Aihe: Mistä lie kotoisian se kaikista yleisin rumpukuvio/fill?
1
Jester44
26.11.2020 20:36:04 (muokattu 26.11.2020 20:36:39)
Kaikkihan tietää tämän tyypillisen pienillä / ylemmillä tom rummuilla tehtävän rumpukuvion.
Linkin pitäisi alkaa oikeasta kohdasta, jos ei ala, kuvio löytyy noin kohdasta 1:15.

https://youtu.be/e4cH_arnLDs?t=75

Mietinkin että mistäköhän lie lähtöisin tämä ehkä turhan yleinen kuvio. Jollain tasolla ärsyttävä "filli" kun se toistuu musiikissa niin usein.

Suuret on murheet, tiedän, tulipahan mieleen kysyä. =)
ituvirtanen
26.11.2020 22:19:10

Olisiko se tullut mukaan jo, kun putosimme puusta?
RockFanatic
27.11.2020 12:29:49
Esim. Bon Jovin Livin' On A Prayerin alusta.

Täkä-täkä-täkkä.
barclay
27.11.2020 12:33:38 (muokattu 27.11.2020 12:34:10)

ituvirtanen: Olisiko se tullut mukaan jo, kun putosimme puusta?

Ei kai nyt sentään. Eiköhän tuo ole 60-70-luvulla joku keksinyt.

Deep Purple - Black Night vuodelta 1970 tulee ensimmäisenä mieleen, liekkö löytyy vielä siitä vanhempaa esimerkkibiisiä?
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli: P. M. Kostiainen Project
GiovanniDiRondo
28.11.2020 07:56:52

Rumpufillien tausta on mun luullakseni toisaalta afrikkalaistaustaisessa rumputraditiossa ja toisaalta sotilasrummutuksessa. Ehkä rumpalit, jotka olivat saaneet koulutusta sotilasrummutukseen, toivat niitä harjoiteltuja rudimentteja yhtyesoittoon.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Epämuusikko
28.11.2020 11:42:09
Jos ollaan neljällä jaollisen musiikin äärellä niin onhan siihen luontevaa soittaa vuorokäsin neljän "pienimmän yhteisen nimittäjänuotin" sarjoja. Varmaan yhtä vanha "kuvio" kuin itse soitinkin.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
barclay
28.11.2020 22:42:02

Epämuusikko: Jos ollaan neljällä jaollisen musiikin äärellä niin onhan siihen luontevaa soittaa vuorokäsin neljän "pienimmän yhteisen nimittäjänuotin" sarjoja. Varmaan yhtä vanha "kuvio" kuin itse soitinkin.

Mä taas ajattelin koko kysymyksen niin, että puhutaan nimenomaan tuossa aloituksessa mainitusta rumpufillistä. Siihen tarvitaan virveli ja tomit. Millään yksittäisellä viidakkorummulla tai sotilaspäristimellä tuota ei voi toisintaa. Siinä on tietty kuvio, "melodia".
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli: P. M. Kostiainen Project
Bullitt
28.11.2020 23:14:42
barclay: Ei kai nyt sentään. Eiköhän tuo ole 60-70-luvulla joku keksinyt.

Deep Purple - Black Night vuodelta 1970 tulee ensimmäisenä mieleen, liekkö löytyy vielä siitä vanhempaa esimerkkibiisiä?

Tämähän on kuudella jaollinen filli, kun tuolla videolla filli on neljällä jaollinen.

barclay: Mä taas ajattelin koko kysymyksen niin, että puhutaan nimenomaan tuossa aloituksessa mainitusta rumpufillistä. Siihen tarvitaan virveli ja tomit. Millään yksittäisellä viidakkorummulla tai sotilaspäristimellä tuota ei voi toisintaa. Siinä on tietty kuvio, "melodia".

No onhan tuollainen rumpusetin "kiertäminen" myötäpäivään kuudestoistaosina niin peruskauraa, että kai tuon on keksinyt ensimmäinen soittaja, joka on soittanut neljällä jaollista komppia ja jolla on ollut kolme käsin soitettavaa rumpua edessään.

Tosin minusta tuollainen filli kuulostaa vähän kököltä kahdella tomilla, kun jaottelu on periaatteessa tasainen paitsi että lattiatomilla soitetaan tuplamäärä nuotteja. Toimivampi ja "melodisempi" olisi mielestäni jos tomeja olisi kolme.
"Lahjatthomat ne corkean cansan coulussa tacamusta culuttavat, oicea elon kocemus tulee pitcän elon academiasta!"
elon arska
29.11.2020 11:58:33
Mulla ei ole aiheeseen muuta kuin että miten voikaan pientä ihmistä moinen asia mietityttää.

Tärkeimmät rumpufillit = 1. Perunoita laariin 2. Täkkätä-täkkätä-tissit-tissit
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Vessajono
29.11.2020 12:09:34
elon arska: Mulla ei ole aiheeseen muuta kuin että miten voikaan pientä ihmistä moinen asia mietityttää.

Tärkeimmät rumpufillit = 1. Perunoita laariin 2. Täkkätä-täkkätä-tissit-tissit

3. Rectum-taka-tum
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
Epämuusikko
29.11.2020 13:32:01
Itsehän suosin six-stroke-roll pohjaista "Kyrrrrpä-pap-pi!" -filliä.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Jucciz
19.12.2020 20:16:07
Vessajono: 3. Rectum-taka-tum, eli November Rain -filli ja lontooksi "Pat Boone, Debby Boone". Joissain lähteissä myös Debbie. Ei olennaisesti vaikuta lausumiseen.
Dirtyh
19.12.2020 22:51:24 (muokattu 20.12.2020 14:05:27)

Virhe! Liian typerä kirjoitus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)