Aihe: Vinkkejä akustisen kitaran kanssa
1
ituvirtanen
30.10.2020 18:07:51

Jos tuo merimuna istuu käteen, miksei sitä voisi huoltaa? Soittimia korjataan siinä missä autojakin.
K.Hill
30.10.2020 20:05:19
pikkumies: Minulla on 10 vuotta vanha Seagull entourage rustic-kitara ja aika on kitarassa tehnyt tehtävänsä ja olisi aika tehdä huoltoa. Kitarassa alkanut ilmenemään vireongelmia, eikä kieltenvaihto ole ongelmaa ratkaissut, epäilisin satulaa, jonka ajattelin vaihtaa luiseen. Lisäksi kitaran nauhoissa on paljon kulumaa eikä niihin ole tehty vielä lainkaan hiontaa. Itse en ole mikään nikkari enkä uskaltaisi nauhoja itse hioa, todennäköisesti vain tulisi tuhottua jotain. Vaihtoehtona siis joko viedä kitara huoltoon ja vaihtaa nauhat ja satula sitä kautta tai sitten ostaa uusi. Kitarahan ei käytettynä ole järin arvokas, joten korjaukset todennäköisesti ylittäisi kustannuksiltaan kitaran arvon.

Olen ollut erittäin tyytyväinen nykyisen kitarani soundiin ja erityisesti akustisia kitaroita on tullut rämpyteltyä monenlaisia. Olen pohtinut hankkia uuden Seagullin mutta harmillisesti niitä ei juurikaan ole Suomessa ilmeisesti liikkeissä että pääsisi kokeilemaan. Olen miettinyt myös emoyhtiö Godinin vaihtoehtoja mm. Godin a6, jossa humpparikin. Onko tästä kokemuksia kellään, että onko riittävän suurta ääntä ilman vahvistinta? Onko heittää vaihtoehtoa haastajaksi alle 1000 euron hintaluokassa?

Akustista kitaraa käytän laulun säestämiseen ja siksi kantava ääni hyvä.

Korjatako vanha vai ostaako uusi?

Helsingissä Millbrookissa on laaja Seagull-valikoima.
kojones
31.10.2020 09:20:15
Nauhahionta ja uus satula maksaa 150-200 euroa ja jos sillä saa soittimelle taas 10 vuotta soittoaikaa ei satsaus minusta ole kovin iso.
iec
31.10.2020 11:47:40 (muokattu 31.10.2020 11:51:10)

kojones: Nauhahionta ja uus satula maksaa 150-200 euroa ja jos sillä saa soittimelle taas 10 vuotta soittoaikaa ei satsaus minusta ole kovin iso.

Komppia tälle. Kannattaa ajatella se huolto oman käytön kannalta. Jos kitara on muuten omasta mielestä oikein hyvä ja omiin käsiin sopiva, kannattaa se huoltaa. Jos taas kitarassa on koko elinkaaren ajan ollut jotain mikä ärsyttää, esim. soinnissa, soittotuntumassa, (jopa ulkonäössä), niin sitten uusi sopivampi tilalle.

Eikä muuten ole kitaran huoltaminen autojen määräaikaishuoltoihin, tai moottoripyörien/moottorikelkkojen huoltohintoihin nähden kallista.

Edit: Niin ja onhan Seagull Entourage Rusticin arvo jotain yli 250 euroa käytettynäkin, joten huolto ei ole edes kitaran arvoa isompi ;) Seagull, Godin ja Simon&Patric ovat aika arvostettuja merkkejä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
K.Hill
31.10.2020 18:18:52
iec: Komppia tälle. Kannattaa ajatella se huolto oman käytön kannalta. Jos kitara on muuten omasta mielestä oikein hyvä ja omiin käsiin sopiva, kannattaa se huoltaa. Jos taas kitarassa on koko elinkaaren ajan ollut jotain mikä ärsyttää, esim. soinnissa, soittotuntumassa, (jopa ulkonäössä), niin sitten uusi sopivampi tilalle.

Eikä muuten ole kitaran huoltaminen autojen määräaikaishuoltoihin, tai moottoripyörien/moottorikelkkojen huoltohintoihin nähden kallista.

Edit: Niin ja onhan Seagull Entourage Rusticin arvo jotain yli 250 euroa käytettynäkin, joten huolto ei ole edes kitaran arvoa isompi ;) Seagull, Godin ja Simon&Patric ovat aika arvostettuja merkkejä.

Joo, ja on otettava huomioon että ovat Kanadassa valmistettuja ja hinnat ainakin osittain esim. kiinalaisten Sigmojen luokkaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)