Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ibanez RG ohut ja kireä soundi?
1
JuSu
10.12.2020 22:10:53 (muokattu 10.12.2020 22:11:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Ostin tuossa korealaisen Ibanez RG420FA:n. Talla on vaihdettu aitoon Low Pro Edgeen, ja vire pysyy hienosti.
 
Kitarassa on kuitenkin erittäin ohut ja kireä vahvistettu soundi, middleä ei ole nimeksikään ja bassoa heikosti. Yläpää on korostuneen kirkas, samaan tyyliin kuin vastavaiheeseen kytketyissä keloissa. Tästä ei kuitenkaan ole kyse, kytkennät on tarkastettu useasti.
 
Tuumasin ongelman piilevän mikeissä, mutta nyt on kolmas pari kiinni (DiMarzio Air Norton & Tone Zone), ja soundi on silti ohut, jopa piezomainen. Olen kokeillut kytkeä tallamikin suoraan jakkiin ohittaen potikat, mutta ei muutosta.
 
Alkaa vähän loppua ideat. Voiko kitarassa vaan olla noin kirkas ja ohut sointi. Ei vika, vaan ominaisuus? En ole kyllä moiseen koskaan törmännyt.
 
Tonepotikalla toki saa yläpäätä pakitettua, mutta ei se tuo puuttuvaa tukevuutta soundiin.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Ikihonka
10.12.2020 23:25:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ollut pari RG:tä Super Wizard-kaulalla ja niissäkin oli selvästi "ohuempi" soundi toisiin kitaroihini verrattuna. Olen sitä mieltä että kaulan ohuus oli suurin tekijä...
 
Lifelover
11.12.2020 06:49:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa kyllä hyvin oudolta. Varsinkin kun Tone Zone on tunnettu basso- ja middlevoittoisesta soundistaan - DiMarziokin mainostaa sitä juuri ratkaisuna ohueeseen soundiin.
 
Olethan säätänyt sen Lo Pro tallan kulman oikeaoppisesti tuon kyljessä olevan merkin mukaan? https://www.ibanez.com/usa/products/detail/news_file/file/feat_304.jpg
 
Mietin vaan jos talla on takakenossa ja kielet nappaa kiinni johonkin.
 
No love for killer babies
JuSu
11.12.2020 18:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J2280: Itsellä ollut pari RG:tä Super Wizard-kaulalla ja niissäkin oli selvästi "ohuempi" soundi toisiin kitaroihini verrattuna. Olen sitä mieltä että kaulan ohuus oli suurin tekijä...
 
Juniorin RG570:ssä on vielä ohuempi kaula, mutta soundi on tukevampi. Ei sekään toki mikään lespauli ole, joten ohut kaula voi olla osatekijä. Ei selitä kuitenkaan yksin tätä hommaa.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
kojones
11.12.2020 18:49:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko konehuone varmasti kunnossa, ei ylimääräisiä komponentteja tms.?
 
JuSu
11.12.2020 18:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lifelover: Kuulostaa kyllä hyvin oudolta. Varsinkin kun Tone Zone on tunnettu basso- ja middlevoittoisesta soundistaan - DiMarziokin mainostaa sitä juuri ratkaisuna ohueeseen soundiin.
 
Olethan säätänyt sen Lo Pro tallan kulman oikeaoppisesti tuon kyljessä olevan merkin mukaan? https://www.ibanez.com/usa/products/detail/news_file/file/feat_304.jpg
 
Mietin vaan jos talla on takakenossa ja kielet nappaa kiinni johonkin.

 
Juu, on talla oikeassa asennossa...
 
Tää homma alkoi aueta. Kitara on siis mulla melko uusi, ja edellinen omistaja oli hetki sitten vaihtanut kielet, joten en sitä ollut vielä nähnyt tarpeelliseksi...
 
...ja siitä se sitten lähti. Vaihdoin kielet normaalisti käyttämääni GHS David Gilmour -settiin (10-48), ja soundi tanakoitui selkeästi. On se edelleen kirkas, mutta nyt jotenkin normaaleissa rajoissa. Kyselin myyjältä, ja kitarassa oli D'addarion NYXL -setti, jota kuvaillaan mm. näin: "Kirkkautta ja yläkeskialuetta korostava sointi". No uskottava se nyt on. Nuo kielet yhdistettynä muutenkin kirkassointiseen kitaraan, niin aika jännä lopputulos.
 
Vaihdoin vielä tallaan messinkiblokin, ja soundiin tuli vielä tietynlaista tasalaatuisuutta ja ruudikkuutta. En ois uskonu tätäkään. Ehkä useimmille vanhaa tietoa, mutta noihin Ibanezin Edge ja Low Pro Edge -talloihin menee Gotoh GE1996T:n blokki, semmoinen sattui olemaan lootassa.
 
Nyt on hyvä. Kirkas edelleen, mutta hyvällä tavalla.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
JuSu
11.12.2020 18:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Onko konehuone varmasti kunnossa, ei ylimääräisiä komponentteja tms.?
 
Kts. yllä, homma ratkesi.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
ibnz
11.12.2020 20:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu:hkä useimmille vanhaa tietoa, mutta noihin Ibanezin Edge ja Low Pro Edge -talloihin menee Gotoh GE1996T:n blokki, semmoinen sattui olemaan lootassa.

 
Tämä on kyllä hyvä tieto, loistavaa!
 
Huomenna sitten!
aristoteles666
11.12.2020 22:40:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylllä se ongelma on jossain muualla, se on ihan sama mitkä kielet laittaa kitaraan, tai kuin paksut, ei se kitaran soundi muutu siitä merkitsevästi mihinkään suuntaan.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
JuSu
11.12.2020 23:08:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: Kylllä se ongelma on jossain muualla, se on ihan sama mitkä kielet laittaa kitaraan, tai kuin paksut, ei se kitaran soundi muutu siitä merkitsevästi mihinkään suuntaan.
 
Kerro ihmeessä lisää.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
munkero
12.12.2020 09:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: Kylllä se ongelma on jossain muualla, se on ihan sama mitkä kielet laittaa kitaraan, tai kuin paksut, ei se kitaran soundi muutu siitä merkitsevästi mihinkään suuntaan.
 
Mielenkiintoinen teoria.
 
Mä ihmettelin yhen uuden kepin melkoisen tummaa sointia tallamikilläkin kunnes vaihdoin siihen samat elixirit kuin muissakin kitaroissa.
 
Itekki joskus soitellu.
Snapo
12.12.2020 09:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: Kylllä se ongelma on jossain muualla, se on ihan sama mitkä kielet laittaa kitaraan, tai kuin paksut, ei se kitaran soundi muutu siitä merkitsevästi mihinkään suuntaan.
 
puiden vaikutus soundiin, anybody?
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
kojones
12.12.2020 10:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: puiden vaikutus soundiin, anybody?
 
Onneks nyt ei ollut ne puut jotka vaikutti, vaan raudat.
 
JuSu
12.12.2020 12:00:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Onneks nyt ei ollut ne puut jotka vaikutti, vaan raudat.
 
Rautojen vaikutus soundiin, anybody?
 
Mun osalta case closed. Kielet vaikuttivat soundiin tässä tapauksessa, huudeltiin takavasemmalta mitä tahansa. Myös sen blokin vaihdon huomasi. Ehkä mulla vaan on paremmat korvat kuin toisilla. Tai muuten päässä vikaa.
 
=)
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
LaXu
14.12.2020 11:58:35 (muokattu 14.12.2020 11:59:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J2280: Itsellä ollut pari RG:tä Super Wizard-kaulalla ja niissäkin oli selvästi "ohuempi" soundi toisiin kitaroihini verrattuna. Olen sitä mieltä että kaulan ohuus oli suurin tekijä...
 
En allekirjoita lainkaan. Omistin 15 vuotta vuoden 1989 RG550 jossa oli se todella ohut orkkis Wizard-kaula ja sen soundi Seymour Duncaneilla oli varsin kohdallaan.
 
EDIT: Kas aloittajan ongelma olikin jo ratkaistu. En ole vastaavaan törmännyt kuin akkarin kohdalla joissa jotkut kielet tekivät siitä niin huonolta kuulostavan, että teki mieli myydä pois.
 
J.Nikkanen
14.12.2020 12:18:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: puiden vaikutus soundiin, anybody?
 
Puukorvat ei kuule eroa puissa.
 
J.Nikkanen
14.12.2020 12:19:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Rautojen vaikutus soundiin, anybody?
 
Puukorvat ei kuule eroa pui.. eh raudoissa.
 
Guitarfreak
14.12.2020 18:27:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Rautojen vaikutus soundiin, anybody?
 
Mun osalta case closed. Kielet vaikuttivat soundiin tässä tapauksessa, huudeltiin takavasemmalta mitä tahansa. Myös sen blokin vaihdon huomasi. Ehkä mulla vaan on paremmat korvat kuin toisilla. Tai muuten päässä vikaa.
 
=)

 
Raudat hidastaa pahantekijöitä jo jonkin verran :P
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «