Aihe: Yläsatula luusta?
1
basisti1971
03.11.2020 15:06:13 (muokattu 03.11.2020 15:07:43)
Moi.

Robo: Onko mieltä lähteä tekemään muovisen yläsatulan tilalle hirven sääriluusta yläsatulaa?

Jos haluaa väkerrellä, miksipä ei olisi mieltä.

Ylä- ja alasatuloista puhuttaessa kyseessä on kuitenkin lähes poikkeuksetta kontrabasso, aina akustinen instrumentti kuitenkin, joten hämmentävää että yläsatula (tai ala- sen puoleen) olisi kontrassa muovia.
Ebenpuuta tai ruusupuuta nuo ovat perinteisesti olleet kaukoidän ja itäblokin BSO:issakin, mulla koivua...

Yhden satulan tai tallan tekeminen mistä tahansa raakaluusta vaatii kyllä keskimääräistä enemmän intoa, sen verran suuritöistä kamaa on saattaa siihen pisteeseen että pääsee varsinaisiin satulannakerruspuuhiin.

Varmasti tiedätkin, mutta kun aihioita sahaat, hengityssuojain on syytä muistaa.
Sellainen oikea suodattimellinen, ei näitä leukavaippoja.
Pyykkipoika nenään aikalailla kaikissa valmistelu- ja työvaiheissa ei ole liioittelua sekään...

T:Samuli
Grugi
03.11.2020 15:49:06
Lähtisin tekemään GraphTechin aiohista ja tälläisen kirataan teinkin en bassoon mutta idea sama ja tuota työstää kyllä mieluummin kuin luuta.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
okabass
03.11.2020 17:05:34
Robo: Onko mieltä lähteä tekemään muovisen yläsatulan tilalle hirven sääriluusta yläsatulaa?

Miksei. Hirven(reisi)luu on kyllä laadukas materiaali. Lehmänluu on ns. perinteinen materiaali. Jos soundia meinaat, niin satula vaikuttaa vapaiden kielten sointiin. Oon tehnyt messingistä, muovista, Tusq'ista, lehmän- ja hirvenluusta satuloita. Tusq on ehkäpä vaivattomin ja helpoin materiaali. Luussa on tietty ominaishaju ja muovi on ... muovia. Hirvenluuta olen käyttänyt ns. parempien kitaroiden ja bassojen satuloihin.
pehko
03.11.2020 17:37:17 (muokattu 03.11.2020 17:38:18)
Mulla on eteisen kaapissa pala...öh... Ihmisen luuta. Kaveri toi ukrainasta joskus 13vuotta sitten tuliaisiksi. Oli löytäny hautuumaalta vaan lojumasta ja joku paikallinen oli suunilleen käskeny ottamaan sen mukaan. se sit antoi sen mulle =| pitäisköhän tehä bassoon satula.
Sidewinder
04.11.2020 07:48:36
pehko: Mulla on eteisen kaapissa pala...öh... Ihmisen luuta. Kaveri toi ukrainasta joskus 13vuotta sitten tuliaisiksi. Oli löytäny hautuumaalta vaan lojumasta ja joku paikallinen oli suunilleen käskeny ottamaan sen mukaan. se sit antoi sen mulle =| pitäisköhän tehä bassoon satula.

Siitä lähtee varmasti slamming brutal corpsegrinding pig squelaing death metal saundi!
petteri m
27.12.2020 17:50:48
pehko: Mulla on eteisen kaapissa pala...öh... Ihmisen luuta. Kaveri toi ukrainasta joskus 13vuotta sitten tuliaisiksi. Oli löytäny hautuumaalta vaan lojumasta ja joku paikallinen oli suunilleen käskeny ottamaan sen mukaan. se sit antoi sen mulle =| pitäisköhän tehä bassoon satula.

Voihan se olla muutakin luuta silti vaikka hautuumaalta olisikin löytynyt. Hautauasmailla liikkuu öisin bakkanaaleja pitämässä myös sankat joukot erilaisia eläimiäkin. Tietysti jos on kokonainen reisiluu tai pääkallo tai puolet kättä niin kai asian voi uskoa. Luulisin että jopa Ukrainassa vainajat haudataan maan poveen eikä maan pinnalle mutta varmahan ei voi olla tästäkään kun siellä päin on kaikki muutkin asiat vallan toisin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)