Aihe: Parhaat kaapelit?
1 2 3
PekkaM
22.10.2020 12:45:11 (muokattu 22.10.2020 12:45:52)
Otsikko pitkälti sisältää kysymyksen. Lisätarkenteena kestävää, notkeaa ja saatavilla olevaa, ei omaa askartelua.

Kestävyydestä nimenomaan päälle astuttavuus olisi hieno juttu jos jotkut sen sietävät. Lapsiperheessä ja itsekin tulee tallottua moninkerroin olevaa piuhaa, joka on monille niistä myrkkyä.

Pehmeät on kivoja käytössä mutta monesti hajoavat nopeasti. DiMarzion punospintaiset kestävät ja asettuvat nätille vyyhdille mutta eivät ole kovin notkeita ja sotkeutuvat itseensä kun pari kierrosta antaa vääntöä.
ituvirtanen
22.10.2020 14:47:17

Ensin pitää opetella kerimään kaapelit nätisti kiepille. Jos sitä ei osaa, on takku valmis. Tuubi on täynnä viidiota aiheesta. Velcro ympärille, niin pysyy siistinä roudausten välillä.

Silikonikaapeli ja Neutrikin liittimet (NC3 FX, NP2 C), niillä ei juuri metsään voi mennä. Mittoja löytyy kasa mistä tahansa itseään kunnioittavasta liikkeestä, T-kauppa mukaan lukien. Sommer, Cordial, Gotham... liittimien kanssa voi olla sen verran tarkka, ettei ota halvempia Reaneja.

Vanhin tekemäni kaapeli ja edelleen käytössä on muistaakseni 1990-luvun alusta. Hyvin toimii.
aslak
22.10.2020 16:12:36
Lava cable. Itellä LAVA BLUE DEMON olleet nyt 6v tallottuna niin keikat kuin treenit.
Lisäksi matalalla kapasitanssilla.
Rämppy
23.10.2020 21:34:20
Spectraflex on mulla kestänyt yli 20 vuotta. Uusi piti hommata vasta kun hukkasin edellisen. On myös notkea verrattuna vaikkapa DiMarzioon. Custom Sounds myy.
In Finland we have this thing called "diu diu".
McNulty
23.10.2020 21:42:38 (muokattu 23.10.2020 21:47:37)
Jos valmiita kaapeleita etsii, niin:
Vovox, Mogami, Evidence Audio, Spectraflex, Klotz, Asterope...

Ja jos kasailet itse, niin:
Sommer, Cordial tai Klotz johtimeksi ja liittimet esim. Neutrik, Seetronic, Amphenol...

Pedaalilautoihin suosin Evidence Audion kaapeleita ja saman valmistajan SIS plugeja. Myös George L:n tuotteilla on saatu ihan hyviä tuloksia. Loistavia kokemuksia myös Sommer+Squareplug. Sekä tosi asiallinen brittivalmistaja Pedalpatch.
moving in stereo
Entropia666
23.10.2020 22:52:06

Mä tein ite omat Sommers The Spirit XXL ja Neutrikin plugit. Kestää ja hyvälaatuista kampetta.
PekkaM
24.10.2020 07:56:51
Sommeria näköjään saa Neutrikilla ihan valmiinakin Tompalta. Kai sitä muutaman kaapelin tuohon hintaan (joku 40€) voisi panostaa.
Basifisti
24.10.2020 10:47:09
Hyvä ja halpa valmis vaihoehto itselle on ollut monta vuotta jo Fenderin kaapeli, jossa on plugien päällä kutistesukka. En nyt löydä mistään enää samoja valkoisilla kutistesukilla olevia, mutta luulen että vastaava on nykyään kokomusta Pro Series -kaapeli. Se on aika paksua, mutta samalla pehmeää eikä mene helposti sotkuun.

Jos tekee kaapelit itse, niin suosittelen mittaamaan valmiin kaapelin huolellisesti. Mm. Switscraftin plugeissa vedonpoiston kanssa pitää olla tarkkana. Itse taistelin niiden ja Sommerin kaapelin kanssa kun se oli niin pehmeää että vedonpoisto upposi siihen. Tämä aiheutti sen että signaalijohtimen ja vaipan välinen eriste rikkoutui ja vastus pieneni luokkaan 10-100kohm. Tämä vika on siitä v-mäinen että sitä ei meinaa huomata kun soittelee. Aiheuttaa mm. outoja volumen vaihteluita kun polkee eri pedaaleita päälle sekä kitaran volapotikan outoa käytöstä.

Tämä vedonpoisto-episodi eskaloitui siihen että en onnistunut tekemään kyseisellä kaapeli/plugi -yhdistelmällä kunnollista piuhaa ja tilasin tukevampaa kaapelia. Totesin myös että vanhassa Sommerin valmiissa piuhassa oli ollut jo varmaan pitkään sama ongelma. Tästä viisastuneena mittaan nykyään tasaisin väliajoin yleismittarilla koko signaaliketjun kitarapiuhan päästä vahvistimeen menevän johdon päähän (kaikki pedaali mahdollista asettaa True Bypass -tilaan). Mm. Custom Boardsilla on ihan hyvä ohje:

https://en.customboards.fi/pages/7-testing-cables-with-a-multimeter
Kefiiri
24.10.2020 10:55:55
Basifisti: Jos tekee kaapelit itse, niin suosittelen mittaamaan valmiin kaapelin huolellisesti. Mm. Switscraftin plugeissa vedonpoiston kanssa pitää olla tarkkana.

Tästä syystä kunnolliset Neutrikin plugit ovat ylivoimaisia. Vedonpoisto on toteutettu niin nerokkaasti että johto puristuu tiukkaan mutta ei puhkea.
En ole musiikin asiantuntija.
Guitarfreak
24.10.2020 13:36:24
Kefiiri: Tästä syystä kunnolliset Neutrikin plugit ovat ylivoimaisia. Vedonpoisto on toteutettu niin nerokkaasti että johto puristuu tiukkaan mutta ei puhkea.

Mulla on noi Neutrik/Cordial letkut kestänyt jo luvattoman pitkään... ja sit ku johto sanoo poks noi liittimet on vielä kuranttia tavaraa :O

Mut tarttee oll tarkkana noiden katkomisten kans :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
petteri m
24.10.2020 13:47:50 (muokattu 24.10.2020 13:48:54)
Kefiiri: Tästä syystä kunnolliset Neutrikin plugit ovat ylivoimaisia. Vedonpoisto on toteutettu niin nerokkaasti että johto puristuu tiukkaan mutta ei puhkea.

Vedonpoiston toteutus on plugissa vain yksi ominaisuus. Muita ovat juotettavuus eli työstöominaisuus, käsiteltävyys, ulkonäkö eli imago. Soundieroihin en usko. Sen sijaan
yhteensopivuusongelmia voi tulla kuten edellä on kuvattu. Sopivalla kaapelilla Switchcraft on todella toimiva, hyvätyöstöinen ja kaunis ratkaisu ja vedonpoisto toimii kyllä.

Sen jälkeen kun tajusin miten helposti Switchcraftilla sai kaapelit kasaan Neutrikiin verrattuna vaihdoin merkkiä lopullisesti. Kaiken muun lisäksi ne ovat takuulla oikeissa mitoissa.
Shredator
24.10.2020 14:12:29

Dimarzio ja Spectraflex on osoittautuneet parhaiksi, joten käytän niitä. Jossain vaiheessa oli aikaa nysvätä kaapeleita itsekin, mutta nykyään käytän vähäisen aikani tilutukseen.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Basifisti
24.10.2020 16:24:32
petteri m: Vedonpoiston toteutus on plugissa vain yksi ominaisuus. Muita ovat juotettavuus eli työstöominaisuus, käsiteltävyys, ulkonäkö eli imago. Soundieroihin en usko. Sen sijaan
yhteensopivuusongelmia voi tulla kuten edellä on kuvattu. Sopivalla kaapelilla Switchcraft on todella toimiva, hyvätyöstöinen ja kaunis ratkaisu ja vedonpoisto toimii kyllä.

Sen jälkeen kun tajusin miten helposti Switchcraftilla sai kaapelit kasaan Neutrikiin verrattuna vaihdoin merkkiä lopullisesti. Kaiken muun lisäksi ne ovat takuulla oikeissa mitoissa.

Tykkään itse juuri samoista syistä käyttää SC:n plugeja. Neutrikin plugit ovat minusta rumia ja vaikeita juottaa. Toki niitäkin käytän kun niitä on kerääntynyt ja kestävät hyvin kierrätyksen. Vedonpoisto niissä on kyllä fiksu.
Mösjöö
24.10.2020 16:45:57 (muokattu 24.10.2020 17:31:00)
Siis onko täällä nyt ihan tosissaan jollakulla vertailussa Neutrik (plugin miinus/maa ja sen juotettava korvake yhtä ja samaa sorvattua kappaletta, sama homma kärjen kanssa, näiden välissä eriste jotka ei sula vaikka kuinka kuumentais kolvilla ja lisäks ylivoimanen vedonpoisto) ja tommonen karvalakki-Switchcraft (korvakkeet lattapeltiä ja kiinnitys kärkeen ja miinukseen niittaamalla)?

Neutrik: https://u.cubeupload.com/Konsta/rnAlRp.jpg
Switchcraft: https://u.cubeupload.com/Konsta/i7RBOS.jpg

Ei mitään järkee, eihän tossa oo pienintäkään epäilystä kumpi on parempi ja kestävämpi liitin.

Vai onko vertailussa nyt jokin muu, hifimpi Switchcraft?
Pauli Lappalainen
24.10.2020 18:25:53 (muokattu 24.10.2020 18:30:35)
Mösjöö: Siis onko täällä nyt ihan tosissaan jollakulla vertailussa Neutrik (plugin miinus/maa ja sen juotettava korvake yhtä ja samaa sorvattua kappaletta, sama homma kärjen kanssa, näiden välissä eriste jotka ei sula vaikka kuinka kuumentais kolvilla ja lisäks ylivoimanen vedonpoisto) ja tommonen karvalakki-Switchcraft (korvakkeet lattapeltiä ja kiinnitys kärkeen ja miinukseen niittaamalla)?

Neutrik: https://u.cubeupload.com/Konsta/rnAlRp.jpg
Switchcraft: https://u.cubeupload.com/Konsta/i7RBOS.jpg

Ei mitään järkee, eihän tossa oo pienintäkään epäilystä kumpi on parempi ja kestävämpi liitin.

Vai onko vertailussa nyt jokin muu, hifimpi Switchcraft?

Olen tässä vuosien varrella tehnyt satoja plugipäitä joko Neutrikilla tai Switchcraftilla ja kumpikin toimii ihan yhtä hyvin.
Rikkoutuneita Swipareita en muista kuin muutaman nekin yleensä päälleastuttuja tai muuten survottuja, rikkinäisinä vedonpoistoja Neutrikeissa on ollut melkoisen paljon.

Esitinaus johdolle ja liittimelle on oikeastaan ainoa tapa tehdä kunnon juotos.

Ohulla johdoilla kannattaa laittaa pätkä kutistesukkaa tai kumiletkua johdon päälle muutaman sentin liittimen ulkopuolelle asti, jolloin taipuessaan johto ei tee liian jyrkkää mutkaa ja kestää pitempään.
petteri m
24.10.2020 19:02:05
Käytössä SC on huomattavan paljon miellyttävämpi kuin Neutrik joka tuntuu kolholta ja kömpelöltä. Paperilla Neutrikin vedonpoisto vaikuttaa ylivoimaiselta mutta ei tämä asia päättelemällä ratkeakaan eikä kuvaa katsomalla. Totuus selviää käytännön elämässä ja se sanoo että SC ei hajoa oikeastaan millään, vedonpoistossa ei ole myöskään mitään ongelmaa, se on täysin riittävä jos kaapeli on hyvää ja oikean paksuista.

Vanhana Neutrikin käyttäjänä epäilin tätä asiaa minäkin kunnes muutaman kerran kokeilin tehdä Switchcraftista ja se oli menoa sen asian suhteen. Se nyt vaan on helppo ja miellyttävä tehdä ja toimii ja on oikean kokoinen. Kyllä saa kovaa kiskoa johdosta ennen kuin vedonpoisto pettää, missään normaalissa, kuviteltavissa olevassa arkitilanteessa ei hajoa.
Kefiiri
24.10.2020 19:25:25 (muokattu 24.10.2020 19:25:46)
Itse olen kokenut Neutrikin niin idioottivarmaksi että kaltaiseni tumpelokin saa kolvattua kasaan luotettavan johdon ilman tunaroinnin riskiä. Ulkonäkökysymys lienee makuasia, en ole huomannut pitää Neutrikkeja rumina vaikka Switchcraft toki onkin perinteisemmän näköinen. Ehkä pitää joskus kokeilla sellaista. Mutta onko se vedonpoisto sellainen perus lytättävä peltilipare? Neutrikeissa on kivaa sekin, että vedonpoiston avaaminen johtoa uusittaessa on vaivatonta.
Kefiiri
24.10.2020 21:10:55 (muokattu 24.10.2020 21:27:36)
Pauli Lappalainen: Kannattaa kuitenkin muistaa, että Neutrikkeja ja Switchcrafteja on useita malleja.

SC:n vedonpoiston puristaminen kannattaa tehdä jollain sopivalla työkalulla joka puristaa sen pyöreäksi eikä littanaksi. Itse käytän jotain pääteholkkipihtejä.

Itse olen taivutellut noita lirpakesysteemeitä kärkipihdeillä ennen kokoamista niin, että ne lytättäessä asettuvat pyöreän sorttisesti johdon ympärille. Tarkoitukseen suunniteltu työkalu toki olisi parempi.

Ohuen johdon, ja keskikokoisenkin, kanssa toimii tosiaan se että kääräisee jotain paksunnosta siihen kohtaan mikä tulee kuoren reiästä läpi. Maalarinteippi näyttää tyhmältä mutta toimii, ja sitä saa kiedottua aina sopivasti niin että sovitus läpiviennissä on välyksetön :)

Edelleen jaksan kehua Neutrikkia, tuokin manööveri on sen kanssa tarpeeton. En vaan meinaa löytää netistä hyvää kuvaa asian havainnollistamiseksi niille jotka eivät ole Neutrikkeihin tutustuneet. Ulkoa päinhän perusmalli näyttää tältä:

https://www.partco.fi/fi/8016-ntr-np2x.html

Hmm... siinä lukee "uusi malli". Näyttää sirommalta kuin ne vanhat. Liekö sisuskalut muuten samanlaiset? Olenko näin tyhmä että en löydä selvitystä plugin sisuksista edes valmistajan sivuilta?

Edit: onhan Neutrikin sivulta sentään mahdollista ladata kokoamisohje kun skrollailee alaspäin. Se tosin saa tempun näyttämään hankalammalta kuin mitä se todellisuudessa on :/

https://www.neutrik.com/en/product/np2x
Pauli Lappalainen
24.10.2020 21:33:17
Ei niihin johtoihin mitään teippiä sotketa. Sitä saatanan liimalutaa ei kestä pirukaan kun liittimen joutuu avaamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)