AngieRainbow 12.12.2020 22:50:34 | |
---|
Käytän pedaalilaudassani sekä delay että reverb pedaalia. Usein vain toista kerrallaan, mutta välillä myös yhtä aikaa. Molemmat ovat viimeisenä särö/od-pedaalien jälkeen. Ne teistä jotka käyttävät myös sekä delay että reverb pedaalia, niin kumman tykkäätte laittaa ensin ja kumman viimeiseksi ja miksi?? Tiedän, että voi kokeilla ja laittaa niin kuin itse tykkää :o ja näin olen myös tehnyt, mutta minua kiinnostaa, miten muut laittavat. Molemmat tavat toimii ja riippuu myös vähän millä asetuksilla pedaaleita käyttää. Itselläni on tällä hetkellä delay ensin ja reverb sitten. Vahvistimessa ei ole efektilenkkiä, eli pedaalit suorassa rivissä kitaran ja styrkkarin välissä. Mutta miten käytätte, joilla sekä reverb että delay pedaali käytössä ja molemmat siis yhtäaikaa päällä?? Tämä kiinnostaa valtavasti. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Puavali 12.12.2020 23:48:34 | |
---|
AngieRainbow: Käytän pedaalilaudassani sekä delay että reverb pedaalia. Usein vain toista kerrallaan, mutta välillä myös yhtä aikaa. Molemmat ovat viimeisenä särö/od-pedaalien jälkeen. Ne teistä jotka käyttävät myös sekä delay että reverb pedaalia, niin kumman tykkäätte laittaa ensin ja kumman viimeiseksi ja miksi?? Tiedän, että voi kokeilla ja laittaa niin kuin itse tykkää :o ja näin olen myös tehnyt, mutta minua kiinnostaa, miten muut laittavat. Molemmat tavat toimii ja riippuu myös vähän millä asetuksilla pedaaleita käyttää. Itselläni on tällä hetkellä delay ensin ja reverb sitten. Vahvistimessa ei ole efektilenkkiä, eli pedaalit suorassa rivissä kitaran ja styrkkarin välissä. Mutta miten käytätte, joilla sekä reverb että delay pedaali käytössä ja molemmat siis yhtäaikaa päällä?? Tämä kiinnostaa valtavasti. Delay ensin ja vahvistimen reverb sitten, ei edes saa toisinpäin. |
Pinewood 13.12.2020 01:09:48 | |
---|
En muista koskaan lukeneeni tai kuulleeni, että reverb-pedaali suositeltaisiin laittamaan ketjussa ennen delay-pedaalia, mutta nythän aloin heti tuumata, että täytyypä joku päivä kokeilla mitä tapahtuu... ;) |
Itse aina mieltänyt, että reverbillä tuodaan se tietty tilan tuntu sointiin, joten sen suhteen pitänyt loogisena että se laitetaan ketjussa viimeiseksi. Mutta juu, enpä tosiaan minäkään ole testannut miten se toimisi ketjussa aiemmin... |
samiko 13.12.2020 11:24:18 | |
---|
Pinewood: En muista koskaan lukeneeni tai kuulleeni, että reverb-pedaali suositeltaisiin laittamaan ketjussa ennen delay-pedaalia, mutta nythän aloin heti tuumata, että täytyypä joku päivä kokeilla mitä tapahtuu... ;) Taisikohan esim. Erkka Korhonen jossain mainita, että itse käyttäisi mieluummin järjetystä reverb->delay, kuin toisinpäin. |
Haeroe 13.12.2020 11:32:17 | |
---|
Oon kyllä aina laittanut dilsan ennen reverbiä, mutta tarkemmin ajatellen ei siihen mitään muuta syytä ole ollut, kuin että näin on aina tehty. Pitääpä kokeilla toisinpäin. Ero ei liene valtava. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
AngieRainbow 13.12.2020 14:43:45 | |
---|
Kiitos osallistumisesta kaikille. Tässä tosiaan asiaan vaikuttaa myös se, että millä asetuksilla pedaalit on, mutta mielestäni molemmat toimii. Mulla vähän myös kiinnostaa, kuinka paljon käytätte yhtäaikaa reverb ja delay pedaaleita vai onko enemmän vain toinen käytössä? Mulla on yleensä vain toinen, mutta välillä haluan käyttää yhtäaikaa. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
aristoteles666 13.12.2020 14:59:08 (muokattu 13.12.2020 14:59:42) | |
---|
AngieRainbow: Kiitos osallistumisesta kaikille. Tässä tosiaan asiaan vaikuttaa myös se, että millä asetuksilla pedaalit on, mutta mielestäni molemmat toimii. Mulla vähän myös kiinnostaa, kuinka paljon käytätte yhtäaikaa reverb ja delay pedaaleita vai onko enemmän vain toinen käytössä? Mulla on yleensä vain toinen, mutta välillä haluan käyttää yhtäaikaa. Delay ennen reverbiä, toisinpäin ei kuulosta hyvältä. Mutta eniten käytän niitä rinnakkain, jossa ne yhdistetään vasta kummankin jälkeen. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
madu 13.12.2020 15:43:55 (muokattu 13.12.2020 15:45:06) | |
---|
https://www.wamplerpedals.com/blog/ … elay-into-reverb-or-something-else/ Tuossa hyvät demonstraatiovideot miten delay ja reverb toimii eri järjestyksessä ja vastaa aika hyvin omaakin käsitystä siitä miksi tykkään että delay on ennen reverbiä. Ainakin kitaralle lead soundissa delay+reverb järjestys tuntuu omaan korvaan järkevämmältä ja toki pitää olla vahvistimen loopissa jos ajetaan vahvistimen särökanavalla eikä edessä olevalla pedaalilla. Mutta jos haluaa ambientimpaa menoa niin joskus noita on hauska kokeilla toisin päin. Varsinkin mitä härömpi delay ja reverb nyt sitten onkaan käytössä. Toki ilman pedaalilaudassa olevaa ohjelmoitavaa looper/switcher systeemiä noita ei voi lennosta heitellä kätevästi eli siksipä delay+reverb koska perus käyttötapauksena toimii paremmin. Multiefektien, plugarien ja vaikkapa Logicin kanssa noita on kätevä kokeilla. Bob Bradshaw preferoi reverb ja sitten perään delay ja perustelee asiaa näin: "I personally put delays last, where most people put reverbs last and I do that because I like the delays to decay off with everything else that precedes it including reverb and I think it makes the delays more distinct. They don't fall away as much into a wash of reverb as if they were before the reverb sounds. This all depends on whether you're using long delays and a lot of repeats or you have the delay signal relatively high in the mix. Just subtle uses but you can try it either way." https://www.tonetailors.com/blogs/t … ging-musicians-pedalboard-or-rig-w/ |
winstoni 14.12.2020 00:00:08 | |
---|
Delay ennen reverbiä. Tosin mulla on reverb aina päällä viimeisenä ketjussa, dilsaa käytän lähinnä soolomausteena. "I got myself a Cadillac
But I can't afford the gasoline" |