Aihe: Yamaha F-310 vs. Yamaha FG-410A
1
kaukopoika
07.12.2020 20:39:26
Noniin tuli sitten hommattua kolmesataakympin kaveriksi 410a. Halvalla sain lähes virheettömän soittimen, vielä alkuperäinen kielisarjakin paikoillaan, joten uudet kielet hain jo valmiiksi. Hiukan piti kaulaa kiristää, on kielet aika korkeella otelaudasta, mutta loppu jenka, joten nyt tarttee sitten vielä "satulaluuta" madaltaa, niin eiköhän jo asetu.

Varsinainen pointti onkin, että onko jollakin ollut molemmat mallit ja kumman hyväksi pisteet menee mielestänne? Vielä en pääse vertailemaan muutamaan päivään, kun en oo kotona. Sitten vasta, kun kitaraa olen säätänyt, laitan uudet kielet, niin pääsee vertailemaan, siinä 310:kin on uudet kielet, samanlaisetkin, niin vertailu on optimaalinen.
kaukopoika
07.12.2020 20:56:15
Joo, ei mennyt kuperaksi, enkä väkisin tietty vääntänyt. Ihmetyttää kyllä, miten se noin on, että puolivälistä skaalaa 6-8 milliä kielet irti nauhoista ja kaula havaittavasti "montulla" No nyt pysyy jo medium plektra ekan nauhan ja kielten välissä, alunperin ei pysynyt. Pikkuhiljaa aion sitä luuta madaltaa, ei liikaa kerralla. Merkillepantavaa on, että talla oli kyllä hyvin kannessa kiinni, ettei ollut perästä irti, kuten mun Yamaha 12 kielisessä, siitä piti siksi luuta madaltaa, hyvä tuli, ekä särise mistään kohdin.
hallu
07.12.2020 22:02:58
Mulla on ollut kolmisenkymmentä vuotta tuollainen Yamaha FG410 ja hyvä kitara se on, vaikka en ole muutamaan vuoteen sillä isommin soitellut hankittuani Blueridgen, joka varasti lemppariakkarin paikan. Yamaha F310 en ole kuin joskus vähän kokeillut joten en mitään ihmeempää vertailua osaa tehdä. Se kokeilemani 310 ei ollut mitenkään hyvissä säädöissä, mutta oli muuten aika samanlainen kuin tuo FG410. Molemmissa kaula on mukavan paksu ja molemmat kitarat tuntuivat jämäköiltä peleiltä ja tuosta FG410 voin sanoa, että se ei ole mitenkään erityisen kranttu vallitsevista olosuhteista ja siksi esimerkiksi ulkoilmakeikalle sen ottaa aika huolettomasti mukaan. Mitään soinnillisen herkkyyden kukkeimpia edustajia ei mielestäni kumpikaan noista ole, mutta asiallisesti ne soi ja ovat luotettavia kamppeita. Ei varsinaisesti pahaa sanottavaa kummastakaan..... niin ja ne ovat suhteellisen edullisia myös, minkä lasken eduksi.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)