Lego 27.06.2004 18:20:58 | |
---|
Olipas hyvä juhannusreissu kun sukulaismies lahjoitti meikäläiselle otsikon mallisen täysputkivahvistimen. Ilmeisesti 60 wattia tehoa. Nyt kaivattaisiin apuja tämän korjaukseen kun sattuu kuulemma olemaan paskana, eli en ole vielä avannut laitetta mutta sanottiin ettei kannata kytkeä kiinni pistorasiaan kun viimeksi oli liian kovaa luukuttaessa ruvennut käryämään. Joko minä olen täydellinen puusilmä tai sitten tästä vahvistimesta ei vain löydy tietoa, ei edes googlella. Eli sattuisko jollakulla olla tiedossa kytkiset tai muuten vaan tietoa tämän vahvistiminen elementeistä koska alkuperäiset elementit on aikanaan kärynnyt ja tilalle on vaihdettu 6 kpl jotain pienempiä ritsoja (alkuperäisenä ilmeisesti 2 x 12"), ja jos ei alkuperäisiä elementtejä ole saatavilla niin vastaavat ajattelin laittaa. Ajattelin myöskin tämän itse korjata kun kumminkin on alalta ammatti ja olisi kiva oppia putkihärveleistä lisää niin nyt oi putkigurut, apuanne kaivataan, eli mistä kannattaa lähteä vikaa ihan ensimmäisenä etsimään. Kunhan nyt tuon saan auki niin ekaksi täytyy tietysti silmäillä onko komponentteja kärynnyt. Tämän surullisen näyn voit nähdä omasta kuvastani, siitä tosin puuttuu takakansi, mutta on iso kuva niin saattaa kestää kuvan lataus. Niin ja jos sait sepustuksesta selvää niin hyvä, tässä hieman juhannusväsymys painaa päälle. Mäkin pyyhin perseeni siniristilipulla. Evil Mooses |
JK 27.06.2004 19:46:29 | |
---|
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies |
Mikko Kankaanpää 28.06.2004 12:08:06 | |
---|
Eihän tuo putkilaitteiden korjaus niin suuresti eroa muiden laitteiden korjauksesta. Ensin silmämääriänen katsaus sitten mittamaan jne. Tuon ikäisessä laitteessa, etenkin jos on seissyt käyttämättömänä, voi olla elkot kuivuneet... Mikko http://www.uraltone.com |
kivi 28.06.2004 22:24:31 | |
---|
alkuperäiset elementit on aikanaan kärynnyt ja tilalle on vaihdettu 6 kpl jotain pienempiä ritsoja (alkuperäisenä ilmeisesti 2 x 12"), ja jos ei alkuperäisiä elementtejä ole saatavilla niin vastaavat ajattelin laittaa. Saattaa olla kuuden sarjaankytketyn kaiuttimen kuorma aika rääkkiä koneelle... mutta soundihan voi noilla olla hyvinkin hyvä. En aloittaisi kaiuttimien vaihdosta, vaan ensin putket vaihtoon ja konkat tarkistukseen. |
Noniin, internetin ihmeelliseen maailmaan on tultu takaisin.. Katselin tuossa laitteen sisuksiin ja näyttäisi siltä että ainakin yksi EL34 on tummunut, eli pitää ainakin se vaihtaa. Helvetin harmi ettei vielä löydy yleismittaria itseltä, ei pysty mittaamaan yhtään mitään. Uutta tietoa kuulin tästä, kun laittaa pistokkeen seinään niin kuulemma räpsii näpeille ja kun kääntää pistokkeen niin loppuu räpsyminen. Elikkäs maadoitukset tulee katsoa myöskin. Tämä projekti taitaa nyt hetkellisesti jäädä telakalle työkalujen puutteessa. Mäkin pyyhin perseeni siniristilipulla. Evil Mooses |
kivi 02.07.2004 17:13:39 (muokattu 02.07.2004 17:15:11) | |
---|
Noniin, internetin ihmeelliseen maailmaan on tultu takaisin.. Katselin tuossa laitteen sisuksiin ja näyttäisi siltä että ainakin yksi EL34 on tummunut, eli pitää ainakin se vaihtaa. Pääteputket vaihdetaan kaikki kerralla. Vika saattaa myös korjaantua tuolla tavalla. Tummuminen sinänsä ei kerro vielä mistään viasta, mutta varmasti kannattaa aloittaa vaihtamalla kaikki putket uusiin. |
Lego 02.07.2004 17:41:33 | |
---|
Pääteputket vaihdetaan kaikki kerralla. Näin olin myös jostain kirjoituksesta muistavinani, kiitos. Vika saattaa myös korjaantua tuolla tavalla. Tummuminen sinänsä ei kerro vielä mistään viasta, mutta varmasti kannattaa aloittaa vaihtamalla kaikki putket uusiin. Jeps, tuon yhden EL 34:n lasi on jonkin verran musta, mutta tarkoitatko että _ihan_ kaikki putket. Tuossa putket ovat 4 x ECC 83, 1 x ECC 81 ja 2 x EL 34. Ehjiltä nuo muut kyllä näyttävät mutta kai ne voisi varmuuden vakuudeksi vaihtaa, taitaa vain tulla hinnakas remontti. Toivotaan nyt vain ettei tuolta ole muita komponentteja levyltä kärissyt, yksi sulakekin on rautalankaa :) Jaapati jaa |
kivi 02.07.2004 18:31:20 | |
---|
Tuossa putket ovat 4 x ECC 83, 1 x ECC 81 ja 2 x EL 34. Viisi ensimmäistä eli nuo pikkuputket ovat etuasteputkia. Niitä voi vaihdella yksi kerrallaan ilman biasointia (älä heitä pois, vanhoja etuasteputkia tarvitaan aina), mutta mä vaihtaisin kaikki. Vuoden, parin päästä niistä pitää vaihtaa kuitenkin muutama, ja joitakin taas ei. Kaksi viimeistä ovat pääteputkia, ja ne vaihdetaan kerralla, ja samalla tehdään tai käydään teettämässä vahvistimeen biasointi. Ehjiltä nuo muut kyllä näyttävät mutta kai ne voisi varmuuden vakuudeksi vaihtaa, taitaa vain tulla hinnakas remontti. Ei ehkä niin hinnakas kuin luulet. Korjauttaminen on yllättävän halpaa, itse tekeminen puoli-ilmaista. |
Lego 02.07.2004 18:55:54 | |
---|
Viisi ensimmäistä eli nuo pikkuputket ovat etuasteputkia. Niitä voi vaihdella yksi kerrallaan ilman biasointia (älä heitä pois, vanhoja etuasteputkia tarvitaan aina), mutta mä vaihtaisin kaikki. Vuoden, parin päästä niistä pitää vaihtaa kuitenkin muutama, ja joitakin taas ei. Kaksi viimeistä ovat pääteputkia, ja ne vaihdetaan kerralla, ja samalla tehdään tai käydään teettämässä vahvistimeen biasointi. Tuosta biasoinnista olisi kiva tietää itsekin lisää, pitääpä koittaa haeskella tietoa. Ei ehkä niin hinnakas kuin luulet. Korjauttaminen on yllättävän halpaa, itse tekeminen puoli-ilmaista. Tuohon itse tekemiseen on pyrkimys, kunhan saan vain ostettua työkaluja. Tosin tässä nyt tulee tuo inttikin ensin, mutta eipä tässä kiirettä. Onhan vahvistinkin antanut odotuttaa korjaustaan jo parikymmentä vuotta, eiköhän yksi puoli vuotta mene vielä :) Jaapati jaa |
Mikko Kankaanpää 06.07.2004 12:32:04 | |
---|
Paljoa työkaluja ei välttämättä tarvita. Aika edullisella ylesmittarilla pärjää. Jos on enemmän käyttöä niin kannattanee satsata käytettyyn flukeen. Alta 100e pitäisi jonkinlainen irrota esim. ebay.de:stä. Biasoinnista ym löytyy tietoa: www.aikenamps.comwww.geofex.com (putki ja vianetsintä faq!!!) Mikko http://www.uraltone.com |
Lego 06.07.2004 16:33:19 | |
---|
Paljoa työkaluja ei välttämättä tarvita. Aika edullisella ylesmittarilla pärjää. Jos on enemmän käyttöä niin kannattanee satsata käytettyyn flukeen. Alta 100e pitäisi jonkinlainen irrota esim. ebay.de:stä. Biasoinnista ym löytyy tietoa: www.aikenamps.com www.geofex.com (putki ja vianetsintä faq!!!) Mikko Suurkiitokset linkeistä, saa hyvää iltalukemista ! Juu, tarkoitus olisi pidemmälle ajanjaksolle mittari sun muut hommata, tässä kun pitäisi loppuelämä elää elektroniikka-asentajana :) Jaapati jaa |