Aihe: sähkörumpujen laadukkuus/rumpusofta?
1
locoloco
28.10.2020 12:57:18
moikkelis!. Olen tässä jo pitkään harkinnut sähkörumpujen hommaamista kotiin että saisin itse soitettua sisään rumpuraitoja!. olen miettinyt että kannattaisko minun ostaa kalliit sähkörummut kun kuitenkin tarkoitusperä olis ainoastaan soittaa esim rumpusoftan soundeilla matskua ja rumpusetin omat soundit ei nyt olis ykkösenä!!. mutta kävi mielessä että eikö halvat sähkörummut aja asiaa myös eteenpäin kun soundit tulis rumpusoftasta tyylin ezdrummer. miten te lähestyisitte asiaa ja kyllähän hintaeroissa tulee setin laadukkuus esim yli tonnin roland versus halpa Alesis/millenium.
Progressor
28.10.2020 21:44:31
Oma kokemukseni VST-hommista on hyvin rajallinen, mutta olen siinä käsityksessä, että kalliimpien sähkörumpumoduulien etu tässä tapauksessa on tarkempi triggaus ja paremmat triggeriasetusten säätömahdollisuudet kuin halvoissa aivoissa. Padeilla ei liene ihan niin suurta väliä.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
JanneO
29.10.2020 11:49:47
Progressor: Oma kokemukseni VST-hommista on hyvin rajallinen, mutta olen siinä käsityksessä, että kalliimpien sähkörumpumoduulien etu tässä tapauksessa on tarkempi triggaus ja paremmat triggeriasetusten säätömahdollisuudet kuin halvoissa aivoissa. Padeilla ei liene ihan niin suurta väliä.

mikäli se rumpusofta sitten tukee myös sitä aivoa ja sen kaikkia ominaisuuksia :)

Mutta muuten juurikin tuolla tavalla. Toki halvalla saat halpaa tavaraa jonka kestävyys ja jopa käyttömukavuus on toista kuin noissa paremmissa.

Itsellä käytössä rolandin Vh-11 haitsut ja pellitkin parempaa rolandia, mutta sitten rumpupadit on ihan rolandin normi triggerit pelkissä mesh-kalvoissa.
Macilla pyörii Superior Drummer sekä Logic X, aivona välissä ollut alesiksen I/O. Nyt olen myös hommannut tuo Rolandin TD-25 aivon, mutta sitä en ole vielä käyttänyt noissa VST-hommissa.
Progressor
17.11.2020 08:45:47
Kefiiri: Mutta eikös se ole nimenomaan padeista kiinni miten hyvin rumpu erottaa voimakkuudeltaan erilaiset lyönnit?

Siinä mielessä kyllä, että huonolaatuinen padi ei ehkä ole tarpeeksi herkkä tunnistamaan kevyimpiä lyöntejä tai saattaa lähettää ylimääräisiä signaaleja. Suurempi merkitys on kuitenkin mielestäni moduulilla, koska hyvän moduulin pystyy säätämään niin, että se tulkitsee oikein huonommistakin triggereistä tulevat iskut.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
locoloco
17.11.2020 13:30:25
Progressor: Siinä mielessä kyllä, että huonolaatuinen padi ei ehkä ole tarpeeksi herkkä tunnistamaan kevyimpiä lyöntejä tai saattaa lähettää ylimääräisiä signaaleja. Suurempi merkitys on kuitenkin mielestäni moduulilla, koska hyvän moduulin pystyy säätämään niin, että se tulkitsee oikein huonommistakin triggereistä tulevat iskut.

mä olen ymmärtänyt että monet suosii näitä padejä missä on Mesh-kalvot!!. ne on kuulemma hyvät
Progressor
17.11.2020 16:09:35
locoloco: mä olen ymmärtänyt että monet suosii näitä padejä missä on Mesh-kalvot!!. ne on kuulemma hyvät

Mesh-padeissa on yleisesti ottaen ehkä hivenen parempi soittotuntuma ja vähän pienempi akustinen melu kuin perinteisemmissä kumipadeissa. Toisaalta esim. Yamahan kalliimmissakin sarjoissa käytetään ilmeisesti meshin sijaan jotain kumiseosta, jonka tuntuma on kuulemma hyvä. Asia ei siis ole täysin mustavalkoinen, mutta enimmäkseen kalliimmissa seteissä suositaan meshiä.
locoloco
17.11.2020 16:20:02
Progressor: Mesh-padeissa on yleisesti ottaen ehkä hivenen parempi soittotuntuma ja vähän pienempi akustinen melu kuin perinteisemmissä kumipadeissa. Toisaalta esim. Yamahan kalliimmissakin sarjoissa käytetään ilmeisesti meshin sijaan jotain kumiseosta, jonka tuntuma on kuulemma hyvä. Asia ei siis ole täysin mustavalkoinen, mutta enimmäkseen kalliimmissa seteissä suositaan meshiä.

jos saa suoraan mielipidettä kysyä niin pidätkö tätä settiä pätevänä ja hankkimsen arvoisena jos budjetti ei taivu paljon yli tonnin??.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … boj8NLGKvOCdVnM4QjNM42Ra5LRJJZQMGFv
Progressor
18.11.2020 09:55:20
locoloco: jos saa suoraan mielipidettä kysyä niin pidätkö tätä settiä pätevänä ja hankkimsen arvoisena jos budjetti ei taivu paljon yli tonnin??.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … boj8NLGKvOCdVnM4QjNM42Ra5LRJJZQMGFv

Mitä nyt nopeasti vilkaisin kokoonpanoa ja paria arvostelua, niin vaikuttaisi melko lupaavalta. Tuossa hintaluokassa ei yleensä saa noin isoja padeja. Alesiksen rumpujen kestävyyttä on netissä moitittu jonkin verran, mutta tähän en osaa ottaa kantaa, kun itselläni ei ole heidän laitteistaan kokemusta. Soundit eivät luultavasti ole hirveän laadukkaita noin edullisessa setissä, mutta kun kuitenkin aiot käyttää rumpusoftaa, niin sillä ei ole suurta väliä. MIDI-out näyttäisi olevan.

Rolandilta ehkä TD-17 saattaisi olla toinen harkitsemisen arvoinen setti. Sitä voisi käytettynä löytyä siihen tonnin pintaan. Vanhemmista sukupolvista TD-11 tai TD-25 saattaisi myös soveltua tarkoitukseen.
locoloco
23.11.2020 21:58:25
Progressor: Mitä nyt nopeasti vilkaisin kokoonpanoa ja paria arvostelua, niin vaikuttaisi melko lupaavalta. Tuossa hintaluokassa ei yleensä saa noin isoja padeja. Alesiksen rumpujen kestävyyttä on netissä moitittu jonkin verran, mutta tähän en osaa ottaa kantaa, kun itselläni ei ole heidän laitteistaan kokemusta. Soundit eivät luultavasti ole hirveän laadukkaita noin edullisessa setissä, mutta kun kuitenkin aiot käyttää rumpusoftaa, niin sillä ei ole suurta väliä. MIDI-out näyttäisi olevan.

Rolandilta ehkä TD-17 saattaisi olla toinen harkitsemisen arvoinen setti. Sitä voisi käytettynä löytyä siihen tonnin pintaan. Vanhemmista sukupolvista TD-11 tai TD-25 saattaisi myös soveltua tarkoitukseen.

thanx:). itsellä ollut toi alesis setti kiikarissa ja tosiaan olis sit ezdrummer/superior drummer softana kaverina.
JanneO
24.11.2020 11:09:46 (muokattu 24.11.2020 11:10:52)
Kefiiri: Mutta eikös se ole nimenomaan padeista kiinni miten hyvin rumpu erottaa voimakkuudeltaan erilaiset lyönnit?

Ei tietyssä mielessä, mut tavallaan joo :)

Progressor: Siinä mielessä kyllä, että huonolaatuinen padi ei ehkä ole tarpeeksi herkkä tunnistamaan kevyimpiä lyöntejä tai saattaa lähettää ylimääräisiä signaaleja. Suurempi merkitys on kuitenkin mielestäni moduulilla, koska hyvän moduulin pystyy säätämään niin, että se tulkitsee oikein huonommistakin triggereistä tulevat iskut.

Joo ja ei. Pääosin triggerissä taitaa olla pietzomikki, se on aika herkkä ihan normaaliolosuhteissa, sanotaanko että se on jopa liian herkkä yleensä, siitä johtuu se että se tulee rumpuaivoon yleensä "liian" kovaa ja se tulkitsee ne sitten kovaksi iskuksi.
Pietsoa käytetään mm akustisen kitaran mikeissä, joten se kyllä kykenee itsessään poimimaan sen signaalin tosiaan erittäin hyvin.

no kuitenkin se on se aivo joka käsittelee sitä tulevaa signaalia, esim jos otetaan vaikka Rolandin VH-11 haitsu, niin Rolandin halvemmat modulit eivät tunnista siitä tarpeeksi niitä auki/kiinni positioita jotka taas se kehittyneempi aivo tunnistaa. Siksipä väitän että se herkkyys säätö tulee pääosin sen paremman modulin ansiosta.
Ja muutenkin samalla pädillä jos testaat eri aivoja niin eri tavalla ne ottavat sen herkkyyden.
Tomi_79
05.04.2021 13:52:49
Ehkä sivuaa aihetta, mutta mulla Yamahan DTX- joku mikä lie 400 aikanaa maksama setti ja soundi tällaista dynaamisella soitolla:
https://www.youtube.com/watch?v=mWgKpqqeOgo

en tietty oo paras rumpali mut aika hyvä.
MotoMasa
08.05.2022 20:05:18
Moi,
Tää menee ohi aiheesta, mutta onko kukaan muu huomannut sähkörumpuja soittaessa fyysisiä oireita?
Itellä rolandin setti ja kun alkaa soitteleen, jotenkin tohon kylkeen maksan kohdalle tulee sellaista jomotusta.
Näin ei tapahdu akustista settiä leipoessa.
Alkoholilla ei siis ole osuutta kummassakaan tapauksessa.
JanneO
10.05.2022 13:57:51
MotoMasa: Moi,
Tää menee ohi aiheesta, mutta onko kukaan muu huomannut sähkörumpuja soittaessa fyysisiä oireita?
Itellä rolandin setti ja kun alkaa soitteleen, jotenkin tohon kylkeen maksan kohdalle tulee sellaista jomotusta.
Näin ei tapahdu akustista settiä leipoessa.
Alkoholilla ei siis ole osuutta kummassakaan tapauksessa.

Näkemättä väitän suoraan että sun soittoasento poikkeaa akustisen setin soittoasennosta. Eli perinteiseen tapaan ne sähkörummut on leivottu huoneen pienimpään nurkkaan niin että snare on siellä nilkkaluun korkeudella, koska setillä soittaa perheen pienimmätkin.
Sen takia siinä setin äärellä könötetään niin että henki tuskin kulkee kippuran takia.

Noh, ehkä hieman karrikoiden tuo kirjoitettu, mutta tosiaan se soittoasento on todennäköisesti hieman toispuoleinen. Penkki on sen verran erilainen ja liian pehmeä tai sitten suhteettoman kovaa soittaminen, koska niistä ei niin sitä fyysistä ääntä lähdeä, niin tulisi soitettua hieman kovempaa. Tai kovempaa sen takia, koska etäisyys on eri kuin akustisissa rummuissa.

Tarkemmin tuota pystyisi sanomaan jos saat videota soitosta molemmilla seteillä, tai sitten edes jotakin kuvaa molemmista?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)