Aihe: Aktiivikaiuttimien kytkentä mikseriin!
1
Helpmii
08.11.2020 13:34:57
Minulla on kaksi erimerkkistä aktiivikajaria. Onko suuri virhe kytkeä ne mikserissä "main out L/R:iin." Vai pitääkö ns.pääkajarit aina olla samaa paria? . En ole tohtinut kokeilla kun en tiedä mitä tapahtuu.
rintapek
08.11.2020 14:21:18

No ei ne rikki mene jos sitä pelkäät.

Ne vaan käyttäytyvät eri tavalla, kuulostavat erilaisilta ja vaikkapa volumen säätäminen samalle hehtaarille voi olla hankalaa.
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
nightbird
08.11.2020 20:05:47
Jos kummassakin on merkitty esim.Mackien tapaan volan kehälle se "U" eli unity gain
tai "nolla" kohta on se hyvä lähtökohta.
Jos molempien kaiuttimien spekseissä on kerrottu tuon kohdan nimellisherkkyydeksi
sama lukema , esim. 0 dbm tai +4 dbm niin silloin kumpikin kaiutin antaa nimellistehonsa samalla sisääntulevan signaalin voimakkuudella.
Tietysti sitten kaiuttimessa voi olla jokin muu parametri joka vaikuttaa ämyrin antamaan äänenpaineeseen.
Mutta , kanavat täpöllä jos ämyrit ovat edes lähellä keskenään tehon suhteen tuolla nimellistasollaan ei äänenpaineen eroa välttämättä edes huomaa.
Tarvitaan nimittäin tehon nelinkertaistaminen että toinen kuulostaisi tuplasti kovemmalta.Esim. 300W vs 1200 W siinä sen jo varmasti huomaa hölmömpikin.
Kaiuttimen toistovaste vaikuttaa jonkin verran siihen miten korva sen omalla kuulokäyrällään aistii ja millä alueella se suurin energia on.
Normi treenistilanteessa sillä ei ole merkitystä, keikalle menisin kylläkin oikealla stereoparilla.
Rallattelija
08.11.2020 23:14:27
Eipä nuo mikserit tuppaa osata aakkosia niin paljoa että erottaisi kaiuttimien merkit. Mitään ei mee rikki. Kaiuttimilla on vaan paha tapa kuulostaa hieman tai jopa paljon erilaiselta kuin toinen kaiutin. vaikka olisivatkin saman kokoisia. Toki pitää muistaa myös se että toinen kaiutin voi tuottaa enemmän ääntä kuin toinen samoilla tehoilla. tää nyt on vaan säätötekninen asia eli aktiivikaapin omilla volumesäädöillä sopivaksi.

Ainoa rikkoontumis vaara mikä mulle tulee mieleen tilanne että tehokkaampi yksilö jättä pienemmän jalkoihinsa ja kukaan ei huomaa että se pieni on ylittänyt rajansa ja sitten tulee elementin palasia metalliverkonläpi. maalaisjärki kun on mukana niin kaikki on hyvin.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
Pinewood
09.11.2020 08:06:06
Jos kaiuttimet ovat kovin erilaiset, mutta ainakin toinen on hyvä, mieluinen ja sopivassa hintaluokassa, ostaisin sille paremmalle samanlaisen (käytetyn) parin ja jättäisin kolmannen monitoriksi. Toki saatavuus voi olla ongelma, jos malli ei ole enää tuotannossa, mutta eipä hakuilmoitus Muusikoiden torilla mitään maksa. Yksittäinen kaiutin voi irrota hyvinkin halvalla.
Helpmii
09.11.2020 15:12:11
Kiitos suuresti tietäjille. Toinen on bose l1 ja toinen yamaha dxr 10. Sen verran ovat kalliit että en raaski ostaa paria kummalkekaan.
Pinewood
09.11.2020 17:37:19
Helpmii: Kiitos suuresti tietäjille. Toinen on bose l1 ja toinen yamaha dxr 10. Sen verran ovat kalliit että en raaski ostaa paria kummalkekaan.

Kun en tiedä käyttötarkoitustasi, totean vain, että trubahommissa noilla pääsisi jo pitkälle niin, että Bose hoitaa äänet yleisön suuntaan ja Yamaha toimii artistille monitorina.
basisti1971
10.11.2020 08:25:06
Moi.

Helpmii: Toinen on bose l1 ja toinen yamaha dxr 10. Sen verran ovat kalliit että en raaski ostaa paria kummalkekaan.

Sen verran vahvasti ovat myös erilaiset sekä rakenteiltaan että suunnittelufilosofioiltaan ettei äänikuva yleisöön päin ainakaan selkene jos yrittää etupääkajareina yhdessä käyttää.

Jammu kun on perinteinen suoraansäteilevä kokoaluekaiutin, Bose on perinteitään kunnioittaen erikoinen sekoitus subwooferia sekä linjasäteilijää ja "splayed"-kaiutinkonfiguraatiota.

Koska Bose toimii yksinään "paremmin", käyttötarkoituksesta toki vahvasti riippuen, tuo ylläehdotettu:

Pinewood: ...trubahommissa noilla pääsisi jo pitkälle niin, että Bose hoitaa äänet yleisön suuntaan ja Yamaha toimii artistille monitorina.

olisi minunkin ehdotukseni.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta yhdellä L1:llä olen maailmalla kuullut pienimuotoisia bändejäkin vahvistetun.

Koska kaiutinosasto on tuota luokkaa, veikkaan ettei ole tässä tapauksessa olennaista, mutta noin yleisestiottaen lienee syytä muistuttaa että joissain mikserivahvistimissakin KAIUTIN-lähdöt on merkitty "Main out L/R".
Ei ole yksi eikä kaksi aktiivipömpeliä joista on vuosikymmenten saatossa pukattu toimintasavut pihalle moiseen epähuomiossa kytkiessä.
Tuoreemmissa on varmasti jonkinlainen sisääntulosuojauskin, mutta ainakaan itse en kokeilisi...

T:Samuli
rintapek
10.11.2020 15:19:08

basisti1971: Moi.

lienee syytä muistuttaa että joissain mikserivahvistimissakin KAIUTIN-lähdöt on merkitty "Main out L/R".
Ei ole yksi eikä kaksi aktiivipömpeliä joista on vuosikymmenten saatossa pukattu toimintasavut pihalle moiseen epähuomiossa kytkiessä.
Tuoreemmissa on varmasti jonkinlainen sisääntulosuojauskin, mutta ainakaan itse en kokeilisi...

Sivuhuomautuksena sanoisin, että KUN minusta tulee maailman diktaattori niin sallitut kaiutinlähdöt ja -tulot ovat speakon tai naparuuvi. Loppuu paitsi kitarapiuhojen polttaminen kaiutinkaapeleina myös kaiutinlähtöjen kytkeminen kuulokeulostuloihin vain koska liittimet sopii.
Sitä päivää odotamme varmasti kaikki innolla, ainakin minä.
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
nightbird
10.11.2020 22:05:08 (muokattu 10.11.2020 22:05:25)
Basistin toteamus siitä ettei mikserivahvistimen kaiutinlähtöön kytketä vahingossa aktiivikaiutinta oli todella aiheellinen, siitä peukkua.Kumma ettei kukaan muu huomannut....
Alkuperäinen kysymys oli osin se että tekeekö suuren virheen jos ovat eriparia, ketju sitten menikin ohi siitä.
Eli ei ole suuri virhe mutta lopputulos ei ole välttämättä toivottu.Samassa merkissä pysyminen niiden kesken antaa todennäköisesti paremman mahdollisuuden osumaan.
Siinä lyhyt vastaus itse kysymykseen.
Henri Henri Olavi
10.11.2020 22:08:08
nightbird: Basistin toteamus siitä ettei mikserivahvistimen kaiutinlähtöön kytketä vahingossa aktiivikaiutinta oli todella aiheellinen, siitä peukkua.Kumma ettei kukaan muu huomannut....

Ehkä siksi, koska ei puhuttu mikserivahvistimesta alunperin.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
basisti1971
14.11.2020 09:08:00
Moi.

rintapek: Sivuhuomautuksena sanoisin, että KUN minusta tulee maailman diktaattori niin sallitut kaiutinlähdöt ja -tulot ovat speakon tai naparuuvi. Loppuu paitsi kitarapiuhojen polttaminen kaiutinkaapeleina myös kaiutinlähtöjen kytkeminen kuulokeulostuloihin vain koska liittimet sopii.
Sitä päivää odotamme varmasti kaikki innolla, ainakin minä.

Itse en moista enää odota, toivonikin olen menettänyt jo viime vuosituhannen puolella :).
En kyllä ottanut huomioon että susta tulisi maailman diktaattori, joten kaikki toivo ei liene sittenkään menetetty...

Kuten niin monella muullakin elämän ja musiikkitekniikankin osa-alueella, teknisesti paras ja järkevin ratkaisu aniharvoin saavuttaa edes valta-asemaa, saati sitten monopolia.
Siitä pitää senttien laskeminen ja tuoton maksimoimisyritykset huolen.

Onneksi asiaan peettisemmin suhtautuvilla on mahdollisuus valita kuhunkin käyttötarkoitukseen parhaat liittimet, tai tarvittaessa vaihtaa epäkelvompien tilalle mieleiset.
Itsekin ruuvasin aikoinaan mm. SWR STUDIO 220 bassovahvariin Speakon-lähdön alkuperäisen jänniteulostulojakin (oli se Steve vekkuli kaveri tuolloin) tilalle, ei tarvinnut edes pahemmin koteloa nakerrella.

nightbird: Basistin toteamus siitä ettei mikserivahvistimen kaiutinlähtöön kytketä vahingossa aktiivikaiutinta oli todella aiheellinen, siitä peukkua.Kumma ettei kukaan muu huomannut....

Kiitos.

Syy siihen miksi tunsin tarvetta asiasta mainita, liittynee osittain aina mulla läsnä olevaan "worst case scenario" ajattelumalliin, mutta pääasiassa siihen että vuosikymmenten saatossa kun olen sekalaisten laitteiden ja niiden käyttäjien kanssa häärännyt, tuo jäsen rintapek:in mainitsema: ...vain koska liittimet sopii. tilanne on tullut usein esiin.
Koska ko. laitteilla on ollut lähinnä käyttöarvo, tuonkaltainen kytkentäkämmi on/olisi tehnyt niistä laakista el. jätettä.
Laitteiden hajoamiset ovat onneksi olleet mun lähipiireissä harvinaisia, yleensä ääntä ei vain kuulu, tai äänen laatu on jotain muuta kuin mitä oli kuviteltu.

Tässä tämänkertaisessa tapauksessa mnetmäisen ylimalkainen keskustelunaloitus ei vielä vastausintoa lisännyt.
Vaikka mikseri olikin vielä arvailujen varassa, liityin keskusteluun kun paljastui että aktiivikaiutinkomponentit ovat laadukkaita (tai toinen ainakin kallis ;)), ja edustavat käytännössä kaiutinjärjestelmien kahta äärilaitaa.

Tokihan noistakin jollain äänenpainetasolla mökää lähtee yhdessäkin vaikkapa taustamusiikin toistamiseen, mutta keikkaäänenpaineilla ja -äänenlaadulla joihin itse on tottunut, voi yleisön kuuntelukokemus olla kokolailla villi riippuen siitä missä kohtaa tilaa sattuvat kuuntelemaan.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)