Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistimen jousikaiku viallinenko?
1
VesQ1986
28.11.2020 12:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tulipa tälläinen kysymys mieleen kun jonkin aikaa on ollut tuo Mesa Mark IV ja siinä reverb sellaisella jousilaatikolla pohjassa
 
Paljoa en ole reverbiä käyttänyt, joskus cleani kanavalla mutta olen alkanut miettiä kuuluuko sen kuulostaa tuolta oikeasti
 
Eli hyvin pienellä asetuksella (1-10 asteikolla ehkä 1-2) tulee sellainen mukava tilantuntu mutta vähänkään isommalla tuntuu kuin korkeat äänet kertaantuvat kaiun kautta ilkeästi ja sointiin tulee selvä vieterijousen helinä / räminä
 
Ilmiö korostuu särön kanssa esim Lead kanavalla hyvinkin voimakkaasti ja kuulostaa ihan p*skalta, yläpää korostettuna jousen helinällä, eli kuulostaa juuri siltä kun pitkää vieteriä ravistaisi peltilaatikon sisällä niin että se ottaa laatikon seinämiin kiinni tai jos vaikka floikkakitaran jousia näpäyttää ja ne jäävät helisemään
 
Pedaalimallinen jousikaiku (digi) tai plugarit kuulostaa oikeinkin hyvältä ja yhdessä vahvarissa oli digi-jousikaiku sisäänrakennettuna ja se kuulosti ihan ok:lta myös säröllä ja cleanilla vaikka kaiun määrää lisäsi reilusti
 
Onko tuo yhtään normaalia toimintaa tuollaiselle mekaaniselle jousi-kaiulle vai onko tuossa mahdollisesti jotain vikaa
 
Kiitos ja kumarrus
 
basisti1971
29.11.2020 09:56:21 (muokattu 29.11.2020 09:57:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Ei omakohtaista omistus- eikä korjauskokemusta, mutta skemasta:
 
https://schematicheaven.net/boogieamps/boogie_mkiv.pdf
 
luntaten...
 
VesQ1986: Eli hyvin pienellä asetuksella (1-10 asteikolla ehkä 1-2) tulee sellainen mukava tilantuntu mutta vähänkään isommalla tuntuu kuin korkeat äänet kertaantuvat kaiun kautta ilkeästi ja sointiin tulee selvä vieterijousen helinä / räminä
 
Ilmiö korostuu särön kanssa esim Lead kanavalla hyvinkin voimakkaasti ja kuulostaa ihan p*skalta, yläpää korostettuna jousen helinällä, eli kuulostaa juuri siltä kun pitkää vieteriä ravistaisi peltilaatikon sisällä niin että se ottaa laatikon seinämiin kiinni tai jos vaikka floikkakitaran jousia näpäyttää ja ne jäävät helisemään
 
Onko tuo yhtään normaalia toimintaa tuollaiselle mekaaniselle jousi-kaiulle vai onko tuossa mahdollisesti jotain vikaa

 
Eipä tuo normaalilta toiminnalta kuulosta.
 
Vaikka mekaaninen jousikaiku onkin usein se kaikkein vähimmälle suunnittelulle jätetty osa-alue instrumenttivahvistimissa onkin, kyllä ainakin kaikki joihin itse olen vuosikymmenten varrella törmännyt ovat ehjinä toimineet jollain tapaa koko säätöalueellaan, etenkin "puhtailla" soundeilla.
Säröillä jotkut paremmin, jotkut huonommin.
 
Jos ollaan satavarmoja ettei kytkentää ole modattu, tankki on ko. vahvariin tarkoitettu, ja että tankin piuhat ovat oikein päin, päälimmäisenä syyllisenä moiseen epämiellyttävään toimintaan on putkiohjatuissa kaiuissa aina se että driver/recovery putkeksi on lipsahtanut -AX7, -AT7:n (tässä tapauksessa se suunniteltu tuon skeman perusteella) tai -AU7:n sijaan.
Hankalimpia ovat tietyt VHT:t tmv. joissa driver putki on EL84, ja jos kantaan lykkää tuplatriodin vain koska sattuu sopimaan kantaan, ei takuuvarmasti toimi halutusti/lainkaan.
 
Potikkavika on myös mahdollinen, mutta käyttäytyy yleensä hivenen toisin.
 
Driver-vahvistimen voi putkiohjatussa kaiussa testata 8Ohm kaiuttimella, recovery-puolen jollain signaalilähteellä.
 
Toki kaikutankkikin voi olla viallinen, mutta aniharvoin ainakaan mun kokemuksen perusteella toimivat osittain.
Herätin- ja poimintakelan voi huoleti mitata yleismittarilla, netistä löydät kaikutankin koodilla nimellisimpedansseja vastaavat resistanssit.
Kummankin kelasydämen sisällä jousen päässä pitää langan ympärillä näkyä ferriittihelmi, ja ripustusten pitää olla ehjiä.
 
Jos jokin em. tarkistuskohteista osoittautuu vialliseksi, ei hätää koska tankit ovat nykyään halpoja ja helposti saatavilla.
Netistä löytyy runsaasti tietoa -tai ainakin mielipiteitä ;)- siitä mikä tankki on mihinkäkin vahvistimeen ja mihinkäkin musatyyliin sopivin vaihtoehto.
 
Korjatakin tankin tietysti voi, mutta aniharvoin kannattaa, ja vaatii lähes poikkeuksetta sen että ennestään löytyy vastaava tankki jota voi käyttää elintenluovuttajana.
Tusinakaikutankkeihin kun ei varaosia mistään saa.
 
Pääsääntöisesti putkiohjatut tankit eivät ole suoraan yhteensopivia transistoriohjattujen kanssa ja päinvastoin, joten ihan mitä tahansa tankkia ei kannata suinpäin piuhojen päähän kytkeä.
 
T:Samuli
 
VesQ1986
29.11.2020 20:53:29 (muokattu 29.11.2020 20:57:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kattavasta vastauksesta
 
Hmm, kuvassa tosiaan on V4 putkena AT7. Näitä on kaiketi kahta mallia Mark IV A ja B versio, ymmärtääkseni oma pitäisi olla B mallia
 
Tälläisen löysin jostain jossa ainakin kuvassa lukee IVB
 
https://drive.google.com/file/d/1Mw … NlNEwa84oH1m_EjGOJ/view?usp=sharing
 
B version manuaali kertoo että
 
V1A = input stage
V1B = Tone recovery stage
V2A = Third gain stage rhythm and fift lead gain stage
V2B = Fx return stage
V3A = First Lead high gain stage
V3B = Reverb return
V4A = Second lead high gain stage
V4B = Reverb send
V5 = Phase inverter
 
Tässäkin oli minulle tullessa jossain reijässä AT7 putki mutta olen kaikki korvannut 12AX7A-C putkilla
 
Nyt kokeilin tuota AT7 tuohon V4 paikalle ja kaiku rauhoittui jonkin verran ja potikkaa voi kääntää suuremmalle ja muutenkin kuulostaa terveemmältä mutta myös vahvistimen yleis volume laski oli kaiku päällä tai sitten pois, kertooko tämä että olisi tuon B version mukaisesti V4A eli toinen gain aste tämän kautta joka rauhallisemman putken myötä laski
 
Kaikutankin johdot on ainakin B manuaalin mukaan oikein päin
 
aristoteles666
29.11.2020 21:38:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VesQ1986: Kiitos kattavasta vastauksesta
 
Hmm, kuvassa tosiaan on V4 putkena AT7. Näitä on kaiketi kahta mallia Mark IV A ja B versio, ymmärtääkseni oma pitäisi olla B mallia
 
Tälläisen löysin jostain jossa ainakin kuvassa lukee IVB
 
https://drive.google.com/file/d/1Mw … NlNEwa84oH1m_EjGOJ/view?usp=sharing
 
B version manuaali kertoo että
 
V1A = input stage
V1B = Tone recovery stage
V2A = Third gain stage rhythm and fift lead gain stage
V2B = Fx return stage
V3A = First Lead high gain stage
V3B = Reverb return
V4A = Second lead high gain stage
V4B = Reverb send
V5 = Phase inverter
 
Tässäkin oli minulle tullessa jossain reijässä AT7 putki mutta olen kaikki korvannut 12AX7A-C putkilla
 
Nyt kokeilin tuota AT7 tuohon V4 paikalle ja kaiku rauhoittui jonkin verran ja potikkaa voi kääntää suuremmalle ja muutenkin kuulostaa terveemmältä mutta myös vahvistimen yleis volume laski oli kaiku päällä tai sitten pois, kertooko tämä että olisi tuon B version mukaisesti V4A eli toinen gain aste tämän kautta joka rauhallisemman putken myötä laski
 
Kaikutankin johdot on ainakin B manuaalin mukaan oikein päin

 
Ne kumpikin joissa oli 12AT7 pitää vaihtaa takaisin 12AT7 ksi jos haluat että vahvistin toimii kuten pitää
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
VesQ1986
29.11.2020 21:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis muistelisin että V1 paikalla oli tuo AT7 ja lopuissa V2, V3, V4, ja V5 oli sitten AX7
 
siis tuskin oikein silloinkaan ?
 
Onko jollain tietoa mitkä putket kuuluu mihinkin paikkaan alunperin Mark IV B mallissa
 
Nämä yllä mainutut manuaalit on hieman sekaannuksia aiheuttavia koska niissä ei mainita onko A vai B malliin
 
https://mesaboogie.zendesk.com/hc/e … 5367-Is-my-Mark-IV-an-A-or-B-model-
 
Tämän mukaa fx-loopista päätellen oma on siis B versio jossa olisi AX7 V4 paikalla ?
 
L.H
29.11.2020 22:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tube Amp Doctorin sivuilta luntattuna ainoastaan A-versiossa on käytössä 12AT7 putki ja siinä se kuulu paikkaan V4.
 
aristoteles666
29.11.2020 23:41:17 (muokattu 30.11.2020 08:47:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VesQ1986: Eli siis muistelisin että V1 paikalla oli tuo AT7 ja lopuissa V2, V3, V4, ja V5 oli sitten AX7
 
siis tuskin oikein silloinkaan ?
 
Onko jollain tietoa mitkä putket kuuluu mihinkin paikkaan alunperin Mark IV B mallissa
 
Nämä yllä mainutut manuaalit on hieman sekaannuksia aiheuttavia koska niissä ei mainita onko A vai B malliin
 
https://mesaboogie.zendesk.com/hc/e … 5367-Is-my-Mark-IV-an-A-or-B-model-
 
Tämän mukaa fx-loopista päätellen oma on siis B versio jossa olisi AX7 V4 paikalla ?

 
No tuossa listassa minkä laitoit itse kerrotaan mikä kuuluu mihin,
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
VesQ1986
30.11.2020 08:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: No tuossa listassa minkä laitoit itse kerrotaan mikä kuuluu mihin,
vaihdellaan putkia tietämättä mitä on tekemässä ja sitten pyydetään ohjeita että kuin korjaan vahvistimeni.

 
Eli lista minkä itse laitoin on Mesan sivulta olevasta manuaalista mutta siinäkään ei puhuta minkä tyypin putki pitää olla missäkin , vain mitä kyseisen paikan putki tekee
Ei myöskään eritellä koskeeko manuaali A vai B versiota
 
Ajatus oli alunperin pohtia onko kaiussa vikaa vai kuuluuko sen toimia näin ja miten lähteä toteamaan mahdollista vikaa, basisti tuossa jo melko hyvin avasi hommaa
 
Sitten iski taas epätietoisuus onko minulla kuitenkin väärän tyypin putkia seassa, alunperin minulle tullessa niitä oli sikin sokin eri tyyppiä ja merkkiä, päätteessäkin oli yksi eri paria, eli jostain kaapin perältä koottu tarpeet kasaan ja mahdollisesti laatuputket talteen ennen myyntiä
 
Foorumeilta ja keskusteluja selanneena olen saannut tietoa kasattua että 12AX7 putki kävisi kaikkiin viiteen paikkaan B versiossa ja Aassa sitten se AT7 V4 paikkaan kaiulle, mutta tämä on vain itse koottua tietoa sieltä täältä, sillä homma kiinnosti että onko jollain ihan oikeaa tietoa miten kuuluu olla
 
Shredator
30.11.2020 09:04:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VesQ1986: Eli lista minkä itse laitoin on Mesan sivulta olevasta manuaalista mutta siinäkään ei puhuta minkä tyypin putki pitää olla missäkin , vain mitä kyseisen paikan putki tekee
Ei myöskään eritellä koskeeko manuaali A vai B versiota
 
Ajatus oli alunperin pohtia onko kaiussa vikaa vai kuuluuko sen toimia näin ja miten lähteä toteamaan mahdollista vikaa, basisti tuossa jo melko hyvin avasi hommaa
 
Sitten iski taas epätietoisuus onko minulla kuitenkin väärän tyypin putkia seassa, alunperin minulle tullessa niitä oli sikin sokin eri tyyppiä ja merkkiä, päätteessäkin oli yksi eri paria, eli jostain kaapin perältä koottu tarpeet kasaan ja mahdollisesti laatuputket talteen ennen myyntiä
 
Foorumeilta ja keskusteluja selanneena olen saannut tietoa kasattua että 12AX7 putki kävisi kaikkiin viiteen paikkaan B versiossa ja Aassa sitten se AT7 V4 paikkaan kaiulle, mutta tämä on vain itse koottua tietoa sieltä täältä, sillä homma kiinnosti että onko jollain ihan oikeaa tietoa miten kuuluu olla

 
Manuaali on B-versiolle mikä tuolta netistä löytyy. A-versiossa v4:ssa on AT7, B-versiossa ja myöhemmissä Markeissa ax7 ymmärtääkseni. Reverb on aika syvä ja decay pitkä. Itse en käytä laisinkaan, en tosin tykkää muutenkaan vahvistimien reverbeistä juuri tämän takia. Kolinaa ja muita häiriöääniä ei kyllä pitäisi kuulua, joten vikaa voi olla esim. tankissa tai putkessa.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
basisti1971
30.11.2020 09:12:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 

 
VesQ1986: Kiitos kattavasta vastauksesta
 
Ole hyvä.
 

 
Laitoin ensin loppukaneetiksi, mutta koska taas tuli pitkähkö sepustus, kärjessä tulee herkemmin huomioiduksi:
 
Jos ko. vahvarin historia ei ole tiedossa, tai edellisestä huollosta on vierähtänyt pitkään, ei ole lainkaan huono ajatus viedä ammattiauttajan tarkistettavaksi.
Oma arvaukseni on että vahvaria on jossain vaiheessa vuosikymmenten varrella modattu joko fiilispohjalta tai jotain tiettyä käyttötarkoitusta/putkikattausta silmälläpitäen.
Tai kaiun kytkentä on yksinkertaisesti jollain tapaa vikaantunut aikojen saatossa.
 

 
VesQ1986: Hmm, kuvassa tosiaan on V4 putkena AT7.
 
Kyllä.
 
AT7 on(/oli) käytetyin kaikudriverputki koska suoriutuu A/ecc-perheen tuplatriodeista useammastakin syystä parhaiten muuntajakuorman ajamiseen.
 
Toki muuntajasovitteisen jousikikukytkennän voi AX7:kin pohjalle suunnitella, mutta anodijännitteitä pitää ruukata huomattavasti, eikä muuntajan impedanssimuuntosuhteenkaan optimoiminen ole lainkaan turhaa.
 

 
VesQ1986: Näitä on kaiketi kahta mallia Mark IV A ja B versio, ymmärtääkseni oma pitäisi olla B mallia
 
:)
 
Tuota on himpun haastavaa etenkin näin etänä arvata...
 
Jos askarruttaa kumpi on kyseessä:
 
https://mesaboogie.zendesk.com/hc/e … 5367-Is-my-Mark-IV-an-A-or-B-model-
 

 
VesQ1986: B version manuaali kertoo että
 
V1A = input stage
V1B = Tone recovery stage
V2A = Third gain stage rhythm and fift lead gain stage
V2B = Fx return stage
V3A = First Lead high gain stage
V3B = Reverb return
V4A = Second lead high gain stage
V4B = Reverb send
V5 = Phase inverter

 
Vekkulia, voi vain arvailla miksi tuollaisen jaettuun ratkaisuun on päädytty.
 

 
VesQ1986: Tässäkin oli minulle tullessa jossain reijässä AT7 putki mutta olen kaikki korvannut 12AX7A-C putkilla
 
Vaikka saman perheen tuplatriodeja voi kokolailla huoletta vaihdellakin (pl. kaiun driver), ennustettavaan lopputulokseen päästäkseen olisi hyvä tehdä vaihtamiset jotain logiikkaa hyväksi käyttäen.
 

 
VesQ1986: Nyt kokeilin tuota AT7 tuohon V4 paikalle ja kaiku rauhoittui jonkin verran ja potikkaa voi kääntää suuremmalle ja muutenkin kuulostaa terveemmältä mutta myös vahvistimen yleis volume laski oli kaiku päällä tai sitten pois, kertooko tämä että olisi tuon B version mukaisesti V4A eli toinen gain aste tämän kautta joka rauhallisemman putken myötä laski
 
Kyllä.
 
Jos kaiun driverkytkentä on suunniteltu AX7:aa silmälläpitäen, AT7:n kanssa toimintapiste on väärällä kohtaa toimintasuoraa (koska kuormitusimpedanssi ja/tai anodijännite ovat suunnitellunvastaisia), joten ei varmasti kuulosta niin hyvältä kuin voisi/on suunniteltu.
 
Se onko AT7 vai AX7 korvanmukaisempi esivahvistinasteena, riippuu lukuisista eri seikoista.
AX7:n vahvistuskerroin on samanlaisessa kytkennässä suurempi kuin AT7:lla, joten jälkimmäisellä signaaliamplitudi on aina matalampi.
AT7:lla soundi on yleensä selkeämpi ja dynaamisempi, ja tuon takia varsin moni noita jossain kohtaa signaalitiellä tykkää käyttää A7:n sijaan, etenkin jos käytetään runsaasti ulkoisia säröjä/muita efektejä.
 
Vaikken omistanut olekaan, sen verran olen MK IV:idenkin kanssa ollut tekemisissä etten oikein jaksa uskoa että yhden vahvistusasteen kevyt vaimeneminen hiljentäisi tuota(kaan) vahvistinta niin ettei masterilla saisi kompensoitua ;).
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «