Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kajarien päivitys
1
niilopi
12.10.2020 19:36:48 (muokattu 12.10.2020 19:38:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Meillä aika lujaa soittava rock trio kokoonpano ja käytössä tällä hetkellä RCF 310a jotka tuntuu että laulavat äärirajoilla kokoajan. Treeniksellä emme juuri muuta aja niiden läpi kun laulun ja toinen bändi tuuttaa niistä laulun lisäksi kiipparia ja urkuja täyttä hönkää, mutta tulevia keikkoja ajatellen oon katellu uusia pönttöjä jotta noi 310 sais vetäytyä eläköitymään ajamalla monitorin virkaa.
 
Oon ollu suht tyytyväinen RCF joten kiinnostais esim tehokkaampi 710 tai 712 malli. Tällä hetkellä meillä ei ole subeja joten 12" irtois alapäätä vähä paremmin.
 
Onko jotain "alan standardeja" ja mitä pönttöjä suosittelisitte?
 
sepisti
13.10.2020 11:24:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäli keikoilla on tarkoitus ajella kaapeista muutakin kun laulua, alan standardi on käyttää subbareita. Itse olen tehnyt aikoinaan lukuisia bile/rock-trion kapakannurkkakeikkoja kahdella 310A:lla ja yhdellä db Sub 15D:lla ja on tässä kohtaa syytä mainita, että koskaan ei tullut sellaista tilannetta, että hönkää ei olisi ollut tarpeeksi.
 
Mutta asiaan. Minusta esimerkiksi db Technolgiesin nykyinen Opera 10 on paremman kuuloinen pönttö kuin vanha 310A. 710A:sta ei ole mitään muistikuvaa, kun ainoastaan kerran ollut sellaiset käytössä. Paperilla äänenpaine-ero 310:n ja 710:n välillä näyttäisi olevan 2 dB, eli mitenkään suurta eroa ei ole. Voihan se olla, että sun jutussa toi pari desibeliä on se ratkaiseva juttu, mutta silti on vahva fiilis, että jos treeniksen laulukaappikäytössä vanhoissa pöntöissä ei hönkä piisaa, kannattaisi miettiä muita ratkaisuja.
 
Einherjar
13.10.2020 14:25:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: ...710A:sta ei ole mitään muistikuvaa, kun ainoastaan kerran ollut sellaiset käytössä. Paperilla äänenpaine-ero 310:n ja 710:n välillä näyttäisi olevan 2 dB, eli mitenkään suurta eroa ei ole...
 
On siinä semmonen ero, että 710 on vähemmän säröinen tapaus, niin se leikkaa vähän paremmin läpi.
 
Itse tykkään tuosta Rcf:n 700-sarjasta huomattavasti 300-sarjaa enemmän. Ensinnäkin siinä on huomattavan paremman kuuloinen pilli ja äänikuva on muutenkin paljon skarpimpi.
12" tekee reeniskäytössä vähän jämäkämpää alakeskialuetta ja sen mukana alakerta laajenee vähän matalemmalle. Ei se välttämättä vielä bassojen puolesta varsinaisesti sub-alueelle vielä kunnolla mene, mutta se alakeskialue kuitenkin voi olla laulajille/kiipparisteille aika tärkeämpää. Siellä kun on muiden soittimen puolesta täytettä, niin 10" elementti jää herkästi jalkoihin.
Sen takia lähtisin mielummin katselemaan suoraan 712:sia tai parempia. 310 on kuitenkin sen verran kykenevä purkki, että siitä ihan lähimmästä hintaluokasta en välttämättä etsisi ratkaisua korvaajaksi.
Yamahan DXR ja pienellä varauksella (koska Behringer/Music group) myös Turbon IQ-sarja voisi mennä.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
htm
13.10.2020 14:47:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutulla on 712:t subin kanssa ihan pro-käytössä. Ja mä ainakin tykkään. Jos ei subia oo tarjolla, niin oon yhen keikan vetäny 315:lla, ja mä en ainakaan subia jääny kaipaamaan perus rock-humppahommissa.
 
www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
niilopi
13.10.2020 17:15:07 (muokattu 13.10.2020 18:54:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tos ois torilla noi DXR15 mk1 tarjolla. Oiskohan fiksumpi silti ottaa subi ja 12" ? Eiks toi 12" oo vähä tiukempi ku 15" yläpäänä? Toki pienempi koko on aina tervetullut.
 
Ois myös tarjolla Turbosound NuQ 12"? Noista kokemuksia?
 
Ja vähä vielä kalliimman pään setti
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1534346
 
Jos lähtee tohon 12 yläpäät ja subi. Alkuun vaikka yks subi niin millasta suosittelette 15 vai 18 ? Jotain tiettyä mallia?
 
Pinewood
13.10.2020 20:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin QSC:n K-sarjassa isommat yläpäät suuntaavat kapeammalle sektorille. Paljonko se käytännössä merkitsee, riippunee käyttötilanteesta.
 
Jos raskaampaa musaa soitettaessa ei ole käytössä subbaria, suosittelen ehdottomasti ainakin yhden hankintaa. Sen kautta basari, basso ja koskettimet saavat ihan erilaista potkua ja miksaaminenkin helpottuu. Kokoaluueen PA:n etuna on myös se, että lavalla voi pärjätä pienemmillä henkilökohtaisilla kamoilla - ellei imago muuta vaadi.
 
Turbosoundin Milanit voisivat olla aloittajallekin hyvä ja kohtuuhintainen vaihtoehto. Meillä on foorumilta poimittujen suositusten pohjalta 12" yläpäät ja 15" subbari. Tyytyväisiä ollaan.
 
dewil
14.10.2020 12:21:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottakaa huomioon subbareissa kans se, että subit eivät vain laajenna toistopektriä alemmas, vaan vievät ottavat myös yläpäiltä raskasta bassokuormaa haltuunsa, jolloin kokonaisuudesta saa puhtaampaa ääntä enemmän, kuin ilman.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Einherjar
14.10.2020 13:46:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois myös tarjolla Turbosound NuQ 12"? Noista kokemuksia?
 
Paljonkin passiiveina. Yläkertana ihan kelpo peli, mikäli vahvari on ok. Alakertaa tosin ei ihan hirveästi ole. Ne on ajateltu vähän enemmän subin kanssa ajeltavaksi.
 
Ja vähä vielä kalliimman pään setti
 
Jos pätäkkä riittää, niin tuolla kyllä ajelee kepoisesti keikkaakin. Tuo yläkerta on jo ihan ok-hintainen uutena ja riittää aika isoonkin möykkään.
 
Jos lähtee tohon 12 yläpäät ja subi. Alkuun vaikka yks subi niin millasta suosittelette 15 vai 18 ? Jotain tiettyä mallia?
 
18 menee pääsääntöisesti matalemmalle ja puskee enemmän ilmaa. Jos on tarkoitus pelkästään reenikämpillä luukuttaa ja alakertaa on tarkoitus jatkaa vaan kiippareille, niin 15 riittänee ihan hyvin. Mikäli on tarkoitus keikoille viedä ja ajella basaria/bassoa, niin lähtisin itse 18:lla liikkeelle.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
musamies
16.10.2020 15:26:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Ottakaa huomioon subbareissa kans se, että subit eivät vain laajenna toistopektriä alemmas, vaan vievät ottavat myös yläpäiltä raskasta bassokuormaa haltuunsa, jolloin kokonaisuudesta saa puhtaampaa ääntä enemmän, kuin ilman.
 
Subbarin kanssa on luontevaa laittaa aktiiviyläpäistä bassoleikkuri päälle. Silloin ne on yllättävän riittoisat. Tällä tavoin on tullut toimittua jos subbari auxissa ja näin on 15 tuumaisestakin kuulunut aika hyvin tavanomaisessa bilebändikäytössä.
 
Onko esitys rock uskottava on paljon muusta kiinni kuin ämyreiden äänänpainevaroista. Niitä perinteisen näköisiä isoja pa pömpeleitä ei paljon kukaan viitsi roudata. Ne oli uskottavan näköisiä.
 
iekku84
17.10.2020 14:08:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turbosound milan m12 ja m18b yhdistelmä todettu erittäin hyväksi ja halvaksi.
Yläpäänä ei hävetä yhtään ottaa m12 kaappeja mukaan vaik löytyy myös qsc k12.2 yläpäät.
 
Sihi ja Sorva ne yhteen sopii, huomenna mennään studio koppiin=)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «