Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkien vaikutus soundiin
1 2
Joketti
15.10.2020 11:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kitaralla ja kitaran mikeillä juurikaan vaikutusta soundiin mallintavaa vahvistinta(esim. Katana) käytettäessä? Kokemuksia ja mielipiteitä?
 
McNulty
15.10.2020 11:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joketti: Onko kitaralla ja kitaran mikeillä juurikaan vaikutusta soundiin mallintavaa vahvistinta(esim. Katana) käytettäessä? Kokemuksia ja mielipiteitä?
 
Tottakai on.
 
Lyhyesti listattuna:
- yksikelainen (Strato, Tele, P90, Jazzmaster, Jaguar tai joku muu?)
- humbucker (perinnehenkinen PAF, moderni kuumempi humbucker, Filtertron, Wide Range jne.)
- aktiivi/passiivi
- alikäämitty, ylikäämitty, millaisella langalla se on käämitty
- millä magneetilla/magneeteilla mikki on
- onko vahattu vai ei
- korkeussäätö (koko mikin tai sen yksittäisten napapalojen)
 
Sen lisäksi vaikuttaa se, millaisen elektroniikan mikit saavat peräänsä. Esim. potentiometrit, konkat jne.
 
Kahden hyvän, lähes identtisen mikin vaihtaminen keskenään ei kovin suuria eroja aiheuta, mutta vaihtaminen esim. alikäämitystä PAF-humbuckerista johonkin tuliseen aktiivimikkiin on kyllä enemmän kuin selkeä. Eikä ole lainkaan poissuljettua, että mikki vaikuttaa myös soittamiseen ja soittotapaan.
 
moving in stereo
Kefiiri
15.10.2020 13:32:15 (muokattu 15.10.2020 13:32:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joketti: Onko kitaralla ja kitaran mikeillä juurikaan vaikutusta soundiin mallintavaa vahvistinta(esim. Katana) käytettäessä? Kokemuksia ja mielipiteitä?
 
Kai niillä saman verran vaikutusta on kuin ilman mallinnusta toimivan vahvarin kanssakin? Meinaatko että mallintaminen jotenkin häivyttäisi soittimen oman luonteen?
 
Ihan kiintoisa näkökulma mutta en oikein usko että kaikki soittimet kuulostavat samalta mallintavan kautta soitettuna. Ja jos kuulostaisivat samalta niin millaiselta samalta?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Entropia666
15.10.2020 13:55:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joketti: Onko kitaralla ja kitaran mikeillä juurikaan vaikutusta soundiin mallintavaa vahvistinta(esim. Katana) käytettäessä? Kokemuksia ja mielipiteitä?
 
On, mun mielestä eniten koko kitaran komponenteissa. Omilla studioreissuilla ja hima-analyyseillä olen tullut siihen lopputulokseen että:
 
- Huonot mikit voi pilata hyvän kitaran.
- Hyvillä mikeillä voi elvyttää keskinkertaisen kitaran.
- Mikeissä on paljon eroja valmistajien ja mallien välillä.
- Yleensä hinta korreloi laadun kanssa.
- Tehdasasenteiset valmistajan omat mikit on yleensä heikompia kuin mikkipajan tekemät.
- Puilla ei ole väliä, mut mikillä on paljonkin.
 
Yhdelle levylle soitettiin Jacksonin RR ja perinteisillä spekseillä olevaa Les Paulia. Molemmissa oli Seymour Duncanin SH/TB 5 tallassa. Molemmat on hyvin erilaisia kitaroita, silti soundi oli loppunenlopuksi aika sama. Kumpi on kumpi?
 
https://www.dropbox.com/s/qjazg0x0vfeb3ce/GTR%20L.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9c64ybviwxzbykg/GTR%20R.mp3?dl=0
 
Sitten taasen seuraavalle levylle vedettiin eri kitaroilla ja eri mikeillä. Toisessa oli Lundgren M6 ja toisessa BKP Nailbomb. Tällä kertaa soundit olivat selvästi erilaiset:
 
https://www.dropbox.com/s/c1sblc9co4c8wp5/M6.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/onfjbia5pe5zipw/Nailbomb.mp3?dl=0
 
Sitten mulla oli Lespassa ton SH5 jälkeen Duncanin ökysetti, eli Antiquity. Se oli hyvin rock-henkinen, mutta ehkä vähän turhan vintage omaan makuun. Tilalle vaihdoin BKP:n Rebell Yellit ja jälleen kitaran koko olemus muuttui täysin vaikka kaikki muu pysyi samana.
 
Mulla oli myös joskus Jacksonin Fusion Pro, missä oli Reflexin vakioelektroniikat. Ne eivät olleen kovin kummoiset ja päivittämällä tallaan JB:n ja sinkuiks Bill Lawrencen hurinattomat, avautui jälleen täysin uusi maailma.
 
Nyt viimeisimpänä virityksenä oon laittanu mun pääkeihäisiin DiMarzion EP1111-mikkikytkiminen, jolloin keskiasentoon mentäessä menevät molemmat mikit päälle, mutta samalla menevät päälle myös puolitukset. Molempien hevikeihäiden soundipaletti kasvoi reippaasti, kun nyt saa puhtaisiin stratomaisen väliasentosoundin. Yhdellä elektroniikkamodilla sai ihan täysin uuden ulottuvuuden. Suosittelen lämpimästi kaikille.
Metalkallo
15.10.2020 19:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina on. PC ohjelmiston kauttakin soitettaessa on, esim. bias fx2.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
iec
15.10.2020 20:57:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se kannattaa myös muistaa, että monen kitaran vakiomikeillä pärjää useimmiten aika pitkälle. Aina ei tarvitse vaihtaa. Toki joissakin kitaroissa voi olla omaan musatyyliin huonohkosti soveltuvia mikkejä ja joissakin aivan halvemmissa kitaroissa saattaa olla jopa kehnoja mikkejä.
 
Toinen juttu on se, että mikkien korkeutta säätämällä voi soundi parantua. Valmistajien sivuilta löytyy ohjeita.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Entropia666
15.10.2020 23:20:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Se kannattaa myös muistaa, että monen kitaran vakiomikeillä pärjää useimmiten aika pitkälle. Aina ei tarvitse vaihtaa. Toki joissakin kitaroissa voi olla omaan musatyyliin huonohkosti soveltuvia mikkejä ja joissakin aivan halvemmissa kitaroissa saattaa olla jopa kehnoja mikkejä.
 
Mä taasen ite oon vaihtanu kaikista paitsi yhdestä skebasta mikit. Aina on parantanu. Se ykskin ois varmaan kokenu mikkivaihdoksen, mut myin sen ennen sitä. ~100€ saa käytettynä duncanin settejä millä pötkii jo pitkälle, joten en nää mitään syytä kituuttaa vakiomikkien kanssa jos ne vituttelee edes piirun verran.
 
Toinen juttu on se, että mikkien korkeutta säätämällä voi soundi parantua. Valmistajien sivuilta löytyy ohjeita.
 
Ei sillä kyllä mikkiä pelasta, hienosäätöä lähinnä. Toki kannattaa aina testata.
iec
16.10.2020 13:48:53 (muokattu 16.10.2020 14:10:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Mä taasen ite oon vaihtanu kaikista paitsi yhdestä skebasta mikit. Aina on parantanu. Se ykskin ois varmaan kokenu mikkivaihdoksen, mut myin sen ennen sitä. ~100€ saa käytettynä duncanin settejä millä pötkii jo pitkälle, joten en nää mitään syytä kituuttaa vakiomikkien kanssa jos ne vituttelee edes piirun verran.
 

 
Ei sillä kyllä mikkiä pelasta, hienosäätöä lähinnä. Toki kannattaa aina testata.

 
Tunnustan että itsekin olen mikkihifistelijä. Olen kaikkiin omiin sähkökitaroihini vaihtanut mikit kahta kitaraa lukuunottamatta (poislukien ne neljä ensimmäistä sähkistä, kun ei vielä mistään tiennyt mitään). Ensimmäinen oli Gibsonin studio ja toinen on tämä uusin Reverend, jossa yksi P90 mikki. Vaihdoin jopa PRS USA Santana III:eenkin mikit, kun alkuperäiset olivat aivan liian tummasoundiset omaan makuuni.
 
Silti väitän, että ei ihan automaattisesti kannata sitä mikkien vaihtoa tehdä, mikäli tuntuu että soundit ovat ihan ok niillä vakiomikeillä.
 
Isoin ero on tullut alkuperäisten ja uusien mikkien välillä kun vaihdoin Epi LP 2011 Pro -malliin vakiomikkien tilalle SD JB & Jazz-setin (Hotrodded set). Soundi heräsi ihan uudella tavalla henkiin (dramaattinen ero). Sitten taas esimerkiksi sen ostamani Gibson LP Studion kanssa ne vakiomikit olivat niin hyvät, että siinä oli vain nyanssieroja verrattuna SD JB & Jazz-settiin. Toki ne olivat hieman tummasoundiset ja vähän vähemmän ulostulotasoa (JB ja Jazz ovat kirkkaat), eli hieman erilaiset mutta silti hyvät omaan musatyyliin.
 
Toki noista nyanssieroista voi kiistellä maailman tappiin saakka, eli mikä on toiselle pikkujuttu, voi toiselle tuntua isolta erolta soundissa.
 
Oma perussetuppi (tai ehdotus muille) mistä lähteä liikkeelle uusien mikkien vaihtelussa on ottaa joku tunnettu mikkiyhdistelmä. Tunnetuista pystyy sitten vertaamaan muihin saman valmistajan mikkeihin nettisivujen perusteella suhteellisella vertailulla. Esim Seymour Duncanin sivulla on ääninäytteet kaikista mikeistä. Jos vaikka on hommannut 59 & Custom5 -humpparisetin ja se tuntuu liian tummalta, voi vaikka Slash-setti tai Hotrodded-setti olla itselle sopivampi.
https://www.seymourduncan.com/resources/pickup/pickup-finder
 
Omat yleismikkisuositukset musatyylieihin Bluesrock/Rock/Hard rock/Heavy (ja kevyt metalli) ovat Les Paul -tyyliseen kitaraan joko SD Jazz&JB tai sitten DiMarzio Liquifire&CrunchLab. Ehkä DiMarzion setti on vielä yleispätevämpi ja ei ihan niin kirkas kuin tuo SD setti. SD hotrodded-setissä se JB tallamikki leikkaa kyllä läpi kuin kuuma veitsi voihin. Siitä sitten joko tykkää tai ei. Itse pystyn soittelemaan kummallakin noista seteistä ihan ongelmitta.
 
https://www.dimarzio.com/pickups/medium-power/liquifire
https://www.dimarzio.com/pickups/high-power/crunch-lab
 
https://www.musamaailma.fi/seymour- … -jazz-set-kitaramikrofonisetti.html
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Entropia666
16.10.2020 17:03:13 (muokattu 16.10.2020 17:08:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec:
 
Silti väitän, että ei ihan automaattisesti kannata sitä mikkien vaihtoa tehdä, mikäli tuntuu että soundit ovat ihan ok niillä vakiomikeillä.

 
Sit ollaan selkeesti eri mieltä. :D Meikän mielestä noi duncanit, dimarziot ja EMG:t on niin halpoja käytettynä että ihan hyvin voi puljata jos yhtään tekee mieli.
 
Isoin ero on tullut alkuperäisten ja uusien mikkien välillä kun vaihdoin Epi LP 2011 Pro -malliin vakiomikkien tilalle SD JB & Jazz-setin (Hotrodded set). Soundi heräsi ihan uudella tavalla henkiin (dramaattinen ero). Sitten taas esimerkiksi sen ostamani Gibson LP Studion kanssa ne vakiomikit olivat niin hyvät, että siinä oli vain nyanssieroja verrattuna SD JB & Jazz-settiin. Toki ne olivat hieman tummasoundiset ja vähän vähemmän ulostulotasoa (JB ja Jazz ovat kirkkaat), eli hieman erilaiset mutta silti hyvät omaan musatyyliin.l
 
Tästä oon kuitenkin osittain samoilla linjoilla. Kirjotinkin tuossa ylempänä että keskinkertaiset kitarat voi herätä ihan uudella tavalla henkiin mikkejä vaihtamalla, kun yleensä noissa budjettiluokan vehkeissä on todella kämäset mikit. Mulla oli kans yks epiluuri mihin mikit vaihtamalla oli tolkuton ero. Sama homma mun kasarin Burnyssä, mikä on kitara LP Standardin tasoa, mutta elektroniikat siinä oli kyllä todella syvältä. Tuntuvat olevan kovin tumppuja ja mutaisia, mikkejä vaihtamalla tuntuu että vaikutus on sama kuin ottais villasukan pois kielien välistä.
 
Sit taasen hyppäys SD/Dimarzio -osastolta noihin hi-end mikkeihin kuten BKP ja Lundgren on pienempi, mutta silti omaan korvaan merkittävä. Toki mikit maksaa tuplana, mutta erityisesti erottelevuus ja tietynlainen laulavuus on tuntunut lisääntyvän kovasti molemmissa merkeissä. Joillakin hi-end merkeillä/malleilla on hyvinkin päteviä orkkismikkejä, mut kyllä mun mielestä silti varsinainen mikkivalmistaja (BKP, Lollar, Lundgren...) tekee paremmat.
 
edit. sittenhän taasen myös monet kitarat tulevat tehtaalta esim. duncanin, emg:n, dimarzion tai jonkun muun pajan mikeillä, niin ne on tietysti pois laskettuna näistä kirjoituksista.
Metalkallo
16.10.2020 18:20:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taas tuon Tokai ALC53:n kanssa on toisinpäin, kun olen kokeillut eri tallamikkejä, mutta mikään ei oikein tunnu toimivan niin hyvin kuin sen oma vakio mikä sen mukana tullut joku halpa mikki. Vakio mikillä soundi on mukavan paksu ja potkua riittää vähän juuri kuin les paul customeissa ja noistahan tuo 53 on kopio.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
rainmaker
17.10.2020 21:09:27 (muokattu 17.10.2020 21:10:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla taas tuon Tokai ALC53:n kanssa on toisinpäin, kun olen kokeillut eri tallamikkejä, mutta mikään ei oikein tunnu toimivan niin hyvin kuin sen oma vakio mikä sen mukana tullut joku halpa mikki. Vakio mikillä soundi on mukavan paksu ja potkua riittää vähän juuri kuin les paul customeissa ja noistahan tuo 53 on kopio.
 
Heh, kuten tässä nähdään, niin mielipideasioita hyvin vahvasti nämä mikkien soundit. Ite en taas ole missään törmännyt niin tunkkaisiin mikkeihin ku Tokain halvemman pään bulkkimikit ovat.
 
Mutta kuten jo aikaisemmin todettu, jos mikkien soundi ei miellytä, niin aika helppo homma on vaihtaa ne.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Metalkallo
18.10.2020 09:38:36 (muokattu 18.10.2020 09:41:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rainmaker: Heh, kuten tässä nähdään, niin mielipideasioita hyvin vahvasti nämä mikkien soundit. Ite en taas ole missään törmännyt niin tunkkaisiin mikkeihin ku Tokain halvemman pään bulkkimikit ovat.
 
Mutta kuten jo aikaisemmin todettu, jos mikkien soundi ei miellytä, niin aika helppo homma on vaihtaa ne.

 
Mulla oli suht samat vakio mikit Tokain SG:ssä vielä kun mulla oli se kitara ja siinä en tykännyt niistä, mutta tässä ALC53:ssa (2009 vuodelta) tykkään kauheasti. Tässä 53:ssa nuo vakio mikit tuo ison basson eli muhkean soundin viemättä soundia kuitenkaan liian bassovoittoiseksi. Kunnon muhkea ja iso soundi mitä custom mallin tyyppiseltä lespalta odotinkin.
 
2 kitaraa koko tänä vuosien aikana kun olen soitellut joiden vakio mikeistä olen tykännyt ja molemmat niistä halvempia malleja, eli tää 53 Tokai sekä Harley Benton HB35 puoliakustinen.
 
Ja juu, monen kannattaa opetella itse vaihtamaan mikit, helppo homma todellakin.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
rautapieru
18.10.2020 13:19:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan niillä mikeillä varmaan vaikutusta, myös kitaralla, sen paksuudella ja muodolla..
 
Enemmän saa vaikutusta ääneen kun oppii rullailemaan kitaran volume-ja tonepotikkaa. Viime aikoina olen huomannut, että vahvistimessa olevilla bass, middle ja treble nuplikoilla voi myös vaikuttaa soundiin.
 
Ei sitä aina tarvitse ostella sataa paria erilaisia mikkejä vain todetakseen, että samaa paskaa ne suurimmaksi osaksi ovat.
 
Vaan mistäpä minä mitään. Nyt soittelen 40 euron itsekasatulla Harley Bentonilla, jossa alle 5 Kohm mikit. Hyvin pelaa.
 
iec
18.10.2020 15:10:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rautapieru: Onhan niillä mikeillä varmaan vaikutusta, myös kitaralla, sen paksuudella ja muodolla..
 
Enemmän saa vaikutusta ääneen kun oppii rullailemaan kitaran volume-ja tonepotikkaa. Viime aikoina olen huomannut, että vahvistimessa olevilla bass, middle ja treble nuplikoilla voi myös vaikuttaa soundiin.
 
Ei sitä aina tarvitse ostella sataa paria erilaisia mikkejä vain todetakseen, että samaa paskaa ne suurimmaksi osaksi ovat.
 
Vaan mistäpä minä mitään. Nyt soittelen 40 euron itsekasatulla Harley Bentonilla, jossa alle 5 Kohm mikit. Hyvin pelaa.

 
Hyvä huomio. Niitä kitaran potikoita ja vahvarin potikoita kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Toki sellainenkin asia kannattaa ottaa huomioon, että jos vahvari&kajari ovat oikein luokatonta kuraa, ei niitä mikkien erojakaan oikeastaan huomaa. Riippuu siis paljon myös muusta laitteistosta mikä on mikken vaikutuksen suuruus.
 
Oman kokemukseni perusteella hyvät mikit kuulostavat hyvän vahvarin&kaapin kanssa todella hyvältä, kun taas huonoilla ei saa oikein sitä soundia vaikka miten veivaa potikoita vahvarissa tai kitarassa. Lisäksi jos mikit ovat oikein ylitummat treblen osalta, ei sitä puuttuvaa trebleä taiota esiin ilman kohinan lisääntymistä soundissa. Ylikirkkaita mikkejä taas voi himmata treblellä alaspäin tai sitten EQ-pedaalilla. Yleensäkin aina se vaimentaminen on toimivampaa kuin korostaminen.
 
Vähän sama juttu kun joskus aikanaan joillakin kavereilla autohifien kanssa: Oli asennettu pirummoonen vahvari takakonttiin ja kytketty kajareihin kiinni. Vahvarin gain-potikka oli vedetty täysille, että varmasti kuuluu ja lujaa. Sitten ihmeteltiin miksi laturin vinkuna kuuluu läpi muiden häiriöiden kanssa niin hurjasti ja autostereoiden volumesäädöstä voitiin käyttää vain numeroita 0...7 (0...99 skaalasta). Säädin gain-nupikkaa päätevahvarista pienemmälle, jolloin sisääntuleva hyötysignaali oli voimakkaampi suhteessa kohinaan ja häiriöihin. Johan häipyi häiriöäänet ja samalla voitiin kuunnella myös hiljaa, eikä hemmetinmoisin harppauksin volumessa ;) Eli jos vahvistetaan kohinaa (treblen taso alhainen ja lisätään vahvistusta tällä alueella), niin sitä kohinaa myös saadaan kajarista pihalle.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kefiiri
19.10.2020 15:03:13 (muokattu 19.10.2020 15:05:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Se kannattaa myös muistaa, että monen kitaran vakiomikeillä pärjää useimmiten aika pitkälle. Aina ei tarvitse vaihtaa. Toki joissakin kitaroissa voi olla omaan musatyyliin huonohkosti soveltuvia mikkejä ja joissakin aivan halvemmissa kitaroissa saattaa olla jopa kehnoja mikkejä.
 
Toinen juttu on se, että mikkien korkeutta säätämällä voi soundi parantua. Valmistajien sivuilta löytyy ohjeita.

 
Mä olen aika lailla yllä kuvatuilla linjoilla. Varmaan kirkassointinen mikki on kiva, mutta vahvarista saa kuitenkin rullata trebleä aina niin pienelle että silmät menee kieroon kun potikan asentoa katsoo. Ja tuo korkeuden säädön vaikutus sointiin on joskus yllättävän suuri.
 
Porukka kommentoi nyt enemmän ketjun otsikkoa kuin varsinaista kysymystä, joka oli ihan kiintoisa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
mike tapping
22.10.2020 22:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä muuten tarkoittaa "lämminsoundinen" setti? DC vastus kertoo onko se kuuma vai kylmempi ja yleensä valmistajan sivuilta löytyy millainen sen equ noin pääasialllisesti on.
 
ituvirtanen
22.10.2020 22:15:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mike tapping: DC vastus kertoo onko se kuuma vai kylmempi ja yleensä valmistajan sivuilta löytyy millainen sen equ noin pääasialllisesti on.
 
Niinpä niin, ja kaikkien firmojen kuvaukset ovat yhtenevät ja vertailtavissa...
 
Lego
22.10.2020 22:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikeillä on suurin vaikutus soundiin lankkukitarassa, digitaali tai anaalilogi ulostulossa. Puiden vaikutuksen voi suosiolla unohtaa kun se on täysin marginaalinen. Kunhan runko on sinulle ergonomisesti hyvä niin kannattaa hommata se kevyin puumateriaali, kitaran roikottaminen kun on muutenkin perin vittumaista puuhaa niin paras olla se kevyehkö versio. Kaulan materiaali kannattaa toki olla mahdollisimman jäykkää ettei tarvihe turhaan säätöhommeleihin ruveta, useiden valmistajien kauloissa monesti on näppärät vahvikkeet kompensoimassa puun huonoutta rakennusmateriaalina. Ja eikun rokki soimaan *peukku*.
 
Osaatko soittaa edes jotain muuta kuin suutas?
mike tapping
22.10.2020 22:23:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Niinpä niin, ja kaikkien firmojen kuvaukset ovat yhtenevät ja vertailtavissa...
 
No ei tietenkään ole yhteneviä. Mutta jos siinä meni jotain pieleen niin kertoisitko. Aidosti kiinnostaisi.
 
mike tapping
22.10.2020 22:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lego: Mikeillä on suurin vaikutus soundiin lankkukitarassa, digitaali tai anaalilogi ulostulossa. Puiden vaikutuksen voi suosiolla unohtaa kun se on täysin marginaalinen. Kunhan runko on sinulle ergonomisesti hyvä niin kannattaa hommata se kevyin puumateriaali, kitaran roikottaminen kun on muutenkin perin vittumaista puuhaa niin paras olla se kevyehkö versio. Kaulan materiaali kannattaa toki olla mahdollisimman jäykkää ettei tarvihe turhaan säätöhommeleihin ruveta, useiden valmistajien kauloissa monesti on näppärät vahvikkeet kompensoimassa puun huonoutta rakennusmateriaalina. Ja eikun rokki soimaan *peukku*.
 
Tämä nyt varmaan oli vitsi vai oikeastiko tuota väität?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «