Aihe: Ostin kitaran Thomannilta
1 2 3 4 5
Mikko1978
08.11.2020 02:40:57
Viimeksi kun kitaran ostin, niin kitaran vähän harvinaisemman rakenteen (lavaton) vuoksi vaihtoehtoja oli aika vähän. Pari käytettyä löytyi, joista toinen oli liian kallis matkakitaraksi ja toinen ei oikein puhutellut. Kiinasta olisi voinut tilata jotain jokeriarpoja, mutta sekään ei oikein hoikutellut. Vaikka en yhtään tykkää tilata kitaraa sokkona kokeilematta ja ajatus ostosten palauttelusta inhottaa, niin Thomannille sai tilauksen. Kivijalasta olisi ollut varmaan aika turha edes kysellä mitään. Samalla tilasin myös muutamia kitaroiden ylläpitoon liittyviä työkaluja, jotka olisi pitänyt ostaa jo neljännesvuosisata sitten. Samoin tilaukseen lähti joitakin tarvikkeita, joita saisi kysellä kivijaloista tovin jos toisenkin.

Syitäni käyttää Thomannia ovat ylivertainen valikoima, mainiosti toimiva palvelu ja hintaso. Kivijaloissa en oikein jaksa edes käydä, kun siellä on hyvin harvoin sitä tarjolla, mitä olen etsimässä. Lähinnä peruskielisettejä löydän kivijalasta. Pitää kyllä joskus käydä Thomannin liikkeessä, kun siellä suunnalla sattun liikkumaan.
VesQ1986
08.11.2020 10:32:29
Jatketaan vielä kun tuli mieleen, tässä aamulla nappasin yhden kitaran seinältä ja mieleen muistui että siihenhän piti floikan osia uusia, josta tuli mieleen että pääkaupunkiseudulla sijaitsevan kivijalan verkkokaupasta katsoin että heillä olisi osia mutta yksi tarpeellinen tuote loppu.

No sähköpostilla kysely napista "tuote loppu, kysy tästä tarkempaa tietoa" että onko näitä tulossa lisää ja pari muuta kyssäriä, viikko vierähti ja toistakin kunnes soitin kauppaan ja hetken päästä myyjä muistikin että sinäkös laitoit sähköpostia, kyllä vain, sama homma, no selvitimme tarpeelliset osat ja niitä saisi tilattua valmistajalta jonne on lähdössä tilaus muutenkin. Sovittiin että laitetaan lisäinfoa sähköpostiin kun saatavuus selviää.

Nyt on kolme viikkoa kulunut tästä ja mitään ei ole kuulunut, vähän korpeaa

Kovasti haluaisin näitä kotimaisia tukea ja esim pienessä tavarassa Tompaltakin kestää se viiko, vähän reilu paketin kulku mutta kun ei saa edes vastausta kuukauteen näistä kotimaisista että saako sitä osaa vai ei saati milloin se osa olisi minulla, ei vaan pysty
ibnz
08.11.2020 11:13:04
Tämä ylläoleva tapaus on aika yleinen kyllä - ja omassa mielessä kotimaiset vaihtoehdot (esim. varaosien suhteen) on ohitettu jo heti kättelyssä. "Ei niillä kuitenkaan ole". Ja vaikka olisikin joitakin osia, kaikkia ei taatusti ole, jolloin pitää tilata ulkomailta anyways.

Aikanaan ison musiikkikaupan kautta halusin tilailla enemmänkin osia ihan kivijalkaa tukeakseni. Meininki oli kymmenisen vuotta sellaista, että a) tuotetta ei ole hyllyssä tietenkään, b) on nyt tilattu maahantuojalta ja c) saattaa tulla parissa viikossa tai parissa kuukaudessa - kuka tietää? Edes paketin sisältöä ei tiedetä etukäteen, kun se maahantuojalta saapuu. Kiireettömän ihmisen touhua tuo.
Huomenna sitten!
munkero
08.11.2020 13:52:59 (muokattu 08.11.2020 13:53:56)
Paikallisessa asiointi on kyllä mukavaa hommaa. Toisinaan tulee kytättyä niiden sivuilta käytettyjä...

Kerran iski silmään ADA MP-2. Klassikon kakkosversio kiinnosti ja hinta oli sen verran alhainen (tyyliin 200€ ja mukana oli muistaakseni pieni räkki ja joku puolen unitin räkki-reverb) että kyllähän se piti käydä ainakin kattomassa. Eiku töistä suoraan mestoille ja tiskille esittämään asiaa...

"Jaah, no katotaas..."

Myyjä kaiveli jotain laatikkoa ja totesi ettei löydy. "Se on varmaan myyty"

Lupasi ottaa pois netistä ja tappioni nielleenä painuin kotiin.

Jokusen viikon jälkeen sama kikkare oli taas kaupan ja eiku takasin...

"Ai se Ada? Joo, se meni eilen... Etkö sä käyny sitä jo joskus aiemminkin kyselemässä?"

Tässä kohtaa fiilis oli vahva tonnin seteli.

Tähän päälle oli aikoinaan ilmeisesti jonkun myyjän tutun piraatti-ibanez myyntitilissä joka katosi vasta kun otin Levytukkuun yhteyttä aiheesta.

Kerran onnistuivat kyllä kaupoissa ihan 100%: Piti saada vaatekaappiin kitarateline. Mittailtuani kaappia hiukan aloin käymään pk-seudun soitinliikkeiden kitaratelinetarjontaa läpi. Paikallisessa oli parhaiten kaapin täyttävä teline ja soitin tarkistaakseni että onhan se varmasti nyt saatavilla eikä sitä myydä seuraavan tunnin aikana jotta saan sen haettua. Oli saatavilla, ei myyty muille. Ihme.

E: monella puljulla ei muuten tainnu olla telineen mittoja missään, usein kyllä mainittiin että montako seivästä mahtuu, mutta ei mittoja. Jännä.
Itekki joskus soitellu.
XTL
10.11.2020 15:46:18
discominister: Ilman tätä systeemiä en olisi kyseisiä soittimia koskaan ostanut.

Ja tämän takia nimenomaan moni fiksu liike antaa vapaan testaus ja palautus oikeuden: kauppa käy kun muuten ei kävisi. Kyllä se on laskettu kannattavaksi.

Toki siinä ohessa syntyy myös heräteostoksia ja sattumia ja jotkut unohtuu palauttaa ja jostain syntyy uus idea mihin pitää tilata jotain lisää ja taas kauppa käy ja todennäköisesti samasta paikasta mikä toimi ennenkin.

Asiallisista vaihdoista ja tuotevastuustakin venkoilevat kivijalat taas menee monella vastaavasti hyvin äkkiä pannaan.
Jarski2
10.11.2020 21:19:10 (muokattu 10.11.2020 21:34:41)
Onhan Tkauppa Euroopan paras musiikkialan kauppa saatavuutensa ansiosta..ja kuka hyväksyy mitään kusettamista missään kaupoissa, kysehän on siitä että pitää tietää mistä maksaa. Tkauppa varmasti pelaa riskillä joskus soittimien kanssa koska onhan ne sellasta tavaraa joita kokeillaan ja jos ostaja on kauempaa, käsittääkseni kuluttaja asiamies ei taida paljoa pystyä jos tulee riitatilanne..No anyway en lyttää Thomannia sen enempää koska totuus on että esim Hotonen tavaraa ei saa muualta sekä noh nämä kitarat Dean ja muitakin merkkejä on hankala saada Suomesta. Sinänsä harmi että Suomessa on huonosti joidenkin merkkien maahantuontia, vaikka esim Norjassa taitaa taas olla paremmin tavaraa saatavilla, kalliimpaa tosin kuin Tompalla..Mielestäni on hyvä että keskustelua syntyy tästäkin aiheesta, Mutta täytyy nyt suunata energiat ytimeen, keskittyä olennaiseen eli musiikin tekoon.
ota kitara älä eukkoa
Pinewood
10.11.2020 21:43:27
Itselle tuli hiljattain tavaraa Tompalta. Yleensä ei ole ollut pienintäkään sanomista, mutta tällä kertaa oli kaksi kolmesta pedaalilaatikosta selvästi avattu - toinen vielä tökerösti yhdestä kohtaa leikaten. Pedaalit olivat kuitenkin mintin kuntoisia toisen pieniä sormenjälkiä lukuunottamatta, joten enpä käynyt turhasta valittamaan. Tuleehan kotimaisiltakin liikkeiltä vastaavaa testattua tavaraa. Kerran aiemmin Tompalta tuli pedaali, jonka laatikossa oli tarra, jonka mukaan "pedaali oli erityisen tärkeä sillä se oli ollutjossain Tompan kuvauksessa mukana" - tai jotain sen suuntaista. Ja ei ollut B-stock sekään, mutta reilusti kertoivat. :)
nightbird
10.11.2020 21:54:18
Jarski2: Onhan Tkauppa Euroopan paras musiikkialan kauppa saatavuutensa ansiosta..ja kuka hyväksyy mitään kusettamista missään kaupoissa, kysehän on siitä että pitää tietää mistä maksaa. Tkauppa varmasti pelaa riskillä joskus soittimien kanssa koska onhan ne sellasta tavaraa joita kokeillaan ja jos ostaja on kauempaa, käsittääkseni kuluttaja asiamies ei taida paljoa pystyä jos tulee riitatilanne..No anyway en lyttää Thomannia sen enempää koska totuus on että esim Hotonen tavaraa ei saa muualta sekä noh nämä kitarat Dean ja muitakin merkkejä on hankala saada Suomesta. Sinänsä harmi että Suomessa on huonosti joidenkin merkkien maahantuontia, vaikka esim Norjassa taitaa taas olla paremmin tavaraa saatavilla, kalliimpaa tosin kuin Tompalla..Mielestäni on hyvä että keskustelua syntyy tästäkin aiheesta, Mutta täytyy nyt suunata energiat ytimeen, keskittyä olennaiseen eli musiikin tekoon.

