Aihe: Mikä kitarakaappi kannattaa ostaa?
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 22:04:21
Guitarfreak: Arvostaisin myös jos talonmiehet on ammattilaisia :D

Jos bändejä on kaikenlaisia, niin kyllä on äänimiehiäkin. :D

Ammattilaisten kanssa on kyllä huikean hienoa toimia, kun muutamia kertoja sellaisten kanssa on päässyt yhteistyöhön.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Guitarfreak
02.10.2020 22:06:54
J.Nikkanen: Hyvä pointti. Myös kyykkävä PA antaa kivasti haastetta.

Sekin.

Saa valita kaksi:
- Hyvä bändi
- Hyvä miksaaja
- Hyvät kamat
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 22:16:18
Guitarfreak: Sekin.

Saa valita kaksi:
- Hyvä bändi
- Hyvä miksaaja
- Hyvät kamat

Liikaa on niitäkin keikkoja, joissa ei osu yksikään kohdalleen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Guitarfreak
02.10.2020 22:18:41 (muokattu 02.10.2020 22:18:58)
Laulava Kylätohtori: Liikaa on niitäkin keikkoja, joissa ei osu yksikään kohdalleen.

Ainaki omilla keikoilla. Bändi kusee pääasiassa.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Guildfinger
02.10.2020 22:29:30
Se äänimies joka pätee ja selittää liian paljon on yleensä varoitusmerkki. Ne parhaat puuttuu asioihin yleensä, jos jokin asia ei toimi.

Oma tapani sijoittaa skobe lavalla on yleensä viistosti sivulla niin, että solisti ei ole suoraan tulilinjalla, mutta soundi osuu juuri siihen missä itse oleilen eniten.

Monitoriin en pyydä ensin yhtään mitään. Sitten hiukan omaa skebaa tarpeen mukaan, kun kuulee koko muun räimeen ympärillä. Yleensä laulua, bassoa ja kannuja ei voi olla kuulematta niissä jutuissa joissa itse soitan.

Sitten se oma volyymi sen mukaan, että on tatsi siihen mitä soittaa. Lujaa tulee, mutta se ei ole itsetarkoitus.
Entropia666
02.10.2020 23:52:43 (muokattu 03.10.2020 00:02:46)

Jeszse: Korvan korkeudella oleva kaappi kyllä kuuluu hyvin, mut itte oon kuullu itteni aina paremmin sivusta tulevasta kaapista ku takaa.

Hyvä jos sulle toimii, ite en laita koskaan noin.

J.Nikkanen: Tyhmintä mitä tiedän on alkaa vänkkäämään talon äänimiehen kanssa siitä miten homma hänen paikassaan hoidetaan. En arvosta, sorry.

En kaipaa sun arvostusta. Ne äänimiehet on siellä bändiä varten, ei bändit äänimiestä varten. Tää tuntuu monelta talon sälliltä unohtuvan, mutta kukaan ei maksa pääsylippuja ja sitä kautta miksaajan liksaa siitä hyvästä että se on siellä tiskin takana. Toki arvostan kovasti hyviä ääniseppiä, mutta kyllä se nokkimisjärjestys on aika selkee että kuka on isäntä ja kuka renki.

Toki en oo koskaan oikeesti joutunu taittamaan peistä kenenkään kanssa, kun ovat olleet tyytyväisiä soundeihin. Chekit ei muutenkaa oo kestäneet älyttömän pitkään kun koko bändillä on lähtösoundit mintissä. Yleensä myöskin äänisepät on pyytäneet vahvaria kovemmalle, ei juuri koskaan oo tarvinnu kääntää hiljemmalle.

Edit.

Yleensä ne on nahkeena siinä vaiheessa kun kasailen kamoja, mutta oon tuumannu että soitetaan eka ja siirrellään sit jos vituttaa. Ei oo kertaakaan tarvinnu siirrellä.
korvaoo
05.10.2020 10:46:46
Kartiolla taitaa olla eniten vaikutusta sormien jälkeen sähkökitaran soundiin, näin ainakin monet ammattilaiset vakuuttaa sekä itselläkin alkaa olla kokemusta. Tokihan itse kaapillakin joku merkitys on, ainakin jos vertaillaan resonoivia keskenään tai resonoivaa ja resonoimatonta kaappia. Halpa ei välttämättä ole sen huonompi mitä ökykallis, jos se halvan soundi osuu omiin mieltymyksiin.
kaikki paitsi on turhaa.
Entropia666
05.10.2020 11:01:42

korvaoo: Kartiolla taitaa olla eniten vaikutusta sormien jälkeen sähkökitaran soundiin, näin ainakin monet ammattilaiset vakuuttaa sekä itselläkin alkaa olla kokemusta. Tokihan itse kaapillakin joku merkitys on, ainakin jos vertaillaan resonoivia keskenään tai resonoivaa ja resonoimatonta kaappia. Halpa ei välttämättä ole sen huonompi mitä ökykallis, jos se halvan soundi osuu omiin mieltymyksiin.

Tossa on just viime sivulla postattuna meikäläisen tekemä testi missä on kolme kaappia ja kaikissa samat elementit, mut soundit eroo aika radikaalisti toisistaan.
VesQ1986
05.10.2020 18:11:29
Siitä pitikin kysyä aiemmin että oliko testissä sama elementti siirrettynä kaapista toiseen vai kaikissa kaapeissa eri elementti?

Elementtien väliset erot voi myös olla huimia vaikka olisivat samaa mallia/valmistajaa sekä "sisäänajoaste" vaikuttaa myös

Toki kaapilla on vaikutuksensa myös en sitä sano mutta vertaillessa pitäisi olla aivan kaikki muuttujat poissuljettu ja vain vertailtava osa muuttuu
Entropia666
05.10.2020 22:27:43

VesQ1986: Siitä pitikin kysyä aiemmin että oliko testissä sama elementti siirrettynä kaapista toiseen vai kaikissa kaapeissa eri elementti?

Elementtien väliset erot voi myös olla huimia vaikka olisivat samaa mallia/valmistajaa sekä "sisäänajoaste" vaikuttaa myös

Toki kaapilla on vaikutuksensa myös en sitä sano mutta vertaillessa pitäisi olla aivan kaikki muuttujat poissuljettu ja vain vertailtava osa muuttuu

Elementti kyllä vaihtui, mutta kaikki oli reilusti kilometrejä alla olevia kiina celestioneita. Toki yksilöissä voi olla eroa, mutta en jaksa uskoa että niin paljoa kuin kaapin rakenteiden välillä. Ja hulluksihan siinä tulisi, jos pitäisi alkaa saman merkin ja mallin yksilöitä alkaa speksaamaan keskenään. Itselleni riitti tuo testi siihen että HB:n komootti ei ollut kovin tiukka ja kumisi liikaa verrattuna kahteen muuhun joilla ongelmat katosivat välittömästi vain kaappia vaihtamalla.
Laulava Kylätohtori
05.10.2020 22:46:14
Entropia666: Elementti kyllä vaihtui, mutta kaikki oli reilusti kilometrejä alla olevia kiina celestioneita. Toki yksilöissä voi olla eroa, mutta en jaksa uskoa että niin paljoa kuin kaapin rakenteiden välillä. Ja hulluksihan siinä tulisi, jos pitäisi alkaa saman merkin ja mallin yksilöitä alkaa speksaamaan keskenään. Itselleni riitti tuo testi siihen että HB:n komootti ei ollut kovin tiukka ja kumisi liikaa verrattuna kahteen muuhun joilla ongelmat katosivat välittömästi vain kaappia vaihtamalla.

Ja sehän on ihan tutkittua kovaa faktaa, miten se kaappi vaikuttaa merkittävästi soundiin. Eli kyse ei ole mistään mielipideasiasta.

Uskon asioista taas sen verran, etten itse usko, että samanlaisissa elementeissä olisi merkittäviä eroja, jos ovat vaan kaikki riittävästi aukisoitettu. Ei elementeissä ole vastaavia osia, mitä esim. vahvareissa tai pedaaleissa, joista merkittäviä toleranssieroja voisi tulla. Jossain Kiinassa liukuhihna paukuttaa Celestionin tehtaalla elementtejä, niin kyllä siinä on laadunvaihtelu aika minimissä. Ja anekdoottina, mulla on kyllä samat elementit kuulostanut aina samalta, kunhan vaan huolellinen sisäänsoitto on tehty. Uutena soundi on kyllä erilainen kuin sisäänsoitettuna.
J.Nikkanen
06.10.2020 07:59:09 (muokattu 06.10.2020 09:34:10)
Entropia666: En kaipaa sun arvostusta.

Höhö, oikein!

Ne äänimiehet on siellä bändiä varten, ei bändit äänimiestä varten. Tää tuntuu monelta talon sälliltä unohtuvan, mutta kukaan ei maksa pääsylippuja ja sitä kautta miksaajan liksaa siitä hyvästä että se on siellä tiskin takana. Toki arvostan kovasti hyviä ääniseppiä, mutta kyllä se nokkimisjärjestys on aika selkee että kuka on isäntä ja kuka renki.

Tää on vähän semmonen että mimmonen homma. Sä olet noita sun kamppeita pyöritellyt ja testaillut aivan helvetisti enemmän kuin moni muu kitaristi, joten tiedät ja tunnet laitteesi sekä saundin mitä haluat itseltäsi ja bändiltäsi. Tää homma unohtui multakin, ja voin ihan avoimesti myöntää että olen kysynyt sulta esmeks Mustevierailijan saundeista koska jollain live-vedolla (edit: live? studio? äh, samapa tuo, saundi oli silti hyvä) basson saundi oli tyrmäävän hyvä. Kaikki eivät kuitenkaan ole kotiläksyjään tehnyt ja vänkkääminen äänimiehen kanssa perustuu... niin, ei oikein mihinkään tai "luin netistä että..." paskaan.

Toki en oo koskaan oikeesti joutunu taittamaan peistä kenenkään kanssa, kun ovat olleet tyytyväisiä soundeihin. Chekit ei muutenkaa oo kestäneet älyttömän pitkään kun koko bändillä on lähtösoundit mintissä. Yleensä myöskin äänisepät on pyytäneet vahvaria kovemmalle, ei juuri koskaan oo tarvinnu kääntää hiljemmalle.

Edit.

Yleensä ne on nahkeena siinä vaiheessa kun kasailen kamoja, mutta oon tuumannu että soitetaan eka ja siirrellään sit jos vituttaa. Ei oo kertaakaan tarvinnu siirrellä.

Kun toimii niin toimii, maaliin pääsee varmasti muutamallakin eri tavalla ja osaava äänimies on mun kirjoissa kuningas. Vähemmän osaava? -No niillä mennään mitä on.

Menee jo vahvasti OT, sori siitä.

edit2: Niin ja todettakoon vielä että paljon keikkailevat ja ammattilaiset erikseen, yleensä tietotaito ja saundihommat ovat hallussa. Ne osaa ketkä osaa, ne ketkä ei niin ei.
Kefiiri
06.10.2020 11:26:51
Entropia666: Ne äänimiehet on siellä bändiä varten, ei bändit äänimiestä varten. Tää tuntuu monelta talon sälliltä unohtuvan, mutta kukaan ei maksa pääsylippuja ja sitä kautta miksaajan liksaa siitä hyvästä että se on siellä tiskin takana. Toki arvostan kovasti hyviä ääniseppiä, mutta kyllä se nokkimisjärjestys on aika selkee että kuka on isäntä ja kuka renki.

Toivotaan nyt kuitenkin että kaikki itseään täynnä olevat amatöörit eivät vetoa tähän sinänsä vakuuttavaan julkilausumaan, kun äänimies seuraavan kerran yrittää kohteliaasti ohjata orkesteria mielekkääseen kokonaisratkaisuun.
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
06.10.2020 11:40:11
Kefiiri: Toivotaan nyt kuitenkin että kaikki itseään täynnä olevat amatöörit eivät vetoa tähän sinänsä vakuuttavaan julkilausumaan, kun äänimies seuraavan kerran yrittää kohteliaasti ohjata orkesteria mielekkääseen kokonaisratkaisuun.

No toisaalta amatööriorkesteri maksaa sen äänihenkilön palkan joten kai ne sen rahan eteen saa edes leikkiä kunnioitettua ammattihenkilöä :-D.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
kojones
06.10.2020 11:57:25 (muokattu 06.10.2020 11:57:45)
Entropia666: Ne äänimiehet on siellä bändiä varten, ei bändit äänimiestä varten. Tää tuntuu monelta talon sälliltä unohtuvan, mutta kukaan ei maksa pääsylippuja ja sitä kautta miksaajan liksaa siitä hyvästä että se on siellä tiskin takana. Toki arvostan kovasti hyviä ääniseppiä, mutta kyllä se nokkimisjärjestys on aika selkee että kuka on isäntä ja kuka renki.

Minä kun luulin että äänimies on yleisöä varten, ihan kuten bändikin. Tilanne on toki eri jos bändi maksaa sen äänimiehen liksan, eikä talo. Mutta nytpä tiedän taas paremmin.
Kefiiri
06.10.2020 12:47:09
hallu: tokihan bändi itse ensisijaisesti tietää, miltä sen pitäisi kuulostaa ja silloin äänihenkilö vastaa vain teknisestä toteutuksesta miten bändi saadaan kuulostamaan siltä kuin se haluaa kuulostaa.

Mutta bändi ei välttämättä tiedä miten se saadaan kuulostamaan siltä miltä se haluaisi kuulostaa, vaikka kuvittelisi tietävänsä. Joskus äänimies vaan tietää paremmin. Silloin on harmi jos yleisön kuulema performanssi ei miellytä sen paremmin yleisöä, soittajia (jotka lavalla mellastaessaan eivät tietenkään hahmota tilannetta) kuin äänimiestäkään :D
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
06.10.2020 14:02:05
Kefiiri: Mutta bändi ei välttämättä tiedä miten se saadaan kuulostamaan siltä miltä se haluaisi kuulostaa, vaikka kuvittelisi tietävänsä. Joskus äänimies vaan tietää paremmin. Silloin on harmi jos yleisön kuulema performanssi ei miellytä sen paremmin yleisöä, soittajia (jotka lavalla mellastaessaan eivät tietenkään hahmota tilannetta) kuin äänimiestäkään :D

Varsinkaan amatöörit ei useinkaan tiedä ja minä en tiedä ihan varmasti, mutta vaikka äänihenkilö tietäisi miten, niin hän ei välttämättä tiedä mitä jos bändi ei ehdi tai osaa hänelle sitä selvittää. Yleisön miellyttäminen ei aina ole tärkeää, mutta pitäisi bändin nyt ainakin itse viihtyä :-D
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Laulava Kylätohtori
06.10.2020 14:32:14
hallu: Varsinkaan amatöörit ei useinkaan tiedä ja minä en tiedä ihan varmasti, mutta vaikka äänihenkilö tietäisi miten, niin hän ei välttämättä tiedä mitä jos bändi ei ehdi tai osaa hänelle sitä selvittää. Yleisön miellyttäminen ei aina ole tärkeää, mutta pitäisi bändin nyt ainakin itse viihtyä :-D

Eiköhän se ole tärkeintä, että äänimies hoitaa, ettei äänenpaine ole liian kova, soundi jotenkin balanssissa, ettei ylätaajuudet revi korvia verelle tai basso puutu kokonaan, ja että bändin jäsenet kuulevat *tarvittavilta osin* toisensa. Kitaristin tai muiden bändin jäsenten helvetillinen nysväys 749 Hz harmoonisten kerrannaisten kermaisuuden kanssa ei kiinnosta oikeasti ketään vittujakaan. :D
Pauli Lappalainen
06.10.2020 15:06:22
Näin evp äänimiehenä sanoisin, että mieluummin se tuplapino kuin viimeisiään rääkyvä 12" kombo lattianrajassa.

Muuhun pohdiskeluun en ota kantaa, pääasia on pelit soi, perseet heiluu eikä ketään pelota.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)