Muusikoiden.net
11.05.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Naxos Music Library
1
Iiwana-80
28.11.2020 15:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt haluan tehdä teitille tiettäväksi, että mainio Naxos Music Library on käytettävissä pelkällä kiitospalkalla kaikille Vaski-kirjastojen kortin omistajille. On täysin mahdollista, että se on auki myös muiden, esim. Helmet kirjastojen koriteilla, mutta siitä ei itsellä ole tietoja. Kannattaa ainakin kokeilla.
 
Luonnollisesti tarjonta painottuu enemmän ns. taidemusiikin puolelle, mutta se ei varmaankaan ole ainoastaan huono asia.
 
Tällaisen tiedon tahdoin tuoda julkilausua nyt, kun tieto asian laidasta saavutti sähköpostini eilispäivänä.
 
Aamupäivän perehdyin Sibeliuksen ja Kuulan pianomusiikki tarjontaan. Nyt pyörii Haydinin kamarimuzakki.
 
Niin ja tästä lähtee Vaski-kirjastojen korteilla https://turku.naxosmusiclibrary.com
 
megatherium
29.11.2020 12:17:56 (muokattu 29.11.2020 13:02:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä? Vai kamarimuzakki. On se Haydnin kypsä kamarimusiikki nyt paljon syvällisempää ja merkittävämpää kuin Sibeliuksen ja Kuulan pienet pianokappaleet jotka edustavat miniatyyreinä lähinnä harmitonta salonkimusiikkia vaikka ensin mainittu on Glenn Gouldin mukaan mm. sonatiineihinsa Haydnilta vaikutteita saanutkin mitä tulee niiden niukkaan kontrapunktiin.
 
Löytyyköhän sieltä harvinaisempien ja unohdettujen suomalaissäveltäjien musiikkia kuten Tuukkasta, Saikkolaa, Aaltosta, Karjalaista, Fougstedtiä, Rantaa, Ringbomia, Törneä ja tietysti Melartinia?
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
29.11.2020 13:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: Nyt haluan tehdä teitille tiettäväksi, että mainio Naxos Music Library on käytettävissä pelkällä kiitospalkalla kaikille Vaski-kirjastojen kortin omistajille. On täysin mahdollista, että se on auki myös muiden, esim. Helmet kirjastojen koriteilla, mutta siitä ei itsellä ole tietoja. Kannattaa ainakin kokeilla.
 
Luonnollisesti tarjonta painottuu enemmän ns. taidemusiikin puolelle, mutta se ei varmaankaan ole ainoastaan huono asia.
 
Tällaisen tiedon tahdoin tuoda julkilausua nyt, kun tieto asian laidasta saavutti sähköpostini eilispäivänä.
 
Aamupäivän perehdyin Sibeliuksen ja Kuulan pianomusiikki tarjontaan. Nyt pyörii Haydinin kamarimuzakki.
 
Niin ja tästä lähtee Vaski-kirjastojen korteilla https://turku.naxosmusiclibrary.com

 
Mahtavaa, kiitos! Testiin tämä.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Henri Henri Olavi
29.11.2020 13:37:15 (muokattu 29.11.2020 13:40:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Löytyyköhän sieltä harvinaisempien ja unohdettujen suomalaissäveltäjien musiikkia kuten Tuukkasta, Saikkolaa, Aaltosta, Karjalaista, Fougstedtiä, Rantaa, Ringbomia, Törneä ja tietysti Melartinia?
 
Nopeasti äsken tsekkasin, niin Melartinia löytyi neljän sivun verran.
 
E: Kaikkia muitakin löytyi, paitsi Ringbomia.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
megatherium
29.11.2020 13:47:51 (muokattu 29.11.2020 14:20:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Nopeasti äsken tsekkasin, niin Melartinia löytyi neljän sivun verran.
 
E: Kaikkia muitakin löytyi, paitsi Ringbomia.

 
Sehän on kiva. Valitettavasti broidi on hukannut helmet kirjastokorttini asunnon tyhjennyksen yhteydessä. Täytyy joskus tutustua kun saan uuden kirjastokortin jos se sitten käy siihen.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Iiwana-80
29.11.2020 14:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Mitä? Vai kamarimuzakki. On se Haydnin kypsä kamarimusiikki nyt paljon syvällisempää ja merkittävämpää kuin Sibeliuksen ja Kuulan pienet pianokappaleet jotka edustavat miniatyyreinä...
 
Tiijätkö, mä ole siitä kummallinen kuluttaja, että kuuntelen musiikkia kun piru raamattua siinä mielessä, että kaikki mikä uppoaa uppoaa ilman sen suurempia perusteluja. Sibben ja Kuulan miniatyyrit, kuten niitä luonnehdit, ovat minulle ihan hienoja kuunnella silloin tällöin. Haydin sävellyksissä on julmetun paljon tosi hyviä piisejä. Samoin niissä kymmenissä Beethovenin pianosonaatiessa, joita eilen siirsin levyiltä konelle, josta niitä on helpompi kuunnella.
 
Toivon, että en koskaan saavuta sinun syvällistä ymmärrystä taidemusiikista. Miksi? No siitä syystä, että se pilaa nautinnon siinä mielessä, että alkaisin analysoimaan kuulemaani sen sijaan, että vain kuuntelen ja nauttisin siitä 'ymmärtämättä' sitä sen syvällisemmin. Mistä tämän sitten tiedän? No kokemukseta. Olen persoona, jonka analysointi alkaa heti kun ymmärrys syvenee.
 
Mutta kukin tavallaan.
 
megatherium
29.11.2020 15:16:22 (muokattu 29.11.2020 15:17:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: Tiijätkö, mä ole siitä kummallinen kuluttaja, että kuuntelen musiikkia kun piru raamattua siinä mielessä, että kaikki mikä uppoaa uppoaa ilman sen suurempia perusteluja. Sibben ja Kuulan miniatyyrit, kuten niitä luonnehdit, ovat minulle ihan hienoja kuunnella silloin tällöin. Haydin sävellyksissä on julmetun paljon tosi hyviä piisejä. Samoin niissä kymmenissä Beethovenin pianosonaatiessa, joita eilen siirsin levyiltä konelle, josta niitä on helpompi kuunnella.
 
Toivon, että en koskaan saavuta sinun syvällistä ymmärrystä taidemusiikista. Miksi? No siitä syystä, että se pilaa nautinnon siinä mielessä, että alkaisin analysoimaan kuulemaani sen sijaan, että vain kuuntelen ja nauttisin siitä 'ymmärtämättä' sitä sen syvällisemmin. Mistä tämän sitten tiedän? No kokemukseta. Olen persoona, jonka analysointi alkaa heti kun ymmärrys syvenee.
 
Mutta kukin tavallaan.

 
Kiitos imartelevista sanoista. Syvällisen analysoinnin lisäksi olen joskus myös luodannut esim. Beethovenin myöhäiskvartettojen metafyysisiä syvyyksiä nivustaipeiden valtimot kiivaasti sykkien ja Mozartin pianokonserttojen hitaita osia valtavassa ekstaasissa ja transsissa kylmää hikeä valuen, nivuset tykyttäen ja pallomainen valoilmiö tajunnassa kangastellen niin että luulin nähneeni itse jumalan.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Iiwana-80
30.11.2020 08:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Kiitos imartelevista sanoista. Syvällisen analysoinnin lisäksi olen joskus myös luodannut...
 
Palaanpa vielä sen verran metafyysisiin ulottuvuuksiin, että tiedän kyllä tunteen. Itse en ole ihmeellinen valokuvaaja, mutta olen perehtynyt kuvataiteisiin siinä määrin, että se häiritsee tavanomaista kuvista nauttimista. Kun katson kuvaa, niin alitajuisesti alan analysoimaan sitä, mistä tulee valo, mikä on sommittelu, perspektiivi ja niin edelleen. Siinä kun joku saattaa nähdä hienon kuvan, minä näen siinä puutteita siinä ja tässä ja tuossa.
 
Väitän, että liian syvällinen ymmärtäminen jostakin taiteesta vie jotain pois siitä, millä tavalla siitä voi nauttia ilman tätä joutavanpäiväistä ymmärtämisen taakkaa.
 
megatherium
30.11.2020 10:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: Palaanpa vielä sen verran metafyysisiin ulottuvuuksiin, että tiedän kyllä tunteen. Itse en ole ihmeellinen valokuvaaja, mutta olen perehtynyt kuvataiteisiin siinä määrin, että se häiritsee tavanomaista kuvista nauttimista. Kun katson kuvaa, niin alitajuisesti alan analysoimaan sitä, mistä tulee valo, mikä on sommittelu, perspektiivi ja niin edelleen. Siinä kun joku saattaa nähdä hienon kuvan, minä näen siinä puutteita siinä ja tässä ja tuossa.
 
Väitän, että liian syvällinen ymmärtäminen jostakin taiteesta vie jotain pois siitä, millä tavalla siitä voi nauttia ilman tätä joutavanpäiväistä ymmärtämisen taakkaa.

 
Voihan tämä syvällinen ymmärtäminen olla myös musiikin elämysperäistä kokemista suurine emotionaalisine kokemuksine ilman minkäänlaista analysoinnin tarvetta.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Zibaldone
30.11.2020 16:09:05 (muokattu 30.11.2020 16:09:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80:
 
Väitän, että liian syvällinen ymmärtäminen jostakin taiteesta vie jotain pois siitä, millä tavalla siitä voi nauttia ilman tätä joutavanpäiväistä ymmärtämisen taakkaa.

 
Kun prosessi on tulossa, prosessia ei pidä paeta.
 
"Man speaks so little because he knows how difficult it is to describe
the web of thoughts surrounding a subject. So rather than fail
to describe it fully he would rather not speak any of it than only
describe it partially."
 
Prophet
02.12.2020 22:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikko Tyrväisen esittämiä aarioita ja lauluja. Sekä Kalevi Kiviniemen urkumusiikkia. No mikä ettei.
 
megatherium
03.12.2020 09:58:57 (muokattu 03.12.2020 09:59:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Veikko Tyrväisen esittämiä aarioita ja lauluja. Sekä Kalevi Kiviniemen urkumusiikkia. No mikä ettei.
 
Veikko Tyrväinen on tulkinnut koskettavasti mm. Sulho Rannan opiskeluaikaisen eksoottisen laulun Rarahu.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «