Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mac vai PC?
1 2 3 4 5 6
Norrja
11.12.2020 19:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleeni, kun olen tässä vuoden sisällä ajatellut sijoittaa tietokoneeseen + virtuaalistudioon ja olen aiemmin käyttänyt Mac:ia ja Logic prota: mietitään hypoteettinen tilanne, että olisi vain 2500€ käytettävissä ja aikomus päivittää rautaa vähitellen matkan varrella - onko näin pienellä rahalla Mac edes kovin järkevä vaihtoehto? Haluan toimivan setin, jossa ei ole latenssiongelmia ja tarkoitukseni on tehdä siis ihan perus kitaravoittoista musiikkia, jossa voi olla tarvittaessa vaikka 50 raitaa (joista ehkä 40 laulua). Liikuteltavuutta ei tarvita, eli pöytäkone siis.
 
Nyt olisivat siis neuvot ja perustelut kokemuksen syvällä rintaäänellä enemmän kuin tervetulleita. Alkoi vain mietityttämään, kun olen vertaillut vähän että minkälaiset speksit saa koneelle samalla rahalla, jos vaikka itse kokoaa PC:n.
 
Henri Henri Olavi
11.12.2020 19:56:46 (muokattu 11.12.2020 19:58:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2500€:lla saat keväällä/kesällä tulevan M1X-sukupolven MBP:n, joka on sellainen mylly, että oksat pois. Nytkin saat n. 1400€:lla 13" MBP:n jossa M1-siru ja joka pieksee n. vuotta vanhemmat i9-MBP:t heittämällä.
 
E: Olitkin pöytäkonetta katsomassa. My bad.
 
Uudet M1-Minit ovat myös tsekkaamisen arvoisia. Keväällä/kesällä saattaa niistäkin tulla ns. high end -mallit. Nyt on Applella sellainen meininki, etten itse katselisi mitään muuta. Joku muu voi olla eri mieltä. varsinkin, jos konetta jostain syystä (pelaaminen) taarvitsee upgreidata, silloin ei kande Maceihin koskea. paitsi toki Pro:hon.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Vessajono
11.12.2020 20:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Uudet M1-Minit ovat myös tsekkaamisen arvoisia. Keväällä/kesällä saattaa niistäkin tulla ns. high end -mallit.
 
Aika high end kyllä se hinnat alkaen -mallikin, jossain testissähän se tais vetää Mac Protakin turpaan jollain osa-alueella.
 
Nyt on Applella sellainen meininki, etten itse katselisi mitään muuta. Joku muu voi olla eri mieltä. varsinkin, jos konetta jostain syystä (pelaaminen) taarvitsee upgreidata, silloin ei kande Maceihin koskea. paitsi toki Pro:hon.
 
Vahvasti tämä. Hintakaan ei tällä hetkellä oikein toimi argumenttina, koska jos haluaa vastaavaa suorituskykyä pc:ltä, niin aika paljon saa silläkin puolella latoa oravannahkoja tiskiin.
 
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
Humanoid
12.12.2020 08:19:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hackintosh on aina yksi optio, jos vain riittää taitoa ja kärsivällisyyttä säätää sellainen kampe kuosiin. OpenCoren kautta myös AMD:n prossut ovat tuettuina.
 
iec
12.12.2020 11:02:22 (muokattu 12.12.2020 11:03:22)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa käyttää aikansa käyttistä ja konetta viritellen, ja elää jatkuvassa epävarmuustilassa , niin sitten hackintosh. Jos haluaa, että homma toimii kertalaakista, niin käytännön vaihtoehtoina on joko Windows PC aidolla käyttislisenssillä tai sitten aito Apple.
 
Samoin kannattaa unohtaa kaikki kräkätyt softaversiot ja hommata kunnon lisenssit.
 
En tiedä muista, mutta ainakin itse haluan keskittyä musiikkiin, enkä laitteistoon ja ohjelmistoihin. Se kaikki turha värkkääminen on pois muusta ajasta. Ihan riittävästi menee aikaa soundin säätämiseen ja virheettömään soittamiseen ja laulamiseen (lähinnä yritän, mutten onnistu), joten en näe suurta etua siinä että vielä säätelisin muuta ylimääräistä. Toki kukin tyylillään.
 
En aio myöskään opetella tekemään villaneuleita jos haluan käyttää villapaitaa, tai alkaa opettelemaan malmin kaivamista jos haluan uuden tallablokin kitaraan ;)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
iec
12.12.2020 11:10:33 (muokattu 12.12.2020 11:12:19)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että voihan MacBook Prohon aina liittää ulkoisen näytön. Siinä mielessä ei kai periaatteessa haittaisi vaikka olisikin läppäri? Joku sopiva vähintään 27" näyttö kaveriksi, niin hyvä tulee. On tilaa ruudulla niille kaikille raidoille, eikä tarvi tihrustaa ja tehdä hommia huonossa asennossa.
 
Jotenkin tuntuisi, että jos olet jo tehnyt Macillä ja Logic Pro:lla musaa, niin miksi hakea edes jotain muuta. Opettelu alkaa taas alusta uuden käyttiksen ja DAW-softan kanssa.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Vessajono
12.12.2020 11:19:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että voihan MacBook Prohon aina liittää ulkoisen näytön. Siinä mielessä ei kai periaatteessa haittaisi vaikka olisikin läppäri? Joku sopiva vähintään 27" näyttö kaveriksi, niin hyvä tulee. On tilaa ruudulla niille kaikille raidoille, eikä tarvi tihrustaa ja tehdä hommia huonossa asennossa.
 
Tai sit ostaa vaan sen Minin. Jos läppäriä ei tosiaan tartte niin melko tyhjästähän siinä maksaa.
 
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
anapena
12.12.2020 15:01:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humanoid: Hackintosh on aina yksi optio, jos vain riittää taitoa ja kärsivällisyyttä säätää sellainen kampe kuosiin. OpenCoren kautta myös AMD:n prossut ovat tuettuina.
 
Hackintosh-hommassa se ensimmäinen oppimiskynnys on suurin, sen jälkeen melko iisiä. Ei mitenkään mahdoton homma opetella, vaatii vähän kärsivällisyyttä lukea tutoriaalit läpi ja nöyryyttä valita ne suositellut optiot. Nörtihkölle hahmolle ihan kakunpala. Itse olin useamman vuoden siinä leirissä, olihan se mielenkiintoista ja hyödyllistäkin, vaikka tällä hetkellä vetelenkin vanhalla trimmatulla macproolla.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
locoloco
14.12.2020 14:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyselisin sivusta että olen tätä imaccia kytänny tässä hetken ja kysyisin että onko tämä tehokas mylly ihan musan tekoon ?. Logic olis tulossa ja myöskin ez/superior drummer eli plugareilla menoa
 
https://www.gigantti.fi/product/tie … neet/204523/imac-27-5k-retina-mxwu2
 
Henri Henri Olavi
14.12.2020 15:38:26 (muokattu 14.12.2020 15:39:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

locoloco: kyselisin sivusta että olen tätä imaccia kytänny tässä hetken ja kysyisin että onko tämä tehokas mylly ihan musan tekoon ?. Logic olis tulossa ja myöskin ez/superior drummer eli plugareilla menoa
 
https://www.gigantti.fi/product/tie … neet/204523/imac-27-5k-retina-mxwu2

 
Tuolla pyörität mainiosti mitä projektia tahansa. Kandee sitten tuplata tuo muisti jossain kohtaa. 8 Gt lisää ei maksa juur mithän.
 
E: Keväällä/kesällä tosin on tulossa uudet M1X-iMacit, jotka ovat eri planeetalta näihin Intel-koneisiin verrattuna. Jos on kiire, niin sitten tuo linkkaamasi on oikein hyvä peli.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Vessajono
14.12.2020 15:58:40 (muokattu 14.12.2020 16:03:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: E: Keväällä/kesällä tosin on tulossa uudet M1X-iMacit, jotka ovat eri planeetalta näihin Intel-koneisiin verrattuna. Jos on kiire, niin sitten tuo linkkaamasi on oikein hyvä peli.
 
Juuri tätä olin tulossa sanomaan. Jos ei oo pakottavaa tarvetta saada ihan just nyt tällä punasella minuutilla niin odottelisin kyllä kans niihin M1-koneisiin asti.
 
Ei toki sillä, että toikaan missään tapauksessa huono kone olis mutta mikä ikinä se tuleva prossu sitten onkaan, niin se on vielä huomattavasti parempi kone.
 
e: ja siinä saattaa lopulta säästää rahaakin, vrt. 13" Intel MacBook Pro vs. 13" M1 MacBook Air
 
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
locoloco
14.12.2020 16:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Juuri tätä olin tulossa sanomaan. Jos ei oo pakottavaa tarvetta saada ihan just nyt tällä punasella minuutilla niin odottelisin kyllä kans niihin M1-koneisiin asti.
 
Ei toki sillä, että toikaan missään tapauksessa huono kone olis mutta mikä ikinä se tuleva prossu sitten onkaan, niin se on vielä huomattavasti parempi kone.
 
e: ja siinä saattaa lopulta säästää rahaakin, vrt. 13" Intel MacBook Pro vs. 13" M1 MacBook Air

 
Itse juuri tollainen imac 27 on linssin alla. Voin odottaa että kesäl noi uudet koneet jotka tulos ovat aika hinnakkaita.
 
Henri Henri Olavi
14.12.2020 16:29:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen entry-level iMac (jos sellainen tulee, jonka kyllä uskon tulevan) ei luultavasti maksa yhtään enempää, kuin nuo Intel-koneetkaan. Nythän uudet M1-Air:it ja MBP:t ovat saman hintaisia kuin Intelin vastaavat, mutta suorituskyvyltään ovat osin ylivoimaisia.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
battery
15.12.2020 07:31:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aireista kannattaa muistaa aina, et ne on passiivijäähyllä, et voi alkaa isommissa hommissa kyykkäämään sen takia. Minissä ja Prossa sit tuulettimet mukana.
 
Henri Henri Olavi
15.12.2020 09:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidemmässäkään rasitustestissä uusi Air ei aivan hirveästi kyykännyt. Tuo uusi siru on niin energiatehokas, että aika kauan saa raskasta kuormaa ajella ilman älytöntä kuumenemista. On kuitenkin totta, että tuulettimillinen tehokkaampi kone kyykkää vielä hitaammin.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
lmu2002
15.12.2020 14:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän suosin itsekasattuja peeseitä. Uudet 5000 sarjan amd prossut pesee intelit eli sellaiselta pohjalta saa kyllä hyvän daw koneen pitkäksi aikaa. Jimmsiltä kasaus 79,- jos ei halua itse kasata. 1500 ekeen saa jo todella pirteän ja hiljaisen myllyn 5900X prossulla.
 
Henri Henri Olavi
15.12.2020 15:18:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on vaan se ongelma, että Windows on sysipaska systeemi, eli pitäisi rakentaa kone, jossa hackintosh olisi sujuva.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Vessajono
15.12.2020 15:30:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lmu2002: Itsehän suosin itsekasattuja peeseitä. Uudet 5000 sarjan amd prossut pesee intelit eli sellaiselta pohjalta saa kyllä hyvän daw koneen pitkäksi aikaa.
 
Jos meinaa Logicia pyörittää niin eipä kyllä saa.
 
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
iec
15.12.2020 15:42:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Tässä on vaan se ongelma, että Windows on sysipaska systeemi, eli pitäisi rakentaa kone, jossa hackintosh olisi sujuva.
 
Mihin perustat väitteesi, että Windows on sysipaska systeemi? Suurin osa maailman yrityksistäkö on täysin väärässä kun käyttää Windows-koneita?
 
Ei taida olla vielä olemassa täydellistä käyttöjärjestelmää, joka sopii kaikille käyttäjille kaikkiin tilanteisiin. Ja kyllä - on tullut käytettyä Unixia, Linuxia (montaakin eri distroa) ja Windowsin suunnilleen kaikkia versioita. Omppua on lähinnä tullut vain testattua jonkun tuttavan luona. Win 10 alkaa olemaan jo melko hyvä käyttis. Toki ei kannata yrittää käyttää audiohommissa isoäidin aikaisia audiointerfaceja Win 10 kanssa. Samoin kun ei varmaan Applen uusimman käyttiksenkään kanssa. Alkukankeuksia voi odottaa ajurien kanssa siinä vaiheessa, kun käyttikseen tulee iso versiomuutos (esim Win7 => Win10).
 
Olihan se Steinbergin äänikorttien kanssa melkoista taistelua Win10 ilmestymisen aikohin sekä Winukalla että myöskin uusimmalla Applen käyttisversiolla. Tästä voisi päätellä, että syy ei ollut niinkään käyttöjärjestelmissä, kuin itse laitevalmistajan omissa ajureissa&softissa ;)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Lennu
15.12.2020 15:42:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Hackintosh-hommassa se ensimmäinen oppimiskynnys on suurin, sen jälkeen melko iisiä. Ei mitenkään mahdoton homma opetella, vaatii vähän kärsivällisyyttä lukea tutoriaalit läpi ja nöyryyttä valita ne suositellut optiot. Nörtihkölle hahmolle ihan kakunpala. Itse olin useamman vuoden siinä leirissä, olihan se mielenkiintoista ja hyödyllistäkin, vaikka tällä hetkellä vetelenkin vanhalla trimmatulla macproolla.
 
Tai tekee vaan oman tietokoneen. Äkkiähän sitä lukee itsensä atk-insinööriksi ja suunnittelee oman näyttöpäätteen.
 
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «