Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hihnatapin paikka
1
18is9
28.11.2020 13:12:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen viime vuosina innostunut ES-335 -tyyppisistä kitaroista, enemmän ehkä soittotuntuman kuin soundin vuoksi. Käsi lepää jotenkin luonnollisemmassa asennossa kuin muissa kitaroissa ja pääsy ylimmille nauhoille on vaivatonta.
 
Ruuvasin sitten eilen straton hihnatapin kiinni kaulan tyveen yhden kiinnitysruuvin avulla. Halleluja! Jessus mikä ero. Tämähän asettuu nyt samaan asentoon kuin 335. Tänään sitten porailin reikiä muihinkin kitaroihin, ja tuntuu että yksikään ei mennyt huonompaan suuntaan :). Tuon straton kanssa homma on siitä mukava ettei uusia reikiä tule, Les Pauliin jää kyllä ruma reikä jos tähän järjestelyyn joskus kyllästyy.
 
Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Mark Knopfler on tainnut roikottaa stratoansa kaulan tyvestä myös.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
WanhaWetäjä
28.11.2020 20:51:14 (muokattu 28.11.2020 20:51:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Olen viime vuosina innostunut ES-335 -tyyppisistä kitaroista, enemmän ehkä soittotuntuman kuin soundin vuoksi. Käsi lepää jotenkin luonnollisemmassa asennossa kuin muissa kitaroissa ja pääsy ylimmille nauhoille on vaivatonta.
 
Ruuvasin sitten eilen straton hihnatapin kiinni kaulan tyveen yhden kiinnitysruuvin avulla. Halleluja! Jessus mikä ero. Tämähän asettuu nyt samaan asentoon kuin 335. Tänään sitten porailin reikiä muihinkin kitaroihin, ja tuntuu että yksikään ei mennyt huonompaan suuntaan :). Tuon straton kanssa homma on siitä mukava ettei uusia reikiä tule, Les Pauliin jää kyllä ruma reikä jos tähän järjestelyyn joskus kyllästyy.
 
Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Mark Knopfler on tainnut roikottaa stratoansa kaulan tyvestä myös.

 
Mulla menee kyllä just päinvastoin, vaihdoin Yamaha SG:n hihnatapin sinne yläsakaran alapuolelle, nyt sama on suunnitteilla Ibanez As 93 puoliakkariin.
Mun mielestä/kokemuksesta hinnatappi kaulan tyvessä työntää kitaraa luonnottomasti eteenpäin, toki kaljamahaa on kertynyt, se tietty selittää osan tuosta efektistä. Jos on ns hento kukkakeppi vartaloltaan niin voi hyvinkin toimia.
 
Itse olin n 40 vuotta sitten langanlaiha ja soitin tyytyväisenä progea, hihnatappi kaulan tyvessä.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
headhead
29.11.2020 09:02:20 (muokattu 29.11.2020 09:03:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on epiphonen les pauliin tehty juurikin tuo, hihnatappi siirretty kaulan tyveen. Ja on parempi, tuo on ehkä vähän kevyempi kuin aito gibson. Se voi selittää miksi on niin kaulapainoinen. Tai siis, kaula ei roiku alhaalla, vaan hakee vaakatasoon. Stratossa tuota ongelmaa ei ole, ja se sarvihan auttaa hieman.
 
Sanoinko jotain typerää?
Guitarfreak
29.11.2020 17:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori hei. Päivän sanamuunnos - Tahnahippi.
 
Mut strato on mulle standardina jo varsin toimiva :)
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «