Aihe: Koronan vaikutus hintoihin
1 2
janpeko
22.10.2020 15:34:06
Olen seurannut vuodesta 2003 Mnetin hintoja ja kehitystä. Nyt Korona aikana olen huomannut hintojen käytettyjen soitinten osalta nousseen.
Olisi voinut etukäteen veikata ilmiön olevan juuri päinvastainen, mutta ei.
Muutama esimerkki;
- Fender Blues junnujen hinnat olivat vuosi sitten käytettyinä 300-400€ välissä. Nyt hinnat ovat kivunneet käytettyinä 500€ tai jopa yli.
- Godin core malleja myytiin 350€-450€ väliin, nyt hinnat +500€ aina.
- Martin littlejä myytiin 300-400€ välillä. Nyt hinnat alkaen 400€.

Olisiko vastaus, että jengillä on aikaa soitella enemmän kuin ennen? Tai onko niin, ettei ole kiirettä myydä kamoja halvemmalla, kun ostohousut ei kiristä uusiin hankintoihin?

No meneppä tiedä, mutta tällaisia huomioita on tullut tehtyä torilta.
empires
22.10.2020 15:40:52
Se on vähän niin et jos keräät maasta pussin omenoita ja aiot ne myydä naapurin papalle, niin ei se niin men,verottajaa tuo asia ei kiinnosta, mutta Mnet rati laskee suopaisen hinnan ette saisi niistä penniäkään tienata
kojones
22.10.2020 15:50:07
Eipä siinä korona vaikuta vaan hinnat seilaa ihan yleisesti. 2013 kävin Kitarapajalla testaamassa yhtä akkaria, jossa silloin hintalappu 2400 euroa. Nykyisellään 3800 ja näin jo pitkälti ennen koronaa.

Isojen putkivahvistimien hinnat taas on suorastaan romahtaneet mallintavien myötä.
The Jack
22.10.2020 16:20:53
Keväällä koronakriisin alkaessa hinnat laski hetkellisesti. Silloin oli Torilla paljon ammattimuusikkojen tai puoliammattilaisten kamoja. Heiltä lähti toimeentulo ja oli pakko laittaa laitteistoa lihoiksi. Tuli silloin tehtyä muutama ostos, jonka jälkeen ei ole ollut yhtään uutta hankintaa. Selvästi ainakin sähkökitaroiden hinnat on olleet nousussa viime aikoina. Tiedä sitten johtuuko koronasta tai valuuttakurssien muutoksista. Gibsonit ja Fenderit yms. Made In USA kitarat ovat nousseet ehkä eniten. Putkinuppien hintojen lasku on mielestäni pysähtynyt paitsi hevijyrien kuten Englien kohdalla.
ituvirtanen
22.10.2020 17:12:04

Pelkästään Fenkku on kuulemma lisännyt myyntiään noin 30 % karanteenin aikana.

Toisaalta olen nähnyt, kuinka arvokkaampien soittimien hinta on ollut jo pitempään melko matalalla ja huokeitten jopa yllättävän korkealla. Musatermein hintoja on kompressoitu. Ammattilaisten parempia soittimia on saanut aika ajoin todella huokeaan hintaan keikkojen loputtua. Varastojakin on tyhjennetty: osia, vahvistimia, efektejä ja soittimia on kaivettu sänkyjen alta ja kaapeista myyntiin.
Snapo
22.10.2020 18:18:22
Kuulin tuossa yhdessä asiantuntevassa musaliikkeessä käydessäni että Gibsonin kapasiteetti olis tippunut 10% normaalista koronan myötä, hintavaikutusta en osaa sanoa. SS.orgissa oli puhetta Jacksoneista: "All USA Jacksons jumped by $1,000 starting today according to Nick at the Axe Palace."
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
hallu
22.10.2020 19:15:39
Ihmiset ei matkustele, ne meistä joiden toimeentuloon korona ei vaikuta, säästyy muusta kulutuksesta rahaa joka kanavoitunee musakamahimojen tyydyttämiseen. Kasvanut kysyntä nostanee hintoja? tää voi tietty olla kaukaa haettua ja arvailuahan tämä joka tapauksessa on, mutta on hinnat korkealla juuri nyt. Onneksi olen jo pitkään ollut musakamoissa "omillani" ei tarvitse ostaa eikä myydä senkun vaan soitteleepi :-)
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
maxillaris
22.10.2020 23:47:19
https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

Inflaatio on virallisesti ollut matala, mutta olen pistänyt itse merkille, että useiden elintarviketuotteiden pakkauskoot ovat pienentyneet. Hinta tuotteilla on pysynyt kuitenkin samana. Pankkien talletuskorot ovat nykyisin 0%. Väittäisin, että kansalaisten ostovoima ei ole kohentunut muutoin kuin velaksi.
Iiwana-80
23.10.2020 08:25:25
Tympee Huttunen: Täytyy varmaan noita turhia tilejä poistaa suosiolla, kun pankit niistä kuitenkin maksua perii.

Meneekö sulla maksua per tili? Mikä pankki?
Tympee Huttunen
23.10.2020 08:32:32 (muokattu 23.10.2020 08:32:57)
Iiwana-80: Meneekö sulla maksua per tili? Mikä pankki?

Itseasiassa taitaa ollakin niin, kun asiaa kaivelin, että olen sikäli auvoisessa liitossa pankin kanssa, että olen keskittänyt vakuutukset, lainan ja muun liikevaihdon sinne niin bonareilla hoituu ylläpidot.

Oletin, että tileillä on oma perusmaksunsa. Saatoin olla kyllä väärässä.
Iiwana-80
23.10.2020 08:48:26
Tympee Huttunen: Itseasiassa taitaa ollakin niin, kun asiaa kaivelin, että olen sikäli auvoisessa liitossa pankin kanssa, että olen keskittänyt vakuutukset, lainan ja muun liikevaihdon sinne niin bonareilla hoituu ylläpidot.

Oletin, että tileillä on oma perusmaksunsa. Saatoin olla kyllä väärässä.

Ok.

Mulla on Ålandsbanken ja siellä menee vain se digipalvelujen perusmaksu 3 euroa per kuukausi, mutta ei muuta. Oletan, että jos ei käyttäisi nettipankkia, niin silloin ei menisi periaatteessa mitään maksuja. Ålandsbanken ei tunnetusti ole niitä halvimpia muutenkaan.

Nuo bonus-jutut on juuri siksi huonoja, että ne hämärtää kustannustason. Periaatteessa vieroksun kaikkia sellaisia kytkykauppoja, joiden tarkoitus on sitoa asiakas ja tavallaan rajoittaa hänen valinnan vapauttaan. Tässä yksi syy miksi kauan sitten jätin Osuuspankin. Oli tietysti muitankin, mutta yhtenä tämä.
18is9
23.10.2020 13:33:57

Iiwana-80: Ok. Tässä yksi syy miksi kauan sitten jätin Osuuspankin. Oli tietysti muitankin, mutta yhtenä tämä.

Oli muuten mielenkiintoinen juttu erota Osuuspankista. Maksavat sen osuuskuntamaksun, vai mikä lie, noin kahden vuoden päästä takaisin. Perustelu oli että yksi kokonainen kalenterivuosi pitää olla väliä ennen kuin voi tilittää.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Laulava Kylätohtori
23.10.2020 13:34:15
Iiwana-80: Ok.

Mulla on Ålandsbanken ja siellä menee vain se digipalvelujen perusmaksu 3 euroa per kuukausi, mutta ei muuta. Oletan, että jos ei käyttäisi nettipankkia, niin silloin ei menisi periaatteessa mitään maksuja. Ålandsbanken ei tunnetusti ole niitä halvimpia muutenkaan.

Nuo bonus-jutut on juuri siksi huonoja, että ne hämärtää kustannustason. Periaatteessa vieroksun kaikkia sellaisia kytkykauppoja, joiden tarkoitus on sitoa asiakas ja tavallaan rajoittaa hänen valinnan vapauttaan. Tässä yksi syy miksi kauan sitten jätin Osuuspankin. Oli tietysti muitankin, mutta yhtenä tämä.

Mitenkäs nuo bonukset rajoittaa? En ainakaan itse ole sellaista huomannut. OP:ssä siis käyttötilit ja asuntolaina.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Iiwana-80
23.10.2020 16:47:16
18is9: Oli muuten mielenkiintoinen juttu erota Osuuspankista. Maksavat sen osuuskuntamaksun, vai mikä lie, noin kahden vuoden päästä takaisin. Perustelu oli että yksi kokonainen kalenterivuosi pitää olla väliä ennen kuin voi tilittää.

Juu, puoltoista vuotta meni muistaakseni mullakin ja sitten ropsahti osuusmaksu tilille.

Se onkin tietysti mielenkiintoinen pohdinta, että millä tavalla kustannuksia alentavat bonukset rajoittavat valinnanvapautta. Jokainen tietysti päättää omalta osaltaan. Minun päätös on se jonka kerroin, mutta jokainen saa tehdä niin kun itse viisaaksi näkee.
Mape
23.10.2020 19:28:49
ituvirtanen: Pelkästään Fenkku on kuulemma lisännyt myyntiään noin 30 % karanteenin aikana.

Fender näyttää hakevan suosion myötä kovaa tulosta myös hintojen kautta, kun katsoo uusien American Professional II:n hintoja. 1850e perus amerikan stratosta. Aika kova. Ei ihme että käytettyjenkin hinnoissa on näkynyt kovaa nousua.

https://www.thomann.de/fi/fender_am_pro_ii_strat_3tsb.htm
Got a six-string heartbeat
MolliS
23.10.2020 19:41:29 (muokattu 23.10.2020 19:43:28)

Mape: Fender näyttää hakevan suosion myötä kovaa tulosta myös hintojen kautta, kun katsoo uusien American Professional II:n hintoja. 1850e perus amerikan stratosta. Aika kova. Ei ihme että käytettyjenkin hinnoissa on näkynyt kovaa nousua.

https://www.thomann.de/fi/fender_am_pro_ii_strat_3tsb.htm

Eipä siellä nyt niin kovaa nousua ole ollut kun ottaa huomioon että American Professional I:n stratomalli oli listahinnaltaan 1749€. Nyt se listahinta on satasen korkeampi eli kolmessa vuodessa huikea viiden prosentin korotus. Thomannin hintahan on itseasiassa euron Fenderin virallista listahintaa korkeampi ja launchin aikaan se oli 1950€ parin päivän ajan eli 101€ valmistajan ilmoittamaa listahintaa korkeampi. Toki näistä saa pyytää mitä haluaa mutta ei Thomann enää halpa ole.
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
Piepe
13.01.2022 22:24:01
Tässä pitkästä aikaa toria selailtuani vaikuttaa, että nousua on edelleen. Pari vuotta sitten hyvän käytetyn kitaran löysi milloin vain 500 eurolla. Tänäpäivänä se on 800-1200 euroa :( Puun hintakin vaikuttanee? Onhan sekin about tuplaantunut. Huonoa aikaa ostaa kitara.
Entropia666
13.01.2022 23:06:08 (muokattu 13.01.2022 23:10:27)

kojones: Eipä siinä korona vaikuta vaan hinnat seilaa ihan yleisesti.

Itseasiasa korona on yks isoimpia syitä mikä pumppaa hintoja ylös. Syitä on useampi (ja kitara vaikuttaa vain välillisesti):

- karanteeni vapauttaa jengin loma/matkustelusäästöt ja ne käytetään johonkin mitä voi harrastaa itestään sisällä. Kysyntä lisääntyy.
- Jenkit pumppaa helikopterirahaa niin nopeeta ku rahakone vaan pystyy sylkemään dollarilappuja pihalle-->jengin ostovoima kasvaa-->kysyntä kasvaa-->hinnat nousee kaikkialla
- Ammattimuusikoilla korona iskee erittäin kovaa negatiivisesti, mutta keskiverto mnet käyttäjä ei todellakaan ole ammattimuusikko, vaan etätöissä painava harrastelija johon korona ei vaikuta taloudellisesti lähes lainkaan. Jälleen on fyrkkaa ostella ja kysyntä kasvaa taas.
- Viimeset 20 vuotta yleinen inflaatio on pysyny kohtuu olemattomana, mutta nyt ekaa kertaa esim. meikän aikuisiällä se alkaa oikeasti purra.
- Näihin seikkoihin yhdistettynä internetin vaikutus: ihmiset näkee mitä vehkeistä pyydellään ja jotkut hullut maksaa ne pyynnit. sit kun globaalisti kaikki näkee hintakehityksen niin totta kai ne haluaa pumpata omista kamoista myös hinnat torilla mahdollisimman ylös. Sit kun kaikki tekee niin samalla kun ostajien ostovoima pysyy hyvänä, niin hintakupla on valmis.

Samat sävelet pätee lähes kaikkeen harrastuskamaan mikä ei vaadi matkustelua ja muita ihmisiä. Kaikki harrastusvälineet on joko myyty loppuun tai hinnat kovat, rakennustarvikkeet kämppiin ja kesämökkeihin on katossa, elektroniikan komponentit on kiven alla, osakekurssit nuos viime vuonna kohtuu tiukasti, prätkät, veneet ja autot menee ku kuumille kivelle.
basisti1971
14.01.2022 06:42:01
Moi.

18is9: Oli muuten mielenkiintoinen juttu erota Osuuspankista. Maksavat sen osuuskuntamaksun, vai mikä lie, noin kahden vuoden päästä takaisin. Perustelu oli että yksi kokonainen kalenterivuosi pitää olla väliä ennen kuin voi tilittää.

Taitaa kyllä olla kaksi tilinpäätöstä virallinen aikamääre, tuolla tapaa ainakin meillä menee, ja josta syystä perikunnan tiliä ei voida lakkauttaa.
Asiakkaan kannalta tietty aivan sama, odottamaan joutuu.
Tuon osuuskuntamaksun palautuksen jälkeen tulee vielä kesäkuussa (viimevuonna koronaan vedoten kuulemma elokuussa) viimeiset korot/osingot.
Ja tilinhoitomaksu juoksee toki koko ajan...

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)