Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5346 347 348 349 350444 445 446 447 448
parek
02.10.2020 10:22:42
En tosiaan jaksa enää toistaa jo aikaisemmin kirjoitettua. Jos ei viesti mene perille niin ei mene.
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 10:23:02
o0o: No itse puhun nyt vain siitä, että Kylätohtorin mielestä näkyvyys torilla ei paranna myyntiä. Ei tori toimi jos kaikki tekee kokoajan nostoja. Kaikkien pitäis lopettaa se. Samaten ilmoituksille pitäis tulla automaattisesti kuukauden voimassaoloaika jonka jälkeen ilmoitus poistuu automaattisesti. Tms.

En ole tuollaista väittänyt. Olipa yllätys, että tämä meni taas tähän, että aletaan tunkea paskaa toisten suuhun. Varma merkki, että ymmärsit itsekin, ettei sun metodit ole millään tavalla toimivia tai kestäviä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Swayne
02.10.2020 10:46:47
Luen toria melkein päivittäin huvikseni. Silloin kun olen ostamassa, niin melkein aina käytän hakutoimintoa esimerkiksi jos tarvitsen wah pedaalia, niin laitan hakusanaksi wah rajoituksena hinta. Minua ei jonkun nostelut ilmoituksesta häiritse. Kuinkakohan moni ostaa torilta tavaraa vain koska eteen tuli hyvä tarjous?
parek
02.10.2020 10:54:34
Laulava Kylätohtori: En ole tuollaista väittänyt. Olipa yllätys, että tämä meni taas tähän, että aletaan tunkea paskaa toisten suuhun. Jos päivittäin tai parin päivän välein nostelee, en usko, että on hyötyä.

Huvittavaa, ensin sanoit, että laitan lannoitteita suuhusi ja seuraavassa virkkeessä sanot uudelleen sen saman asian mitä olet jo jokusen kerran sanonut, eli että nostoista tuleva näkyvyys ei mielestäsi edistä kaupankäyntiä.

Laulava Kylätohtori:
Toki silloin on enemmän kiinnostusta, kun ilmoituksen nostaa, mutta jos se on koko ajan esillä ekoilla sivuilla, niin se nosto menettää voimansa.

Laulava Kylätohtori: ...Siksi näen tuollaisen päivittäisen nostelun täysin turhaksi.

Rautalangasta: Jos haluaisin ostaa esim. ylihintaisen Gibsonin, niin tiedän heti kenen nimimerkin ilmoituksia menen torilta seuraamaan. Tämä johtuu vain siitä, että kaverin ilmoitukset olivat kokoajan esillä aina siihen asti kunnes laitoin estolistalle. Kyllä ne nostot siis edistäis kaupankäyntiä. Harmi vaan etten ole ostamassa ylihintaista Gibsonia!
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 10:55:23
Swayne: Kuinkakohan moni ostaa torilta tavaraa vain koska eteen tuli hyvä tarjous?

Hyvä tarjous tarkoittaa yleensä hyvää hintaa ja silloinhan se menee nopeasti kaupaksi, eikä nosteluja tarvitse. Nosteluissa ongelma on juuri se, että yritetään saada liian kovaa hintaa liian nopeasti. Jos on niin kiire saada se myytyä, niin silloin vaan hinta alas, eikä mitään nosteluja tarvita. Jos taas yrittää niistää sen viimeisenkin euron, niin silloin pitäisi ymmärtää, että se ottaa aikaa, eikä siinä nostelu juurikaan auta. Tuskinpa ketään on ostanut mitään senkään takia, että myyjä on kirjoittanut ilmoitukseen kiire, jos hinta on kuitenkin ihan normitasoa.

Näkyvyys tietysti auttaa sinänsä, mutta kyllä sitä näkyvyyttää saa riittävästi, vaikkei sitä kertaa päivässä nostaisikaan. Myynnin kannalta on kuitenkin paljon tärkeämpiäkin muutujia kuin näkyvyys, kuten hinta ja yleinen haluttavuus. Jos hinta on liian korkea tai yleinen kiinnostus on alhainen, niin ei siinä auta, että sitä ilmoa spämmää päivittäin etusivulle.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
parek
02.10.2020 10:59:28 (muokattu 02.10.2020 11:00:51)
Laulava Kylätohtori:

Näkyvyys tietysti auttaa sinänsä, mutta kyllä sitä näkyvyyttää saa riittävästi, vaikkei sitä kertaa päivässä nostaisikaan.

No niin, eli se näkyvyys auttaakin. Sinänsä.

Kiitos ja anteeksi.

PS: Tämä ei ole enää hauskaa.
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 11:03:32
o0o: Huvittavaa, ensin sanoit, että laitan lannoitteita suuhusi ja seuraavassa virkkeessä sanot uudelleen sen saman asian mitä olet jo jokusen kerran sanonut, eli että nostoista tuleva näkyvyys ei mielestäsi edistä kaupankäyntiä.

En ole sanonut, ettei näkyvyys auta kaupankäyntiä, vaan että jatkuva nostelu ei hyödytä. Itse olet siitä elävä esimerkki, koska myyt edelleen sitä kitaraa, jota olet nostellut ahkerasti etusivulle.

Miksei se ole myyty jo, jos se kerran on niin toimiva keino? No siksi, että on paljon merkittävämpiäkin tekijöitä kuin näkyvyys, kuten jo kirjoitin. Jos on niin kova kiire myydä, että pitää joka päivä nostella, niin laske hintaa reilusti. Samalla näet, kumpi vaikuttaa enemmän, hinta vai näkyvyys. Ja kuten jo kirjoitin, niin jos haluat saada siitä korkeimman teoreettisen hinnan, niin sitten pitää vaan ymmärtää, että (ihan markkinoiden lakien mukaan) sen myynti kestää kauemmin, eikä siinä jatkuva nostelua auta. Enkä tarkoita, että nosteluvälin pitäisi olla kuukausi tai kaksi.

Rautalangasta: Jos haluaisin ostaa esim. ylihintaisen Gibsonin, niin tiedän heti kenen nimimerkin ilmoituksia menen torilta seuraamaan. Tämä johtuu vain siitä, että kaverin ilmoitukset olivat kokoajan esillä aina siihen asti kunnes laitoin estolistalle. Kyllä ne nostot siis edistäis kaupankäyntiä. Harmi vaan etten ole ostamassa ylihintaista Gibsonia!

Kuinka moni mahtaa ajatella sinun kitarastasi samoin. Se, että joku on omasta mielestä halpa, ei tarkoita, että se olisi myös ostajien mielestä. Varmasti Rassikaan kitarat ovat Rassikaan itsensä mielestä erinomaisesti hinnoiteltu.
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 11:04:26
o0o: No niin, eli se näkyvyys auttaakin. Sinänsä.

Kiitos ja anteeksi.

PS: Tämä ei ole enää hauskaa.

Yllä on väännetty sulle rautalangasta tämäkin asia.
18is9
02.10.2020 11:05:51

Laulava Kylätohtori: Varmasti Rassikaan kitarat ovat Rassikaan itsensä mielestä erinomaisesti hinnoiteltu.

Tässähän on mainio one-lineri. Allekirjoitusainesta.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
parek
02.10.2020 11:10:24 (muokattu 02.10.2020 11:10:52)
Laulava Kylätohtori:
Miksei se ole myyty jo, jos se kerran on niin toimiva keino?

No, koska merkki on Yamaha, ei Fender tai Gibson. Kitara on ollut torilla vasta n. viikon. Ja koska on modattu. Vaihtotarjouksia on tullut useita, mutta ei sopivaa.

Kuinka moni mahtaa ajatella sinun kitarastasi samoin. Se, että joku on omasta mielestä halpa, ei tarkoita, että se olisi myös ostajien mielestä. Varmasti Rassikaan kitarat ovat Rassikaan itsensä mielestä erinomaisesti hinnoiteltu.

Jos tavaraa on kaupan enemmän kuin se yksi kpl, niin hintatason voi kyllä suhteuttaa niihin muihinkin myytävänä oleviin (tai jo myytyihin) yksilöihin. Monta kertaa on tolla Gibson kauppiaalla ollut torilla tavaraa minkä hinta on yksiselitteisesti euroissa mitattuna selkeästi korkeammalla hintalapulla (ja ei tinkausta -tekstillä) kuin muut vastaavat käytetyt. Ei toi ole mielipidekysymys vaan ihan numeroilla todennettavissa.
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 11:21:04
o0o: No, koska merkki on Yamaha, ei Fender tai Gibson. Kitara on ollut torilla vasta n. viikon. Ja koska on modattu. Vaihtotarjouksia on tullut useita, mutta ei sopivaa.

Jos tavaraa on kaupan enemmän kuin se yksi kpl, niin hintatason voi kyllä suhteuttaa niihin muihinkin myytävänä oleviin (tai jo myytyihin) yksilöihin. Monta kertaa on tolla Gibson kauppiaalla ollut torilla tavaraa minkä hinta on yksiselitteisesti euroissa mitattuna selkeästi korkeammalla hintalapulla (ja ei tinkausta -tekstillä) kuin muut vastaavat käytetyt. Ei toi ole mielipidekysymys vaan ihan numeroilla todennettavissa.

Se on myymättä, koska nostelu ei auta ja sulla on liian kova pyynti siihen nähden, mikä on tämän hetken markkinahinta. Oikea hinta kulloinkin on se, millä tuote menee kaupaksi, ei myyjän itse keksimät kaavat ja sopivasti valikoidut referenssit.

Ja perimmäinen ongelma jatkuvassa nostelussa ei ole se, auttaako se myymään vai ei, vaan se, että se on itsekkyyttä, ahneutta ja toisten kustannuksella ratsastamista. Klassinen, kyllä minä ja minun ilmoitukseni, mutta muiden täytyy mennä sääntöjen mukaan -asetelma. Kuvitellaan, että ollaan jotenkin muita parempia ja etuoikeutetumpia ja voidaan käyttäytyä miten huvittaa samalla, kun muut joutuvat toimimaan sääntöjen mukaan, että homma yleensä toimii.
parek
02.10.2020 11:34:57
Laulava Kylätohtori: Kuvitellaan, että ollaan jotenkin muita parempia ja etuoikeutetumpia ja voidaan käyttäytyä miten huvittaa

Sulla on kyllä rento asenne. Eiköhän porukka vaan yritä päästä romuistaan eroon.

Ja mitä hinnoitteluun tulee, niin oma kitarani on halvin mitä löysin käytettynä mistään päin maailmaa kun googlailin.
iec
02.10.2020 11:45:13

o0o: ... Kitara on ollut torilla vasta n. viikon. Ja koska on modattu. Vaihtotarjouksia on tullut useita, mutta ei sopivaa....

Tämä se monesti on juuri se homman nimi, että ei meinaa löytyä sopivia vaihdokkeja, vaikka innokkaita vaihtokaupan tekijöitä kyllä olisi. Mullakin otti Telen kohdalla kohtuullisen kauan, ennekuin löytyi sellainen vaihdokki, joka oli sopiva itselleni. Ja itse asiassa tuli vielä sellainen vaihdokki, mitä en ollut aiemmin edes ajatellut :D
Monesti jos itsellä on erikoisempi kitaramalli, ovat ne vaihtotarjouksetkin erikoisempia malleja.

Loppujen lopuksi kitaristit ovat mukavaa sakkia (vaikka välillä täällä vähän tunteet kuumenevatkin keskusteluissa). Hienosti ovat kaupat sujuneet lukuunottamatta yhtä juippia, mutta sekin oli oma moka kun lähetin ilman etumaksua matkahuollon bussiennakolla (siis kulut sinne ja takaisin, mikäli ostaja ei haekaan).

Kieltämättä asiallisessa kunnossa olevat Fenderin strato ja Gibsonin Les Paul ovat sellaisia, jotka on melko helppo kaupata lyhyessä ajassa kun hintapyyntö noudattelee kyseisille malleille tyypillistä hintatasoa. Sitten jos on jotain hieman erikoisempaa mallia, kestää myynti selvästi pitempään, ellei sitten myy ihan polkuhinnalla.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Tympee Huttunen
02.10.2020 11:51:39
o0o: Sulla on kyllä rento asenne. Eiköhän porukka vaan yritä päästä romuistaan eroon.

Ja mitä hinnoitteluun tulee, niin oma kitarani on halvin mitä löysin käytettynä mistään päin maailmaa kun googlailin.

Ei se silti auta, jos tuote ei ole haluttu. Olen itsekin myynyt tavaraa alle kaikkien maailman hintojen, mutta kun ei kiinnostusta ole, niin ei vain ole.

Se, että noita katsomiskertoja uudelle ilmolle tulee, voi olla ihan vain uteliaisuutta: haluaan katsoa millainen tuo soitin on jne.

Vähän enemmän eksoottisen myyntikohteen etuna on se, että jos joku sellaisen haluaa, hän pistää sen hakuun ja ostaa sen pois kuleksimasta. Mulla on pari kitaramallia aina ostoslistalla ja aina välillä heitän sen hakuun katsoakseni, josko myynnissä olisi. Joku voi myös katsoa pitkään roikkunutta kampetta sillä silmällä, että siitä voi tingata vähän pois.

Olet nyt jotenkin puolustellut tuotteesi nostamista, mutta mitä jos kaikki tekisivät niin? Olisiko sinusta mukava selata toria, kun kaikki edellispäivän uudet myyntiartikkelit olisi taas siinä framilla päivästä toiseen?

Ehkä ongelma sinulla on, että haluat myydä soittimen heti pois ostaaksesi toisen. Se on minusta huonoin tapa olla sekä myyjä, että ostaja. Luot toiselle myyjälle toivoa soittimen ostosta, tai jopa voit koittaa sen varata. Toisaalta luot itsellesi painetta myydä oman soittimesi ja pahimmassa tapauksessa reilusti alle markkinahinnan.
ibnz
02.10.2020 11:55:02
Laulava Kylätohtori: Se on myymättä, koska nostelu ei auta ja sulla on liian kova pyynti siihen nähden, mikä on tämän hetken markkinahinta. Oikea hinta kulloinkin on se, millä tuote menee kaupaksi, ei myyjän itse keksimät kaavat ja sopivasti valikoidut referenssit.

Ja perimmäinen ongelma jatkuvassa nostelussa ei ole se, auttaako se myymään vai ei, vaan se, että se on itsekkyyttä, ahneutta ja toisten kustannuksella ratsastamista. Klassinen, kyllä minä ja minun ilmoitukseni, mutta muiden täytyy mennä sääntöjen mukaan -asetelma. Kuvitellaan, että ollaan jotenkin muita parempia ja etuoikeutetumpia ja voidaan käyttäytyä miten huvittaa samalla, kun muut joutuvat toimimaan sääntöjen mukaan, että homma yleensä toimii.

Oikea hintahan on se, jolla ostaja suostuu ostamaan, eikö? Joten täytyy löytää se oikea ostaja. Miten löytyy? No paras tapa olisi varmaan tunkea ilmoitusta joka suuntaan koko ajan, ettei varmasti mene sen oikean ostajan huomion ohi. Näinhän mainostaminen toimii - eivät firmat jostain syystä odottele, että asiakas keksii jostain heidän olemassaolon ja tulee kotoa hakemaan*

Itse puolustan nostoja - ja ne todella toimivat - mutta sopivan harvoin, ettei koko markkinapaikka mene sekaisin. Näin hyvät kauppapaikat toimivatkin

* tuntuu kyllä, että yllättävän monet firmat näin tekevät oikeasti Suomessa
Huomenna sitten!
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 12:04:25
o0o: Sulla on kyllä rento asenne.

Eikö vaan olekin. Puolestani saa spämmäillä niin paljon kuin haluaa, enkä ala ketään estelemään toisin kuin monet.

Eiköhän porukka vaan yritä päästä romuistaan eroon.

Tottakai. Se ei silti muuta mitään. Edelleen koko spämämys perustuu siihen, että yksi spämmää muiden kustannuksella ja muiden pitää mennä sääntöjen mukaan. Eihän se toimi, jos kaikki "vaan yrittää päästä romuistaan eroon" ja nostelee niitä kerran päivässä.

Ei se siitä vielä varsinaisesti halpaa tee. Ehkä muilla vaan on enemmän ylihintaa. Markkinat eli ostajathan sen hinnan kuitenkin määrävät, eikä siinä auta, vaikka myyjä kuinka yrittäisi perustella, että hinta on halpa. Ja eikö se ole Mnetin perusprinsiippi, että jos kauppa ei kohtuuajassa käy, niin hintaa on liikaa? Mielestäni asia ei ole ihan niin yksinkertainen, sillä toinen asia on hinnan lisäksi haluttavuus. Jos ei ketään halua tuollaista, niin eihän sitä saa kaupaksi kuin laskemalla hintaa niin paljon, että joku, ketä ei sitä oikeasti halua, ostaa sen vain, koska se on niin halpa. Se on sitten sen hetken markkinahinta, mutta onko se samalla alihinta vai oikea normaalilhinta? Vaikea sanoa. Korostan vielä, että en halua ottaa kantaa hinnoitteluusi, koska en tiedä tuollaisten hinnasta mitään, enkä sitä, onko se kallis, halpa vai sopiva. Voihan se olla halpakin, mutta ketään ei vain halua sellaista. Mutta voiko se olla halpa, jos ei ole kysyntää, eikä jälleenmyyntimarkkinoita, vai onko se sittenkin normaalihinta. Tiedä sitten, mutta päätän pseudofilosofisen pohdiskeluni tähän.
18is9
02.10.2020 12:08:42 (muokattu 02.10.2020 12:11:18)

Kyllä tuolla kauppa käy kun hinta on kohdallaan :). Warmothin roasted maple telekaula oli tunnin torilla 150€ pyynnillä. Siis jollain muulla kuin minulla. Kerkesin kuitenkin haaveilemaan että jos rakentaisi sittenkin palatelen...
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
parek
02.10.2020 12:19:36 (muokattu 02.10.2020 12:20:40)
Itse möin Salon mikit pari viikkoa sitten reilussa tunnissa. Edellinen omistaja möi niitä samalla hintaa monta viikkoa. Itse ostin ne sieltä jostain mikkiosaston aivan perältä.

Ja kuten jo kertaalleen sanoin: mun mielestä ilmoituksissa pitäis olla automaattinen kuukauden voimassaoloaika, jonka jälkeen ilmoitus poistuu näkyvistä. Ei nostoja sitä ennen. Itse nostin tosiaan omaa ilmoitusta kerran päivässä n. viiden päivän ajan, mutta laskin myös hintaa yhteensä 150 eur. Päivän parin välein laskin hinnan muistaakseni 50 euron laskuilla 950 eurosta aina 800 euroon asti.

No, Revstar pysyy mulla ja lähtee modattavaksi ens viikolla.
Laulava Kylätohtori
02.10.2020 12:47:13
o0o: Itse möin Salon mikit pari viikkoa sitten reilussa tunnissa. Edellinen omistaja möi niitä samalla hintaa monta viikkoa. Itse ostin ne sieltä jostain mikkiosaston aivan perältä.

Ja kuten jo kertaalleen sanoin: mun mielestä ilmoituksissa pitäis olla automaattinen kuukauden voimassaoloaika, jonka jälkeen ilmoitus poistuu näkyvistä. Ei nostoja sitä ennen. Itse nostin tosiaan omaa ilmoitusta kerran päivässä n. viiden päivän ajan, mutta laskin myös hintaa yhteensä 150 eur. Päivän parin välein laskin hinnan muistaakseni 50 euron laskuilla 950 eurosta aina 800 euroon asti.

No, Revstar pysyy mulla ja lähtee modattavaksi ens viikolla.

Eikös kuukausi ole sitten taas aika pitkä aika. Tietysti pidempi aika samalla hidastaisi niiden ilmoitusten vaipumista sinne unholaan. Tosin itse käytän kyllä hakua ahkerasti, joten kyllä ne vähän vanhemmat ainakin omaan tietoisuuteen tulee.

Mielestäni se, jos nostaessa laskee oikeasti hintaa (siis vaikka 50, eikä muutamalla eurolla) muuttaa asian ihan eriksi. Mielestäni on ihan ok nostella vaikka kerran päivässä, jos hinta oikeasti tippuu samalla vauhdilla. Silloin se nostelu todella auttaa. Mutta jos ilmoitusta nostellaan viikosta toiseen samalla hinnalla, niin se on lähinnä hyödytöntä spämmäystä ja siitä pitäisi antaa bannia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)