Aihe: Overdrive/Boost samoilla asetuksilla?
1 2
JuSu
09.10.2020 13:13:05
Moro!

Moni meistä tykkää tuupata vahvistimen särökanavaa pikkuisen lisää kyykkyyn jollain palikalla. Toisaalta, umpipuhtaan kanavan päälle on myös kiva ajaa hieman rosoa pedaalista. Usein tarvitaan kaksi pedaalia, koska yksi samoilla asetuksilla ei toimi molemmissa hommissa.

Mutta onko kukaan saavuttanut hyviä tuloksia yhdellä pedaalilla/asetuksilla? Eli se pikkuroso puhtaalle kanavalle toimii kivasti myös särökanavan gain boostina?

Mikä pedaali on ollut kyseessä?
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Entropia666
09.10.2020 13:40:54

Mulla on toiminu melkein mikä vaan tubescreamer siten että level täysillä ja gain nollassa. Se ryydittää etuastetta missä sit kanavan mukaan on annosteltu pohjasoundin särön määrä. Maxonin TS808 on klassikko, mut nyt on ollu käytössä Analogmanin Prince of Tone. King of tonessa on kaks säröpurkkia yhdessä, joten sellaistakin vois tietty miettiä.
JuSu
09.10.2020 13:46:42
Entropia666: Mulla on toiminu melkein mikä vaan tubescreamer siten että level täysillä ja gain nollassa. Se ryydittää etuastetta missä sit kanavan mukaan on annosteltu pohjasoundin särön määrä.

Tää toki toimii kivasti jo valmiiksi murolla olevaan kanavaan. Mutta puhtaalle kanavalle pikkumuron tuottaminen ei onnistu noilla asetuksilla ainakaan ilman huomattavaa volumetason nousua.
abassimo
09.10.2020 13:53:59
Tubescreamer itelläki todettu toimivaksi. Ibanez ollu käytössä. Jollekin voi olla ongelma, että putkihuutaja leikkaa ilmeisesti aika radikaalisti bassotaajuuksia, joten jossain jytägenreissä pitää ehkä tasapainottaa jollain pedaalilla? Bändin kanssa soitettaessa ollu mun mielestä hyvä, kun ei aja alataajuuksia tukkoon.
jarmo vh
09.10.2020 14:12:00 (muokattu 09.10.2020 14:12:58)
Otsikon mukaista pedaalia olen itsekin etsiskellyt. Lovepedal COT oli muistaakseni hyvä.Toistaiseksi parhaiten on mielestäni kuitenkin toiminut uusin hankinta Bogner Ecstasy Blue. Sehän on oikeastaan etuaste ja säädettävää on riittävästi. Joka tapauksessa siitä tuntuisi löytyvän hyvä pikkuroso puhtaan kanavan päälle ja sama soundi ei vetäise särökanavaa tukkoon vaan lisää gainia. Soundi tuntuisi "uppoavan" vahvistimen särön sekaan. Ei se kyllä säröä tiukenna eli jos sitä haluaa, niin eipä onnistu. Soundin tiukentamiseen / boostaamiseen käytän Friedman Sir Comprea, joka toimii siinä hommassa erinomaisesti.
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
McNulty
09.10.2020 14:20:41
RYRA Klone
moving in stereo
JuSu
09.10.2020 14:27:48
McNulty: RYRA Klone

Nimenomaan tää, vai toimisikohan joku muukin KC-kopsu?
JuSu
09.10.2020 14:28:59
jarmo vh: Otsikon mukaista pedaalia olen itsekin etsiskellyt. Lovepedal COT oli muistaakseni hyvä.Toistaiseksi parhaiten on mielestäni kuitenkin toiminut uusin hankinta Bogner Ecstasy Blue. Sehän on oikeastaan etuaste ja säädettävää on riittävästi. Joka tapauksessa siitä tuntuisi löytyvän hyvä pikkuroso puhtaan kanavan päälle ja sama soundi ei vetäise särökanavaa tukkoon vaan lisää gainia. Soundi tuntuisi "uppoavan" vahvistimen särön sekaan. Ei se kyllä säröä tiukenna eli jos sitä haluaa, niin eipä onnistu. Soundin tiukentamiseen / boostaamiseen käytän Friedman Sir Comprea, joka toimii siinä hommassa erinomaisesti.

Tiukentaminen ei ole tavoite, vaan pelkästään hieman lisää gainia peruasoundia isosti muuttamatta.
McNulty
09.10.2020 14:40:44
JuSu: Nimenomaan tää, vai toimisikohan joku muukin KC-kopsu?

Uskoisin että kaikki hyvin toteutetut KC-versiot toimivat.
Wampler Tumnus (Deluxe), Greer Lightspeed, Rockett Archer, Bondi Sick As, Ceriatone Centura...

Esim. EHX Soulfoodin ja muutamat muut halpikset (ja minipurnukat) jättäisin sivuun. Kyllä niistäkin Klon-kopioksi on, mutta mitä rinnakkain RYRAn kanssa testasin, niin kyllä niissä eroja vaan on.
moving in stereo
elon arska
09.10.2020 19:29:31
JuSu: Tiukentaminen ei ole tavoite, vaan pelkästään hieman lisää gainia peruasoundia isosti muuttamatta.

Ite käytän Mooerin Blues Moodia, joka on näkemys Bossin BD-2w:stä ainakin huhujen mukaan.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
McNulty
10.10.2020 01:58:19
Ongelma todella monessa TS-johdannaisessa on se ikävä alakerran leikkuri ja keskialueen boostaaminen... siis silloin kun haetaan vain gain-tason nostoa eikä tonaalista boostia/leikkuria. TS-härvelit toimivat juuri siksi higain-touhuissa, koska se estää alakerran tukkeutumista ja antaa keskialueelle lisää tavaraa joka leikkaa bändikontekstissa paremmin läpi. Ja samalla kun gainia tulee lisää, niin kompressiokin lisääntyy. Tästä johtuu siis se fiilis "tiukemmasta" soundista.

Sen sijaan Klon Centaur ja sen useat kloonit antavat paljon miellyttävämmän boostin siihen keskialueelle, mutta samalla säilyttää alakerran ja nostaa gainia. Ei ole hevipetterien juttu (välttämättä), mutta kaikkeen muuhun se sitten onkin mainio.

Aika moni tuntuu käyttävän KC-henkistä rasiaa boostaamassa etuastetta tai toista od/säristintä, mutta tuon pedaalin hienous tulee esiin silloin kun se laitetaankin od-/säröpedaalin jälkeen. Tai vaikka vahvistimen looppiin muokkaamaan etuasteen soundia. Halutessaan se antaa myös volumeboostia todella kivasti.

Yleinen (joskaan ei täysin poikkeukseton) nyrkkisääntö boostaamiseen:
- boosteri ennen säristintä = muuttaa gainia
- boosteri säristimen jälkeen = muuttaa tonea

Ja milläkö voi boostata? Aivan kaikilla gain-laitteilla, eli kompressorilla, trebleboosterilla, od-pedaalilla, säröpedaalilla, EQ:lla jne. Mulla kakkoslaudassa Ross Compressor (Jaskan tekemä klooni) boostaa vanhaa ProCon Rottaa. Tekee soundista tiukemman ja lisää gainia/säröä. Rotasta Distortion-potikka n. klo 12.

Gain stacking on kyllä hieno asia ja vaatii pitkäjänteistä säätämistä, yritys&erehdys -taktiikkaa ja ripauksen ymmärrystä siitä miten mikäkin palikka signaaliketjussa vaikuttaa mihinkin.

Tämä nyt tällaisena yleisenä höpöttelynä aiheesta. Ei ollut muutakaan tekemistä klo 2 aamuyöstä :)
moving in stereo
vilpor79
10.10.2020 09:53:11
Mä käytän tohon tarkotukseen tällä hetkellä Bossin Monte allums Gt modattua sd-1:stä. Tosin myöskään se ei oo ihan täysin "clean boosti" vaan pikkusen värittää soundia. Lisäksi siinä on kyllä periaatteessa 3 pedaalia samassa, eli sd-1, boosti ja ts tyyppinen od.. eli periaatteessa sama ku ois kaksi erillistä poljinta.

Tuohon käyttöön ehkä se toimivin mikä mulla on ollut on paul cochranen Timmy, koska on periaatteesa niin haluttaessa täysin "transparent". ja juuri tuohon tyyliin kuin mitä joku tuolla jo aikaisemmin kirjoittikin eli Gain nollille ja vola tappiin.
dropD
10.10.2020 10:31:19 (muokattu 10.10.2020 10:32:12)

Samoilla asetuksilla mentäessä ongelmaksi voi tulla, että jos särökanavaa boostataan levelillä, niin puhtaalla kanavalla sama asetus nostaa lähinnä volyymia. Homman saa kyllä toimimaan jos särökanavaa täydennetään (ei voi varsinaisesti boostaamiseksi sanoa) gainilla ja/tai tonella, niin sama asetus voi antaa käyttökelpoisen tuloksen myös puhtaalle kanavalle.

Oma suosikki tuollaiseen käyttöön on Hot Cake (klooni mun tapauksessa). Pedaali itsessään tottelee soittodynamiikkaa hyvin eli puhtaan päälle pysyy kevyellä tatsilla puhtaana, mutta murahtaa runtatessa. Voi siis pitää vaikka koko ajan päällä. Samalla asetuksella antaa lisää läskiä ja täyteläisyyttä särön päälle + tuo lisää kontrollia (tatsilla) myös särön päälle.

Riippuen tietysti kuinka rajua säröä ja kuinka puhdasta tarvitaan, mutta mun tapauksessa tuo pedaali särön päällä antoi mahdollisuuden tatsilla, mikeillä ja volapotikalla pelaten vetää kaikkea southernhardrockista pseudorautalankaan. Pedaali siis oli koko ajan päällä.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
headhead
10.10.2020 11:56:10 (muokattu 10.10.2020 11:58:02)
Eikös tubescreamerkin ole täysin "transparent" eli ei muokkaa taajuusvastetta merkittävästi, oikeilla asetuksilla. Eli tone nollassa ja gain kello 9:ssä tms. Ja se ~700 ylipäästösuodin alkaa potkimaan kuin gainia nostetaan. Ainakin itse rakentamalla kloonillani olen jotain tämänsuuntaista todennut.

Jostain siis luin vuosia sitten että tubescreamerin default asetus ei ole kaikki klo 12:ssa vaan tone ja gain nollassa.
Sanoinko jotain typerää?
McNulty
10.10.2020 12:33:59
headhead: Eikös tubescreamerkin ole täysin "transparent" eli ei muokkaa taajuusvastetta merkittävästi, oikeilla asetuksilla. Eli tone nollassa ja gain kello 9:ssä tms. Ja se ~700 ylipäästösuodin alkaa potkimaan kuin gainia nostetaan. Ainakin itse rakentamalla kloonillani olen jotain tämänsuuntaista todennut.

Transparentti se ei ole. Tone-potikka toimii tosiaan HPF-tyylisesti, eli se leikkaa alataajuuksia. Mutta tästä huolimatta TS:n piiri tuottaa keskialueelle boostia, joten sitä ei voi sanoa transparentiksi tai värittömäksi overdrive-pedaaliksi.
moving in stereo
Laulava Kylätohtori
10.10.2020 18:07:28
McNulty: Transparentti se ei ole. Tone-potikka toimii tosiaan HPF-tyylisesti, eli se leikkaa alataajuuksia. Mutta tästä huolimatta TS:n piiri tuottaa keskialueelle boostia, joten sitä ei voi sanoa transparentiksi tai värittömäksi overdrive-pedaaliksi.

Mielestäni Klonin kutsuminen transparentiksi od:ksi on myös hämmästyttävää. Mielestäni se ei missään tapauksessa ole transparent. Monenlaisia ollut ja nyt on Decibelicsin Mini Horse, minkä pitäisi olla sen verran lähellä aitoa, ettei ole siitäkään kiinni.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Kefiiri
11.10.2020 12:59:46
headhead: Jostain siis luin vuosia sitten että tubescreamerin default asetus ei ole kaikki klo 12:ssa vaan tone ja gain nollassa.

Tämä oli kiintoisa tieto, pitääpä kokeilla.
En ole musiikin asiantuntija.
aristoteles666
11.10.2020 23:12:47

Kefiiri: Tämä oli kiintoisa tieto, pitääpä kokeilla.

ei vain pida paikkaansa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Laulava Kylätohtori
12.10.2020 09:42:24
McNulty: Mutta onko sitä kukaan kutsunut transparentiksi?

Ei tässä keskustelussa, mutta noin yleensä siitä puhutaan useinkin transparenttina pedaalina.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)