Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 5115 116 117 118 119165 166 167 168 169
gunnar
09.11.2020 15:33:04
winstoni: Hommaa ensin hyvä viritin ja virtalähde, jossa on eristetyt lähdöt ja tarpeeksi hönkää. Säröttimestä sen verran, että minkälaista säröä tai soundia haet, Marshall-maailmaa vai jotain muuta? Ajattelitko stäkätä säröjä erilaisten soundien saamiseksi jne?

Itse hommaisin vastaavassa tilanteessa sen virtalähteen, virittimen ja jonkun reverbin ja lähtisin sitten kasvattamaan siitä.

Jos kysyjä haluaa ostaa pienellä budjetilla ensin vaan pari od/säröä, niin miksi ihmeessä pitäisi ostaa kallis isoloitu virtalähde? Siihen menee alussa ihan turhaan sen toisen pedaalin rahat!

Todellakin ymmärrän hyvän virtalähteen hyödyt (ja sähköstä muutenkin), mutta musta ne alkaa olla merkittäviä vasta kun: A. pedaaleita alkaa olla useampi, B. joukossa on joku digitaalinen pedaali C. keikaikkaillaan ja ollaan sähkön laadun ja muiden häiriöiden armoilla.
Miksi korjata ongelma, jos ei sitä vielä ole? Ehkä myöhemmin osaa myös ostaa oikeankokoisen virtalähteen, kun on niitä pedaaleita jonkinverran olemassa.

Eli minusta voit ihan hyvin lähteä perus (esim. 1-Spot) virtalähteellä ja daisy-chainilla. Eihän sitä tiedä, vaikka muutaman erillispedaalin jälkeen siirtyykin johonkin mallintavaan ja virtalähde menee sit hukkaan.
mike tapping
09.11.2020 15:58:57
Olen tässä samoilla linjoilla. Näin kotisoittajana varsinkin tuo on riittävä setti. Tosin niillä powereillakin on eroja ja kaikki ei toimi joka purkin kanssa. Mulla oli alkuun joku geneerinen virtalähde, joka kuitenkin piti jotain ihme sirinää Bossin overdriven kanssa. Hommasin tilalle Mooerin powerin, joka aiheutti hieman erilaisen "extra-efektin" ja nyt on Bossin psu, joka on toiminut nykyisten palikoiden kanssa moitteetta.
Pinewood
09.11.2020 17:44:13
Jos on vain pari säröä, minä menisin pattereilla. Virrankulutus on pientä ja patterit kestävät kauan, kun muistaa vetää piuhat irti soiton jälkeen. Eikä tarvitse taistella huonojen virtalähteiden kanssa. Sitten kun pedaaleja on enemmän, jokin asiallinen virtalähde ilman muuta.
Loimutin
09.11.2020 17:59:11
gunnar: Jos kysyjä haluaa ostaa pienellä budjetilla ensin vaan pari od/säröä, niin miksi ihmeessä pitäisi ostaa kallis isoloitu virtalähde? Siihen menee alussa ihan turhaan sen toisen pedaalin rahat!

Todellakin ymmärrän hyvän virtalähteen hyödyt (ja sähköstä muutenkin), mutta musta ne alkaa olla merkittäviä vasta kun: A. pedaaleita alkaa olla useampi, B. joukossa on joku digitaalinen pedaali C. keikaikkaillaan ja ollaan sähkön laadun ja muiden häiriöiden armoilla.
Miksi korjata ongelma, jos ei sitä vielä ole? Ehkä myöhemmin osaa myös ostaa oikeankokoisen virtalähteen, kun on niitä pedaaleita jonkinverran olemassa.

Eli minusta voit ihan hyvin lähteä perus (esim. 1-Spot) virtalähteellä ja daisy-chainilla. Eihän sitä tiedä, vaikka muutaman erillispedaalin jälkeen siirtyykin johonkin mallintavaan ja virtalähde menee sit hukkaan.

Olen tässä odotellut että torille ilmestyisi joku edullinen 5+ paikkainen virtalähde myyntiin, nyt mennään jatkoroikalla ja erillisvirtalähteillä eikä kiirettä ole. Innostus saundin viilaamiseen ja erillispedaaleihin syntyi kun tuli ostettua Bossin G1on multiefekti, joka on todella hyvä ja monipuolinen, mutta siinä ei vaan ole samaa fiilistä pyöritellä pikkuruudulla numeroita kun säätelee saundeja. :)

Ajattelin että kokeilisi pikkubudjetilla vähän erityyppisiä säristimiä ja suristimia, sitten kun joku hyvä osuu kohdalle niin harkitsee sitten kalliimman vastaavanlaisen hankkimista. Ja ainahan onneksi näistä musakamoista jotain takaisin saa myymällä niitö eteenpäin. Tuntuisi tyhmältä ostaa joku parinsadan pedaali ja todeta ettei tykkääkään sen saundeista.
gunnar
09.11.2020 22:10:05 (muokattu 09.11.2020 22:10:44)
Loimutin: Olen tässä odotellut että torille ilmestyisi joku edullinen 5+ paikkainen virtalähde myyntiin, nyt mennään jatkoroikalla ja erillisvirtalähteillä eikä kiirettä ole. Innostus saundin viilaamiseen ja erillispedaaleihin syntyi kun tuli ostettua Bossin G1on multiefekti, joka on todella hyvä ja monipuolinen, mutta siinä ei vaan ole samaa fiilistä pyöritellä pikkuruudulla numeroita kun säätelee saundeja. :)

Ajattelin että kokeilisi pikkubudjetilla vähän erityyppisiä säristimiä ja suristimia, sitten kun joku hyvä osuu kohdalle niin harkitsee sitten kalliimman vastaavanlaisen hankkimista. Ja ainahan onneksi näistä musakamoista jotain takaisin saa myymällä niitö eteenpäin. Tuntuisi tyhmältä ostaa joku parinsadan pedaali ja todeta ettei tykkääkään sen saundeista.

Jäi vielä kiinnostamaan, käytätkö nyt siis jokaiselle pedaalille omaa virtalähdettä?
Jos sulla on muutamia analogiasia od/särö pedaaleita voit todennäköisesti ketjuttaa ne yhdellä virtalähteellä + daisy chain kaapelia. Eli tällaisella:
https://www.thomann.de/fi/rockboard_flat_daisy_cable_angled_4.htm

Pitää tietty tarkistaa, että virta riittää kaikille. Tosin jos pelkkiä analogi pedaaleita (od/särö) ne vie tosi vähän virtaa, joten tuskin tulee ongelmia. Toki huonolla tuurilla
voi tulla häiriöitä, mutta ne on ainakin itellä liittynyt digitaali pedaaleihin.

Toki jos sulla alkaa oleen >5 pedaalia, niin kunnon isoloitu virtalähde alkaa paremmin puolustamaan paikkaansa. Huom! pedaali virtalähteessä ei myöskään tarvita yhtä monta lähtöä kuin on pedaaleita. Yhdestä lähdöstä voi aivan hyvin jakaa useammalle vähävirtaiselle pedaalille. Voodoo labilla on ainakin hyvä jakokaapeli, joka katkaisee maalenkin. Eli esim. 5 lähtöisellä virtalähteellä voi sähköistää 5-10 perus pedaalia, riippuen lähtöjen mA määrästä ja pedaalien virran kulutuksista. Sitten kun tulee uudempia digitaali pedaaleita mukaan peliin, tarvitaan hurjasti enemmän virtaa. Silloin voi joutua tekemään jopa toisin päin -> syötetään kahdesta lähdöstä yhtä pedaalia.
Jos tarkoitus on kokeilla erilaisia pedaaleita ja digitaalisia pedaaleita voi tulla myös joukkoon, niin sitten virtalähteessä tarvitaan sitä "kasvuvaraa".

Ei muuta kuin hyviä kokeiluita. Pedaalien hinnan ei pidä antaa hämätä myöskään toiseen suuntaan, myös halpa pedaali voi olla hyvä. Nimim. laitoin just Boss SD-1 hetki sitten takaisin lautaan ;)
winstoni
09.11.2020 23:29:30
Loimutin: Olen tässä odotellut että torille ilmestyisi joku edullinen 5+ paikkainen virtalähde myyntiin, nyt mennään jatkoroikalla ja erillisvirtalähteillä eikä kiirettä ole. Innostus saundin viilaamiseen ja erillispedaaleihin syntyi kun tuli ostettua Bossin G1on multiefekti, joka on todella hyvä ja monipuolinen, mutta siinä ei vaan ole samaa fiilistä pyöritellä pikkuruudulla numeroita kun säätelee saundeja. :)

Torilla näyttäisi olevan Xoticin SL Drive seitsemälläkympillä myynnissä, mikä on mun mielestä aika halpa hinta. Ihan hyväksi marsupurkiksi tuota on kehuttu, vaikka sävysäätöjä ei pahemmin löydy. Eikä vie paljoa tilaa laudasta. Ainakin saman lafkan kompressori on erittäin hyvä.
"I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline"
Klapp
10.11.2020 11:38:43 (muokattu 10.11.2020 11:43:31)
Loimutin: Ajattelin että kokeilisi pikkubudjetilla vähän erityyppisiä säristimiä ja suristimia, sitten kun joku hyvä osuu kohdalle niin harkitsee sitten kalliimman vastaavanlaisen hankkimista. Ja ainahan onneksi näistä musakamoista jotain takaisin saa myymällä niitö eteenpäin. Tuntuisi tyhmältä ostaa joku parinsadan pedaali ja todeta ettei tykkääkään sen saundeista.

Budjettinäkökulmasta Musamaailman myymät pienet ja edulliset Mooerit voisivat olla yksi vaihtoehto. Hustle Drive esimerkiksi emuloi aiemmin ketjussa suositeltua Fulltonen OCD:tä; tämä voisi olla siinä mielessä järkevä panostus tapauksessasi, että ocd:stä lähtee kytkimen asentoa vaihtamalla niin "Marshall"- kuin "Fender"-henkinen sointimaailma. Mooerin versiosta ei ole kokemusta, mutta OCD:llä soitin joskus oikein onnellisena, ja sen myynti harmittaa vähän vieläkin. Alla linkkiä, jonka kautta pääset helposti käsiksi myös mooerin muihin säristimiin. Löytyy samaan ulosheittohintaan futsia ja distoritionia summuuta kilkettä.

https://www.musamaailma.fi/mooer-hustle-drive-saropedaali.html
I am a perfect physical specimen and I'm extremely young. -Donald Trump.
Pinewood
10.11.2020 13:38:47 (muokattu 10.11.2020 13:45:14)
Loimutin: Virtalähde on kyllä hankintalistalla myös, koittanut vahdata toria jos sinne ilmestyisi myyntiin.

T-Rex Fuel Tank Chameleon on edullinen, laadukas ja monipuolinen virtalähde. Kerralla käytettävissä viisi eristettyä 300 mA lähtöä, tarjolla kattavasti eri volttimääriä (9V, 12V, 18V) ja kaiken lisäksi vaihtoehtona jopa ac-lähtö kaiken varalta. Kunnon verkkovirtajohto ja erinomainen valikoima virtajohtoja pedaaleille. Uusi kolmen vuoden takulla 111 e. Suosittelen.

https://www.thomann.de/fi/trex_fuel_tank_chameleon.htm
Tympee Huttunen
10.11.2020 15:28:49
Pinewood: T-Rex Fuel Tank Chameleon on edullinen, laadukas ja monipuolinen virtalähde. Kerralla käytettävissä viisi eristettyä 300 mA lähtöä, tarjolla kattavasti eri volttimääriä (9V, 12V, 18V) ja kaiken lisäksi vaihtoehtona jopa ac-lähtö kaiken varalta. Kunnon verkkovirtajohto ja erinomainen valikoima virtajohtoja pedaaleille. Uusi kolmen vuoden takulla 111 e. Suosittelen.

https://www.thomann.de/fi/trex_fuel_tank_chameleon.htm

Tämä on mainio. Myös ne uudet Harley Bentonin pikkupowerit on oikein hyviä.
Pinewood
10.11.2020 17:47:55
Tympee Huttunen: Myös ne uudet Harley Bentonin pikkupowerit on oikein hyviä.

Paljon niitä on kehuttu. Minä vain en tykkää niistä pistorasiaan laitettavista motikoista ohuen johdon päässä. Siksi en ole ostanut kokeeksi. Kotikäytössä ehkä menisivät.
mike tapping
10.11.2020 22:07:53
Mitäs raati on mieltä Carl Martin lo-gain Plexitonesta?
Tympee Huttunen
11.11.2020 06:52:18
Pinewood: Paljon niitä on kehuttu. Minä vain en tykkää niistä pistorasiaan laitettavista motikoista ohuen johdon päässä. Siksi en ole ostanut kokeeksi. Kotikäytössä ehkä menisivät.

Se johto on itseasiassa varsin paksu ja itse motikka varsin pieni. Totahan voi ajaa millä tahansa 12V powerilla, jos sattuu hajoamaan tms.
mike tapping
13.11.2020 17:17:39 (muokattu 13.11.2020 17:17:58)
mike tapping: Mitäs raati on mieltä Carl Martin lo-gain Plexitonesta?

Kävin paikallisessa koepolkaisemassa tuota ja tietenkin se lähti mukaan. Nimensä mukaisesti se ei ole mikään high-gain -purkki vaan gain täpöllä ollaan jossain vanhemman ac/dc -soundin huitteilla. Itselle kolahti miten hienosti se boostaa vahvistinta kun gain on klo12 nurkilla. Veikkaanpa, että tämä toimisi hienosti ns "aina päällä" -purkkina, jonka päälle sitten tarpeen mukaan tubescreameria tai mitä sitten tarviikaan.

https://pic.useful.fi/qCvsTDL2Z.png
L.H
15.11.2020 20:05:44
Haulla ei löytynyt mitään keskustelua näistä, mutta onko kenelläkään ranskalaisia Anasounds pedaaleja? Ostin viime vuonna Sound Toolsista Black Friday tarjouksena jousikaiun sillä pisimmällä tankilla ja huomasin just, että siellä olis näköjään nytkin muutama purkki kovassa alennuksessa.
Loimutin
19.11.2020 05:51:07
Ostin eilen Tokai TMD-1 pedaalin, joka on hyvin tubescreamer tyylinen mutta jossa on "frequency" nuppi jota säätämällä saundia saa muovattua todella paljon Yleisestikin hyvältä saundaava spedu kyseessä, en kadu ostosta. Voittaa imo Tubescreamerin.

Kiinnostaisi tutustua Tokain muihinkin speduihin, kenelläkään kokemuksia tai suosituksia.
Laulava Kylätohtori
24.11.2020 13:27:29
https://www.thomann.de/fi/harley_be … _powerplant_iso_2ac_pro_modular.htm

Elikkäs.

Olikos nämä nyt OiKeAsTi hyviä? Rakentelen nyt pientä spedulautaa bändikäyttöön ja tuo olisi oikeastaan täydellinen ratkaisu siihen (lähtöjen määrä, voltit, milliampeerit, koko, jne). Jos siis on edes lähellä Voodoo Labia ym...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Tympee Huttunen
24.11.2020 13:29:22
Laulava Kylätohtori: https://www.thomann.de/fi/harley_be … _powerplant_iso_2ac_pro_modular.htm

Elikkäs.

Olikos nämä nyt OiKeAsTi hyviä? Rakentelen nyt pientä spedulautaa bändikäyttöön ja tuo olisi oikeastaan täydellinen ratkaisu siihen (lähtöjen määrä, voltit, milliampeerit, koko, jne). Jos siis on edes lähellä Voodoo Labia ym...

Minulla tuo pienempi malli, missä ulkoinen muuntaja. So far so good. Ja minulla on powerille äärimmäisen herkkiä EHX-pedaaleja. Halpa hinta, pieni, kevyt jne.
Laulava Kylätohtori
24.11.2020 13:37:03
Tympee Huttunen: Minulla tuo pienempi malli, missä ulkoinen muuntaja. So far so good. Ja minulla on powerille äärimmäisen herkkiä EHX-pedaaleja. Halpa hinta, pieni, kevyt jne.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_powerplant_iso_5_pro.htm

Tämä kenties? Tämä olisi vielä näppärämmän kokoinen, mutta ehkä volttien vaihto lähdön päällä olisi parempi kuin takapuolella. Tuollainen erillinen mötti taas voi olla ihan käteväkin.

Eli onkos kukaan mitannut, että voltit pitää ja milliampereeita tulee, mitä on luvattu. Nämä ovat jo liian halpoja, että voi uskoa hyviksi. :D
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Tympee Huttunen
24.11.2020 14:27:13
Laulava Kylätohtori: https://www.thomann.de/fi/harley_benton_powerplant_iso_5_pro.htm

Tämä kenties? Tämä olisi vielä näppärämmän kokoinen, mutta ehkä volttien vaihto lähdön päällä olisi parempi kuin takapuolella. Tuollainen erillinen mötti taas voi olla ihan käteväkin.

Eli onkos kukaan mitannut, että voltit pitää ja milliampereeita tulee, mitä on luvattu. Nämä ovat jo liian halpoja, että voi uskoa hyviksi. :D

Mulla on tämä:
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_powerplant_iso_1_pro.htm

Ei ole tarvetta muille kuin 9VDC-lähdöille tällä haavaa. Toki minulla on T.Rexin Chameleon jonkun laudan pohjassa myös, mutta eipä siinäkään taida olla muut jännitteet käytössä.

Mulla on noi kahdessa laudassa ja varsinkin toisessa on paljon 100-200mA kuormia aika tavalla.

Mooerin Ocean Machine (ilmoitettu kulutus 500mA) oli myös kiinni, joka kyykkäsi HB:n vanhassa powerissa. Tuossa toimii hyvin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)