Kyllä Tomppa mainostaa itteään siihen malliin myös suomalaiseksi että kuluttajataho saattaa olla hyvinkin kiinnostunut riita ja kusetustapauksissa.Haluavat sen takia hoitaa omassa mittakaavassaan pienet asiat pois järjestyksestä omaehtoisesti ja sopuisasti.Mutta jos syntyy yhtään eriävää näkökantaa niin viranomaisen mielipide asiaan ihan rohkeasti..älkää tyytykö, uskaltakaa.
Vainottu
11.11.2020 06:42:38
nightbird: Kyllä Tomppa mainostaa itteään siihen malliin myös suomalaiseksi että kuluttajataho saattaa olla hyvinkin kiinnostunut riita ja kusetustapauksissa.Haluavat sen takia hoitaa omassa mittakaavassaan pienet asiat pois järjestyksestä omaehtoisesti ja sopuisasti.Mutta jos syntyy yhtään eriävää näkökantaa niin viranomaisen mielipide asiaan ihan rohkeasti..älkää tyytykö, uskaltakaa.

Yhden kerran olen joutunut Thomanni kanssa asioidessa lähestymään kuluttaja-asiamiestä ja kun myyjä on ulkomainen yritys, Suomen kuluttaja-asiamies ei hoida asiaa, vaan se etenee Euroopan kuluttajakeskuksen kautta. Mutta apua kyllä löytyy sieltä kautta.

Kyseessä oli siis Line 6 langattoman huolto. Thomann vaati laitteen kolmeen kertaan Saksaan, lähettivät sen joka kerta Line 6:n huoltoon joka ei tehnyt laitteelle mitään. Kun laatikkoa tuli kolmannen kerran Saksasta vikoineen takaisin Suomeen, vaadin kaupan purkua, joka ei mennyt ensin ihan yskimättä läpi, vaan olisivat halunneet ottaa laitteen tässä kohtaa vielä omaan huoltoonsa tutkittavaksi ja yrittää korjata sen. En hyväksynyt tätä, niin olin sitten yhteydessä EU-kuluttajaneuvontaan joka vahvisti, että kauppa pitäisi pystyä purkamaan, mikäli laitetta on yritetty kolme kertaa huoltaa. Tässä kohtaa sain onneksi rahat takaisin Thomannilta.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Lonesome
11.11.2020 12:19:23
Pinewood:Tuleehan kotimaisiltakin liikkeiltä vastaavaa testattua tavaraa. Kerran aiemmin Tompalta tuli pedaali, jonka laatikossa oli tarra, jonka mukaan "pedaali oli erityisen tärkeä sillä se oli ollutjossain Tompan kuvauksessa mukana" - tai jotain sen suuntaista. Ja ei ollut B-stock sekään, mutta reilusti kertoivat. :)

Näin. Kun suomalaisessa kivijalka- & verkkomyyntiä harjoittavassa soitinkaupassa on verkkokaupassa yksi kappale tuotetta tarjolla, lienee selvää että se poimitaan sieltä liikkeen puolelta ja etsitään varastosta laatikko & "vakiovarusteet". Ja eiku postiin. Joskus jotain jää puuttumaan tai aika on tehnyt tehtävänsä, eikä tuote ihan iskemättömältä vaikuta. Toisaalta kitaran kohdalla on hyväkin, jos esim. perussäädöt on tehty ja nauhat viimeistelty. Koesoitettu yksilö voi siis olla parempi kuin viimeistelytyön osalta usein äärimmäisen halpuutettu nyky-kitara...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
Retkumies
03.12.2020 15:36:47
10-vuoden asiakkuuden jälkeen, nyt sitten sattui ikävä kokemus Thomannin kanssa.

Ostin elokuussa PRS CE24 niiltä ja kun sain kitaran, kaikki vaikutti olevan ok. Noh, päätin vasta pari viikkoa sitten vaihtaa siihen kielet, ja kieliä irrottaessa yhtäkkiä g-kielen intonaatioruuvi nasahti irti, eikä mene enää paikoilleen.

Laitoin Thomannille sähköpostia viime sunnuntaina. Maanantaina minua pyydettiin laittamaan lyhyt video missä ongelma tulee esille. Tiistaina minulle sitten ilmoitettiin, että laittavat asian etiäpäin ja pohtivat mitä tehdä. No tänään sitten tuli vastaus, että he tilaavat uuden ruuvin (jossa menee ainaki pari viikkoa) ja lähettävät minulle sen. Tässä kohtaa mietin, että mitäs jos ongelma onkin tallapalassa. Testasin toisella intonaatioruuvilla ja tämä myös samalla tavalla lähti irti. Ongelma siis on tallapalassa.

Ilmoitin tästä Thomannille ja että olen nyt jokseenkin kyrpiintynyt heidän asiakaspalvelusta. Ei ole vielä vastausta kuulunut. Ärsyttää kyllä sen verran tämä, että tekis mieli vaatia kitarasta rahat takaisin.
Jeszse
03.12.2020 15:48:32 (muokattu 03.12.2020 15:49:35)
Retkumies: 10-vuoden asiakkuuden jälkeen, nyt sitten sattui ikävä kokemus Thomannin kanssa.

Ostin elokuussa PRS CE24 niiltä ja kun sain kitaran, kaikki vaikutti olevan ok. Noh, päätin vasta pari viikkoa sitten vaihtaa siihen kielet, ja kieliä irrottaessa yhtäkkiä g-kielen intonaatioruuvi nasahti irti, eikä mene enää paikoilleen.

Laitoin Thomannille sähköpostia viime sunnuntaina. Maanantaina minua pyydettiin laittamaan lyhyt video missä ongelma tulee esille. Tiistaina minulle sitten ilmoitettiin, että laittavat asian etiäpäin ja pohtivat mitä tehdä. No tänään sitten tuli vastaus, että he tilaavat uuden ruuvin (jossa menee ainaki pari viikkoa) ja lähettävät minulle sen. Tässä kohtaa mietin, että mitäs jos ongelma onkin tallapalassa. Testasin toisella intonaatioruuvilla ja tämä myös samalla tavalla lähti irti. Ongelma siis on tallapalassa.

Ilmoitin tästä Thomannille ja että olen nyt jokseenkin kyrpiintynyt heidän asiakaspalvelusta. Ei ole vielä vastausta kuulunut. Ärsyttää kyllä sen verran tämä, että tekis mieli vaatia kitarasta rahat takaisin.

Eli pähkinänkuoressa ilmotit thomannille että sulla on ruuvissa vikaa, jonka jälkeen ne hoiti asian maaliin laittamalla sulle uuden ruuvin, ja sen jälkeen muutit diagnoosias ja ilmotit sinne että paskaa asiakaspalvelua?

Just tämmösen takia kiitän vaikka mitä tahoja siitä etten oo asiakaspalveluduunissa...
Goljatt
03.12.2020 16:08:05

Meinasin tehdä tälle aiheelle oman postauksen, mutta ajattelin että se voisi oikeastaan sopia tähän ketjuun.

Elikkä tunnustaako kukaan täällä ostaneensa talvella sähkökitaraa Thomannilta?

Mietin tuossa, että ostaisin jonkun ES-335 mallisen kitaran, mutta jäin miettimään sitä, että nyt kun pakkaset tekevät tuloaan niin kannattaako ostaa mitään kitaraa ulkomailta?

Pelkoni on se että kitara pääsee jäätymään kuljetuksen aikana, mikä yleensä meinaa sitä että soittimeen saattaa tulla vikaa. Tietysti kitaran voi onneksi lähettää takaisin jos se on viallinen, mutta ajattelin kysellä kokemuksista ennen kuin teen mitään päätöksiä.

-Eetu
Oh, suits you sir!
Laulava Kylätohtori
03.12.2020 16:40:07
Jeszse: Eli pähkinänkuoressa ilmotit thomannille että sulla on ruuvissa vikaa, jonka jälkeen ne hoiti asian maaliin laittamalla sulle uuden ruuvin, ja sen jälkeen muutit diagnoosias ja ilmotit sinne että paskaa asiakaspalvelua?

Just tämmösen takia kiitän vaikka mitä tahoja siitä etten oo asiakaspalveluduunissa...

Kuulostaa kyllä kohtalaisen oudolta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Retkumies
03.12.2020 16:46:54
Jeszse: Eli pähkinänkuoressa ilmotit thomannille että sulla on ruuvissa vikaa, jonka jälkeen ne hoiti asian maaliin laittamalla sulle uuden ruuvin, ja sen jälkeen muutit diagnoosias ja ilmotit sinne että paskaa asiakaspalvelua?

Thomannille ilmoitin ettei g-kielen intonaatiota saa kohdilleen ja että ruuvi pyörii tyhjää. En siis tehny omia diagnooseja. Kysyin, että pistänkö suosiolla takuuseen vai onko heidän ammattilaisilla antaa tähän vinkkejä.

Mä myönnän, että sen verran hitaalla oon tässä asiassa käynyt, etten hoksannut samantien testata toisella ruuvilla tuota tallapalaa. Tää on kuitenki mulle eka kerta, kun joudun tämmösiä värkkäämään.
Krice
03.12.2020 16:56:35

Goljatt: Mietin tuossa, että ostaisin jonkun ES-335 mallisen kitaran, mutta jäin miettimään sitä, että nyt kun pakkaset tekevät tuloaan niin kannattaako ostaa mitään kitaraa ulkomailta?

Joku (puoli)akustinen voi olla vähän arveluttavaa ehkä, kyllähän ne aika kylmässä kuitenkin kulkevat. Tavallisen sähkökitaran pitäisi kestää lämpötilan vaihtelut ja tuotahan voi itse vähentää sillä, että kun paketti saapuu niin ei avaa sitä heti vaan antaa lämpötilan tasautua hitaammin.
samiko
03.12.2020 17:30:23
Retkumies: Thomannille ilmoitin ettei g-kielen intonaatiota saa kohdilleen ja että ruuvi pyörii tyhjää. En siis tehny omia diagnooseja. Kysyin, että pistänkö suosiolla takuuseen vai onko heidän ammattilaisilla antaa tähän vinkkejä.

Mä myönnän, että sen verran hitaalla oon tässä asiassa käynyt, etten hoksannut samantien testata toisella ruuvilla tuota tallapalaa. Tää on kuitenki mulle eka kerta, kun joudun tämmösiä värkkäämään.

Mutta Thomann näytti ensimmäisen viestisi perusteella olleen aika nopea liikkeissään. Mitä muuta ne olisi voinut tehdä tai toimia? Kyllä ne sulle sen tallapalankin toimittaa.

Ole onnellinen että tämä oli sinun ensimmäinen ongelma 10 vuoteen. Itelle on tullut täysin väärää vahvaria, pedaalia jne.
GiovanniDiRondo
03.12.2020 17:32:07

Krice: Joku (puoli)akustinen voi olla vähän arveluttavaa ehkä, kyllähän ne aika kylmässä kuitenkin kulkevat. Tavallisen sähkökitaran pitäisi kestää lämpötilan vaihtelut ja tuotahan voi itse vähentää sillä, että kun paketti saapuu niin ei avaa sitä heti vaan antaa lämpötilan tasautua hitaammin.

Komppaan tätä. Tuo ensin paketti huonelämpötilaan, ei lämmönlähteen lähelle. Esimerkiksi vuorokaudeksi. Sitten pakkausta avataan hieman, niin että huoneilma pääsee vähitellen virtaamaan pakkauksen sisälle. Jos kitara on laukussa, laukku voidaan ottaa vielä erikseen lämpenemään. Taas jonkin ajan kuluttua sitten laukku avataan vain hieman raolleen (kannen alle joku pieni esine pitämään sitä avoinna).
Tämän jälkeen voidaan sitten jonkin ajan kuluttua ottaa kitara käyttöön.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
GiovanniDiRondo
03.12.2020 17:34:18

Tilasin telen Thomannilta. Siinä oli kaula hiukan vinossa. Löysytin hiukan kaularuuveja ja naksautin sen paikoilleen.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)