Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Torpedo captor ja 120 w vahvistin
1
jikkis
15.12.2020 07:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Onko turvallista kytkeä 120 w vahvistin torpedo captoriin, jonka tehonsieto on 100 w, jos en nosta volumea puoltaväliä ylemmäs?
 
Kiitos etukäteen!
 
hallu
15.12.2020 15:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jikkis: Tervehdys,
 
Onko turvallista kytkeä 120 w vahvistin torpedo captoriin, jonka tehonsieto on 100 w, jos en nosta volumea puoltaväliä ylemmäs?
 
Kiitos etukäteen!

 
No tämä on hankala kysymys vastattavaksi, koska omat riskinsä tuohon liittyy ja valmistaja varoittelee. Mutta kyllä minä itse uskaltaisin ajaa sitä maltillisesti pikkuisen alimitoitettuun kuormaan ja pitäisi se sen kestää. En minä täysillä uskaltaisi ajaa satawattiseen kuormaan satavattista vahvistintakaan. Sanoisin, että jos haluaa ajaa vahvistinta ihan täysillä nupit kaakossa, niin itse tuplaisin kuorman keston eli aikoinaan käyttäessäni 60w fender bluesdevilleä niin käytin sen kaverina 120w Kochin keinokuormaa ja sitä kokeilin kerran ajaa täysillä, mutta kuulosti niin paskalle ettei siinä oikeastaan ollut mitään mieltä. Nyt mulla on 100w kestoltaan oleva kuorma (Bluetone) ja vahvistimet ovat 85 wattisia tjsp. niin en edes ajattele ajavani niitä täysillä kuormaa vasten. Jos masterin pitää alle puolen välin, niin uskaltaisin kyllä tapauksessasi käyttää pikkuisen naftiakin kuormaa, vaikka monesti putkivahvisimien kohdalla kuorma suositellaankin ylimitoitettavaksi.
 
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
kimurantti1
15.12.2020 15:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jikkis: Tervehdys,
 
Onko turvallista kytkeä 120 w vahvistin torpedo captoriin, jonka tehonsieto on 100 w, jos en nosta volumea puoltaväliä ylemmäs?
 
Kiitos etukäteen!

 
Riippuu missä kohtaa milläkin asetuksilla styrkkari työntää yli 120w puhdasta tehoa. Monet vahvistimet tuuppaa max puhtaan tehonsa ulos jo volapotikka puolivälissä (jotkut jopa aiemmin, kuten esim. Fenkun Hot Rod Deluxe, joka volume 4:lla on puhtaan tehonsa puolesta täysillä) tän jälkeen alkaa vaan tulla kompressiota lisää. Itse uskaltaisin ajella jos volumen pitää kolmosella tai alle, mutta kantsii melkein kysyä vahvistinvalmistajalta lisää infoa.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
RrRailo
15.12.2020 16:42:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Riippuu missä kohtaa milläkin asetuksilla styrkkari työntää yli 120w puhdasta tehoa. Monet vahvistimet tuuppaa max puhtaan tehonsa ulos jo volapotikka puolivälissä (jotkut jopa aiemmin, kuten esim. Fenkun Hot Rod Deluxe, joka volume 4:lla on puhtaan tehonsa puolesta täysillä) tän jälkeen alkaa vaan tulla kompressiota lisää. Itse uskaltaisin ajella jos volumen pitää kolmosella tai alle, mutta kantsii melkein kysyä vahvistinvalmistajalta lisää infoa.
 
Juu, tämä tosiaan kannattaa pitää mielessä. Putkivahvistinten tehoja ilmoitettaessa puhutaan puhtaasta tehosta, maksimi voi olla merkittävästi enemmän. Volumesäädin ei myöskään usein toimi lineaarisesti.
 
Sahaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «