Aihe: Ostin kitaran Thomannilta
1 2 3 4 5
Goljatt
03.12.2020 17:41:44

GiovanniDiRondo: Komppaan tätä. Tuo ensin paketti huonelämpötilaan, ei lämmönlähteen lähelle. Esimerkiksi vuorokaudeksi. Sitten pakkausta avataan hieman, niin että huoneilma pääsee vähitellen virtaamaan pakkauksen sisälle. Jos kitara on laukussa, laukku voidaan ottaa vielä erikseen lämpenemään. Taas jonkin ajan kuluttua sitten laukku avataan vain hieman raolleen (kannen alle joku pieni esine pitämään sitä avoinna).
Tämän jälkeen voidaan sitten jonkin ajan kuluttua ottaa kitara käyttöön.

Kiitos, tämä oli hyvin täsmällinen ohjeistus! Ajatuksena oli pitää pakettia lämpenemässä vuorokauden verran, mutta tuo pikkuhiljaa availeminen ei tullut mieleen. Pitää vielä vähän miettiä tätä ja katella käytettyjä. Laitoin myös T-kaupalle suoraan viestiä aiheesta niin saa nähdä mitä sieltä sanotaan.

-Eetu
Oh, suits you sir!
Mikko1978
03.12.2020 19:28:43 (muokattu 03.12.2020 19:38:44)
Goljatt: Meinasin tehdä tälle aiheelle oman postauksen, mutta ajattelin että se voisi oikeastaan sopia tähän ketjuun.

Elikkä tunnustaako kukaan täällä ostaneensa talvella sähkökitaraa Thomannilta?

Mietin tuossa, että ostaisin jonkun ES-335 mallisen kitaran, mutta jäin miettimään sitä, että nyt kun pakkaset tekevät tuloaan niin kannattaako ostaa mitään kitaraa ulkomailta?

Pelkoni on se että kitara pääsee jäätymään kuljetuksen aikana, mikä yleensä meinaa sitä että soittimeen saattaa tulla vikaa. Tietysti kitaran voi onneksi lähettää takaisin jos se on viallinen, mutta ajattelin kysellä kokemuksista ennen kuin teen mitään päätöksiä.

-Eetu

En kyllä Thomannilta ole talvella kitaraa tilannut, mutta vuosi sitten Jenkkilästä tuli yksi kitara. Ei kuivattu puu jäädy. Jos puut on niin huonot, että vetelevät itsensä kieroiksi tuollaisesta, niin on vain hyvä, että se käy ilmi heti ja voit palauttaa epäkelvon kitaran heti takaisin.
Goljatt
03.12.2020 20:10:38 (muokattu 03.12.2020 20:11:16)

Mikko1978: En kyllä Thomannilta ole talvella kitaraa tilannut, mutta vuosi sitten Jenkkilästä tuli yksi kitara. Ei kuivattu puu jäädy. Jos puut on niin huonot, että vetelevät itsensä kieroiksi tuollaisesta, niin on vain hyvä, että se käy ilmi heti ja voit palauttaa epäkelvon kitaran heti takaisin.

Joo en meinannutkaan, että puu kirjaimellisesti pääsee jäätymään vaan tarkoitin ihan sitä lämpötilan heittelyä kuljetuksen aikana. Hyvä tietää kuitenkin jos ilmeisesti on tullut kaikinpuolin ehjänä perille.
Oh, suits you sir!
The Jack
03.12.2020 21:23:26
Itse en olisi hysteerinen pienille lämpötilan vaihteluille. Yksi soitinkorjaaja kertoi mulle tosielämän tarinan miten voi huonoimillaan käydä. Sälli toi pajalle huoltoon jonkun 5000 euron Martinin akustisen -20 pakkasesta +25 huoneenlämpöön. Korjaaja huusi sekunnin myöhässä "älä", mutta heppu ehti jo heittää laukun auki ja kuului kova rasahdus kannen haljetessa. Tuossa kävi se äärimmäinen lämpötilanvaihtelu silmänräpäyksessä, mutta en näkisi ongelmaksi jos pikku pakkasesta tuodaan kitara sisällä ja annetaan tunti pari lämmetä. On ne Suomessakin myytävät kitarat lähes kaikki tuotu tänne ulkomailta ja ne on altistuneet joka tapauksessa silloin lämpötilanvaihteluille. Suomalainen kuiva huoneilma talvella on käsittääkseni kaikista huonointa kitaroille. Ei siitäkään nyt normikitaroilla tarvi välittää millään tapaa. Ylimääräistä virittelyä ja kaularaudan säätöä siitä toki tulee.
GiovanniDiRondo
03.12.2020 21:35:46

Joo, kuten tuossa todettiin, niin lankkukitarat sietävät varmaan ilmaston muutoksia paremmin. Muuten, mun mielestä Suomen oloissa lakkaus on hyvä pintakäsittel niillekin, koska se osaltaan tasaa kosteudenvaihtelun vaikutuksia. Kyllä pakkastalvina on keikkareissuilla aika mahtaville, yli 40 asteen lämpötilamuutoksille altistuneet niin kitarat kuin vahvistimetkin. Kun soittelu on harrastuspohjalla, niin ei se keikkailu tosin oikein muutenkaan sydäntalvella maistu.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Goljatt
03.12.2020 22:14:27 (muokattu 03.12.2020 22:25:40)

The Jack: Itse en olisi hysteerinen pienille lämpötilan vaihteluille. Yksi soitinkorjaaja kertoi mulle tosielämän tarinan miten voi huonoimillaan käydä. Sälli toi pajalle huoltoon jonkun 5000 euron Martinin akustisen -20 pakkasesta +25 huoneenlämpöön. Korjaaja huusi sekunnin myöhässä "älä", mutta heppu ehti jo heittää laukun auki ja kuului kova rasahdus kannen haljetessa. Tuossa kävi se äärimmäinen lämpötilanvaihtelu silmänräpäyksessä, mutta en näkisi ongelmaksi jos pikku pakkasesta tuodaan kitara sisällä ja annetaan tunti pari lämmetä. On ne Suomessakin myytävät kitarat lähes kaikki tuotu tänne ulkomailta ja ne on altistuneet joka tapauksessa silloin lämpötilanvaihteluille. Suomalainen kuiva huoneilma talvella on käsittääkseni kaikista huonointa kitaroille. Ei siitäkään nyt normikitaroilla tarvi välittää millään tapaa. Ylimääräistä virittelyä ja kaularaudan säätöä siitä toki tulee.

Aivan, itsekin olen onnistunut yhden akkarin kannen halkaisemaan. Se on kyllä mysteeri missä vaiheessa se oli tapahtunut, mutta olen sen jälkeen pitänyt parempaa huolta kostutuksesta ja säilyttänyt akkaria keissin sisällä. Kyllä tässä 15 vuoden soittamisen aikana on tullut tutuksi, että miten noi kitarat elävät aina vuodenajasta toiseen. En ole vaan aikaisemmin ostanut kitaraa ulkomailta näin loppuvuodesta ja jäin tätä miettimään.

GiovanniDiRondo: Joo, kuten tuossa todettiin, niin lankkukitarat sietävät varmaan ilmaston muutoksia paremmin. Muuten, mun mielestä Suomen oloissa lakkaus on hyvä pintakäsittel niillekin, koska se osaltaan tasaa kosteudenvaihtelun vaikutuksia. Kyllä pakkastalvina on keikkareissuilla aika mahtaville, yli 40 asteen lämpötilamuutoksille altistuneet niin kitarat kuin vahvistimetkin. Kun soittelu on harrastuspohjalla, niin ei se keikkailu tosin oikein muutenkaan sydäntalvella maistu.

Yleensä keikan jälkeen viimeinen asia mitä haluan tehdä kotiin päästyä on nimenomaan soittaa kitaraa, niin kitarat jää yleensä ihan suosiolla eteiseen lämpenemään keissin sisälle. :D
Oh, suits you sir!
Mikko1978
04.12.2020 14:53:05 (muokattu 04.12.2020 14:53:49)
Akkarit nyt ovat täysin eri asia kuin lankut tai laminaattikantiset ES:t.
Jeszse
04.12.2020 17:54:47
Mikko1978: Akkarit nyt ovat täysin eri asia kuin lankut tai laminaattikantiset ES:t.

Ja todella tämä.
Laulava Kylätohtori
08.12.2020 11:01:37
En ostanut kitaraa, vaan muuta kamaa. Tilauksesta kahdeksan päivää ja paketti on edelleen Saksanmaalla. Ihan akuuteimpaan kiireeseen en välttämättä Thomannilta alkaisi tilaamaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
L.H
10.12.2020 13:30:48
Laulava Kylätohtori: En ostanut kitaraa, vaan muuta kamaa. Tilauksesta kahdeksan päivää ja paketti on edelleen Saksanmaalla. Ihan akuuteimpaan kiireeseen en välttämättä Thomannilta alkaisi tilaamaan.

Eipä toi näytä olevan Suomessakaan aina kovin nopeaa. Tein viime perjantaina Soundtoolsille tilauksen, eikä tilausvahvistuksen jälkeen ole homma edennyt mihinkään. Laitoin eilen sähköpostiakin asiasta, mutta ei ole siihenkään kuulunut mitään vastausta.

Tasan viikkoa aiemmin tehty tilaus tuli alle 24h sisällä perille.
MolliS
10.12.2020 23:36:53

L.H: Eipä toi näytä olevan Suomessakaan aina kovin nopeaa. Tein viime perjantaina Soundtoolsille tilauksen, eikä tilausvahvistuksen jälkeen ole homma edennyt mihinkään. Laitoin eilen sähköpostiakin asiasta, mutta ei ole siihenkään kuulunut mitään vastausta.

Tasan viikkoa aiemmin tehty tilaus tuli alle 24h sisällä perille.

Soundtoolsin verkkokaupan tilauksista valtaosa on ulkoistettu Postille, eli ei kannata ihmetellä jos tilaus viipyy :P
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
L.H
11.12.2020 07:04:45
MolliS: Soundtoolsin verkkokaupan tilauksista valtaosa on ulkoistettu Postille, eli ei kannata ihmetellä jos tilaus viipyy :P

Ainakin edellisen tilauksen kohdalla Soundtoolsista tuli heti tilausvahvistuksen jälkeen postin seurantakoodi ja sen jälkeen vielä kolmas sähköposti, kun tilaus oli toimitettu. Nyt ei tosiaan ole vahvistuksen jälkeen kuulunut mitään.
nightbird
11.12.2020 07:58:22 (muokattu 11.12.2020 07:59:21)
Soundtoolsin tavaroista osa on myymälässä suoraan, sieltä jos löytyy niin lähtee MH/Posti nopsastikin.
Jos tavara on Itellan varastossa Pennalassa tapahtuu siellä keräily määrättynä päivänä viikosta eli jos keräily laitetaan myymälästä liikkeelle niin ei se keräily tuolla postin varastolla tapahdu reaaliajassa eikä välttämättä edes samana päivänä.
Jos tavaraa löytyy taasen emoyhtiön päävarastolta Espoosta kerätään se melko varmasti liikenteeseen samana päivänä jos tilaus on tehty aamupäivällä, muutoin viimeistään seuraavana työpäivänä.
Tuohon kun lisätään postin viiveet jakelussa niin tapauksesta riippuen toimitusajat vaihtelevat..
Näin olen käsittänyt.
barclay
11.12.2020 09:50:56 (muokattu 11.12.2020 09:52:11)

Laulava Kylätohtori: En ostanut kitaraa, vaan muuta kamaa. Tilauksesta kahdeksan päivää ja paketti on edelleen Saksanmaalla. Ihan akuuteimpaan kiireeseen en välttämättä Thomannilta alkaisi tilaamaan.

Akuuteimpaan kiireeseen ei kannata tilata mitään verkkokaupoista, vaan mennä suoraan kivijalkaliikkeeseen.

Kyllä mä yleensä varaan henkisesti sen 2-3 viikkoa odotteluaikaa kun jotain tilaan. Edellinen Thomannin tilaus tuli pari kuukautta sitten yllättävänkin nopeasti, reilussa viikossa. Maksoin ensimmäistä kertaa tilauksen Paypallilla niin siitä lähti jo 1 päivä odottelua pois. Ja tein tilauksen maanantaina virka-aikaan niin isopyörä lähti heti pyörimään. Yleensä tilauksia on tullut tehtyä punaviinipäissäään viikonloppuöisin. Postikin hoiti paketin liikuttelun Suomessa suoraviivaisesti.

Orastava joulunnaika varmasti hidastaa toimituksia, enkä usko että koronakaan ainakaan nopeuttaa sitä.

Taylorin akkarin olen talvella Thomannilta tilannut. Hyvässä kondiksessa on nyt vajaa 10 vuotta myöhemminkin.
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli: P. M. Kostiainen Project
L.H
11.12.2020 14:00:45
nightbird: Soundtoolsin tavaroista osa on myymälässä suoraan, sieltä jos löytyy niin lähtee MH/Posti nopsastikin.
Jos tavara on Itellan varastossa Pennalassa tapahtuu siellä keräily määrättynä päivänä viikosta eli jos keräily laitetaan myymälästä liikkeelle niin ei se keräily tuolla postin varastolla tapahdu reaaliajassa eikä välttämättä edes samana päivänä.
Jos tavaraa löytyy taasen emoyhtiön päävarastolta Espoosta kerätään se melko varmasti liikenteeseen samana päivänä jos tilaus on tehty aamupäivällä, muutoin viimeistään seuraavana työpäivänä.
Tuohon kun lisätään postin viiveet jakelussa niin tapauksesta riippuen toimitusajat vaihtelevat..
Näin olen käsittänyt.

Nämä mun tavarat löytyi ihan liikkeestä, mutta jostain syystä oli jäänyt keräily kesken ja tavarat lähettämättä. No nyt tuli ainakin seurantanumero heti sähköpostiin, kun soitin ja kysyin asiasta, eli eiköhän se paketti sieltä viimeistään alkuviikosta löydä perille.
MusikMan
15.12.2020 18:39:32

Itse laitoin Thomanille tilauksen 10.12. ja DHL/Posti vaihtoehtoon leipääntyneenä valitsin kerrankin UPS:n. Ei olisi pitänyt. Tilauksen maattua avoimena 4 päivää pistin aamulla kyselyä, johon juuri sain vastauksen. UPS:lla on kuulemma pulaa (=loppu) lähetyskonteista, eikä Thomanilta liiku siksi tavara UPS:n rahtaamana. Eivät tosin ainakaan mulle sitä viitsineet kertoa ennen reklamaatiotani, ja vaihtoivat tilalle DHL/Postin sen kummempia kysymättä, ja katsos > äsken pärähti luuriin tekstari T-kaupasta lähetyksen lähtemisestä.
"When in doubt... C4!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)