Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi vielä jopa 60-70-luvun äänitteissä laulu yliohjautuu?
1
M-Sävel
25.11.2020 16:55:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä olen ihmetellyt. Kuuntelepa vaikka Watti Vainion Mä en muista mitään (v. 1969).
 
Sitten toisaalta jotkin äänitteet samalta aikakaudelta eivät säröydykään?
 
Oikein vanhat niinkin ymmärtää, niissä kai oli vain yksi mikki ja ei kai juurikaan äänitystasojen säätöä eikä ainakaan moniraitaäänitystä. Mutta kyllä varmaankin jo 60-70-luvulla on ollut äänitystasonsäätöön hyvät mahikset?
 
"Kova kulkemaan!"
Krice
25.11.2020 17:20:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvelen, että se oli vain sitä aikaa. Vähän sellaista huoletontahan se meno oli, esim. ongelmajätteet oli tapana haudata maahan. Politiikassa alettiin 70-luvulla pohtimaan, että mikä olisi paras keino ylikuumentaa taloutta eliitin iloksi ja 80-luvullahan siinä vihdoin onnistuttiin.
 
Drummer-K
25.11.2020 19:36:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Who'n, en muista oliko Roger Daltrey vai Pete Townsend haukkui bändin 1960-luvun levytykset, jotka oli aina säröllä. Heidän managerinsa mielestä se kuului asiaan, että musa soisi muka aggressiivisemmin ja väänsi kanavat punaselle. Nykyisinhän se äänenlaatu kuulostaa vaan paskalta.
 
www.facebook.com/secondinfinity Peaceful metallia Oulusta
Kalmo
26.11.2020 13:40:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel: Tätä olen ihmetellyt. Kuuntelepa vaikka Watti Vainion Mä en muista mitään (v. 1969).
 
Sitten toisaalta jotkin äänitteet samalta aikakaudelta eivät säröydykään?
.
Oikein vanhat niinkin ymmärtää, niissä kai oli vain yksi mikki ja ei kai juurikaan äänitystasojen säätöä eikä ainakaan moniraitaäänitystä. Mutta kyllä varmaankin jo 60-70-luvulla on ollut äänitystasonsäätöön hyvät mahikset?

 
Suomessa ääniteltiin pitkälle 60-luvulla sellaisilla vehkeillä, jotka oli ostettu käytöstä poistettuina Ruotsista tai Saksasta. Samoin kuin 50-luvun Suomi-filmit tallennettiin kalustolla, jota isot käyttivät 40-luvulla.
 
Uskoisin, että 60-luvulla oli äänitys- ja kaiverrusketjussa melko paljon kokematontakin porukkaa mukana, eikä koko laatuajattelu ollut vielä kovin syvällistä.
 
Aloittaja ei kerro, minkälaisten äänitteiden pohjalta hän on tehnyt yliohjautuvuuspäätelmänsä. Kuuntelin youtube-tallenteen, ja kieltämättä etenkin sibilanteissa on ongelmia, ja muutenkin. Mp3-versiossa pitää ottaa huomioon, että vahinkoa on voinut tulla myös muuntovaiheessa, koska mp3-renderöinti nostaa tasoa. Siksi esim. dawista exporttauksessa waviksi täytyy jättää pari desibelin kymmenystä hajurakoa, jos on aikomus muuntaa myöhemmin mp3:ksi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
jannu
27.11.2020 11:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drummer-K: Nykyisinhän se äänenlaatu kuulostaa vaan paskalta.
 
Olkoonkin, ettei aikuisten seurassa tarvitse erikseen korostaa mielipiteiden läsnäoloa, niin näkisin just täällä studiopalstalla aika oleelliseksi annostella tuommoisia heittoja hieman harkintaa käyttäen. Koska esittämäsi väite ei ole yksiselitteinen ja sitämyöten oikea.
 
Nykyisin lähinnä 2010-luvun rocksoundi kuulostaa paskalta. Huomaatko, mitä just tein?
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
jannu
27.11.2020 11:13:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Mp3-versiossa pitää ottaa huomioon, että vahinkoa on voinut tulla myös muuntovaiheessa, koska mp3-renderöinti nostaa tasoa.
 
Olisiko sulla heittää tähän mp3-pakkaukseen liittyvä validi lähde, jossa osoitettaisiin itse renderöinnin nostavan äänentasoa ilman että kyse olisi erillisestä asetuksesta tai stankunmukaista encoderia hyödyntävän softan ominaisuudesta?
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Kalmo
27.11.2020 14:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Olisiko sulla heittää tähän mp3-pakkaukseen liittyvä validi lähde, jossa osoitettaisiin itse renderöinnin nostavan äänentasoa ilman että kyse olisi erillisestä asetuksesta tai stankunmukaista encoderia hyödyntävän softan ominaisuudesta?
 
Olen ollut liki 20 vuotta Cakewalk/SONAR-forumin (nyk. Cakewalk by Bandlab) aktiivinen osallistuja. Sieltä on saanut tietoa ja vinkkejä kymmeniä vuosia ammatikseen erilaisia studioita pyörittäneiltä tyypeiltä ja aktiiviharrastajilta.
 
Kun tuon forumin kokeneimmat konkarit sanovat, että jos aikoo konvertoida myöhemmin mp3-muotoon, ei pidä exporttauksessa/masteroinnissa tähdätä 0 desibeliin, vaan miel. vaikka -0,3 desibeliin, koska muutoin lopputulokseen voi tulla digitaalista säröä tai klippausta, niin minä amatöörinä vain uskon. Sen syvemmin en ole asiaan paneutunut.
 
Jotain selvityksiä ilmiön synnyistä syvistä olen sieltä joskus lukenut, mutten muista niiden sisältöä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
PJS
27.11.2020 14:34:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Olen ollut liki 20 vuotta Cakewalk/SONAR-forumin (nyk. Cakewalk by Bandlab) aktiivinen osallistuja. Sieltä on saanut tietoa ja vinkkejä kymmeniä vuosia ammatikseen erilaisia studioita pyörittäneiltä tyypeiltä ja aktiiviharrastajilta.
 
Kun tuon forumin kokeneimmat konkarit sanovat, että jos aikoo konvertoida myöhemmin mp3-muotoon, ei pidä exporttauksessa/masteroinnissa tähdätä 0 desibeliin, vaan miel. vaikka -0,3 desibeliin, koska muutoin lopputulokseen voi tulla digitaalista säröä tai klippausta, niin minä amatöörinä vain uskon. Sen syvemmin en ole asiaan paneutunut.
 
Jotain selvityksiä ilmiön synnyistä syvistä olen sieltä joskus lukenut, mutten muista niiden sisältöä.

 
Eli ei. :D
 
I still love rock and roll
iec
27.11.2020 15:20:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäsen dewil:llä voisi olla tarkempaa tietoa tästä mp3-muunnoksesta (jos en ihan väärin muista, niin taisi mainita tuosta jossain joskus, että ei kannata jättää sitä vaihetta kenen tahansa tekemäksi, kun siinä pitää oikeasti tietää mitä tekee jos haluaa parhaan mahdollisen laadun.)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jannu
27.11.2020 15:33:00 (muokattu 27.11.2020 16:49:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:Jotain selvityksiä ilmiön synnyistä syvistä olen sieltä joskus lukenut, mutten muista niiden sisältöä.
 
En olisi tarttunut muuten koko asiaan, mutta varsinkin näiden digitaaliympäristön dynaamiikka-aluetta, headroomia jne. käsittelevien "ammattilaislausuntojen" synnyttämät myytit ja sekaannukset just viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta vetävät edelleen jatkuvasti päätä solmuun etenkin harrastelijoilta.
 
Digiklippaus on toki ihan oikea todennettava ilmiö ja joissakin tapauksissa ihan oikea harmi, mutta mitään järin yleistävää niistä ei mielestäni voi todeta. Joku yleisradioyhtiöiden, suoratoistopalveluiden ja vastaavien piirtämä raami siitä, millaisissa rajoissa he laittavat audiota ulos on yksi asia ja Teron punkkibändin omakustanne cd:llä ja BandCampissa sit toinen.
 
Tämän ketjun aihe itsessään on nykypäivästä tarkasteltuna melko rönsyilevä. Pitäisi hahmottaa niin koko tuotantopäädyn kuin kuuntelijan signaaliteitä ja ottaa kantaa, mistä mikäkin ilmiö johtuu. Onko silloin 50 vuotta sitten laulettu "väärään mikkiin", pläikännyt yli äänittäjän trankkupöytä, masteroijan jarrut falskanneet, kaivertajan neula tai kehno prässäys jne., siinä on jo oma savottansa. Sitten päälle uudelleenjulkaisut eri formaateissa ja kulloisenkin julkaisun yhteydessä tehdyt remasteriksi miellettävät prosessoinnit, jotka rahaproduissa on todennäköisesti tehty tieten ja taas kotivelhon tubeen ladatessa todennäköisesti jotenkin sinne päin, mitä nyt googletettu ohje sattui kertomaan. Ja kaikkea siltä väliltä.
 
Itse lähestyn arkistojen aarteita yleensä pitkälti esteettisestä näkökulmasta. "Sillon tekivät tämmösen, jännä..." Jotain muuta saattaa todenteolla häiritä äänitteen vääränlainen saturaatio ja teknisistä puutteista johtuvat vioiksi laskettavat ominaisuudet. Enkä väitä, etteikö omakin korva tulkitsisi tiettyjä ominaisuuksia epämiellyttäviksi tai suoranaisiksi vioiksi, mutta joka kerta pyrin kuuntelukokemukseni skaalaamaan kulloisenkin äänitteen tuottajan lähtökohtiin. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että ammattinäkökulmasta en arvioi äänitteen teknistä laatua, ellen ole riittävän tietoinen kyseisen äänitteen tuotantoprosessista.
 
Semmoinen jaarittelu turahti nyt, en tiedä katosiko punainen lanka.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Danko
27.11.2020 15:51:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Olisiko sulla heittää tähän mp3-pakkaukseen liittyvä validi lähde, jossa osoitettaisiin itse renderöinnin nostavan äänentasoa ilman että kyse olisi erillisestä asetuksesta tai stankunmukaista encoderia hyödyntävän softan ominaisuudesta?
 
https://ar-onlinemastering.com/blog … 22/audio-levels-inter-sample-peaks/
Compressed audio formats
 
Your uncompressed (lossless) audio master will probably be converted at some point to a compressed (lossy) audio format like MP3, WMA, or AAC.
A compressed audio file has a smaller file size. To achieve this smaller file size encoders leave out the sounds that might be inaudible to the listener. But by removing parts of the sound the audio level of the file changes too. The waves of the sounds are pushing and pulling each other in an audio file. Removing some of it can actually result in a technically louder audio signal. If the audio already was (close to) 0dBfs it will cause clipping after conversion. Lower bitrates wil clip even more since with lower bitrates more information has to be removed from the data compared to a compressed file with a higher bitrate.
 
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
jannu
27.11.2020 16:21:17 (muokattu 27.11.2020 16:27:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: https://ar-onlinemastering.com/blog … 22/audio-levels-inter-sample-peaks/
 
Juu, no monet pakkausalgoritmit yleensä kaventavat tavalla tai toisella sen äänimatskun headroomia ja klippaus tapahtuu, jos on tapahtuakseen, vaikka jarru olisi reilusti alle nollassa. Edelleen kuitenkin näkisin, että kasvattava vaikutus mitattavaan kokonaisvolaan riippuu yleensä enemmän käytettävästä enkooderialustasta ominaisuuksineen, kuin itse pakkausalgoritmista. En luonnollisesti ole asiastani 100% varma.
 
Sampleinväliset huippuhetket on sit semmoinen asia, että siitä taidetaan kiistakapuloida edelleen. Tuolla nimimerkki FabienTDR tarjoaa melko perustellun vastakkaisen näkemyksen aiheesta:
 
https://www.gearslutz.com/board/mas … 577-inter-sample-peak-limiting.html
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
jannu
27.11.2020 16:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sivupolulle kun lähdettiin, lisää keskustelua aiheen vierustasta ja fiiliksestä:
https://www.gearslutz.com/board/mas … ersample-peaks-masseys-opinion.html
 
Mutta ei nyt oikeasti lähdettäis tähän. Enää ikinä. :D
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «