Aihe: Jännä ilmiö
1 2 3
Krice
14.12.2020 17:16:55

J.Nikkanen: Ja tässäkin asiassa sun kokemus aiheesta on loppupeleissä niin vähäistä, että kirjoituksillasi ei ole (taaskaan) juuri minkäänlaista painoarvoa.

35+ vuotta olen soittanut kitaralla. Ihan samantekevää mitä sinä, satunnainen hessu, olet mieltä minun painoarvostani. Minä sentään kokeilen itse toimiiko kielen lukittaminen tai ilman, ennenkuin uskon johonkin nettimeemiin. Lukitseminen, kaikenlainen kielen sitominen solmuun jne. on turhaa, kokeilkaa huviksenne itse. Myös perustason maalaisjärjellä pärjää kun ajattelee miten viritin toimii. Kieli ei luista sieltä mihinkään sen mutkan jälkeen, se mutka joka tulee virittimen reiässä ei luista taaksepäin, muuten kieli katkeaisi aika nopeasti sen mutkan vuoksi. Poikkeuksena halvat virittimet ja ohut e -kieli (.9 tai ohuempi), joskus se vaan alkaa tulemaan sieltä jo virittämisen alkuvaiheessa, sitten pitää sitoa kieli kiinni.
GiovanniDiRondo
14.12.2020 17:27:22

J.Nikkanen: Ja tässäkin asiassa sun kokemus aiheesta on loppupeleissä niin vähäistä, että kirjoituksillasi ei ole (taaskaan) juuri minkäänlaista painoarvoa.

Ei tuo nyt niin kovin huono ohje ollut.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
jaripat
14.12.2020 17:36:53
Vaari opetti mut 60-luvulla sitomaan kengännauhani, enkä oo sitä sitomistapaani sen koommin muuttanut. Hyvin on pärjätty, mutta en oo nähny kenekään sitovan kengännauhoja samalla tavalla.

Tuskin on kitarahommissakaan "yhtä oikeaa tapaa kaikille".

Monenlaisia ongelmia on kyllä vastaan tullu noiden luuttujen kanssa, mutta tää on melko outo juttu. Täytyy nukkua yön yli. Voi olla aamulla joku idea päässä...
Arkka
14.12.2020 17:47:02

jaripat: Hyvin on pärjätty, mutta en oo nähny kenekään sitovan kengännauhoja samalla tavalla.

Kenties näin?
https://www.youtube.com/watch?v=6cBtqhq5P28

Meikä käyttää tuota, enkä ymmärrä miksi suurin osa ihmisistä käyttää asiaan yli sekunnin :)

Mutta juu, samaa mieltä. Eipä niitä kielisolmuja tarvi, ellei luista. Tapoja on monia.
J.Nikkanen
14.12.2020 17:53:51
Krice: 35+ vuotta olen soittanut kitaralla. Ihan samantekevää mitä sinä, satunnainen hessu, olet mieltä minun painoarvostani. Minä sentään kokeilen itse toimiiko kielen lukittaminen tai ilman, ennenkuin uskon johonkin nettimeemiin. Lukitseminen, kaikenlainen kielen sitominen solmuun jne. on turhaa, kokeilkaa huviksenne itse. Myös perustason maalaisjärjellä pärjää kun ajattelee miten viritin toimii. Kieli ei luista sieltä mihinkään sen mutkan jälkeen, se mutka joka tulee virittimen reiässä ei luista taaksepäin, muuten kieli katkeaisi aika nopeasti sen mutkan vuoksi. Poikkeuksena halvat virittimet ja ohut e -kieli (.9 tai ohuempi), joskus se vaan alkaa tulemaan sieltä jo virittämisen alkuvaiheessa, sitten pitää sitoa kieli kiinni.

Kokemusvuodet ovat sulla pelkkiä vuosia ja jutut liian usein melkoista tajunnanvirtaa vailla kosketuspintaa. Melko sama mitä olet mistäkin mieltä koska liian usein kaadut siihen omaan näppäryytesi, etkä osaa nähdä asian kuin yhdeltä kantilta joka on mielestäsi se ainoa oikea. Mutta kiitän tuosta hessuttelusta, hienoa hassuttelua. Ja ihan näin ystävällisesti totean että mun ei "tartte alkaa pätee ilman infoo", asioita on tehty ja testattu, korjattu ja kopioitu, joskus toki kantapäänkin kautta ja teen jatkossakin. Omien ja muiden. Mutta ole huoleti, en usko että sun keikkakeppi koskaan mulle eksyy huollettavaksi, sehän on vähän niinkuin semmoinen win-win tilanne.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
J.Nikkanen
14.12.2020 17:57:59
GiovanniDiRondo: Ei tuo nyt niin kovin huono ohje ollut.

Ei sinänsä, mutta ketjua kun lukee niin on tullut varsin selväksi mikä kitara kyseessä joten edelleen liputan mainitsemani solmun puolesta. Banaanilapaiset epit eivät ole ihan eilen tehtyjä ja niiden HW ei ollut kovin kummoista. Aidosti olisin yllättynyt jos virittimet eivät ole väljät, väsyneet sekä kuluneet.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
Basifisti
14.12.2020 19:29:45
jaripat: Itse olen hyvin harvoin törmännyt viritinkoneistoon, joka olis ollut jollain tapaa viallinen, tai oikeasti huono. Valtaosa vireongelmista johtuu nähdäkseni ahtaasta / liian korkeasta satulasta. Kun vaihdan kielet, venytän niitä - tarkistan vireen - viritän - venytän jne, kunnes venyttäminen ei enää merkittävästi muuta virettä. Sitten jos on kampi kitarassa, käytän sitä ja katson pysyykö vire kampeilun jälkeen.

Nyt tuli vastaan kitara, joka kampeamisen jälkeen jätti useat kielet aina reilusti ylävireeseen. Ajattelin, että kieli löystyessään jotenkin liukuu satulalla ja kampeamisen jälkeen satula nahnittaa jättäen kielen ylävireeseen. Satulan viilaaminen /liukastaminen ei kuitenkaan auttanut lainkaan. Sitten huomasin, että jos viritintä on viimeksi "löysätty", vire ei muutu kampeamisen jälkeen. Mutta jos viritintä on (viritettäessä) viimeksi kiristetty, aiheuttaa kammen käyttö (stratotyyppinen - virettä laskeva) sen, että kieli jää reilusti ylävireeseen.

En siltikään ymmärrä miksi se näin tekee, mutta luulen, että viritinkoneiston vaihto olisi paikallaan, jos ilmiöstä haluaa eroon.

Voisiko tästä saada jonkun videon tai ääninäytteen aikaiseksi? Kuulostaa aika hassulta että kammella kieliä löysäämällä ne menevät ylivireeseen. Alkaisin etsiä vikaa ehkä muualta kitarasta: talla/kaula/kaulan kiinnitys.
Kefiiri
14.12.2020 20:11:26 (muokattu 14.12.2020 20:12:01)
Minäkin mietin että jos se lapa jotenkin taipuu kieliä kiristäessä ja sitten kampea käytettäessä palautuu lepotilaan. Jos viritys tehdään löysäämällä kieliä, lepotila saavutetaan jo prosessin tässä vaiheessa eikä kampeaminen enää vaikuta lavan asentoon samalla tavalla.

Mutua ja huuhaata, mutta hätätilanteessa moinen selitys voisi mennä täydestä!
En ole musiikin asiantuntija.
Tympee Huttunen
14.12.2020 20:22:44
Mun pennit olisi kiinni noissa virittimissä. Kun kieltä kammella löysää, viritin liikahtaa taaksepäin ja kun kammen vapauttaa, onkin vire noussut.

Ei muuta kuin lukkovirittimet kiinni - säästää monen monta vaivaa noin muutenkin.
marke-
14.12.2020 22:13:30 (muokattu 14.12.2020 22:16:22)
Krice: 35+ vuotta olen soittanut kitaralla. Ihan samantekevää mitä sinä, satunnainen hessu, olet mieltä minun painoarvostani. Minä sentään kokeilen itse toimiiko kielen lukittaminen tai ilman, ennenkuin uskon johonkin nettimeemiin. Lukitseminen, kaikenlainen kielen sitominen solmuun jne. on turhaa, kokeilkaa huviksenne itse. Myös perustason maalaisjärjellä pärjää kun ajattelee miten viritin toimii. Kieli ei luista sieltä mihinkään sen mutkan jälkeen, se mutka joka tulee virittimen reiässä ei luista taaksepäin, muuten kieli katkeaisi aika nopeasti sen mutkan vuoksi. Poikkeuksena halvat virittimet ja ohut e -kieli (.9 tai ohuempi), joskus se vaan alkaa tulemaan sieltä jo virittämisen alkuvaiheessa, sitten pitää sitoa kieli kiinni.

Juu toi mutka on se juttu.

Teen silti näin: https://www.youtube.com/watch?v=opmg6lK8FkY

Paitti jos lukkovirittimet
Kefiiri
14.12.2020 23:01:33
Ehkä straton simppeli kampisysteemi vaan ei sovi lapaan jossa on niinkin paljon kielikulmaa joka suuntaan kuin banaanilavassa? Ehkä satulan uraa on mahdoton saada riittävän kitkattomaksi joka suunnassa. Arvokkaammissa banskulavallisissa kitaroissahan on usein kampisysteeminä floikka kielilukkoineen.

Ei tämäkään pohdinta kyllä selitä sitä, että löysäämällä suoritettu viritys pysyisi paremmin kuin kiristämällä tehty.
J.Nikkanen
14.12.2020 23:42:16
Heroin: Juu toi mutka on se juttu.

Teen silti näin: https://www.youtube.com/watch?v=opmg6lK8FkY

Paitti jos lukkovirittimet

No johan mä tota ehdotin aikaisemmin mutta kontattiin sanassa "solmu" koska jotkut syyt. (ilmeisesti Krice ei edes videota katsellut koska hänen ei tarvitse) Ihan sama tekniikka kuin tossa videossa minkä aikaisemmin laitoin, hieman eri asennossa vain viritintappi. Laajalti ammattilaisten käyttämä, helppo, nopea ja varma.
Mikko1978
15.12.2020 04:01:35
Kefiiri: Ehkä straton simppeli kampisysteemi vaan ei sovi lapaan jossa on niinkin paljon kielikulmaa joka suuntaan kuin banaanilavassa? Ehkä satulan uraa on mahdoton saada riittävän kitkattomaksi joka suunnassa. Arvokkaammissa banskulavallisissa kitaroissahan on usein kampisysteeminä floikka kielilukkoineen.

Ei tämäkään pohdinta kyllä selitä sitä, että löysäämällä suoritettu viritys pysyisi paremmin kuin kiristämällä tehty.

Kyllä tuo mun mielestä sopii ihan pohdintaasi. Jos satula ahdistaa, niin kiristämällä viritettäessä satulan ja lavan välinen osuus kielestä jää soivaa kielen osaa kireämmällä. Tuo kireys voi vetää kielen soivan osan sitten myöhemmin ylävireeseen kammenkäytön yhteydessä, koska kammella löysytettä kieli ei jaksa vetää vastaan. Löysäämällä viritettäessä satulan ja virittimen väli jää löysälle, joka pysyy kammetessa muuttomattoman, koska kammella löysätty kieli ei vedä löysiä pois satulan takaa.

Itse en oikein näe mahdollisena sitä, että virittimessä voisi olla mitään sellaisia joustoja, jotka aiheuttasivat tuollaista. Virittimen lisäksi meillä on satula ja tallapala mahdollisi ongelmakohtia. Jos tallapalat eivät ole mitenkään mystisesti vaurioituneet, niin jäljelle jää lähinnä satula. Minua kiinnostaisi tietää, että onko noiden ongelmakielten virittämisessä mitään viivettä eli kun kiristää tai löysää kieltä, niin seuraako muuttuuko vire heti vai vasta sitten, kun viritintä kääntää vähän enemmän?
kid ego
15.12.2020 04:44:40
J.Nikkanen: Ei sinänsä, mutta ketjua kun lukee niin on tullut varsin selväksi mikä kitara kyseessä joten edelleen liputan mainitsemani solmun puolesta. Banaanilapaiset epit eivät ole ihan eilen tehtyjä ja niiden HW ei ollut kovin kummoista. Aidosti olisin yllättynyt jos virittimet eivät ole väljät, väsyneet sekä kuluneet.

Koetetaan joka tapauksessa olla menemättä henkilökohtaisuuksiin. Poistin sulta yhden varoitetun viestin, joka jäi kuitenkin elämään lainauksissa ja josta lähti liikkeelle oma keskustelunsa.

-— Moderaattori —-

"Ehkä se on ihan hyvä ettet juo sitä viinaa. Ihan kaikki lähtee aina lapasesta." - Karvamammutti
kid ego
15.12.2020 10:29:40
J.Nikkanen: Jännä ilmiö.

Internet se vain jatkaa hämmästyttämistään. :)
"Ehkä se on ihan hyvä ettet juo sitä viinaa. Ihan kaikki lähtee aina lapasesta." - Karvamammutti
jaripat
15.12.2020 17:18:23
Sen verran labrasin tuota vielä aamulla, että otin yhden kielen (E) ja hioin siitä punosta pois lavan osalta. Aattelin, että "hiottu kieli" ei niin takertelis, mutta ei ollu merkitystä.
Tässähän on tää "two-point-keinulauta" - talla, joka kans epäilytti.. Mutta otin sit ja vaihdoin koko kaulan (samat virittimet yhä) ja nyt en oo kyllä enää nähnyt tässä kummallisuuksia.

Ehkä se "Jacksonin Pasi" on tutkinu hommaa ja todennut ne kielilukot välttämättömiks ton tyyppisessä lavassa? Mullon ollu tällanen aiemminkin, mutta yhtään en muista miten hyvin se mahtoi toimia.

Tuota solmuhommaakin vois joskus kokeilla - kiitti vaan vinkistä. Ehkä se noiden kengännauhojen osalta kuitenkin on jo peli pelattu.. toisaalta käytän paljon bootseja, niin eipä oo niin välikskään.

Ride on.
Kefiiri
15.12.2020 19:14:29
Minä pidän kengännauhat niin löysällä, että jalat saa kenkiin avaamatta nauhoja :)
Laulava Kylätohtori
15.12.2020 20:33:41
Kefiiri: Minä pidän kengännauhat niin löysällä, että jalat saa kenkiin avaamatta nauhoja :)

Tämähän se on älykkään ratkaisu. :)

+++
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Krice
23.12.2020 12:18:56

Kertauksena tässä on painoarvoltaan varmaan kovempi kaveri kuin kukaan meistä, Gibsonin maestro kertoo miten kielet laitetaan virittimiin. Itse käytän siis menetelmää nro 1, paitsi en katkaise kieltä kuin vasta virittämisen jälkeen (kolmas on kielen lukittaminen joten ei kannata huolestua, sitäkin voi käyttää). Loppupuolella näytetään miten kielet venytetään oikeaoppisesti, ei siis mitään täysillä riuhtomista, vaan vähän venytystä jos tuntuu siltä. Viritinvaihtoehdot alkaa 7:00 paikkeilla.

https://www.youtube.com/watch?v=iNalU_61IYk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)