Aihe: Erilaiset Studiosoundit
1 2 3
käki
29.06.2004 00:35:22
Kävin tänään(ma) studiolla rokkaamassa 2 modernin rockbiisin(huono kuvaus, nojoo..) bassoraidat narulle. Kielten virkaa toimittavat edelleen samat 45-105 Boomersit viime syksystä.

Kieliä en ole sen suuremmin tässä puolen vuoden aikana putsannut. Hyvin tuntuivat toimivan. Jätin vaihtamatta tuottajamiehen kehoituksesta, sanoi jotain sellaista, että basso saakin olla 'siellä takana'.. yhdyn tuohon ajatukseen, tässä musiikin lajissa aikaisempien nauhoitusten bassosaundi on ollutkin vähän epäluonnollinen, liian hifi johtuen uusista kielistä.

Tosin usein puhutaan, että yläpäätä on bassossakin hyvä olla koska sitä ei voi halutessa tyhjästä luoda.

No, soitin joka tapauksessa soi, joten kielillä on vieläkin jonkin verran käyttöikää jäljellä.

Ottakaa kantaa, kertokaa mistä eri studiosoundeista pidätte eri tilanteissa.
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
Johannes_t
29.06.2004 09:22:19

Mulla alkaa tänään kolmen päivän pikapyrähdys studioon hevimeteliä nauhoittamaan. Eilen vaihdoin kielet, demppikitaroiden alta erottuminen on ehkä jopa mahdollista.

Minervan levyillä olen käyttänyt pääsääntöisesti kolmea bassoa: 70-luvun kummajaista, japanilaista Osamaa Asama, aivan hirvittävän huono vehje, ergonomiasta ei tietoakaan jne. mutta tuottaja tykkää sen tumppusoundista, kieletkin lienevät sieltä seiskyluvulta Warwick FNA:ta muuten käyttäisin enemmänkin, mutta soundi on kuulemma liian hyvä -> erotteleva, dynaaminen ja Spectoria mallia en muista, oli Yön Jukka Lewikseltä lainassa studiota varten, aivan mahtava soitin, IISSSOOO soundi! käytin viimeisimmän EP:n nauhoituksissa.

Sen "the" soundin hakeminen on aina hiton hankalaa. Mutta riippumatta siitä, mitä soundia haetaan, kannttaa soittaa sinne narulle mahdollisimman laajoilta taajuuksilta, on sitten jotain josta leikata.
Niskamies
29.06.2004 10:10:51
Tällä viikolla nauhotan bassoraitoja (myös sen kauan odotetun tunteellisen tilutuksen:), pitänee kommentoida sitten.
Sbassossa on 4 kieltä. Tai 6.
käki
29.06.2004 20:18:26 (muokattu 29.06.2004 20:20:58)
Mulla alkaa tänään kolmen päivän pikapyrähdys studioon hevimeteliä nauhoittamaan. Eilen vaihdoin kielet, demppikitaroiden alta erottuminen on ehkä jopa mahdollista.

Tuossa tilanteessa basson erottuvuus onkin varmaan yksi päätavoite. Meinaan jos hevimattomättöä on paljon. Palautuu mieleen Metallican surullisenkuuluisa '...and Justice for All', jossa Newstediä ei kyllä hevillä kuulu, koska heviä on liikaa...

Omaan projektiin tulee tod. näk. vähän kesymmät kitarat. Sieltä tuommoinen kevyt säröpörinä erottunee.

edit: Pistähän, Niskis mahdollisuuksien mukaan ääninäytettä, kun valmistuu.
Niskamies
29.06.2004 22:39:28
edit: Pistähän, Niskis mahdollisuuksien mukaan ääninäytettä, kun valmistuu.

Mä pistän kamaa nettiin heti kun vaan kerkeän. Ei vaan aika riitä kun lähetään savonlinnaan lauantaina, mutta ainakin siten elokuun puolella tulee kamaa, kummallakin bassolla.
Jalmus
30.06.2004 17:32:07
Säästä meidät. P***aa sieltä on kuitenkin tulossa...
Ulle
30.06.2004 18:09:31

Säästä meidät. P***aa sieltä on kuitenkin tulossa...

Äläs nyt! Mä ainakin odotan innolla Niskamiehen soitteloita, kun ainakin kohua on ollu miehen ympärillä paljon.
Niin kuin ehtyy tiimalasin hiekka, on elämämmekin päivien viemää...
Niskamies
30.06.2004 20:25:49
Voi vaan pojalla olla kovat paineet saada jotain aikaiseksi. Niin paljon ovat henkselit paukkuneet.

Ei ole kertaakaan henkselit paukkuneet että mulla olis hyvät soittotaidot. Kamat ja saundit on, mutta soittotaitoa ei (vielä) ole, ainakaan paljoa.

Ja mistä sä tiedät, kun oot ollu m.netissa vasta pari viikkoa? Ja muutenkin, ei sitä p''''aa ole pakko kuunnella, jos ei halua. Mä vaan veikkaan että täällä on pari ketkä haluaa kuunnella.
Basismi
30.06.2004 21:49:17
Ja mistä sä tiedät, kun oot ollu m.netissa vasta pari viikkoa? Ja muutenkin, ei sitä p''''aa ole pakko kuunnella, jos ei halua. Mä vaan veikkaan että täällä on pari ketkä haluaa kuunnella.

Juu, toki on mielenkiintoista kuulla niskiksen soitantaa. Sitten voi kuullun perusteella vaihtoehtoisesti myhäillä omille soittotaidoilleen, tai viedä kaikki laitteet kaniin. :)
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Incarnation
30.06.2004 22:41:27 (muokattu 30.06.2004 22:41:40)
Ja mistä sä tiedät, kun oot ollu m.netissa vasta pari viikkoa?

Tätä pauketta kun meinaan sun suusta tulla harvasen päivä niin kyllä sitä kerkiää parissa viikossa jo paljonkin nähdä.
"Tää on tää perkeleen levyraati-asetelma: Ai se oli kotimaista, no sitten vielä vähän kovemmalle!" -Marko Annala (Tavastia 7.4.2004)
toivajar16
01.07.2004 00:11:05
Turha sun on Niskis mitään paineita ottaa; teet parhaasi. Luulenpa , että kovin harvan täällä suutaan pieksevän "tyylitajuisen" ja "nöyrän" basistin rohkeus riittäisi edes soittamaan omia tuotoksiaan muille.
Kyllähän meistä jokainen diggaa oma soittoaan, miksi muuten ylipäätään edes tarttuisi soittimeen.
Ei ole tarkoitus V**tuilla kenellekään, joskus vaan ottaa päähän tollainen tekopyhyys ja "kyllä sä ymmärrät, kun kasvat" paska.
Kyllä tänne Suomeen aina basisteja mahtuu.Piis
"Jargon!!!!"
käki
01.07.2004 00:23:15
Niskamies on vaan soittohommista innoissaan, luulen. Eikä hän hirveesti tässä topicissa ole viisastellut, joten jätetään ne näpäytykset siihen tilanteeseeen missä aihetta on.

Mutta soundeista vielä: hifimmällä soundilla olisi kiva päästä koittamaan GrooveFm -tyyppistä instrumentaalivääntöä. Pääsisi tuo aktiivivehje ja sen luonnollinen soundi oikeuksiinsa siinä. Tätä rokimpaa materiaalia kun voisi säröllä sun muilla signaaliprosessoreilla äänittää suht huoletta vaikka halpatuontisoittimella.

No, en kai turhaan ole hifibassoa ostanut. Vielä kai senkin aika tulee... joskus.
toivajar16
01.07.2004 07:47:31
Niskamies on vaan soittohommista innoissaan, luulen. Eikä hän hirveesti tässä topicissa ole viisastellut, joten jätetään ne näpäytykset siihen tilanteeseeen missä aihetta.
Aivan näin.
Itse pääsin just vähän aikaa sitten soittamaan pari raitaa Ampegin B15:a ja se olikin sitten sellainen nostalgiakone, että voi hyvät hyssykät. OTettiin yksi raita mikillä ja toinen boksilla ja soundista tuli erittäin hyvä olematta kuitenkaan liian tumppu tai hifi. Ite tykkään pitää signaalia hieman säröllä(ei digitaalisella), jotta soundiin tulee luonnetta ja semmoista tervettä muhjua.Tykkään myös korostaa middleä, jotta basso erottuu muitten seasta.
"Jargon!!!!"
Niskamies
01.07.2004 09:48:26
Tykkään myös korostaa middleä, jotta basso erottuu muitten seasta.

Samoin, mutta ihan vaan sen takia että mä diggaan jazzarin keskialueen murinasta. Jokaisella basolla sitten eri equt.
Johannes_t
01.07.2004 09:50:40

OTettiin yksi raita mikillä ja toinen boksilla ja soundista tuli erittäin hyvä olematta kuitenkaan liian tumppu tai hifi. Ite tykkään pitää signaalia hieman säröllä(ei digitaalisella), jotta soundiin tulee luonnetta ja semmoista tervettä muhjua.Tykkään myös korostaa middleä, jotta basso erottuu muitten seasta.

Kahden raidan äänittäminen, toinen tosiaan mikillä ja toinen DI-boksista, on nykyään melkein välttämättömyys. Kitaroita kun on järjestäen 4-1000 raitaa, tarvitsee bassokin melkoisen soundisopan toimiakseen. Mitä noihin taajuuksien korostamiseen tulee, niin minä en ole niin onnellisessa tilanteessa, että voisin ko. asioista päättää. Mielipiteen voin kertoa, mutta kyllä se miksaajasetä yhdessä tuottajan kanssa soundit mulveeraa.
Niskamies
01.07.2004 09:56:48
Kahden raidan äänittäminen, toinen tosiaan mikillä ja toinen DI-boksista, on nykyään melkein välttämättömyys. Kitaroita kun on järjestäen 4-1000 raitaa, tarvitsee bassokin melkoisen soundisopan toimiakseen. Mitä noihin taajuuksien korostamiseen tulee, niin minä en ole niin onnellisessa tilanteessa, että voisin ko. asioista päättää. Mielipiteen voin kertoa, mutta kyllä se miksaajasetä yhdessä tuottajan kanssa soundit mulveeraa.

Onneksi pääsen ite miksaamaan tulevat levyt, joten saan saundeista just sellaset kun haluan:)
Johannes_t
01.07.2004 10:04:34

Onneksi minua ei ole koskaan päästetty miksaamaan mitään levyä. Olisin saanut juuri sellaiset soundit kuin minä haluan...
Teijo K.
01.07.2004 10:18:20 (muokattu 01.07.2004 10:18:49)

Onneksi minua ei ole koskaan päästetty miksaamaan mitään levyä. Olisin saanut juuri sellaiset soundit kuin minä haluan...

Olen valitettavasti joutunut mksaamaan useamman demon ihan itse. On ikävä kyllä tullut juuri sellaiset soundit kuin halusinkin. Milloinkohan sitä oppisi haluamaan hyviä soundeja. :)

Ps. Onneksi eivät sentään olleet levyjä.
Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta.
Zarmo
01.07.2004 10:29:19

Joo,ite kun tekee, niin saa just sellaset, kunsattuu tulemaan. Anteeksi.
"Heikkisten suku on tuomittu ikuiseen köyhyyteen." -T.Huhtiniemi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)