Aihe: Soundien keksinäinen epävireisyys
1
musamies
13.10.2020 16:59:20 (muokattu 13.10.2020 17:06:40)
WanhaWetäjä: Kitaristin näkökulmasta on ollut joskus tuskaa kun esim stagepianon padi/viulumatto on alavireinen vs pianosoundi ja kitara, asialle voisi tehdä jotain koska yleensä noissa vermeissä on hienoviritysmahdollisuus.
Myös itse koskettimia soittaneena ihmettelen miksi asia ei kiinnosta varsinaisia koskettajia juuri lainkaan vaikka se on korvin kuultavissa oleva asia, myös mittarilla helposti havaittavissa.
Tarkoitus ei ole siis alkaa kettuilemaan vaan ihan rehdisti kysyn käytättekö hienoviritystä jos sellanen löytyy ja kuulokuva on selkeesti epävireinen ja jos ette niin miksi.

En tarkoita sellasia efektinomaisia epävireisiä himmeli/ovikello/avaruussoundeja vaan vaikka just piano/pad sekotuksia tai padeja, miksei myös synien soolosoundeja. Mulla on Korgit Trinity ja Kronos, aivan hirmuisia saati häiritseviä heittoja en ole noissa havainnut kun käytetään ns normi soundeja.

EDIT joo siis keskinäinen...

Esim. Tuubiharjoituksessa nykymusassa, jossa sähkösoittimia, pidän 440 ja joku enempi akustisia soittimia saattaa 442 kuulostaa paremmalta.

Saatan tehdä myös yhdistelmäsaundin, jossa on muutakin temperointia kuin tasavireinen.

Teen siis jopa tarkoituksella pientä epävirettä esimerkiksi siksi, että saisi hiukan ja jazzimman pianon. Sitten olen puhaltimissa huomannut, että virettä voi mulkata, ettei ole niin lässyn ja konemaisen kuuloinen.

On suosikkipuuhaani rakennella saundeja ja opettelen kaikki käytössä olevat toiminnot.

Epäilen monen toimivan toisin eikä rakentelu niin kiinnosta. Itse poistan alkuperäiset presetit ellei ne ole aivan huippuja ja korvaan omilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)