistaakin, ero ei musta ole mitenkään marginaalinen vaan ihan selvä.

Olennaisempaa kuitenkin on, että joka ainossa vertailupätkässä oikea vahvistin kuulosti erilaiselta kuin mallintava, siinä missä Kemperin kaikissa pätkissä oli vähän samoja asioita (ongelmia, mun mielestä) kuultavissa. Asiat raidoilla kasautuu ja kertaantuu, mitä enemmän samojen kamojen läpi äänitetään. Tää pätee kaikkeen äänitekniikkaan ja varsinkin nykypäivänä, kun on ihan arkipäivää, että biisissä on 50 raitaa audiota, siihen auxit yms. päälle. Monet esim. äänittää lead-laulut ja stemmat niin, että sama hyvä laulaja laulaa samaan mikrofoniin saman äänitysketjun läpi ja sitten miksausvaiheessa ihmetellään, että miten ne saadaan erottumaan keskenään. Tai käyttää samaa 1176-plugarikompuraa kaikilla raidoilla. Tai vaikka äänittää kaikki levyn kitararaidat samalla kitaralla ja vahvistimella, analogisella tai digitaalisella. Parilla raidalla se ei välttämättä ole vielä ilmeistä, mutta jos samat artifaktit tulee moneen kertaan ja jokaisella raidalla, on tosi vaikea saada elementtejä oikeasti erottumaan ja välittymään, oli laitteisto mikä hyvänsä. Tää on mun ongelma mm. ton videon Kemper-pätkissä. Sama ponnettomuus on jokaisessa klipissä, vaikka ne on mallinnoksia aivan eri laitteista, ja saman huomion oon tehnyt omasta Axe-Fx:stä. Jos kitara ei ole biisiä kantava elementti ja raitoja on vähän, se on ihan fine. Voidaan tietty väitellä maailman tappiin, että minkä verran vaivaa minkäkin asian eteen kantsii nähdä, mistä päästään takaisin tohon Tim Piercen toteamaan, "A lot of music is done with an emphasis on conveniency these days". Auts..
Terry Pantheras
15.12.2020 17:22:09
kimurantti1: Oon samaa mieltä, että ton videon soundit on kaukana tavanomaisesta digisirinästä. Vaikka niistä mallinnettavan oikein hyvin tunnistaakin, ero ei musta ole mitenkään marginaalinen vaan ihan selvä.

Piti ihan kuunnella toisilla (laadukkaammilla AKG K240 MKII) kuulokkeilla. Mä en erottanut kuin ihan minimaalisen marginaalisia eroja. :D
kimurantti1
15.12.2020 17:51:24 (muokattu 15.12.2020 17:53:21)
Terry Pantheras: Piti ihan kuunnella toisilla (laadukkaammilla AKG K240 MKII) kuulokkeilla. Mä en erottanut kuin ihan minimaalisen marginaalisia eroja. :D

Siitä huolimatta, että mun mielestä ero on isompi kuin sun, kuullaanko me samoja asioita, vaikka sitten minimaalisen marginaalisia? :-D Mun mielestä jokainen Kemper-klippi on vähän latteampi kuin oikeat styrkkarit, joissa on enemmän substanssia ja jotka hyppää ulos kaiuttimista paremmin. Oikea styrkkariraita ns. ottaa ja pitää tilansa miksauksessa paremmin kuin mallintava.
Makelele
15.12.2020 18:02:42
Väittäisin että sokkotestissä kukaan ei pystyisi toistettavasti arvaamaan oikein digitaalisten laitteiden ja "oikeiden" vahvistimien välillä enää. Helppo sanoa että on eroja kun tietää kumpi on kumpi.
Terry Pantheras
15.12.2020 18:16:00
kimurantti1: Siitä huolimatta, että mun mielestä ero on isompi kuin sun, kuullaanko me samoja asioita, vaikka sitten minimaalisen marginaalisia? :-D Mun mielestä jokainen Kemper-klippi on vähän latteampi kuin oikeat styrkkarit, joissa on enemmän substanssia ja jotka hyppää ulos kaiuttimista paremmin. Oikea styrkkariraita ns. ottaa ja pitää tilansa miksauksessa paremmin kuin mallintava.

Juu, ei sillä ole väliä. :) Mikä tahansa ruuminosa (korvista varpaisiin) harjaantuu, kun tarpeeksi harjaannuttaa, enkä voi sanoa olevani äänitys-/audiotekniikan asiantuntija, vaikka kitarasoundien osalta osaan olla melkoinen nysvärikin...
M4ss3 m/
15.12.2020 18:42:04 (muokattu 15.12.2020 18:42:14)
Makelele: Väittäisin että sokkotestissä kukaan ei pystyisi toistettavasti arvaamaan oikein digitaalisten laitteiden ja "oikeiden" vahvistimien välillä enää. Helppo sanoa että on eroja kun tietää kumpi on kumpi.

Vaan kuitenkin tässäkin ketjussa on näitä kultakorvia jotka väittävät kuulevansa eron yhtä selvästi kuin kitaran ja kanteleen välillä. :)
Seppo teki kepposen ja käy tamtam.
aristoteles666
15.12.2020 20:33:08

kimurantti1: Oon samaa mieltä, että ton videon soundit on kaukana tavanomaisesta digisirinästä. Vaikka niistä mallinnettavan oikein hyvin tunnistaakin, ero ei musta ole mitenkään marginaalinen vaan ihan selvä.

Olennaisempaa kuitenkin on, että joka ainossa vertailupätkässä oikea vahvistin kuulosti erilaiselta kuin mallintava, siinä missä Kemperin kaikissa pätkissä oli vähän samoja asioita (ongelmia, mun mielestä) kuultavissa. Asiat raidoilla kasautuu ja kertaantuu, mitä enemmän samojen kamojen läpi äänitetään. Tää pätee kaikkeen äänitekniikkaan ja varsinkin nykypäivänä, kun on ihan arkipäivää, että biisissä on 50 raitaa audiota, siihen auxit yms. päälle. Monet esim. äänittää lead-laulut ja stemmat niin, että sama hyvä laulaja laulaa samaan mikrofoniin saman äänitysketjun läpi ja sitten miksausvaiheessa ihmetellään, että miten ne saadaan erottumaan keskenään. Tai käyttää samaa 1176-plugarikompuraa kaikilla raidoilla. Tai vaikka äänittää kaikki levyn kitararaidat samalla kitaralla ja vahvistimella, analogisella tai digitaalisella. Parilla raidalla se ei välttämättä ole vielä ilmeistä, mutta jos samat artifaktit tulee moneen kertaan ja jokaisella raidalla, on tosi vaikea saada elementtejä oikeasti erottumaan ja välittymään, oli laitteisto mikä hyvänsä. Tää on mun ongelma mm. ton videon Kemper-pätkissä. Sama ponnettomuus on jokaisessa klipissä, vaikka ne on mallinnoksia aivan eri laitteista, ja saman huomion oon tehnyt omasta Axe-Fx:stä. Jos kitara ei ole biisiä kantava elementti ja raitoja on vähän, se on ihan fine. Voidaan tietty väitellä maailman tappiin, että minkä verran vaivaa minkäkin asian eteen kantsii nähdä, mistä päästään takaisin tohon Tim Piercen toteamaan, "A lot of music is done with an emphasis on conveniency these days". Auts..

Noista on ihan turha lähteä hakemaan eroja kun jo lähtökohtaisesti on eroja.
jos sama tyyppi soittaa saman riffin, ei se kuitenkaan soita sitä ihan samalla tavalla.
kaikki nuo testit pitäisi tehdä niin että soittaa sen kuvion lopperiin ja sitä ajetaan vahvistimiin, mallintaviin tms.

todellinen testi se on vasta sitten kun kaikki mahdolliset muuttujat on poistettu.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Haeroe
16.12.2020 09:28:07

kimurantti1: Siitä huolimatta, että mun mielestä ero on isompi kuin sun, kuullaanko me samoja asioita, vaikka sitten minimaalisen marginaalisia? :-D Mun mielestä jokainen Kemper-klippi on vähän latteampi kuin oikeat styrkkarit, joissa on enemmän substanssia ja jotka hyppää ulos kaiuttimista paremmin. Oikea styrkkariraita ns. ottaa ja pitää tilansa miksauksessa paremmin kuin mallintava.

Tässä kun on koko ajan puhuttu styrkkarin isommasta egosta miksissä, kiinnostaisi tietää/ymmärtää, mitä kaappi tässä yhtälössä tekee. Pierce sanoi jutussa, että hänellä on mikitettynä 4x12 -komootti, jonka läpi hän ilmeisesti kotona nauhoituksia tekee. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että monet studiot ja studioketut käyttävät kaappimallinnuksia ja load-boxia. Digiähän tuossakin yhtälöön tuodaan. Ymmärrän, että styrkkari on vaikeampi mallintaa kuin kaappi+mikrofoni, mutta ei se poista digin tuomista yhtälöön. Onko tästä jotain viisaita ajatuksia tai edes perstuntumaa?

Mitä Piercen klippeihin tulee, suurimmassa osassa ero oli marginaalinen, mutta parissa kohdassa ero oli kieltämättä iso. En ole niin kokenut studioukko, että osaisin sanoa heti, mikä toimii miksissä kuulematta miksiä, mutta uskon ammattilaisen sanaan.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
marke-
16.12.2020 11:51:46 (muokattu 16.12.2020 11:52:50)
M4ss3 m/: Vaan kuitenkin tässäkin ketjussa on näitä kultakorvia jotka väittävät kuulevansa eron yhtä selvästi kuin kitaran ja kanteleen välillä. :)

Voihan sitä väittää mitä vaan. Mä esimerkiksi väitän, että tällaiset ihmiset ovat keskimäärin kiinnostuneempia pätemisestä, kuin asioiden selvittämisestä. Noin tarkka kuulo on äärimmäisen harvinaista ja vastaavat ns. psykoakustiset ilmiöt äärimmäisen yleisiä. Toki myös "psykoakustinen" ero on kokijalle aidosti oikea, mutta ei siitä oikein ole johtopäätösten pohjaksi.
eimarkku
16.12.2020 14:02:17
Ambitus: Tässä uutta videota lontooksi:

https://www.youtube.com/watch?v=xP1uHfSXUys&feature=youtu.be

Tässäpä hyvä video. Paras tähän mennessä. Videolla Rabea Massaad toteaa quad cortexin ottavan mallintavissa seuraavan askeleen kohti oikean vahvistimen soittotuntumaa.
Jarkre
16.12.2020 14:47:37 (muokattu 16.12.2020 14:47:54)
eimarkku: Tässäpä hyvä video. Paras tähän mennessä. Videolla Rabea Massaad toteaa quad cortexin ottavan mallintavissa seuraavan askeleen kohti oikean vahvistimen soittotuntumaa.

Alkaa menemään hyvään suuntaan tämä. Videon kommenteissa joku kirjoittti että QC:ta voi käyttää audio interfacena tietokoneelle. Jos näin on niin tätä kannattaisi painottaa enemmän markkinoinnissa. Itse ostaisin erittäin mielelläni huippu audio interfacen johon on integroitu nuo QC:n audio ominaisuudet :)
samiko
16.12.2020 16:11:00
Kultakorvalla on vielä yksi kommentti aiheeseen.

Jos Kemperit ja Helixit, eli 10 vuotta vanhat kapineet olivat jo yks yhteen oikeiden vahvarien kanssa, niin miksi kehitellä enää mitään QC:ta? Mitä tässä voi olla vielä parempaa ja miksi maksaa?

Miten voi kuulla että QC on parempi kuin edeltäjänsä jos edellinen oli jo täydellinen?
ÄrGee
16.12.2020 16:23:25
samiko: Kultakorvalla on vielä yksi kommentti aiheeseen.

Jos Kemperit ja Helixit, eli 10 vuotta vanhat kapineet olivat jo yks yhteen oikeiden vahvarien kanssa, niin miksi kehitellä enää mitään QC:ta? Mitä tässä voi olla vielä parempaa ja miksi maksaa?

Miten voi kuulla että QC on parempi kuin edeltäjänsä jos edellinen oli jo täydellinen?

Kemper on lähes kymmenen vuotta ollut jo markkinoilla, Helix vasta viisi. Nekään eivät ole enää lukuisten softapäivitysten mukana tulleiden parannusten takia enää samoja laitteita kuin silloin. Rahalleen saa vastinetta koko tuon kehityskaaren ajalta, ja sitä olisi hyvä miettiä mallintavaa hankkiessa.

QC on vain yksi muiden joukossa hieman uudenlaisella lähestymistavalla. Profilointia ja helppoa säädettävyyttä mallinnusten osalta ei ole ennen yhdistetty samalla tavalla. Jos tyyli millä tämä on toteutettu vetoaa kuluttajaan, niin vielä parempi, on myös hyvä olla vaihtoehtoja markkinoilla. Näennäinen paremmuus on aivan itse punnittavissa, eikä se tarkoita koskaan samaa asiaa kaikille.

Yksikään Helixiä "huonompi" laite ei ole itseä tähän mennessä vakuuttanut.
To the stars!!!
Torniojaws
16.12.2020 18:19:59

No, Kemperiin jos vertaa niin etuja on useita:

- Kerran profiloitua pedaalia voi käyttää muissa profiileissa efektinä
- Profiileja voi tuunata helposti
- Kosketusnäytöllä on ainakin 3,74 kertaa kivempi säätää asetuksia kuin kymmenen alamenun kautta 30-luvun radion käyttöliittymällä
- Pienempi koko

Mutta jos ajatellaan tästä vielä 10 vuotta eteenpäin, kun tulee Kemperin ja QC:n kaataja. Mitä siinä pitäisi olla? Ainakin omasta mielestä:

- Vahvistin on profiloitu niin, että EQ, gain, presence, jne toimivat 1:1 kuten oikea versio eikä ole siis jälki-EQ:ta profiilin "päälle". Modernit plugari-simuthan toimivat näin eli tavallaan kytkentä on simuloitu komponenttitasolla.
- Laitetta voi käyttää VST-plugarina usealla raidalla yhtä aikaa, jolloin reamppausta ei tarvi ja saundeja voi tuunata lennosta projektin soidessa
Vortech Industrial Death Metal | NHL-tulokset
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)